gimme

“I think I helped wipe out the 60s”, λέει μεταξύ άλλων ο Iggy Pop μπροστά στην κάμερα του Jim Jarmusch.

Όλα τα μεγάλα ονόματα κι οι πιο καυτοί κινηματογραφικοί τίτλοι της σεζόν που έρχεται, έχουν ήδη παραταχθεί κι ετοιμάζονται για τις πρεμιέρες τους στη Θεσσαλονίκη, πλάι στα μικρά κι άγνωστα διαμαντάκια που θα μάς συστήσει το μεγαλύτερο κινηματογραφικό event της χώρας, στην 57η διοργάνωσή του: με Asghar Farhadi, αδερφούς Dardenne και Olivier Assayas στην arthouse εμπροσθοφυλακή του φετινού προγράμματος, ονόματα όπως η Ralitza Petrova, ο Amat Escalante κι η Shahrbanoo Sadat, διεκδικούν τη θέση τους στο διεθνές κινηματογραφικό τοπίο, ενώ παλιοί γνώριμοι όπως ο Kiyoshi Kurosawa (καμία συγγένεια με τον συνεπώνυμο Ιάπωνα) κι ο Antonio Campos, έρχονται να επιβεβαιώσουν τις ελπίδες που είχαμε φορτώσει στις πλάτες τους από τις πρώτες τους δουλειές, όσο το ντοκιμαντέρ του Νικόλα Τριανταφυλλίδη 90 Χρόνια ΠΑΟΚ: Νοσταλγώντας το Μέλλον, θα μετατρέπει το φεστιβάλ σε προσκύνημα.

Πέρα από το double-bill του Jim Jarmusch με το Paterson που θα ανοίξει το φεστιβάλ και το Gimme Danger που ανατινάξει την αίθουσα, o οσκαρικός Ιρανός Asghar Farhadi (Ένας Χωρισμός / A Separation) θα ξεδιπλώσει στις οθόνες της Θεσσαλονίκης μια δική του, meta εκδοχή του εμβληματικού θεατρικού του Arthur Miller, Ο Θάνατος του Εμποράκου στον Εμποράκο / The Salesman, που διεκδίκησε με αξιώσεις τον Χρυσό Φοίνικα στις περασμένες Κάνες (κι απέσπασε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας), ενώ επίσης φρέσκοι απ’ την Κρουαζέτ, οι αδερφοί Jean-Pierre και Luc Dardenne, με το Άγνωστο Κορίτσι /  La Fille Inconnue (με την εκθαμβωτική Adele Haenel σε ζόρικη φάση), θα μας θυμίσουν γιατί, ακόμη και στις ντεφορμέ στιγμές τους, ό,τι αγγίζουν γίνεται δραματουργικός χρυσός.

Επιπλέον, το βραβευμένο για τη σκηνοθεσία του στις Κάνες, μεταφυσικό ψυχολογικό θρίλερ Personal Shopper του Olivier Assayas, με την νέα πρωταγωνίστρια-φετίχ του, Kristen Stewart, να βλέπει φαντάσματα στις πασαρέλες του Παρισιού, θα συνδιαλλαγεί με την πρώτη βόλτα του τρομομαέστρου Kiyoshi Kurosawa εκτός Ιαπωνίας, για το Daguerrotype: μια ιστορία φαντασμάτων για γερά νεύρα, με πρωταγωνιστή τον Tahar Rahim του πολυβραβευμένου Ο Προφήτης / Un Prophete.

Στα φρέσκα πρόσωπα, ο Μεξικανός Amat Escalante (Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες το 2013 με το περιπετειώδες Heli) θα μας δείξει ένα πιο ατίθασο κι αλέγρο πρόσωπο με το πικάντικο The Untamed του (Αργυρός Λέοντας στο περασμένο Φεστιβάλ Βενετίας), όπου ένα παντρεμένο ζευγάρι βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα πολυπλόκαμο εξωγήινο πλάσμα ικανό να δώσει ανείπωτη ηδονή κι ανυπολόγιστη οδύνη, ενώ στο πρόγραμμα Ταλέντα του Αύριο, οι πρωτάρηδες Dan Kwan και Daniel Scheinert θα σπρώξουν τα όρια του χιούμορ ένα βήμα παραπέρα, με το Swiss Army Man (βραβείο σκηνοθεσίας στο Sundance), όπου ο Paul Dano προσπαθεί να κουμαντάρει το ιδιαιτέρως ιδιότροπο πτώμα του Daniel Radcliff, που πίνει, κλάνει και μιλά -κάπως σαν τον Ναυαγό / Castaway, ξαναγραμμένο απ’ την ομάδα του South Park.

Επίσης στα Ταλέντα του Αύριο, κι απευθείας από τα ανεξάρτητα χρυσωρυχεία της Ευρώπης, το Godless της Βουλγάρας Ralitza Petrova (Χρυσή Λεοπάρδαλη και Βραβείο Α’ Γυναικείας Ερμηνείας στο φεστιβάλ του Λοκάρνο), με την ιστορία του για μια γυναίκα που φροντίζει ηλικιωμένους κλέβοντας παράλληλα της ταυτότητές τους για λογαριασμό κυκλώματος κακοποιών, θα έρθει να επιβεβαιώσει την άνθιση που σημειώνει το σινεμά της χώρας της, ενώ στους Ανοιχτούς Ορίζοντες, ο επιβλητικός Jean Pierre Leaud (ο θρυλικός πρωταγωνιστής στα 400 Χτυπήματα) θα ενσαρκώσει τον Λουδοβίκο XIV στην αναβίωση των τελευταίων ημερών του, σκηνοθετημένες απ’ τον Albert Serra στο La Mort de Louis XIV.

Στο ίδιο πρόγραμμα, ο Sebastien Laudenbach αναμένεται να προκαλέσει ανατριχίλες με το The Girl Without Hands, το κινούμενο σχέδιο που εμπνεύστηκε από το παραμύθι των αδερφών Γκριμ για την κόρη του μυλωνά που έχασε τα χέρια της εξαιτίας της συμφωνίας του πατέρα της με τον διάβολο, ενώ το μοναδικό κινηματογραφικό της βλέμμα θα αποκαλύψει η Shahrbanoo Sadat, η 26χρονη Αφγανή σκηνοθέτις που αποτελεί μια απ’ τις νεαρότερες ανακαλύψεις των προγραμμάτων υποτροφιών του Φεστιβάλ των Κανών, όπου και προβλήθηκε φέτος η αθώα όσο και σκληρή ιστορία του Wolf and Sheep, για δυο νεαρά παιδιά που ζωντανεύουν ξωτικά και νεράιδες.

Στο ολοκαίνουριο πρόγραμμα του φεστιβάλ με τίτλο Αντί/Κατοπτρισμοί, όπου 12 ταινίες χωρισμένες σε ζευγάρια, συνομιλούν μεταξύ τους συγκρίνοντας παρόμοια θέματα, αισθητικές, ή αφηγηματικές φόρμες, το ιδιότυπο ντοκιμαντέρ Kate Plays Christine του Robert Greene (βραβείο Σεναρίου στο Sundance) θα προσεγγίσει το τραγικό αίνιγμα της παρουσιάστριας Christine Chubbuck που αυτοκτόνησε on camera το 1974, ιστορία που αποτελεί και το θέμα του μυθοπλαστικού Christine, της νέας ταινίας του Antonio Campos, που είχε αποτελέσει μια από τις αποκαλύψεις του τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα στις Κάνες, με το ανατριχιαστικό του Afterschool πριν από σχεδόν μια δεκαετία.

Επιπλέον, το νεόκοπο πρόγραμμα ‘Round Midnight θα προσφέρει απλόχερα τρομάρες κι ανατριχίλες με σπλάτερ, θρύλους και παραξενιές απ’ όλον τον κόσμο κι όλες τις εποχές, ενώ μέχρι να ανακοινωθούν οι τίτλοι για το επίσης πολυαναμενόμενο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, που θα περιλαμβάνει το σύνολο σχεδόν της εθνικής παραγωγής, την όρεξή μας ανοίγει το Moderation της Anja Kirschner από το τμήμα >>Film Forward, που υπόσχεται να μας βυθίσει στα μυστικά του σινεμά τρόμου και να μάς αποκαλύψει άγνωστες ιστορίες και πτυχές των ταινιών του εμβληματικού Νίκου Νικολαΐδη.

Το 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με νέο καλλιτεχνικό διευθυντή τον Ορέστη Ανδρεαδάκη και ανανεωμένο team προγραμματιστών, θα διαρκέσει από 3 έως 13 Νοεμβρίου και η Popaganda θα είναι όπως κάθε χρόνο εκεί, ενώ το πλήρες πρόγραμμά του θα αποκαλυφθεί στις 24 Οκτωβρίου.