_MG_8866

Τι σχέση έχουν ένας συντηρητής έργων τέχνης, μια απόφοιτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και ένας ηλεκτρολόγος μηχανικός, με τη μυθολογική μούσα Κλειώ και τα μουσεία; Όχι, δεν πρόκειται για κάποιο έξυπνο γρίφο αλλά για το Clio Muse, ένα ολόφρεσκο και έξυπνο application που δημιούργησαν πριν από δύο χρόνια ο Ανδρέας, η Δάφνη και ο Γιάννης με σκοπό να αναθερμάνουν το ενδιαφέρον μας για τα μουσεία και τα εκθέματά τους. Σήμερα, οι ενδιαφέρουσες ιστορίες τους κερδίζουν όλο και περισσότερο κοινό και οι ίδιοι ανεβάζουν τον πήχη για το μέλλον, και όπως λένε στην Popaganda, από το καλοκαίρι, και κατόπιν ορισμένων updates, «δεν θα υπάρχει άλλη εφαρμογή σαν αυτή για την τέχνη». Τους το ευχόμαστε.

Γνωριστήκαμε σε ένα start up weekend της αμερικανικής πρεσβείας, όπου o Ανδρέας πέταξε μια μεγαλεπίβολη ιδέα για ένα παγκόσμιο δίκτυο προώθησης πολιτιστικής κληρονομιάς και μας ψάρωσε. Αποφασίσαμε να πάμε μαζί του, έκλεισαν οι ομάδες και όταν του ζητήσαμε να μας περιγράψει την ιδέα του μας αποστόμωσε. “Συγνώμη αν σας κορόιδεψα, αλλά δεν είχα κάτι παραπάνω στο μυαλό μου. Μαζί θα το βρούμε” ήταν η απάντησή του. Φάνηκε όμως να πιστεύει πραγματικά σε αυτό κι έτσι την επόμενη μέρα ξανασυναντηθήκαμε. Ήταν ένα όραμα που εξελίχθηκε σε ιδέα και στήθηκε από όλους μας, ο καθένας έδωσε την εμπειρία του μέσα σε αυτό. Είναι σημαντικό ότι η εφαρμογή δημιουργήθηκε με αυτό που λέγεται στην επιχειρηματικότητα product market fit, δηλαδή μέσα από έρευνες και ερωτηματολόγια σχεδιάστηκε εξ’ αρχής πάνω στις ανάγκες της αγοράς και σε όσα μας έλεγαν οι επισκέπτες ότι θα ήθελαν να έχουν σε μια μουσειακή περιήγηση».

Το Clio Muse είναι μια εφαρμογή που μοιράζεται ιστορίες γα τον πολιτισμό και χρησιμοποιείται είτε σαν εφαρμογή ξενάγησης για τα μουσεία και σαν εργαλείο για εξωτερικούς περιπάτους περιπάτους στην Αθήνα, είτε σαν ένα ηλεκτρονικό interactive περιοδικό. Το μυστικό βρίσκεται στις μοναδικές και αληθινές ιστορίες μέσω των οποίων ανακαλύπτεις την τέχνη, ένα κτίριο, το δρόμο. Μπορούν να ενωθούν ανάλογα με θεματικές, όπως για παράδειγμα η εποχή του Όθωνα ή τα Εξάρχεια, ένα μουσείο με μια διαδρομή. Μπορεί δηλαδή να επιλέξεις ένα θέμα και να βρεις ιστορίες που το συμπληρώνουν από πολλά μέρη της Αθήνας.

Πάντα προσπαθούμε να δώσουμε την πληροφορία απλά και ευχάριστα, με τρόπο ώστε να ιντριγκάρεται ο επισκέπτης και να τη θυμάται. Όλα τα εκθέματα σε ένα μουσείο είναι σημαντικά, αλλά συχνά οι λεπτομερείς περιγραφές κουράζουν τον επισκέπτη, του δίνουν την αίσθηση ότι πρέπει να γνωρίζει ήδη πράγματα, να είναι “διαβασμένος”. Θέλουμε να φέρουμε τον κόσμο πίσω στα μουσεία. Έχουμε διαφορετικές ιστορίες για κάθε έκθεμα, ανάλογα με τις προτιμήσεις του χρήστη. Αν σε κερδίσει μια, διαβάζεις και τις επόμενες. Δίπλα στην κάθε ιστορία αναγράφεται ο χρόνος που απαιτείται για να τη διαβάσεις, από 15 μέχρι 30 δευτερόλεπτα. Μιλάμε για πολύ μικρές ιστορίες, maximum 2 παραγράφους. Έχουν αντιπροσωπευτικούς τίτλους έτσι ώστε να ξέρεις ακριβώς τι πρόκειται να διαβάσεις και αν δεν σε ενδιαφέρει να το αποφύγεις. Υπάρχουν από ιστορικά γεγονότα μέχρι χιουμοριστικές ιστορίες.

_MG_8833

Προσπαθούμε να επιλέγουμε τα λιγότερο highlight εκθέματα, τα οποία δεν περιμένει κανείς να τον εκπλήξουν. Άλλωστε ένα έκθεμα δεν είναι μόνο αυτό που βλέπεις, αλλά η “ζωή” που έχει ζήσει, η ιστορίες που κουβαλάει. Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε τις κρυμμένες πτυχές του, να το βγάλουμε απ’ το γυαλί και να το φέρουμε κοντά στον επισκέπτη. Για παράδειγμα, στο Μουσείο των Αθηνών, ανάμεσα στα εκθέματα βρίσκεται ένα απλό ξύλινο γραφείο. Η Clio Muse, θα σου πει ότι σε αυτό το γραφείο η βασίλισσα Αμαλία έγραφε γράμματα στον πατέρα της, σε ένα από τα οποία περιγράφει το πώς κλειδώθηκε ένα βράδυ με τον Όθωνα έξω απ’ το παλάτι γιατί το υπηρετικό προσωπικό είχε γιορτή και δεν τους άκουγαν για να τους ανοίξουν.

Η εφαρμογή απευθύνεται και σε μουσεία. Έρχονται σε εμάς και τους δίνουμε σύγχρονα εργαλεία για να αναδιαμορφώσουν το περιεχόμενό τους, να φτάσουν πιο εύκολα το κοινό και να δημιουργήσουν μια ενεργή κοινότητα γύρω απ’ το μουσείο. Έτσι, μια έκθεσή προβάλλεται τόσο με κείμενα όσο και με την εφαρμογή ξενάγησης, ώστε να γίνεται κατανοητή στους επισκέπτες και το μουσείο να γίνει ελκυστικό και funny. Επιπλέον, επειδή όλα τα μουσεία βρίσκονται στην ίδια πλατφόρμα, το ένα δίνει τον κόσμο του στο άλλο.

Ξεκινήσαμε δουλεύοντας κυρίως μόνοι μας και το 2013 συμμετείχαμε στο διαγωνισμό Innovation του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών όπου κερδίσαμε την τέταρτη θέση. Μας φιλοξένησαν για έξι μήνες στο Orange Grove για να αναπτύξουμε το project και τον περασμένο Φεβρουάριο κάναμε το launching της εφαρμογής στο Μουσείο των Αθηνών. Κερδίσαμε άλλα τέσσερα βραβεία σε Ελλάδα και Ευρώπη, κάναμε εκθέσεις στην Αμερική και τώρα η Δάφνη ετοιμάζεται να παρουσιάσει την εφαρμογή στο South by Southwest του Τέξας,  σε μια ελληνική αποστολή με 10 startups που κέρδισαν υποτροφία. Το καλοκαίρι ετοιμάζουμε ένα πολύ μεγάλο update, αναδιαρθρώνουμε το περιεχόμενό μας, συνεργαζόμαστε με περισσότερα μουσεία και θα ηχογραφούμε πλέον τις ιστορίες. Δεν θα υπάρχει άλλη εφαρμογή σαν αυτή για την τέχνη.

Κατεβάστε το Clio Muse app.