Περνώντας τις πύλες της Ακαδημίας που δημιούργησε μέσα στα 50 χρόνια λειτουργίας της την περίφημη «Σχολή της Αμβέρσας» συνειδητοποιεί κανείς ότι πρέπει να ξεχάσει αυτά που ξέρει για τη μόδα. Εδώ η αίσθηση του φρεσκοκομμένου πατρόν και της απρόσμενης ιδέας σε βάζει σε mode διαρκούς επαγρύπνησης, γιατί ξέρεις ότι στις αίθουσές της επινοείται πάντα κάτι καινούριο. Και πράγματι, όταν η Νέα Υόρκη επιμένει στην συνταγή του Manhattan office look και τα Hamptons προσκυνούν τους σταυρούς της Τόρι Μπερτς, όταν το Παρίσι κεντάει ακόμη φτερά σε μουσελίνες και αποθεώνει την preppy «τόλμη» της Ολίβια Παλέρμο , η Αμβέρσα έχει ήδη επιτύχει το επόμενο cutting edge.

!popaganda_Happy-Birthday-Academie

Η ιστορία της ανατροπής ξεκινά περίπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80, με μια ομάδα νέων φοιτητών, γνωστοί αργότερα ως «Οι Έξι της Αμβέρσας». Οι Dirk Bikkemberg, Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck (σημερινός διευθυντής της Ακαδημίας), Dries Van Noten, Dirk Van Saene και Marina Yee επαναστάτησαν απέναντι στην ακαμψία του ακαδημαϊκού προγράμματος τροφοδοτώντας το παράλληλα με τις δικές τους επιρροές από τον χώρο της μουσικής και της τέχνης. Οι διαστημικές σιλουέτες της υπερβολής του Τιερύ Μυγκλέρ, το διαφυλετικό πάντρεμα που υπονόησε πρώτος ο Ζαν Πωλ Γκωτιέ, ο καθαρός μινιμαλισμός του Yohji Yamamoto, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα στο μυαλό και τις δημιουργίες των έξι σχεδιαστών. Όταν αργότερα προστέθηκε σε αυτό και η ασίγαστη έμπνευση του Μάρτιν Μαργιέλα, ο ντεκονστρουκτιβισμός είχε βρει τους εκφραστές του. Τα ρούχα αποσυντέθηκαν και «συναρμολογήθηκαν» ξανά με απρόσμενους τρόπους, οι σιλουέτες διογκώθηκαν, τα υφάσματα σκίστηκαν, οι ραφές βγήκαν στην επιφάνεια και η υφήλιος αναγκάστηκε να στρέψει το βλέμμα της στην άλλοτε αδιάφορη φλαμανδική πόλη αναγορεύοντάς την σε μια παλλόμενη πρωτεύουσα της μόδας.

Φέτος τον Σεπτέμβριο η Ακαδημία Καλών Τεχνών συμπληρώνει 350 χρόνια λειτουργίας, η Ακαδημία Μόδας 50 και το Μουσείο Μόδας των avant-garde εκθέσεων 10 χρόνια. Αφορμή για εορτασμό και για μια μεγάλη έκθεση με τίτλο «Happy Birthday Dear Academy» όπου θα μπορέσει κανείς να μελετήσει αυθεντικά σκίτσα και τμήματα γνωστών συλλογών. Έργα των A.F. Vandevorst και Christian Wijnants, του ραγδαία ανερχόμενου Πήτερ Πιλότο και εννέα άλλων σχεδιαστών θα αποτελέσουν τμήμα μιας ξεχωριστής έκθεσης με τίτλο «Antwerp Icons» που θα μεταλλάξει εικαστικά την εικόνα της πόλης από τις 08/09. Μόνος ίσως παραπονεμένος ο Χάιντερ Άκερμαν, το έργο του οποίου δεν θα παρουσιαστεί στις εορταστικές εκδηλώσεις. Ο λόγος απλός: Οι εκθέσεις περιλαμβάνουν μόνο έργα τελειοφοίτων και όχι σπουδαστών που ξεκίνησαν την καριέρα τους πριν από την ολοκλήρωση των σπουδών. Το συμπέρασμα επίσης απλό: ακόμη και ο ριζοσπαστισμός έχει τους κανόνες του.