Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaΜΟΥΣΙΚΗ

Ariana Grande, όταν μεγαλώσεις θέλεις να γίνεις η Taylor Swift;

Δύο από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ του πλανήτη έφτασαν μετ' εμποδίων στα φετινά τους άλμπουμ, "Thank U, Next" και "Lover", αντίστοιχα, που είναι από τα καλύτερα της καριέρας τους. Σε ποιά όμως ανήκει ο θρόνος; Της Ελένης Τζαννάτου.
Εικονογράφηση: Κατερίνα Καραλή

H ποπ αγαπά το δράμα. Και, συνήθως ανταμείβει το ταλέντο, την σκληρή δουλειά αλλά και το το σωστό πλασάρισμα ενός «πακέτου». Η Taylor Swift και η Ariana Grande έχουν αποδείξει ότι έχουν αρκετά από όλα τα παραπάνω αλλά το ερώτημα είναι… who wore it better? 

Μπορεί οι δύο βαρέων βαρών ποπ σταρ να έχουν διαφορετικές αφετηρίες όμως το σήμερα τις βρίσκει κατά μία έννοια αρκετά κοντά.

H Taylor Swift ξεκίνησε σαν την “America’s Sweetheart”, το κορίτσι με τα γαλανά μάτια και τα ξανθά μαλλιά που με μια κιθάρα στο χέρι τραγουδούσε country pop χιτάκια για τον μουσικό της ήρωά “Tim McGraw”. Έκτοτε έχει γράψει μερικούς από τους καλύτερους ποπ δίσκους της δεκαετίας, τα έχει βάλει με όλους και με όλα (ακόμα και με το Spotify και το Apple Music), είναι η πιο ακριβοπληρωμένη celebrity, ενώ έχει υπάρξει και το άτομο με την μεγαλύτερη επιρροή στο Twitter.

Η Ariana Grande, κατά παράδοση των ποπ σταρ που ξεπήδησαν στα τέλη των 90s, ξεκίνησε από εφηβικές σειρές στο κανάλι της Disney, πέρασε στην δισκογραφία ξεκινώντας σαν το κορίτσι-τσιχλόφουσκα και μεταμορφώθηκε σταδιακά σε σέξι γατούλα και μια από τις πλέον αναγνωρίσιμες ποπ σταρ του πλανήτη, ενώ είναι η celebrity με τους περισσότερους followers στο Instagram μετά τον Κριστιάνο Ρονάλντο. 

To 2019 βρίσκει και τις δύο σε μια από τις πιο κομβικές στιγμές της δισκογραφίας τους. Η Taylor Swift πήρε παραμάσχαλα την παστέλ παλέτα της και έγραψε  το Lover μαζί με τον Jack Antonoff (μήπως ήρθε η ώρα να αφήσει μια και καλή την δική του μουσική και να γίνει ο νέος Mark Ronson;). Η Ariana Grande έξι μόλις μήνες μετά το Sweetener μπήκε στο στούντιο για να φτιάξει από την αρχή μέχρι το τέλος το Thank U, Next μέσα σε μόλις δύο εβδομάδες και να κάνει τον τίτλο τσιτάτο στο στόμα του κάθε πικραμένου (#diplis -το δε ελληνικό Facebook το τίμησε πραγματικά δεόντως…). 

Και οι δυο τους έχουν περάσει αρκετά φτάνοντας ως εδώ. Η Ariana βίωσε τον εφιάλτη του τρομοκρατικού χτυπήματος στη συναυλία της στο Μάντσεστερ το 2017, είδε τον πρώην σύντροφό της Mac Miller να πεθαίνει από υπερβολική δόση μόλις στα 26 του χρόνια ενώ λίγο μετά διέλυσε τον αρραβώνα της με τον Pete Davidson. Την Taylor εξακολουθεί να κυνηγάει η κόντρα της με τον Kanye West -που και η ίδια επιμένει να την διαιωνίζει-, δέχεται συχνά πυκνά αρνητική δημοσιότητα με το όνομά της να έχει γίνει ακόμη και μπλουζάκι που καυτηριάζει τον αριθμό των συντρόφων της, ενώ μετά από μερικές θυελλώδεις σχέσεις δηλώνει καλά με τον Joe Alwyn.

Από αρχαιοτάτων χρόνων, όλοι οι δημιουργοί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ό,τι και να λένε στην πραγματικότητα μιλάνε για τον εαυτό τους, Swift-Grande δεν ξεφεύγουν από αυτή την ποπ γραφή. Η πρώτη πάντως με το Lover  γράφει έναν από τους πιο μεστούς δίσκους της καριέρας της (μάλλον τον πιο μεστό μαζί με το 1989), καταφέρνοντας να χωρέσει όλα τα κομμάτια που ενώνουν το παζλ της ζωής και της καριέρας της όπως τα έχουμε δει πιο αποσπασματικά στις υπόλοιπες δουλειές της. Πιάνει το νήμα από εκεί που το άφησε με το Reputation: τα αρνητικά παρελκόμενα της φήμης. “I Forgot That You Existed” τραγουδάει με περίσσια ανωτερότητα (;) σε ένα μίνιμαλ και πιασάρικο γκρουβ που ναι μεν μιλά για κάποιον πρώην που ξεπέρασε, αλλά όλοι ξέρουμε για ποιον χτυπά η καμπάνα, έτσι δεν είναι Kanye; Και το θέμα αυτό το ξαναπιάνει με πολύ έξυπνο τρόπο στο “You Need To Calm Down”: “But I’ve learned a lesson that stressin’ and obsessin’ ’bout somebody else is no fun” λέει (το πιάσαμε Taylor…) ενώ κάνει μια άνετη πάσα και προς το μέρος της LGBTQ κοινότητας. “You need to calm down, you’re being too loud” τραγουδά σε ένα σαφές ειρωνικό σχόλιο για τους ομοφοβικούς, που έρχεται να δέσει με το βίντεο κλιπ του κομματιού που μέσα στο κουκλίστικο πολύχρωμο σκηνικό του μαζί με άλλους celebrities παρελαύνουν και μερικές drag queens από το Ru Paul’s.

Αν στο Reputation η Taylor Swift μιλούσε για τον εαυτό της με τρόπο που ανήγαγε όσα την απασχολούσαν καθαρά και ξάστερα στον γυαλιστερό κόσμο στον οποίο ανήκει, στο Lover γίνεται μια πιο υποψιασμένη αφηγήτρια μιας που παρουσιάζει τα προβλήματά της με τέτοιον κεκαλυμμένο τρόπο επιτρέποντας σε κάθε κορίτσι της διπλανής πόρτας να ταυτιστεί. O έρωτάς της για τον Joe Alwyn εκφράζεται πίσω από οικουμενικές εικόνες: ένα δύσκολο καλοκαίρι που γίνεται πιο εύκολο “with you” (στο “Cruel Summer” με ένα εθιστικότατο ρεφρέν-ταμάμ για θερινή feelgood διάθεση που κάνει εντύπωση ότι δεν κυκλοφόρησε ως single το καλοκαίρι…). Μια γλυκιά μπαλάντα με σχεδόν soul ρυθμό που γίνεται απόλυτο κομμάτι για φρέσκα καρδιοχτύπια (“Lover”). Αλλά και το απολαυστικότατο “London Boy”, το δικό της δροσερό “O-Bla-Di O-Bla-Da”

Εδώ όμως είναι και η πιο ανθρώπινη πλευρά της. “Soon You’ll Get Better” τραγουδά για την μητέρα της που έχει κάνει γνωστό ότι πάσχει από καρκίνο και θυμάται συγχρόνως και το country παρελθόν της μιας και επιστρατεύει μαζί της τις Dixie Chicks, ενώ προσεγγίζει την αμερικάνικη εικονογραφία με έναν γραφικό κι όχι πολιτικοποιημένο τρόπο (χρειάστηκε στο παρελθόν να αντικρούσει τις κακές γλώσσες που την συσχέτισαν με τον Τραμπ, κάτι για το οποίο «απολογήθηκε» περισσότερο στον Guardian). Είναι η “Miss Americana (ant the Heartbreak Prince)” που απροκάλυπτα λέει “And you know I love Springsteen, faded blue jeans, Tennessee whiskey” (“London Boy”). Όπως και να ‘χει, το νόημα κρύβεται πίσω από τον τίτλο του δικαίως (θεματικά) πρώτου single του Lover: “ME!”.

Η Ariana Grande πάλι έχει την απάντηση έτοιμη: “You can go ahead and call me selfish / But after all this damage, I can’t help it” (“Needy”). Θα αγγίξει κι αυτή τη φήμη στο Thank U, Next, που αποτελεί την πιο δυνατή δουλειά της μουσικά, παρά το γεγονός ότι ηχογραφήθηκε σε χρόνο ανάλογο με την ταχύτητα του φωτός – ίσως πάλι αυτός να είναι και ο λόγος που βοήθησε το άλμπουμ να αποφύγει την φλυαρία που διακατέχει τους περισσότερους ποπ δίσκους. Η ποπ σταρ δεν φοβάται να φωνάξει τον πόνο της: στο “Fake Smile” περνά την δική της Reputation στιγμή παραδεχόμενη πως “I can’t fake another smile / I can’t fake like I’m alright”.

Αν το Sweetener ήταν ο δίσκος με τον οποίο προσπάθησε να επουλώσει την πληγή του Μάντσεστερ, το Thank U, Next είναι αυτός με τον οποίο προσπαθεί να γυρίσει την επόμενη σελίδα στην προσωπική της ζωή. Δρόμος που δεν είναι πάντα χωρίς εμπόδια. Η σχέση της με τον Pete Davidson στοιχειώθηκε αναπόφευκτα από τον Mac Miller όπως φαίνεται να παραδέχεται και η ίδια στην μελιστάλαχτη μπαλάντα “Ghostin”: “I know that it breaks your heart when I cry again / ‘Stead of ghostin’ him”. Παρά ωστόσο τις ανοιχτές της υποθέσεις, δεν παύει να θέλει να προβάλλει τον εαυτό της ως μια ποθητή γυναίκα. Είτε παρουσιάζοντας την γυναικεία φύση με αινιγματικότητα σε r’n’b λικνίσματα (με την έξυπνη μεταφορά “It’s like I’m the universe and you be N-A-S-A” στο “NASA”) είτε προσθέτοντας εγγυημένα το σεξ στην εξίσωση (“I love it when we make up  / Go ’head, ruin my makeup” στο “Make Up”).

Όσο η Taylor Swift καταλήγει στην απλή και ρομαντική διαπίστωση “I like shiny things, but I’d marry you with paper rings” (στο πολύ δυνατό “Paper Rings” που με μια άλλη παραγωγή θα έθετε σοβαρή υποψηφιότητα για indie pop anthem) η Ariana Grande επιμένει ακόμη να ζει σε έναν κόσμο με διαμάντια, θυμίζοντας περισσότερο την Swift σε εποχές “Look What You Made Me Do”: “Lashes and diamonds, ATM machines / Buy myself all of my favorite things” τραγουδά στο “7 Rings” πάνω στην μελωδία του “My Favourite Things” που τραγούδησε η Julie Andrews στην Μελωδία της Ευτυχίας. Στον δίσκο θα επιστρατεύσει κι άλλα samples, κάνοντάς τον κάτι σαν τον χιπ χοπ δίσκο της, όσον αφορά τη δομή -τον περασμένο Δεκέμβρη άλλωστε έλεγε στο Billboard πως θέλει να βγάλει «μουσική με τον τρόπο που το κάνει ένας ράπερ»Η Taylor Swift, άλλωστε, φρόντισε να το κάνει αυτό μετατρέποντας το diss της στον Kanye West σε saga…

Για να δικαιολογήσει πάντως η Ariana Grande το γεγονός ότι η φράση “Thank U, Next” έγινε μόττο, στο ομώνυμο κομμάτι δεν θα ντραπεί καθόλου να μιλήσει επώνυμα για τους συντρόφους της (κάτι σαν αυτό που έκανε ο Notorious B.I.G. στο “Dreams”…). Στο δε βίντεο του κομματιού με αρκετό χιούμορ θα δούμε μια σειρά από εφήβους να πετάνε διάφορα fake news που άκουσαν για την Grande. Εντελώς αντισυμβατικά για τα ποπ δεδομένα, θα αφήσει το καλύτερο κομμάτι του δίσκου να ρίξει την αυλαία: “Break Up With Your Girlfriend, I’m Bored” (μα τι τίτλος!). Κι εδώ βρίσκεται και το ηθικό δίδαγμα: η Ariana Grande στο τέλος του βίντεο κλιπ αφήνεται να εννοηθεί ότι φιλάει μια άλλη εκδοχή του εαυτού της (που είναι και το φερώνυμο “girlfriend”). Όπως λέει και στο ομώνυμο κομμάτι του δίσκου, γνώρισε κάποιο νέο πρόσωπο που λέγεται Ari. Αυτό που προσπαθεί να κάνει δηλαδή τελικά είναι να τα βρει με τον εαυτό της και να τον αγαπήσει. Θυμηθείτε την Swift που με αυτοπεποίθηση τραγουδά “I’m the only one of me” (“ΜΕ!”).

Taylor Swift και η Ariana Grande είναι δυο γυναίκες έτοιμες για την επόμενη πίστα. Οι δρόμοι τους άλλοτε αναπόφευκτα, κι άλλοτε συμπτωματικά, μοιράζονται πολλά κοινά (ακόμη και η #metoo στιγμή της μεν και της δε είναι παρόμοιες). Ας μην αυταπατόμαστε, και οι δύο ξέρουν πως να εκμεταλλευτούν τα στραβά που τους συνέβησαν αλλά και το μίσος που έρχεται με τη φήμη – τα κάνουν μέρος του παιχνιδιού. Ωστόσo, η Taylor Swift πλέον έχει αριστεύσει στο πως να κάνει το δράμα της καλούς δίσκους κι έχει μάθει από την εμπειρία της ότι όσο πιο φυσικό το κάνεις να φαίνεται τόσο πειστικότερος γίνεσαι. Η Ariana Grande προσπαθεί πολύ γερά να σταθεί στα πόδια της, επιμένει να δείχνει πιο λαμπερή και μοιραία, θέλει ακόμη να βροντοφωνάξει όσα πέρασε αλλά και το ότι είναι γυναίκα. 

Για να το πούμε αλλιώς, αν το All Eyez On Me της Swift ήρθε πριν δυο χρόνια με το Reputation, της Grande συνέβη με διαφορά φάσης φέτος. Σε κάθε περίπτωση και οι δύο σίγουρα κάτι κάνουν (πολύ) καλά εφόσον πουλάνε δράμα και το κοινό το αγοράζει μαζικά. Είτε ταυτίζεται με την καλή ποπ αφήγηση είτε με ένα τσιτάτο που γίνεται σύνθημα. Η Taylor Swift δεν χρειάζεται πια το σκούρο της κραγιόν, βάφει τα πάντα γαλάζια και ροζ, γιορτάζει την ζωή και την αγάπη. Η Ariana Grande κοιτάει ακόμα λάγνα και τινάζει την μακριά αλογοουρά της προσπαθώντας να προχωρήσει και να ωριμάσει από όλες τις απόψεις με χαριτωμένο τσαγανό.

Που θα πάει, θα μεγαλώσει. Κι ίσως τότε θελήσει -και καταφέρει- να γίνει η Taylor Swift…

Το ερώτημα είναι: μπορεί;

POP TODAY
popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.