3028586-poster-p-2-the-ultimate-driverless-car-report-card

Ένα θέμα που έπαιξε αρκετά μέσα στο 2014 ήταν τα περίφημα “driverless cars”, τα αυτοκίνητα δηλαδή που… πάνε μόνα τους, χωρίς την ανάγκη ύπαρξης οδηγού. ΟΚ, μη φανταστείτε ότι πατάτε ένα κουμπί και το αμάξι παίρνει μπρος και το κόβει μόνο του από το σπίτι στο γραφείο για να σας μαζέψει, αλλά ας πούμε ότι σε μεγάλο βαθμό ο οδηγός μπορεί κατά τη διάρκεια της διαδρομής να χαλαρώσει, αφήνοντας τα υπόλοιπα στην τεχνητή νοημοσύνη του αυτοκινήτου, με το όλο κόνσεπτ να θυμίζει σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία του αυτόματου πιλότου στα αεροπλάνα. Φυσικά και η υπηρεσία δεν μπορεί να είναι ακόμα έτοιμη. Ο δρόμος είναι κάτι πολύπλοκο με άπειρες μεταβλητές και πράγματα για να λάβει υπ’ όψιν του το οποιοδήποτε σύστημα αυτόματης οδήγησης/πλοήγησης: φανάρια, πεζοί, λωρίδες, άλλα οχήματα, ατυχήματα και μέσα σε όλα αυτά, δεσπόζει ο πάντα αστάθμητος ανθρώπινος παράγων.

Στην παρούσα φάση υπάρχει το cruise controller, ό,τι κοντινότερο δηλαδή στο κόνσεπτ του “driverless car”. Από το ένα μέχρι το άλλο βέβαια μεσολαβούν… έτη φωτός, αφού πέραν της δουλειάς που πρέπει να γίνει στον τεχνολογικό τομέα, υπάρχει και μπόλικη προεργασία στο νομικό κομμάτι, μιας που με κάποιο τρόπο θα πρέπει να καταστεί νόμιμη η κυκλοφορία τέτοιων αυτοκινήτων (όχι, δεν είναι). Αφήνοντας όμως όλα αυτά παρασάγγας, το βασικό ερώτημα για τους καταναλωτές, αυτό που θα καθορίσει την πορεία της όλης ιδέας, είναι ένα: ποιος ο λόγος να επενδύσει κανείς σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ένα όχημα με τη συγκεκριμένη λειτουργία; Ειλικρινά όσο το σκέφτομαι, δεν μπορώ να βρω πειστικούς λόγους για να ξηλωθεί κανείς (τι νομίζατε, ότι θα περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό στο 1000άρακι που ετοιμάζεστε να αγοράσετε;) ώστε να πάει σε μία “driverless” λύση.

 Να πούμε ότι βολεύει στην περίπτωση που κάποιος διανύει μεγάλες αποστάσεις σε αυτοκινητοδρόμους; Έστω, αλλά γι’ αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει το σαφώς ασφαλέστερο και αν μη τι άλλο δοκιμασμένο cruise controller που λέγαμε πιο πάνω. Για τις περιπτώσεις εντός πόλης επίσης δεν βρίσκω εφαρμογή και αφήνω ένα παράθυρο για το παρκάρισμα, εκεί όπου ένα σύστημα που θα ελέγχει μέσω καμερών και αισθητήρων αν το αυτοκίνητο χωρά σε μια ελεύθερη θέση, αναλαμβάνοντας στη συνέχεια τις μανούβρες, θα ήταν πράγματι χρήσιμο. Στην παρούσα φάση, οι περισσότερες μεγάλες εταιρείες στην αυτοκινητοβιομηχανία (Nissan, Volvo, BMW, Volvo, Audi) έχουν ξεκαθαρίσει ότι τα εντελώς αυτόνομα οχήματα δεν είναι στα σχέδιά τους. Μοναδική εξαίρεση η Mercedes η οποία ετοιμάζει αυτόνομο μοντέλο S-class για το 2015.

 Υποθέτω ότι το “wait and see” είναι η ασφαλέστερη προσέγγιση στο θέμα, εξακολουθώ να πιστεύω ωστόσο πως το βασικό μέλημα των εταιρειών θα είναι να δώσουν λόγους στο κοινό για να επενδύσει στην τεχνολογία τους. Είναι εξίσου σημαντικό με την ανάπτυξή της.