ΠΟΛΗ

Τι δουλειά έχει μια Rolls Royce του ’40 στην Βικτώρια;

Επισκεφθήκαμε το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, θαυμάσαμε τα συλλεκτικά μοντέλα, μέχρι και σε προσομοιωτή της Formula 1 μπήκαμε.
Φωτογραφίες: Άγγελος Χριστοφιλόπουλος/ FOSPHOTOS
Οι Rolls Royce του τίτλου από το 1926 και το 1939 αντίστοιχα.

Οι Rolls Royce του τίτλου από το 1926 και το 1939 αντίστοιχα.

Αν και ομολογουμένως ο φετιχισμός των τεσσάρων τροχών χτυπάει υψηλότερα ratings στην ανδρική ιδιοσυγκρασία, όλοι έχουμε βρεθεί κάποια στιγμή να θαυμάζουμε κάτι που μοιάζει με έργο τέχνης σε τέσσερις τροχούς. Στο σινεμά, ας πούμε, τα παραδείγματα ειναι άπειρα: από τον Χέρμπι το Κατσαριδάκι, στις Άστον Μάρτιν του Τζέιμς Μποντ και τα πυραυλοκίνητα οχηματα που κάνουν κόντρες σε όλα τα volumes του Fast and Furious. Αλλά και την κανονική ζωή πόσοι δε μεγάλωσαν με μια δυσκολία να αποχωριστούν τη συλλογή με αυτοκινητάκια που διατηρούσαν από μικροί και πόσοι δε ζήλεψαν μια Ford μινιατούρα σε βιντατζάδικο των Εξαρχείων, μέχρι που την έβαλαν στο σαλόνι/γραφείο τους. Ο Θοδωρής Χαραγκιώνης ανήκει σίγουρα σε αυτούς. Μόνο που το πάθος του έγινε όνειρο, και το όνειρο πραγματικότητα όταν ίδρυσε πριν 3 χρόνια το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου στη Βικτώρια. Εκτείνεται από τον 3ο μέχρι τον 5ο όροφο του πολιτιστικού πολυχώρου Capitol Mall, ενός σπειροειδούς κτΙρίου μοντέρνας αρχιτεκτονικής. Ανεβαίνοντας την κυκλική ράμπα πριν την είσοδο, μπαίνεις στο νόημα χαζεύοντας μια ιστορική συλλογή 72 ειδών τροχού που ξεκινάει από τα 300 π.Χ. και φτάνει μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα.

Η κυκλική δόμηση του μουσείου.

Η κυκλική δόμηση του μουσείου.

Το πρώτο πράγμα που συναντάς, μπαίνοντας στην έκθεση, είναι μια ρεαλιστική προσομοίωση ενός παλιού συνεργείου αυτοκινήτων με όλα τα απαραίτητα σύνεργα, από τανάλιες κι αντλίες μέχρι γραφείο σχεδιασμού με ξύλινα όργανα γεωμετρίας. Τα αυτοκίνητα είναι τοποθετημένα με χρονολογική σειρά και η έκθεση ακολουθεί τη λογική της one way προκαθορισμένης πορείας του επισκέπτη έως την έξοδο.

Ένα από τα πρώτα εκθέματα του μουσείου, Ford type N του 1906.

Ένα από τα πρώτα εκθέματα του μουσείου, Ford type N του 1906.

Ένα «υπερσύγχρονο» American LaFrance του 1918.

Ένα «υπερσύγχρονο» American LaFrance του 1918.

H Γαλλική εταιρεία Avion Voisin έκλεισε μόλις το 1946. Εδώ ένα μοντέλο του 1922.

H Γαλλική εταιρεία Avion Voisin έκλεισε μόλις το 1946. Εδώ ένα μοντέλο του 1922.

Με τα πρώτα εκθέματα, ένα Ford του 1906 κι ένα American LaFrance του 1918 νομίζεις ότι θα βγουν από μέσα κύριοι με γιλέκο και κρεμαστό χρυσό ρολόι και θα σε καλωσορίσουν ανασηκώνοντας το καπέλο τους. Περνώντας δίπλα από κομψότατες Bugatti του 1926, οδηγείσαι από μια σκάλα στον 4ο όροφο. Εκεί η έκθεση συνεχίζεται, ενώ ένα σημαντικό τμήμα έχει αφιερωθεί στην εσωτερική mini έκθεση Made By Hellas, με μοντέλα αυτοκινήτων η μηχανών που είτε σχεδίασαν Έλληνες είτε βοήθησαν στην κατασκευή τους. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατασκεύασε ομάδα φοιτητών του Πανεπιστημίου Πατρών και κατέλαβε την πρώτη θέση στον ετήσιο διεθνή διαγωνισμό Formula Student 2014. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός που ξεκίνησε στην Αμερική το ‘80 και σήμερα έχει συμμετοχές από όλον τον κόσμο περιλαμβάνει το σχεδιασμό και την κατασκευή ενός αγωνιστικού οχήματος τύπου Formula από φοιτητές, με την τεχνολογική υποστήριξη κορυφαίων εταιρειών όπως IBM, Jaguar, Ford και Chrysler. Tα ελληνικά δημιουργήματα δίνουν τη σκυτάλη σε μια Rolls Royce Camargue του 1980, με το κλασικό χρυσό σηματάκι στο καπό, που οι σχεδιαστές εμπνεύστηκαν από τη Νίκη της Σαμοθράκης (!). Απέναντι, δεσπόζει ένα νεοϋορκέζικο περιπολικό (Chrysler Royal Police) του 1937, που έχει εμφανιστεί μάλιστα σε ταινίες όπως το Captain America.

Το ιδιαίτερο μοντέλο Brescia Modifie 23 της Bugatti από το 1926.

Το ιδιαίτερο μοντέλο Brescia Modifie 23 της Bugatti από το 1926.

mousio autokinitou

Chrysler Royal Police, 1937 – ψηλά τα χέρια!

Ένα Lincoln Roadster του 1927.

Ένα Lincoln Roadster του 1927.

Ένα μοντέλο της επίσης παρελθούσας εταιρείας Packard, του 1928.

Ένα μοντέλο της επίσης παρελθούσας εταιρείας Packard, του 1928.

Αρκετά από τα αυτοκίνητα συμμετέχουν ακόμα σε αγώνες παλιών οχημάτων, γι’ αυτό έχουν επάνω τους το σήμα του μουσείου. Τα περισσότερα πάντως έχουν αποκτηθεί σε δημοπρασίες στο εξωτερικό. Η έκθεση συνεχίζεται με Aston Martin, Avion Voisin, Cadillac και Ferrari. Σε μία ειδικά διαμορφωμένη γωνία της κυκλικής διαδρομής φιλοξενείται μια άλλη έκθεση-μέσα-στην-έκθεση με τιμόνια, συνοδευόμενα από video και τις αντίστοιχες ιστορίες του. Αυτή την περίοδο το μουσείο προετοιμάζεται για το αφιέρωμα στα 100 χρόνια Mazerati. Ήδη, τα 9 σχετικά μοντέλα που βρίσκονται στη συλλογή του μουσείου έχουν αντικαταστήσει τις Ferrari στις περίοπτες θέσεις- περιστρεφόμενες ροτόντες, ενώ μοντέλα από το 1957 μέχρι σήμερα θα έρθουν την Ιταλία. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Μαρτίου. 

Μια Bentley mk6 του 1958.

Μια Bentley mk6 του 1958.

 

Κατακκόκινη vintage Porsche 355 του 1956.

Κατακκόκινη vintage Porsche 355 του 1956.

Ένα παλιό μοντέλο της BMW, το 328, πίσω στο 1939.

Ένα παλιό μοντέλο της BMW, το 328, πίσω στο 1939.

 

Τον τελευταίο όροφο γεμίζουν μεταξύ άλλων, μοντέλα Porsche, Mercedez, Jaguar και Bentley. Στα highlights, το Chrysler Convertible σε έντονο ροζ, που ανήκε στον Ρόμπερτ Πλαντ των Led Zeppelin και η μάυρη Rolls Royce του Λόρενς Ολιβιέ. Βγαίνοντας, αντικρύζεις ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εκθέματα. Το χαρακτηριστικό αμάξι των Flinstones, (ναι, εκείνο που το κινούσαν περπατώντας), το οποίο μεταφέρθηκε στο μουσείο από δημοπρασία της Μεγάλης Βρετανίας και πέρασε ΚΤΕΟ, όπως τα κανονικά οχήματα. Το πλαισιώνουν vintage αντλίες βενζίνης, τοποθετημένες κυκλικά στο χώρο, δίπλα σε γυάλινες προθήκες όπου πωλούνται σχετικά αντικείμενα, αξεσουάρ αυτοκινήτου και πρωτότυπες μινιατούρες. 

Πανοραμική άποψη μιας Delage του 1934.

Πανοραμική άποψη μιας Delage του 1934.

H Chrysler Imperial Convertible με την οποία ο Ρόμπερτ Πλαντ πήγαινε τσάρκες τα κορίτσια του.

H Chrysler Imperial Convertible με την οποία ο Ρόμπερτ Πλαντ πήγαινε τσάρκες τα κορίτσια του.

Mια Austin Healey 3000 του 1965.

Mια Austin Healey 3000 του 1965.

Ένα από τα μοντέλα Maserati 3500  GT του 1962, που ήδη υπάρχει στο μουσείο.

Ένα από τα μοντέλα Maserati 3500 GT του 1962, που ήδη υπάρχει στο μουσείο.

Το καλύτερο όμως έρχεται στο τέλος. Ένα μικρό δωματιάκι δίπλα στην υποδοχή, περιέχει έναν προσομοιωτή Formula 1. Ο επισκέπτης μπαίνει στο αγωνιστικό όχημα και επιλέγει όποια πίστα θέλει από τα γκραν πρι της σεζον, σε μια μεγάλη οθόνη που βρίσκεται μπροστά του. Οι συνθήκες είναι πολύ κοντά στις πραγματικές αγωνιστικές και ο ειδικός μηχανισμός προκαλεί στο τιμόνι και το όχημα τους ίδιους κραδασμούς σαν να έτρεχε σε αγώνα. Δεξιά από τον προσομοιωτή σε αντίστοιχα καθίσματα αυτοκινήτου, οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι μπορούν να περιμένουν παρακολουθώντας την εμπειρία. 

F1 SIM NEW

The F1 experience.

 

Ένα Adler του 1935.

Ένα Adler του 1935.

Με το εισιτήριο να κοστίζει λίγο λιγότερο από ένα σινεμά (6€ τις καθημερινές, 8€ τα σαββατοκύριακα) και πλήθος ειδικών αφιερωμάτων να διοργανώνονται κάθε τόσο, η επίσκεψη στο Μουσείο Αυτοκινήτου είναι μια εμπειρία… πολλών κυβικών και μια ευκαιρία να στηρίξουμε μια προσπάθεια που αν βρισκόμασταν σαν τουρίστες σε χώρα του εξωτερικού ίσως να εκτιμούσαμε πολύ περισσότερο. 

όλες οι φωτογραφίες από την επίσκεψή μας στην παρακάτω γκάλερι

Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, Ιουλιανού 33-35 και 3ης Σεπτεμβρίου 74-78, 210-8816187

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2019 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.