ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΑ

Ο Mikeius και η ανερχόμενη νέο-συντηρητική κουλτούρα στο ελληνικό ίντερνετ

Είναι ο Mikeius εκπρόσωπος της εγχώριας alt-right ιδεολογίας; Κι αν αντιτίθεται στο cancelling culture τότε γιατί το εφαρμόζει ο ίδιος όταν του ασκείται κριτική; Γράφει η Κατερίνα Χαμαλέλη.

Τον Mikeius τον θυμάμαι από το 2009, όταν είχε γίνει viral το κείμενο του με τίτλο «ΘΑΝΑΤΟΣ», όπου μοίραζε συμβολικούς θανάτους σε κατηγορίες ανθρώπων που δεν συμπαθούσε. Ήταν μια ανάσα φρέσκου αέρα για εμάς τους τότε νέους, που βρισκόμασταν στην άβολη μεταβατική φάση μεταξύ εφηβείας και ενήλικης ζωής. Έπειτα δεν άργησαν τα βιντεάκια του στο youtube, με το ιδιαίτερο κράξιμο  που τον έκανε γνωστό. Τότε θυμάμαι φορούσε αντιασφυξιογόνα μάσκα και επαναλάμβανε σε κάθε βίντεο του την εμβληματική φράση του «στα τρένα». Ναι, τότε δεν υπήρχε σαν έννοια η πολιτική ορθότητα και ήταν για όλους εμάς ένα αιχμηρό αστείο ο θάνατος έξι εκατομμυρίων ανθρώπων στο Ολοκαύτωμα.

Τον αναθυμήθηκα φέτος τον Φλεβάρη με το σούσουρο που έγινε για το βίντεο του «Ο ευγενής άγριος και η βία της αναρχίας». Στο βίντεο αυτό πετσοκόβει φιλοσοφικές θεωρίες σύμφωνα με τη φύση του ανθρώπου, αν ο άνθρωπος δηλαδή γεννιέται βίαιος ή όχι, περνώντας και κάποια υπολανθάνοντα πολιτικά μηνύματα. Κάτι που δεν είναι κακό per se, τόσος κόσμος κάνει βίντεο με ανακρίβειες προσπαθώντας να περάσει τα μηνύματα που θέλει. Αυτό που μου χτύπησε άσχημα ήταν που στοχοποίησε τον αρθρογράφο που έκανε κριτική στο εγχείρημα του-διότι εκτός του ότι κανένας δεν είναι υπεράνω κριτικής-ο Mikeius δηλώνει ανοιχτά αντίθετος του cancelling culture (όταν δηλαδή κάποιος διαφωνεί με μας να προσπαθήσουμε να βλάψουμε τη δημόσια εικόνα του).

Την Τρίτη 26 Μαΐου έγινε viral σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα η στήριξη του σε μια γυναίκα youtuber που δηλώνει πως δεν είναι φεμινίστρια γιατί τα δύο φύλα δεν είναι όμοια, συνεπώς δεν είναι και ίσα. Δεν είναι όμως μόνο ο φεμινισμός το θέμα μας. Στο κανάλι της αναφέρει διάφορες επιζήμιες συνωμοσιολογίες, για δύσκολα ζητήματα όπως είναι αυτό της μετανάστευσης, αλλά και αντιδρά στο δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση.

Αφού διάβασε σχόλια στα οποία οι θαυμαστές του δηλώνουν την απογοήτευση τους για την υποστήριξη του σε τέτοια άτομα, ο Mikeius δήλωσε πως δεν συμφωνεί σε όλα με τη youtuber, διότι πιστεύει πως ο κορωνοιός κολλάει με τη Θεία Κοινωνία-κάτι στο οποίο εκείνη αντιτίθεται-αλλά είναι «πραγματιστής» και έτσι συμφωνεί με αυτό που τον βολεύει, δηλαδή την αντιφεμινιστική της ρητορεία. Έπειτα, αναφέρθηκε σε «φεμιναζί» που πιστεύουν σε δεκάδες φύλα και γελοιοποιούν το κίνημα τους και πως οι μετριοπαθείς φεμινίστριες θα πρέπει να τις χλευάζουν, όπως κάνουν οι μετριοπαθείς χριστιανοί με τους «χριστιανοταλιμπάν», κάτι που είναι εφικτό όπως αναφέρει και με τη δημιουργία μιμιδίων.

Ας αποκρυπτογραφήσουμε τα λεγόμενα του. Ο όρος «φεμιναζί» βγήκε από τον πολιτικό σχολιαστή Rush Limbaugh, ο οποίος διατύπωνε ακραία συντηρητικές απόψεις σχετικά με τα δικαιώματα των γυναικών, τις φυλετικές διακρίσεις και το ΛΟΑΤΚΙ κίνημα. Είναι ένας όρος που δημιουργήθηκε για να προκαλέσει, είναι σύντομος και πιασάρικος. Επιπρόσθετα, τα δεκάδες φύλα δεν είναι δημιούργημα του φεμινισμού, αλλά κάποιων ακτιβιστών που πιστεύουν ότι το φύλο είναι κοινωνική κατασκευή. Είναι τα λεγόμενα «identity politics». Το ότι ο φεμινισμός αλλά και αυτές οι πολιτικές προσδιορισμού ταυτοτήτων κινούνται στους προοδευτικούς κύκλους, δεν τα ταυτίζει ως κοινωνικά κινήματα. Επίσης, θεοποιεί τα μιμίδια και την ιντερνετική κουλτούρα-της οποίας είναι δημιούργημα και  ο ίδιος- χωρίς να έχει την αίσθηση της πραγματικότητας.
Βλέπετε είναι της μοδός έξω η alt-right και η alt-lite, το συνονθύλευμα δηλαδή νεοσυντηρητικών και (ακρο)δεξιών ιδεών, και η πιο ελαφριά έκδοση τους, και ο Mikeius και η παρέα του προσπαθούν να τη φέρουν και εδώ. Στο εξωτερικό, ο Carl Benjamin, o Richard Spencer,ο Gavin McInnes, η Lauren Southern, η Tomi Lahren και πολλοί άλλοι έγιναν γνωστοί αναμασώντας συντηρητικές απόψεις, ενάντια στο πνεύμα της «παρωχημένης» mainstream προόδου. Είναι η νέα αντι-κουλτούρα. Διαδικτυακές -και όχι μόνο-φιγούρες που νοσταλγούν το παρελθόν και τις διακρίσεις, που δεν νοιάζονται για την επικινδυνότητα των λεγομένων τους, που προκαλούν με ανακρίβειες και μισές αλήθειες στο βωμό του κέρδους και της εφήμερης δημοσιότητας.

Εμένα προσωπικά αυτή η ύστερη αλλαγή του Mikeius με θλίβει. Δεν περίμενα ένας άνθρωπος με ταλέντο σαν διασκεδαστής να κάνει τέτοια μεταστροφή και να δείχνει τέτοια υποκρισία. Πιστεύει ο ίδιος πως μπορεί να κρίνει τους πάντες και ταυτόχρονα δημιουργεί ένα οχυρό γύρω του, διαστρεβλώνοντας θεωρίες, στοχοποιώντας κόσμο και βαφτίζοντας τους επικριτές «φεμιναζί». Ενώ την ίδια στιγμή είναι πολέμιος του cancelling culture.

Δημιουργεί εύπεπτα νοήματα για να επηρεάσει το κοινό του που ενδεχομένως δεν γνωρίζει τόσα επί του θέματος. Εντέχνως, βρίσκει ακραία στοιχεία στα κοινωνικά κινήματα του σήμερα για να τα χλευάσει και να κάνει αυθαίρετες και επιβλαβείς ομαδοποιήσεις. Είσαι φεμινιστής/στρια; Είσαι «φεμιναζί» μέχρι να κάνεις αυτά που νομίζω σωστό. Θέλεις να μην προσδιορίζεσαι ως γυναίκα ή ως άντρας; Θα σε βάλω στο ίδιο σακί με ανθρώπους που κάνουν role-playing στο ίντερνετ ως διάφορα φανταστικά φύλα.  

Την ίδια στιγμή, προωθεί άτομα με ρητορική μίσους. Που δεν πιστεύουν στην ισότητα μεταξύ φύλων, μεταξύ φυλών, που προτιμούν να πεθαίνουν γυναίκες από παράνομες αμβλώσεις και να μην έχουν αναπαραγωγικά δικαιώματα και που υποστηρίζουν μια άκρατη προγονολατρεία, ένα ακόμη χαρακτηριστικό της «λευκής υπεροχής».

Δεν ξέρω αν ο ίδιος ο Mikeius τα πιστεύει όλα αυτά πραγματικά ή απλώς θέλει να τραβάει την προσοχή ακόμη και με τέτοιο τρόπο. Όμως, προωθεί τις χειρότερες πτυχές της κοινωνίας μας κρυμμένες με επιδεξιότητα πίσω από την αιχμηρότητα της περσόνας που τόσα χρόνια χτίζει. Δεν πρέπει να μένουμε στο φανταζί περιτύλιγμα, αλλά να διαβάζουμε πίσω από τις λέξεις.

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2020 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.