φωτογραφία 2

Η γλυκιά μυρωδιά από τους ναργιλέδες του αραβικού καφενείου Lailiana επί της Λεωνίδου επικάλυπτε, χτες το απόγευμα, σαν λεπτό πέπλο ηδυπαθώς και…διονυσιακά την κατάμεστη, βουερή είσοδο του θεάτρου Αττις. Εκεί όπου μια ανθρώπινη λαοθάλασσα -μια πλούσια ανθρωπογεωγραφία από σπουδαστές, ηθοποιούς, θεατρολόγους, συγγραφείς, εικαστικούς, τεχνοκριτικούς,  διανοούμενους, απλούς πολίτες και ταγμένους θεατές-  περίμενε να ξεκινήσει η παρουσίαση της ελληνικής έκδοσης για τη μέθοδο του Θόδωρου Τερζόπουλου, Η Επιστροφή του Διονύσου. «Ένα πολιτιστικό επίτευγμα για τα διεθνή δεδομένα», όπως επεσήμανε ο Επίκουρος Καθηγητής Θεατρολογίας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργος Σαμπατακάκης. Η ατμόσφαιρα κατανυκτική. Σα να βρισκόσουνα σε τελετή.

Το βιβλίο-παρακαταθήκη  για τη θεατρική πράξη είναι αποτέλεσμα της 30χρονης δουλειάς του Τερζόπουλου με την ομάδα του Άττις και  τους ηθοποιούς από τις χώρες στις οποίες δίδαξε τη μέθοδο. Με απλά, εύληπτα βήματα και επίκεντρο το σώμα αποτυπώνεται το σύστημα με το οποίο ο θεατράνθρωπος, κουβαλώντας τις διδαχές του Μπέρτολντ Μπρεχτ και του Χάινερ Μίλερ, «ξεκλείδωσε» ακόμη και τους αρχαίους Έλληνες τραγικούς (η έκδοση συνοδεύεται και με dvd 2,5 ωρών με το βασικό training).

«Όσοι διαβάσουν τη μέθοδο και την αφομοιώσουν, μετά πρέπει να την ξεχάσουν βρίσκοντας τη δική τους αναλογία», ήταν η αφοπλιστική προτροπή του σκηνοθέτη. Θεμελιωτής ενός συστήματος που ήδη διδάσκεται στις Ακαδημίες του κόσμου, ο Τερζόπουλος δεν έκρυψε  ότι αγωνίζεται να καταστεί η μεθοδολογία του διεθνώς «η μοναδική ελληνική θεατρική μέθοδος».  Άνθρωπος συστηματικός κι  εργασιομανής θεωρεί ωστόσο την ύπαρξη συστήματος αναγκαιότητα και εκτός θεατρικής σκηνής: «Χρεοκοπήσαμε γιατί δεν είχαμε σύστημα», διαπίστωσε .

Υπάρχει κάτι ακόμη τολμηρότερο που ζήτησε εν συνεχεία από τα πλήθη που είχαν κατακλύσει κάθε γωνιά –ακόμη και απ’  τη σκηνή- της μόνιμης αθηναϊκής βάσης του: «Μπορεί κανείς να κοιτάξει το Διόνυσο βαθιά μέσα στα μάτια του;». Η μεθοδολογία του δείχνει το δρόμο: «Αποβάλλεται η κακή συσσωρευμένη ενέργεια του σώματος. Βλέπεις τα μάτια να λάμπουν, να βγαίνει ένα φως. Είναι το φως του Διονύσου. Σαν το σώμα να έχει δραπετεύσει κοιτώντας στο Επέκεινα».

«Η Επιστροφή του Διονύσου δεν είναι μόνο η παρουσίαση μιας μεθόδου, αλλά μια ηθική και μια φιλοσοφία για το θέατρο και τον ηθοποιό πάνω και έξω από τη σκηνή», ξεκίνησε ο καθηγητής Σημειωτικής του Θεάτρου και Θεωρίας της Επιτέλεσης στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, Δημήτρης Τσατσούλης. «Πρόκειται για μια μέθοδο συνυφασμένη με το ιδεολογικό πλαίσιο του Τερζόπουλου και την αισθητική του. Μέσα από αυτή ο Θ.Τ. αναδεικνύεται σε ανθρωπολόγο του θεάτρου», πρόσθεσε. Τη νέα έκδοση παρουσίασε επίσης η Δρ. Πηνελόπη Χατζηδημητρίου (Goldsmiths University of London)
, ενώ ο στενός συνεργάτης και βοηθός του Τερζόπουλου Σάββας Στρούμπος αναφέρθηκε στα «κλειδιά» της μεθόδου.


Η Επιστροφή του Διόνυσου αποτελείται από 12 θεωρητικά κεφάλαια, 40 ασκήσεις. Από τον Ιανουάριο η Μέθοδος του Θεόδωρου Τερζόπουλου κυκλοφορεί στα ρωσικά από το Θέατρο Στανισλάβσκι, ενώ μέχρι το τέλος του 2015 θα εκδοθεί και στα πολωνικά, στα κινέζικα,  στα τούρκικα, στα κορεάτικα και στα αγγλικά. Η έκδοση ανήκει στο Θέατρο Άττις και έγινε  σε σχεδιασμό και επιμέλεια της Δέσποινας Μεϊμάρογλου (διατίθεται ήδη από το Θέατρο Άττις).