Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
ΜΟΥΣΙΚΗ

Psych-garage-rock’n’roll, psychobilly, blues-punk: Περπατώντας με τα θηρία

Οι The Gun Club και οι The Cramps οριοθετούν τους κανόνες.
Εικονογράφηση: Melanie Merges-Δημητρίου

Πριν από 40 χρόνια, στις 31 Αυγούστου του 1981, το Fire of Love, ντεμπούτο άλμπουμ των μυθικών The Gun Club του Jeffrey Lee Pierce, οι οποίοι είχαν ως βάση το Λος Άντζελες, έθετε τις βάσεις του psychobilly και του blues-punk. Την ίδια χρονιά οι The Cramps στη Νέα Υόρκη, κυκλοφορούσαν το Psychedelic Jungle και οι Scientists επέστρεφαν στο Σίδνευ, ξεκινώντας την καλύτερη περίοδο της καριέρας τους, που κορυφώθηκε με το hard ψυχεδελικό ολοκαύτωμα του mini LP τους με τον τίτλο Blood Red River. Εκεί στις αρχές των 80s, o Ray Manzarek των The Doors, κάνει την παραγωγή στα τέσσερα πρώτα άλμπουμ των X και παίζει όργανο στο πρώτο τους, που είχε τον τίτλο Los Angeles.

Μια χαρακτηριστική φιγούρα της underground rock σκηνής του Λος Άντζελες, ο Jeffrey Lee Pierce, περνούσε τον καιρό του τριγυρνώντας στα δισκάδικα και τα βιβλιοπωλεία της πόλης, φορώντας το χαρακτηριστικό λευκό πλαστικό του παλτό και τις μπότες, συλλέγοντας μετά μανίας βινύλια, ακούγοντας και μελετώντας το rock n roll και τα blues, το rockabilly και το punk. Παίζοντας και συνθέτοντας στην κιθάρα του όλα αυτά τα κολασμένα ριφ που έχτισαν τα θεμέλια των psychobilly-blues-punk τραγουδιών των The Gun Club, ενός από τα κορυφαία και επιδραστικότερα γκρουπ στο χώρο του ανεξάρτητου ήχου των αρχών της δεκαετίας του 80.

https://www.youtube.com/watch?v=lPXjMsYjL40

Preaching the blues. Στο μυαλό του Jeffrey Lee Pierce, ο οποίος έγραφε στο Slash, το punk fanzine του L.A, για το rockabilly των 50’s και τα blues των 30’s αλλά και για τη reggae, στριφογύριζε -κατά τα λεγόμενα του ίδιου σε συνέντευξή του στο Sounds κατά τα μέσα των 80s- η ιδέα να σχηματίσει κάποια στιγμή μια rock μπάντα ώστε να μπορέσει να εξασφαλίσει τα κερασμένα ποτά από τους εκπροσώπους της μουσικής βιομηχανίας και τους δημοσιογράφους στα live και στα events όπου θα εμφανίζονταν. Ο Kid Congo Powers, περνούσε αρκετό από το χρόνο του στο CBGB’s και παρακολουθούσε τη No Wave σκηνή στη Νέα Υόρκη, μέχρι να επιστρέψει στο Λος Άντζελες. Οι δύο τους παρακολουθούσαν τα περισσότερα από τα πολλά live κατά την έκρηξη της punk σκηνής της πόλης και συναντήθηκαν έξω από μια συναυλία των Pere Ubu το 1978. Φανατικοί της rock μουσικής -ο Powers ήταν πρόεδρος στο fan club των Ramones και o Pierce έτρεχε εκείνο των Blondie- και συλλέκτες δίσκων, προχώρησαν στο σχηματισμό των Creeping Ritual που μετεξελίχθηκαν στους The Gun Club. Μετά την άρνηση του Powers να αναλάβει τα καθήκοντα του τραγουδιστή, ο Pierce του πρότεινε να παίξει στη μπάντα κιθάρα. Εκείνος διαμαρτυρήθηκε, λέγοντας ότι δεν ήξερε καθόλου να παίζει και δεν είχε καν κιθάρα δική του, αλλά ο Pierce του έδειξε κάποια πράγματα, του δάνεισε κιθάρα και ενισχυτή και μερικά βινύλια των The Slits και του Bo Diddley για να ακούσει και να μάθει. Ο Powers προχώρησε και εξελίχθηκε ως κιθαρίστας και διέγραψε μια εντυπωσιακή δημιουργικά πορεία. Από τους Gun Club έφυγε, αφού έπαιξαν μαζί περίπου ενάμιση χρόνο και πριν από την ηχογράφηση του ντεμπούτου άλμπουμ τoυς. Τον Δεκέμβριο του 1980 προσχώρησε στους The Cramps που είχαν ως βάση τη Νέα Υόρκη. Ηχογράφησε μαζί τους το δεύτερο άλμπουμ τους, το Psychedelic Jungle του 1981 και έμεινε με τη μπάντα μέχρι το 1983. Την επόμενη χρονιά επέστρεψε στους Gun Club και ηχογράφησε μαζί τους τα άλμπουμ The Las Vegas Story το 1984, Mother Juno το 1987, Pastoral Hide and Seek το 1990 και τέλος το EP Divinity του 1991. Συνεργάστηκε ακόμη με τον Nick Cave και τους Bad Seeds περιοδεύοντας και ηχογραφώντας τα άλμπουμ Tender Prey (1988) και The Good Son (1990). Έχει παίξει ακόμα με τον Barry Adamson, τον Mark Eitzel και τους Madrugada, ενώ το σχήμα το οποίο έχει μέχρι και σήμερα είναι οι Kid Congo and The Pink Monkey Birds.

https://www.youtube.com/watch?v=g17I907BAFw

Psychedelic Jungle. Οι The Cramps στο δεύτερο άλμπουμ τους, που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1981, εκτός από τις δικές τους συνθέσεις (Voodoo Idol, Caveman, Can’t Find My Mind, κ.α), περνούν μέσα από τον ψυχεδελικό-παραμορφωτικό καθρέφτη τους, τον βρώμικο και παρακμιακό garage punk ήχο τους, κλασικά rock and roll, rockabilly και garage τραγούδια από τα 50s και τα 60s: Rockin’ Bones, Green Fuz, Goo Goo Muck, κ.α. Ο πρωτόγονος, απογυμνωμένος και σοφά ακατέργαστος ήχος της μπάντας -η οποία έχει κάνει και την παραγωγή στο άλμπουμ- ήταν και θα είναι η επιτομή του rock’n’roll: επικίνδυνο, παραμορφωμένο, πρωτοποριακό, ασυμβίβαστο. Οι Lux Interior (φωνή), Poison Ivy Rorschach (κιθάρα), Kid Congo Powers (κιθάρα) και Nick Knox (ντραμς), περιπλανώνται στη ψυχεδελική ζούγκλα του μυαλού και των αισθήσεων, παραβιάζουν το ερμητικά κλειστό και βαθιά απόκρυφο, παραβαίνουν τα όρια και τους κανόνες, γνωρίζοντας ότι το ταξίδι αυτό θα είναι χωρίς επιστροφή.

The Cramps- Psychedelic Jungle. Vinyl LP Reissue, Illegal Records 1986 (GREECE)

The Fire Of Love. Πριν από 40 χρόνια (1981 Ruby Records), κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ των The Gun Club. Ένα άλμπουμ που παραμένει αγέραστο και σημαδιακό. Η μπάντα την οποία αποτελούσαν οι Jeffrey Lee Pierce (φωνή,κιθάρα), Ward Dotson (κιθάρα,φωνητικά) Rob Ritter (μπάσο) και Terry Graham (ντραμς), κατάφερε να πετύχει μια αξεπέραστη και επιδραστική μίξη punk rock, με blues και rockabilly, μετουσιώνοντας το όραμα του ιδρυτή της Jeffrey Lee Pierce σε ένα εκρηκτικό άλμπουμ με 11 τραγούδια βγαλμένα μέσα από τoυς πόθους, τα πάθη και τους εφιάλτες του χαρισματικού frontman. Οι tribal, μονότονοι, μετρονομικοί ρυθμοί στα ντραμς και το γυμνό μπάσο, παρείχαν το υπόβαθρο στις κοφτές, επιθετικές αλλά και παραισθησιακές, psych-blues slide κιθάρες. Η death rock αισθητική πλημμυρίζει το άλμπουμ και η punk rock ενέργεια, οδηγεί σε ξεσηκωτικά ξεσπάσματα. Η θρηνητική, bluesy και νευρωτική, χαρακτηριστική, ανατριχιαστική φωνή του Jeffrey Lee Pierce, κυριαρχεί και οδηγεί σε ακραία μονοπάτια και ανεξερεύνητα συναισθήματα. To άλμπουμ που ηχογραφήθηκε σε δύο μόλις ημέρες και που για την ολοκλήρωσή του χρειάστηκαν ελάχιστα overdubs, βοήθησε τη μπάντα να ξεχωρίσει αμέσως για τον προσωπικό της ήχο και να τοποθετηθεί κατευθείαν στο προσκήνιο μαζί με μπάντες όπως οι Χ και oι Blasters.

The Fire Of Love. Vinyl LP Reissue, Slash /Ruby Records USA (1983)

The Fire Of Love. Vinyl LP Reissue, Slash /Ruby Records USA (1983)

https://www.youtube.com/watch?v=n6top_7DNoY

Ghosts On The Highway. Οι Cramps που είχαν έρθει από τη Νέα Υόρκη για να εμφανιστούν στο L.A., είχαν εκείνη την εποχή θέματα με τον κιθαρίστα τους τον Bryan Gregory -ο οποίος είχε παίξει στο Gravest Hits (1979, Illegal) και στο Long play ντεμπούτο-έπος, Songs the Lord Taught Us (1980, Illegal)- και κάνοντας παρέα με τους Gun Club, πλησίασαν τον Kid Congo Powers. Για την θέση του κιθαρίστα είχαν λάβει επίσης βιογραφικό και φωτογραφία από τον Ward Dotson, τον οποίο όμως απέρριψαν. Επέλεξαν να πάρουν στη μπάντα τον Kid Congo και ο Dotson αποτέλεσε τελικά τον αντικαταστάτη εκείνου στους Gun Club. Ο Dotson ήταν ένας κιθαρίστας που προτιμούσε να συμβάλλει στη μπάντα περισσότερο παίζοντας περισσότερο με μοτίβα και δομές, παρά με θόρυβο και αυτό ήταν ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του ήχου και του ρόλου της κιθάρας στο Fire Of Love. Από την άλλη ο Jeffrey Lee Pierce, έχοντας πρόσβαση στη τεράστια blues δισκοθήκη του frontman των Canned Heat, Bob Hite, κατάφερε να εκμεταλλευτεί στο έπακρο αυτή τη δυνατότητα, να εμπνευστεί και να δημιουργήσει με τη βοήθεια των παραγωγών Chris D. (The Flesh Eaters) Tito Larriva (The Plugz), ένα ιστορικό και διαχρονικό άλμπουμ. Ο ήχος του Fire Of Love, ήταν ένα μοναδικό και πρωτοποριακό αμάλγαμα από punk, country-blues, rockabilly, αλλά και πειραγμένης jazz. ‘Ολα αυτά επεξεργασμένα μέσα από το προσωπικό φίλτρο του ταλέντου και της αισθητικής, των πρωτότυπων ιδεών, της κατανόησης και της γνώσης, του πάθους και της αλήθειας του Jeffrey Lee Pierce. Οι στίχοι δεν εξηγούν, δεν ανοίγουν δρόμους, είναι μια μίξη προσωπικής ποίησης, rock’n’roll θεματικής, εικονογραφίας και παράδοσης, εμπεριέχουν τον Elvis από τη κόλαση, τα EC κόμικς και τα 50΄s trash περιοδικά, είναι γεμάτοι από voodoo και horror κώδικες και μυστήρια, αναφορές στο θάνατο, στα drugs και το αλκοόλ, βαφτισμένοι στη θλίψη των blues.

Fire Of Love/Walking With The Beast. 7’’ Vinyl Single, Animal Records UK (1982)

For The Love Of Ivy. Το τραγούδι που βρίσκεται μέσα στο Fire Of Love είναι γραμμένο από τους Jeffrey Lee Pierce και Kid Congo Powers, για την Poison Ivy Rorschach των Cramps. Tα δύο γκρουπ είχαν μια κοινή αισθητική και άποψη για τη μουσική τους, κοινές επιρροές, αστείρευτη αγάπη για το rock’n’roll. Η Patricia Morrison, μπήκε στους Gun Club αναλαμβάνοντας το μπάσο το 1982 και με την επιστροφή του Kid Congo Powers, ηχογράφησαν το τρίτο στούντιο άλμπουμ της, το υπέροχο The Las Vegas Story, το οποίο κυκλοφόρησε το 1984. Η μπάντα αφιέρωσε το άλμπουμ στη Debbie Harry των Blondie, η οποία είχε υποστηρίξει σε μεγάλο βαθμό τον Jeffrey Lee Pierce στα πρώτα βήματα της καριέρας του.

https://www.youtube.com/watch?v=eyWZyAKdIzM

Walking With The Beast / Secret Fires. 7’’ Vinyl Single, Sympathy For The Record Industry USA (2004)

Walking with the beasts. Tον Σεπτέμβριο του 1981, ο Kim Salmon σχημάτισε ξανά τους Scientists και με βασικές επιρροές από τους The Gun Club, τους Cramps και τους Stooges. Ενσωματώνοντας στοιχεία από psych rock και πνιγηρό, σκοτεινό garage και rock’n’roll, επέστρεψαν στο Σίδνευ και υπέγραψαν στην Au Go Go Records. Μαζί τους κυκλοφόρησαν τα κορυφαίο single This Is My Happy Hour / Swampland τον Δεκέμβριο του 1982, το εκρηκτικό, πρωτόγονο, γεμάτο punk μανία, ψυχεδελικό ολοκαύτωμα του mini-LP Blood Red River, τον Σεπτέμβριο του 1983 και το αριστουργηματικό We Had Love / Clear Spot single, τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς. Mέχρι το τέλος του 83, η μπάντα είχε καταφέρει να βρίσκεται ανάμεσα στις δημοφιλέστερες Αυστραλέζικες ανεξάρτητες μπάντες, τόσο στην πατρίδα τους, όσο και στο εξωτερικό. Το 1984 μετακόμισαν στο Λονδίνο, κυκλοφόρησαν τον Σεπτέμβριο το mini-album This Heart Doesn’t Run on Blood, This Heart Doesn’t Run on Love και τον Οκτώβριο, έπαιξαν support στην ευρωπαική περιοδεία των Gun Club.

Scientists – We Had Love / Clear Spot. Vinyl 7″ Single, Munster Records SPAIN (2001)

https://www.youtube.com/watch?v=x9UPfenzOas

O θρύλος των The Doors, Ray Manzarek, αναλαμβάνει την παραγωγή στα τέσσερα πρώτα άλμπουμ των X από το L.A., παίζοντας ταυτόχρονα πλήκτρα στο ντεμπούτο τους με τον τίτλο Los Angeles. Ένα από τα πρωτοποριακά punk-rock σχήματα της πόλης, οι X σχηματίστηκαν το 1977. H αρχική σύνθεση ήταν John Doe     στο μπάσο, Billy Zoom στη κιθάρα, Exene Cervenka στη φωνή και D. J. Bonebrake στα ντραμς.

https://www.youtube.com/watch?v=Exs-mcKApxI

X- Los Angeles. Vinyl LP, Slash 1980 (USA) and the album’s printed inner sleeve with band photo.

X- Los Angeles. Vinyl LP, Slash 1980 (USA) and the album’s printed inner sleeve with band photo.

https://www.youtube.com/watch?v=2zLzvtINGRo

Στην λίστα του Spotify Walking With The Beasts: The Gun Club, The Cramps, Scientists, X, οι επιλογές από το Fire Of Love των The Gun Club, συμπορεύονται με εκείνες από το Psychedelic Jungle των The Cramps, δύο μπάντες που επηρέασαν την καλύτερη περίοδο των εκρηκτικών και σκοτεινών Scientists. O Kid Congo Powers παίζει με τους The Pink Monkey Birds και τον Nick Cave και τους Bad Seeds. Οι Χ συναντούν τους Blasters, δύο πρωτοποριακές punk-rock μπάντες και τζαμάρουν με τον Ray Manzarek των θρυλικών The Doors.

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2021 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.