Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaΠΟΛΗ

Circus Dayz: Μια σχολή τσίρκου στον Κεραμεικό

Ο Κωστής Βαζαίος, ιδιοκτήτης της σχολής, μας ξεναγεί σε ένα ταξίδι στην τέχνη που συνδυάζει όλες τις τέχνες.
Φωτογραφίες: Ασπασία Κουλύρα
c6

Όλοι λογικά έχουν μία παιδική ανάμνηση από κάποιο τσίρκο που ήρθε στην πόλη τους και έσερναν τους γονείς τους να τους πάνε να δουν τα πόνυ, τους κλόουν, τους ακροβάτες. Λίγοι θα έχουν σκεφτεί να το κάνουν αυτό επαγγελματικά. «Εγώ ξεκίνησα το ’95. Είχα την πρώτη μου επαφή με τα ζογκλερικά, δηλαδή ξεκίνησα με τρία μπαλάκια και τα κατέκτησα αυτοδίδακτα μόνος μου. Μετά προχώρησα στα υπόλοιπα ζογκλερικά αντικείμενα, στα ξυλοπόδαρα και στη λογική του σύγχρονου κλόουν και του performer, αλλά και στη σκηνοθεσία παραστάσεων τέτοιου είδους

Η σχολή ακροβατικών «Circus Dayz», χώρος λιτός, γεμάτος ενέργεια, με σχεδόν 20 χρόνια ιστορία στην Αθήνα: «Η πιο παλιά μας ομάδα το Lazy Dayz,  ήταν στην Πλάκα. Εκεί ξεκινήσαμε ως αυτοδίδακτοι την πρώτη επαφή με το θέατρο δρόμου και με τις αρχές του Circo που είχαν να κάνουν με ξυλοπόδαρα, με την τέχνη του ζογκλέρ, με την ισορροπία πάνω στην μπάλα, σε rolla bolla, σε μονοποδήλατα και μετά σιγά σιγά σε ακροβατικά, σε εναέρια ακροβατικά. Το 2006 ήρθαμε στον Κεραμεικό που ήταν μια γειτονιά τότε όχι προσπελάσιμη από τον πολύ κόσμο. Από το 2010 και μετά έχει γίνει πιο mainstream με πάρα πολλά μαγαζιά και πολυσπερμία πληθυσμών».

Το τσίρκο σήμερα είναι μάλλον κατά τι διαφοροποιημένο από αυτό που ίσως στην Ελλάδα είχαμε στο μυαλό μας. «Στην Ευρώπη το Νέο Τσίρκο ξεκίνησε περίπου το 1997. Όταν λέμε Νέο Τσίρκο εννοούμε το συγκερασμό των σύγχρονων παραστατικών τεχνών, τη λειτουργία του circo χωρίς ζώα έτσι; Ευτυχώς στην Ελλάδα είναι απαγορευμένο να έρχονται τα circo με ζώα, με συμβολή της φιλοζωικής οργάνωσης «Αρκτούρος» και με ένα νόμο του κράτους που ισχύει εδώ και τρία χρόνια. Βασικά ερεθίσματα για το ελληνικό κοινό ήταν το Cirque Éloize που ήρθε δυο τρεις φορές και το Cirque du Soleil που τα τελευταία χρόνια μας επισκέπτεται συχνά. Εκεί άρχισε να καταλαβαίνει ο κόσμος και οι καλλιτέχνες τη σημαντικότητα αυτής της τέχνης, την ολικότητά της και τη μαγεία που μπορεί να έχουν οι παραστάσεις της».

cd11
cd10
cd9

Ηθοποιοί, χορευτές, αθλητές τεστάρουν τις δεξιότητές τους ασκούμενοι στα ακροβατικά πανιά, στο σχοινί, στον κρίκο, στην κούνια. «Έχουμε μεγάλη εισροή από  το χώρο του αθλητισμού και των τεχνών. Υπάρχει ένα υλικό πολλών ανθρώπων που είναι πειθαρχημένοι και έχουν  δυνατότητες  πολύ μεγάλες σωματικές που εδώ τελειοποιούν τα φυσικά τους στοιχεία και ολοκληρώνονται καλλιτεχνικά». Για τους υπόλοιπους όμως; Εντάξει παίζεις με τρία μπαλάκια. Και;« Είναι το πιο απλό αλλά τόσο δύσκολο και χαοτικό ταυτόχρονα. Αν παίξεις με μία, δύο, τρεις μπάλες, σου δίνει τόση  πολλή εγκεφαλική και σωματική διαύγεια, που γίνεται ένα εργαλείο για σένα. Δεν χρειάζεται να το κάνεις θέαμα. Δεν είναι μόνο εξωστρεφές. Υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες που είναι εσωστρεφείς και  πολλοί που είναι τεχνίτες και δεν είναι καν καλλιτέχνες. Δεν τους ενδιαφέρει να το δείξουν προς τα έξω».

Πολλοί ξεκινούν από περιέργεια αλλά κολλάνε. «Λίγοι είναι αυτοί που σκέφτονται από την αρχή ότι θα κάνω αυτό το επάγγελμα. Εγώ είδα πολλούς που ήτανε φοιτητές Ιατρικής ή Νομικής ή και άλλων σχολών και μετά το ακολουθήσανε». Οι δυνατότητες πολλές: «Μπορείς να κάνεις θεάματα ή να γίνεις εκπαιδευτής. Μπορείς να ασχοληθείς με τον τουρισμό. Πολλοί ακροβάτες και animateur είναι στα κρουαζιερόπλοια ή σε θεματικά πάρκα, γυρνάνε όλο τον κόσμο. Βλέπεις στα φανάρια travelers που εξοικονομούν το ταξίδι τους με αυτόν τον τρόπο και  απ’ την άλλη χαρίζουν και μια ευχάριστη νότα στον άλλον. Αυτό βέβαια είναι διαφορετικό.Ένας καλλιτέχνης του circo πηγαίνει από συμβόλαιο σε συμβόλαιο. Ακόμα και ένας street performer δεν κάνει φανάρια. Ένας street performer στήνει την παράστασή του, κάτι που δεν είναι εύκολο, καταφέρνει να μαζέψει κόσμο, να τον κρατήσει 20 λεπτά και μετά με τη λειτουργία του καπέλου, του busking, της ελεύθερης καταβολής εισιτηρίου, μπορεί να ζήσει. Υπάρχουν στο εξωτερικό στο Covent Garden στο Λονδίνο ή στο Retiro και στο Rastro στην Ισπανία και άλλες συγκεκριμένες πιάτσες, καλλιτέχνες του circo και του δρόμου που παίζουν. Αλλά οι πιο πολλοί  είναι σε σκηνές, σε βαριετέ. Είναι σε σαλόνια αν το θέλεις».

cd8
cd7
cd6

Όσο για τις απολαβές: «Ανάλογα με το showcase σου μπορείς να φτάσεις να πληρώνεσαι πάρα πολύ καλά. Υπάρχουν καλλιτέχνες που μπορούν για ένα show να πληρωθούν 5000 ευρώ, άλλοι 1000, άλλοι 500, άλλοι 100, άλλοι κάνουν παιδικά πάρτυ με 50 ευρώ. Το θέμα είναι να μπορείς να φτιάξεις το θέαμά σου, να μπορείς να το στήσεις σωστά, να έχεις εμπνεύσεις, να δουλεύεις και με σκηνοθέτες, να πείσεις παραγωγούς». Χρειάζεται όμως και πιστοποίηση. «Εμείς στοχεύουμε να γίνουμε αναγνωρισμένη Ακαδημία και να μπορούμε να παρέχουμε πτυχίο. Τώρα δίνουμε ένα πιστοποιητικό. Η φοίτηση διαρκεί τρία χρόνια. Ουσιαστικά κάνεις ένα γενικό χρόνο, κάνεις ένα χρόνο πιο πολύ αυτό που θέλεις και στον τρίτο χρόνο κάνεις την ειδίκευσή σου και φτιάχνεις το βιογραφικό σου και το show σου, που με αυτό μπορείς να ξεκινήσεις και να δουλέψεις στη βιομηχανία του θεάματος. Ή να πας στον εκπαιδευτικό τομέα κατευθείαν και να γίνεις εισηγητής και καθηγητής πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο που έχεις διαλέξει. Ξεκινάς από εδώ και μετά πηγαίνεις στο εξωτερικό, πηγαίνεις σε όποια σχολή πιστεύεις και έχεις και την οικονομική δυνατότητα, γιατί είναι αρκετά ακριβό άθλημα έξω. Πολλοί από τους ενήλικες που ήρθαν και πήραν το βάπτισμα  του circo, συνέχισαν τη σπουδή τους σε σχολές στο εξωτερικό. Πιο πολύ στην Ισπανία, στην Carampa στη Μαδρίτη, στη Barcelona στην Καταλανική σχολή που είναι πολύ ισχυρές γιατί έχουν και χορηγίες από το κράτος και στο Circus Space στο Λονδίνο».

Στην Ελλάδα ο χώρος των ακροβατικών έχει διευρυνθεί πια. «Έχουν γίνει αρκετές ομάδες. Πιστεύω πως υπάρχει ένας χώρος περίπου 200 ατόμων που ασχολούνται, ζουν από αυτό. Δημιουργήθηκε τα τελευταία 10 χρόνια ουσιαστικά. Παλιά ήμασταν 10-20 που ασχολιόμασταν με το αντικείμενο. Τώρα έχει μεγαλώσει και βλέπεις τελείως διαφορετικές διαδρομές. Όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους και έχουν κοινές αναφορές και στα φεστιβάλ, σε events, σε παραστάσεις, σε θεατρικές συνεργασίες, σε μουσικές συνεργασίες. Εμείς όταν ξεκινήσαμε ήταν κάτι εξωκοινωνικό, κάτι εξωγήινο και ένας από τους στόχους της Circus Dayz που το κατάφερε, ήταν ότι μπήκε στον κοινωνικό ιστό».

Εναλλακτικό, αγχολυτικό, ψυχανάλυση, άσκηση, μέσο έκφρασης; Σίγουρα ενδιαφέρον και πρωτότυπο. Και αν το δοκιμάσετε πού ξέρετε; Μπορεί να γίνετε και αερομεταφερόμενοι.

Circus Dayz, Μυκηνών 11 & Μ.Αλεξάνδρου, Κεραμεικός, τηλ. 210 3410709 & 6958656805

cd5
cd4
cd3
cd2
cd1
c8
c7
c3
c5
 

POP TODAY
popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.