φωτογραφία 5

Η καλή είδηση: τα οφειλόμενα του περασμένου Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θα έχουν εξοφληθεί στο σύνολό τους μέσα σε 15 μέρες! Η κακή (κεραυνός εν αιθρία!): οι θεατρικές σκηνές της Αθήνας κινδυνεύουν ξανά με λουκέτο, όπως συνέβαινε πριν από τρία χρόνια. Αμφότερες τις μάθαμε στην ήρεμη σημερινή συνάντηση των καλλιτεχνικών δυνάμεών μας (με τη μερίδα του λέοντος να είναι ξανά οι ηθοποιοί) στο θέατρο Σφενδόνη, στο δεύτερο κάλεσμα μετά την πρώτη θυελλώδη και γεμάτη ιαχές συνάντηση που χαρακτήριζε τον Γιαν Φαμπρ persona non grata, επί της ουσίας εξωθώντας τον σε παραίτηση. Αυτή τη φορά το βασικό αίτημα ήταν η αποπομπή Αριστείδη Μπαλτά.

Η προσέλευση δεν ήταν τόσο μεγάλη. Σχεδόν η μισή από την πρώτη, αλλά ήταν σχεδόν απολύτως αντιπροσωπευτική των παραγωγικών δυνάμεών μας. Δυστυχώς, η  μέτρια προσέλευση και οι σταδιακές διαρροές  κρίθηκαν σοβαροί λόγοι  για να μην ψηφιστεί μία απόφαση, πλην της επιστολής που θα ζητάει την παραίτηση του Μπαλτά και θα ανεβεί στο διαδίκτυο για τη συλλογή υπογραφών. Υπήρξε η υπόσχεση ότι θα υπάρξει νέα συνάντηση μελλοντικά.  Φαίνεται πως πολύς κόσμος θεώρησε ότι η πυροσβεστική λύση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου αποκαθιστά τις χαμένες ισορροπίες που προκάλεσε ο τυφώνας Φάμπρ.

Έχει μεγάλη σημασία να λεχθεί ότι ο νέος επικεφαλής του  Φεστιβάλ ήταν παρών κι αυτή τη φορά, με την ιδιότητα του θεσμικού. Ξεκαθάρισε ότι έθεσε όρο στο Υπουργείο την εξόφληση των περσινών οφειλομένων: «Έχω αναλάβει εδώ και 5 μέρες στο Φεστιβάλ. Ανέλαβα γιατί πρέπει να λειτουργήσει. Ό,τι κλείνει στη Ελλάδα παραμένει κλειστό. Δεν άλλαξα στρατόπεδο σε πέντε μέρες. Το Φεστιβάλ πρέπει να γίνει και να ανοίξει ένας διάλογος από τη δική μας μεριά, τη μεριά των καλλιτεχνών. Τι Φεστιβάλ θέλουμε;».

Φέτος, παραδέχτηκε ο Β.Θεοδωρόπουλος, «δεν προλαβαίνουμε να έχουμε ένα φεστιβάλ με μετακλήσεις και με το χαρακτήρα που θα πρέπει να έχει». Θα υπάρχει, πρόσθεσε, άνθρωπος για κάθε τομέα. «Δεν πρέπει ό,τι έγινε προηγουμένως να το πετάμε, όπως κάνουμε στην πολιτική», κατέληξε.

«Είμαι εδώ, όπως ήμουνα και την περασμένη φορά, όχι γιατί συμφωνώ ή διαφωνώ με τον Φαμπρ, αλλά γιατί αισθάνομαι ότι υπάρχει μια καθαρή ενέργεια σε αυτό που συμβαίνει. Για να μιλήσουμε για πράγματα που μας απασχολούν και είναι σε χέρια ασχέτων από καταβολής κόσμου», ανέφερε η Αμαλία Μουτούση, η οποία διατύπωσε την πιο ενδιαφέρουσα πρόταση της συνάντησης, η οποία για την ώρα δεν υϊοθετήθηκε: «Προκειμένου να διατηρήσουμε αυτό που συμβαίνει μεταξύ μας -και πρακτικά είναι δύσκολο να συνεχιστεί- πρέπει, κατόπιν ψηφοφορίας, να βγει από εμάς μια επιτροπή καλλιτεχνών, με εκπροσώπους από όλες τις τέχνες. Η επιτροπή θα έρχεται σε διάλογο με τους διευθυντές του Φεστιβάλ και το υπουργείο». Η πρόταση του Χρήστου Λούλη είναι να ανεβαίνουν όλες οι δραστηριότητες της επιτροπής σε πλατφόρμα στο διαδίκτυο.

Στις 25 του μήνα έχει εκλογές το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Ο Σπύρος Μπιμπίλας, μέλος του Δ.Σ., ζήτησε από όλους τους παρισταμένους να μην γυρίσουν την πλάτη στις κάλπες: «Ελάτε να αναλάβετε εσείς το σωματείο» είπε, θεωρώντας λάθος τη δημιουργία μιας νέας επιτροπής.

Ο Γιάννης Μαυριτσάκης επανήλθε στον Φαμπρ, θεωρώντας απαραίτητη μια νέα απάντηση μετά την απαντήτική επιστολή του Βέλγου, η οποία κοινοποιήθηκε και μέσα από sites που αναλαμβάνουν διαφημιστικές καμπάνιες, διαμαρτυρόμενος για την θέση ότι «το φεστιβάλ είναι στέγη σίτισης απόρων».

Η Χριστιάνα Γαλανοπούλου εισηγήθηκε να σταλεί νέα επιστολή στον Αριστείδη Μπαλτά, σε συνέχεια επιστολής της 1ης Απριλίου, που «αγνοήσατε (κύριε Μπαλτά) επιδεικτικά», στην οποία θα αιτείται η παραίτηση του ίδιου αλλά και του Παναγιώτη Δούρου. Στο ίδιο κείμενο ζητείται ο άμεσος χαρακτηρισμός του Β.Θεοδωρόπουλου σε «μεταβατικό διευθυντή» και η προκήρυξη της θέσης του καλλιτεχνικού και του γενικού ή εκτελεστικού διευθυντή με διαυγή τρόπο μαζί με την επιστροφή των 3 εκ. του προϋπολογισμού του Φεστιβάλ (ποσό που το υπουργείο «υποσχέθηκε στον Φαμπρ») στο θεσμό των επιχορηγήσεων της ανεξάρτητης σκηνής του θεάτρου, του χορού και της μουσικής. Αν δεν υλοποιηθούν τα παραπάνω αιτήματα «χωρίς να έχουμε κάτι εναντίον του κ.Θεοδωρόπουλου, κανείς μας δεν πρόκεται να συνεργαστεί με το Φεστιβάλ Αθηνών και αν εισαχθούν παραστάσεις θα παιχτούν σε άδειες αίθουσες».

Κάθετα αντίθετοι με την αυτή τη θέση ήταν ο Χρήστος Λεοντής και η Αιμιλία Υψηλάντη, τονίζοντας ότι «πρέπει να βοηθήσουμε όλοι να μεγαλουργήσει το Φεστιβάλ. Πρέπει τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο να τον βοηθήσουμε». 

Οι περισσότεροι από τους παρισταμένους ζητούσαν εκ νέου το κεφάλι του Αριστείδη Μπαλτά: «Πώς γίνεται ο Γιαν Φαμπρ να έφυγε και ο Μπαλτάς να μένει στη θέση του», αναρωτήθηκε ο Γιώργος Βούρος. «Ο Μπαλτάς έχει αποτύχει παταγωδώς και πρέπει να επιμείνουμε για την παραίτησή του», τόνισε ο Μάνος Στεφανίδης. «Ο κ.Μπαλτάς πρέπει να φύγει σήμερα. Ας γίνει κάτι για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε», ανέφερε η Μαρία Καλλιμάνη. Την παραίτηση Μπαλτά, καθώς «ένα σκοτεινό κομμάτι της κυβέρνησης πήρε τη σκυτάλη της διαπλοκής», ζήτησε και ο Χρήστος Σαπουντζής. Για τον Δημήτρη Αληθεινό ο υπουργός «είναι ντενεκές» και για τον Νίκο Χατζόπουλο «παχύδερμο».

Η Εύα Νάθενα, όπως και η Χριστιάνα Γαλανοπούλου, ζήτησε εκτός από την παραίτηση Μπαλτά και την παραίτηση του Παναγιώτη Δούρου, που ήταν «περίεργη κινητήριος δύναμη όλων αυτών των πραγμάτων». Εθεσε επίσης το ζήτημα της έλλειψης εμπιστοσύνης, που νωρίτερα είχε θίξει και η Αντζελα Μπρούσκου. «Πιστεύω πως είχαμε ένα Φεστιβάλ και τώρα δεν έχουμε από ένα λάθος επιτελείο», είπε η σκηνοθέτιδα. «Εγώ έχω χάσει την εμπιστοσύνη μου προς αυτούς τους ανθρώπους που εκπροσωπούν τον πολιτισμό. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος θα προσπαθήσει να κάνει το καλύτερο αλλά τα βασικά θέματα δεν έχουν λυθεί».

Η συνάντηση εξαντλήθηκε (κι αυτό φαίνεται και από την μοναδική απόφαση που σχετίζεται με τον υπουργό) στην πολεμική κατά ενός πολιτικού προσώπου, που όλα δείχνουν ότι θα απομακρυνθεί από την κυβέρνηση στον πρώτο μίνι ανασχηματισμό. Ακόμη μια χαμένη ευκαιρία. Ούτε και για το «μέτωπο» των σκηνών, που ξανανοίγει αιφνιδίως, πάρθηκε κάποια απόφαση. Η πρόεδρος της ΕΜΚΕΘΙ, Αιμιλία Υψηλάντη, έλαβε ένα τηλεφώνημα από το υπουργείο χτες για  το θέμα, με την τραγελαφική  προτροπή «να διαδώσετε ότι ο κ.Μπαλτάς ενδιαφέρεται για το θέατρο». Πενήντα οκτώ αθηναϊκές σκηνές για την ώρα κινδυνεύουν να κλείσουν. Τουλάχιστον, αυτό είναι ικανό να προκαλέσει νέα συσπείρωση; Την Παρασκευή θα υπάρξει πάντως νέα συνάντηση της κ.Υψηλάντη με τον κ.Καμίνη, ο οποίος  είχε ξεκινήσει προ ετών τη σταυροφορία κατά των σκηνών, με πρόσχημα τη νομιμότητα. Θα βρεθεί αυτή τη φορά λύση για τα θέατρα; Αμφίβολο.

O Μιχαήλ Μαρμαρινός στο μήνυμα που απέστειλε, συνόψιζοντας τα μέχρι χτες δεδομένα, προοικονομούσε και τα νεότερα: «Τίποτα δεν έχει λυθεί όσο και αν υποδύεται ότι έχει λυθεί. Κανένα κρίσιμο ζήτημα δεν αντιμετωπίστηκε».