Πέπη Δημοπούλου και ο Στάθης Καλούδης

Πέπη Δημοπούλου και ο Στάθης Καλούδης

Η Πέπη Δημοπούλου και ο Στάθης Καλούδης δραστηριοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια στον χώρο του design και της εκπαίδευσης. Συνδυάζοντας αυτά τα δύο, φαινομενικά αταίριαστα, επαγγέλματα, «γεννήθηκε» το i DESIGN STUDIO πριν τέσσερα χρόνια. Η Popaganda επισκέφθηκε τον πιο ντιζαϊνάτο χώρο της οδού Σεβαστουπόλεως και έμαθε τα μυστικά του κοσμήματος, της διακόσμησης, όλα αυτά υπό το φως της επιστροφής της do it yourself φιλοσοφίας.

class-2

Με ποια αφορμή ξεκινήσατε τη λειτουργία της σχολής; Βλέπαμε τα τελευταία χρόνια ότι υπήρχε ζήτηση, βλέπουμε τα τελευταία χρόνια με τα crafts, τις κατασκευές και ειδικά το κόσμημα και δεν υπήρχε και κάτι έτσι όπως το θέλαμε, το είχαμε φανταστεί και βλέπαμε κάποια κενά, που θα έπρεπε να ήταν αλλιώς. Οπότε αφού είχαμε το know-who γιατί να μην το κάναμε εμείς.

Ποια είναι η κύρια κατεύθυνση σπουδών; Τα πιο πολλά τμήματα αφορούν στο κόσμημα, όμως υπάρχουν και do it yourself κατασκευές χρηστικών αντικειμένων, φωτιστικά, ρολόγια, σκαμπό, διάφορα μικροαντικείμενα επίσης σεμινάρια φωτογραφίας, κόμικ.

class-1

Τα πιο δημοφιλή τμήματα; Το Κόσμημα Μέταλλο είναι το δημοφιλέστερο. Γενικότερα, ίσως και λόγω της κρίσης, ο κόσμος έχει στραφεί προς δραστηριότητες που ίσως να ασχοληθεί και επαγγελματικά. Παρατηρούμε ένα ρεύμα λοιπόν προς το χειροποίητο κόσμημα, ένα σεμινάριο που προσφέρει επαγγελματική επάρκεια.

Ποια είναι η διάρκεια του σεμιναρίου για το κόσμημα; Το σεμινάριο είναι τρίμηνο, ένα δίωρο κάθε εβδομάδα όπου διδάσκονται οι βασικές τεχνικές, σέγα, λίμα, κόλληση. Ο σπουδαστής μαθαίνει πώς να φτιάξει ένα δαχτυλίδι φερ’ ειπείν από ένα φύλλο μετάλλου και το αποτέλεσμα να είναι επαγγελματικό. Συνήθως τα μεγάλα σεμινάρια είναι τρίμηνα, εκτός από το χυτό κόσμημα που είναι έξι εβδομάδων. Για εκείνους που ζουν εκτός Αττικής και δυσκολεύονται στις μετακινήσεις, είτε έχουν περιορισμένο χρόνο, έχουμε μια σειρά ταχύρρυθμων σεμιναρίων με κάποιες τεχνικές που έχουμε πάρει αποσπασματικά από τα μεγάλα σεμινάρια και έχουν μεμονωμένα ενδιαφέρον. Τα ταχύρρυθμα συνήθως είναι μέχρι και εξάωρα και γίνονται μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο.

I DESIGN STUDIO

Από πόσα άτομα απαρτίζονται τα τμήματα; Τα τμήματα είναι μικρά, με έξι, επτά άτομα για να υπάρχει έλεγχος στο τι γίνεται. Και αυτό επειδή αποφεύγουμε να δίνουμε συγκεκριμένες ασκήσεις στα μαθήματα. Δε δίνεται μια κοινή άσκηση σε όλους, ο καθένας σκέφτεται, εξελίσσει το δικό του σχέδιο και αυτό απαιτεί περισσότερο χρόνο και προσοχή του καθηγητή.

Τι είναι εκείνο που σας απασχολεί να καλλιεργήσετε στους σπουδαστές σας; Γιατί πλέον αρκετές τεχνικές του DIY είναι διαθέσιμες και ηλεκτρονικά. Αν έχεις ήδη την γνώση και θέλεις  κάτι να καταλάβεις καλύτερα, μπορεί να σε βοηθήσει το YouTube. Δεν είναι όμως εύκολο, ειδικά τεχνικές, όπως η κόλληση που αφορά το χειρισμό φωτιάς, τίθενται θέματα ασφάλειας. Επίσης το βασικό χαρακτηριστικό των μαθημάτων είναι η διάθεση, η παρότρυνση. Οι περισσότεροι φοβούνται να πειραματιστούν, όμως με μία καθοδήγηση απελευθερώνονται και διευρύνονται οι ορίζοντες. Το να μπεις σε μια ομάδα, να ακούσεις κάποια καινούρια πράγματα, να ανταλλάξεις ιδέες, να δεις μια μεγάλη βιβλιοθήκη και να πάρεις υλικό από εκεί, παίζουν σημαντικό ρόλο. Το σεμινάριο μπορεί να έχει για κάποιους επαγγελματικό ενδιαφέρον και άλλοι να το αντιμετωπίζουν σαν χόμπι. Η αλληλεπίδραση είναι κάτι που τους ευχαριστεί όλους.

kosmima

Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται η αγορά εργασίας; Κινείται ο χώρος του design; Μπορεί να μην υπάρχουν κατάλληλες συνθήκες, όπως στη Γερμανία, την Αγγλία, την Ιταλία, όμως υπάρχει μεγάλο ρεύμα προς τις κατασκευές. Αυτό σχετίζεται με την οικονομική κρίση και την αυτάρκεια ενάντια στον καταναλωτισμό. Έχουμε πάρα πολλούς μαθητές που ασχολούνται επαγγελματικά, ιδιαίτερα με το κόσμημα, μετά τη λήξη του σεμιναρίου και πωλούν τις συλλογές τους σε bazaar, μουσεία, καταστήματα. Παίζει ρόλο και το κομμάτι των online πωλήσεων. Ορισμένοι είτε ανοίγουν κάποιες σελίδες σαν το etsy είτε μέσω Facebook. Επειδή το χειροποίητο έχει να κάνει με την κατασκευή και την ομαδικότητα, το social βοηθά το χρήστη να εκθέσει τη δουλειά του. Μέσα στα σεμινάρια έχουμε στόχο να κατευθύνουμε και κάποιες τακτικές τιμολόγησης. Έπειτα έχουμε μία σειρά συμπληρωματικών σεμιναρίων ειδικά για crafters, για χειροτέχνες που αφορούν στις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Στην ουσία έχουν να κάνουν με την καθοδήγηση δημιουργίας e-shop, τεχνικές πώλησης, marketing μέσω social media. Τώρα θα έχουμε και ένα σεμινάριο φωτογραφίας με αντικείμενό του την φωτογράφιση προϊόντων, πώς μπορείς να στήσεις, να παρουσιάσεις ωραία, να φωτογραφίσεις κάτι γιατί η εικόνα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο online κομμάτι.

Φθίνει το τυποποιημένο και αναβιώνει το vintage, για ποιο λόγο πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό; Τα βιομηχανοποιημένα αντικείμενα δεν έχουν ψυχή, υπάρχουν και άνθρωποι που έχουν περισσότερη συνείδηση πλέον για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες κατασκευάζονται. Είναι διαφορετικό να γνωρίζεις τον κατασκευαστή και να υπάρχει κάποια προσωπική επαφή. Επίσης δεν φθείρονται, οι γιαγιάδες μας μπορεί να έραβαν ένα φόρεμα και να κρατούσε μία ζωή, ενώ τώρα το μπλουζάκι από το πολυκατάστημα κρατά το πολύ ένα χρόνο.

Είναι αποτέλεσμα της κρίσης; Εν μέρει ναι, ήταν μια στροφή που έγινε. Επανέρχεται επίσης η λογική της επιδιόρθωσης, ο ξυλουργός, ο τσαγκάρης. Ήταν ίσως αφορμή η οικονομική κρίση για να ανακαλύψουμε ξανά.

Υπάρχουν διευκολύνσεις στους σπουδαστές; Πάντα κάνουμε μία επιπλέον έκπτωση στους ανέργους. Γενικότερα ως προς τον τρόπο πληρωμής είμαστε πολύ ελαστικοί. Ζητάμε μια προκαταβολή για να δεσμευτεί ο σπουδαστής να παρακολουθήσει το σεμινάριο. Και έπειτα ο τρόπος εξόφλησης γίνεται με συνεννόηση.

I DESIGN STUDIO

Ποια επιχειρήματα θα χρησιμοποιούσατε για να πείσετε κάποιον να έρθει στο idesign studio; Προσπαθούμε να κρατήσουμε ένα επίπεδο στη σχολή. Δε μας ενδιαφέρει να βάλουμε περιττά σεμινάρια, γι’ αυτό έχουμε λίγα μαθήματα, για να διατηρήσουμε το επίπεδο υψηλό. Οι εκπαιδευτές είναι επαγγελματίες και καταξιωμένοι στον χώρο τους. Συνδυάζουμε μία εικαστική έκφραση με έναν επαγγελματικό προσανατολισμό. Αυτό που μας απασχολεί είναι να προσφέρουμε ουσιαστικές γνώσεις που να μπορεί ο καθένας στη συνέχεια να τις αξιοποιήσει.  Το ίδιο προσπαθούμε και σε οικονομικό επίπεδο, να γίνονται προσιτά σε όσο δυνατόν περισσότερο κόσμο.