Γιώργος Δούζης και Ευριπίδης- Έργον

Το Έργον είναι μια επιχείρηση που ξεκίνησε με διαφορετικό σκεπτικό πριν 10 χρόνια και εξελισσόμενη, κατάφερε το 2011 να εγκαινιάσει το πρώτο Ελληνικό Παντοπωλείο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Λίγους μήνες αργότερα, άνοιξε το πρώτο μεζεδο-παντοπωλείο Έργον στη Χαλκιδική και στα τέλη του 2013 έφτασε μέχρι το Λονδίνο. Το μενού επιμελείται -με προϊόντα της επιχείρησης- ο σεφ Δημήτρης Σκαρμούτσος.

Ο Γιώργος Δούζης, ένας εκ των ιδιοκτητών, εξηγεί πώς έγινε η αρχή. «Το Έργον ξεκίνησε τέλη του 2007, με ένα προϊόν, το μέλι μας από τη Θάσο. Πριν απ’ το 2007 είχαμε μια εταιρεία στην οποία αντιπροσωπεύαμε μικρούς παραγωγούς απ’ όλη την Ελλάδα και προσπαθούσαμε να τα πουλήσουμε στην ελληνική αγορά. Όταν προέκυψε η ανάγκη να πουλήσουμε αυτά τα προϊόντα στο εξωτερικό και σε διάφορες αγορές, όπως σούπερ μάρκετ και μεγάλες αλυσίδες, είδαμε ότι δεν μπορούσαμε να το κάνουμε, γιατί δεν υπήρχε barcode ή αγγλικά στις ετικέτες τους. Έτσι, μας ήρθε η ιδέα να φτιάξουμε ένα brandname Έργον, το οποίο να μαζεύει μικρούς παραγωγούς, να τους φτιάχνει την ετικέτα κι αυτό το προϊόν να μπορέσει να πουληθεί στο εξωτερικό. Όχι, όμως, σε μεγάλες αλυσίδες, καθώς στη συνέχεια, αλλάξαμε σκεπτικό. Η σκέψη ήταν σε διάφορες αγορές στην Ευρώπη για αρχή, αλλά προσπαθώντας να οργανώσει λίγο αυτό το κομμάτι. Έτσι, δημιουργήθηκε η ιδέα».

products

Ξεκίνησαν, λοιπόν, έχοντας ως μόνο προϊόν το μέλι, αλλά «μέσα σ’ ένα χρόνο φτιάξαμε, μαζί με τους παραγωγούς, προϊόντα όπως όσπρια, ζυμαρικά, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού. Κάπου στο 2011, όταν είχαμε 150 κωδικούς σε προϊόντα, μας ήρθε η ιδέα να φτιάξουμε ένα παντοπωλείο. Είπαμε ότι μπορούμε να τροφοδοτήσουμε ένα ολόκληρο παντοπωλείο, οπότε δημιουργήθηκε και το πρώτο ‘Έργον- ελληνικό παντοπωλείο’. Το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς μαζί με τον Δημήτρη Σκαρμούτσο φτιάξαμε ένα μενού με αυτά τα προϊόντα κι έτσι δημιουργήθηκε το μεζεδοπωλείο δίπλα στο παντοπωλείο. Χρησιμοποιούσε τα προϊόντα του παντοπωλείου κι έτσι φτιάξαμε κάποιους μεζέδες».

Πώς προέκυψε, όμως, η ιδέα και αποφάσισαν να τολμήσουν μια τέτοια επιχειρηματική κίνηση στο εμπόριο τροφίμων; «Κάτι έπρεπε να κάνουμε. Σπουδάζω ακόμη στο Μαθηματικό, ο αδερφός μου τελείωσε Εφαρμοσμένη Πληροφορική και έχουμε μεγαλώσει μέσα σε τρόφιμα. Ο παππούς μου είχε αλλαντο-ζυθοπωλείο στη Θεσσαλονίκη, ενώ ο πατέρας μου ήταν χρόνια σε πολυεθνική εταιρεία που ασχολείτο με τα τρόφιμα. Οπότε, σ’ όλη μας τη ζωή, είχαμε συνδυάσει τη δουλειά με τα τρόφιμα. Κάπως έτσι  το ‘μικρόβιο’ κόλλησε και σ’ εμάς».

Μέσα σ’ αυτά τα λίγα χρόνια κατάφεραν να έχουν καταστήματα Έργον σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο. «Αυτή τη στιγμή έχουμε επτά μαγαζιά. Έξι στην Ελλάδα, ένα στο εξωτερικό -στο Λονδίνο- κι έχουμε σχέδια για κάποια άλλα μέχρι τέλος της σεζόν».

Kouskoura

Το ερώτημα που προκύπτει πάντα σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι κατά πόσον υπάρχει ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα. Ο Γιώργος Δούζης απαντά χωρίς περιθώρια αμφισβήτησης. «Στο εξωτερικό ενδιαφέρονται πάρα πολύ για τα ελληνικά προϊόντα. Έχουμε πάρα πολλούς τουρίστες που το πρώτο πράγμα που τους μένει είναι τι έφαγαν στην Ελλάδα και θα ήθελαν να το έχουν στην πατρίδα τους. Και από τα τουριστικά μας μαγαζιά, αλλά και από το Λονδίνο, βλέπουμε ότι μας περίμεναν γενικά, σαν ελληνική κουζίνα, η οποία στο εξωτερικό είναι λιγάκι παρεξηγημένη. Έχουν στο μυαλό τους ως ελληνική κουζίνα το τζατζίκι, το μουσακά, τα σουβλάκια. Είναι μεν κι αυτά ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κουζίνας, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Έχουμε, επί παραδείγματι, κι ελληνική φάβα, ζυμαρικά, όσπρια, τυριά, αλλαντικά, κρέατα. Προσπαθούμε να τους εκπαιδεύσουμε ότι έχουμε κι άλλα προϊόντα. Η ελληνική γαστρονομία δεν είναι μόνο το σουβλάκι και το τζατζίκι».

Ενδιαφέρων ο στόχος, αλλά η πρώτη σκέψη είναι πως η ιδιαιτερότητα αυτών των προϊόντων πιθανότατα θα δυσκολεύει την προσέλκυση όσων δεν έχουν συνηθίσει τέτοιες γεύσεις. Ο συνδυασμός που έχουν κάνει, ωστόσο, κατάφερε να γίνει «εύκολο να έρθει κοντά με αυτά τα προϊόντα ο ξένος, απ’ τη στιγμή που υπάρχει το εστιατόριο. Αυτό που κάναμε στο Λονδίνο είναι μεζεδο-παντοπωλείο, οπότε δοκιμάζουν το προϊόν, γιατί πηγαίνουν στο εστιατόριο και έχουν τη δυνατότητα να το αγοράσουν από το παντοπωλείο».

our-clients

Όταν αποφάσισαν να προβούν στο εγχείρημα οι δυσκολίες ήταν «πάρα πολλές, οικονομικές, αλλά και λειτουργικές. Ξεκινήσαμε τέσσερα άτομα με πολλή δουλειά, πολύ κόπο, πολλά ταξίδια, τα καταφέραμε και σιγά-σιγά τις προσπερνάμε».

Για τόσα προϊόντα, όμως, χρειάζονται πολλοί παραγωγοί, τους οποίους βρίσκουν ανά την Ελλάδα ή τώρα πια, τους βρίσκουν κι εκείνοι.

«Οι παραγωγοί μας είναι από όλη την Ελλάδα, έχουμε παραγωγό στον Έβρο, στην Αλόννησο, στην Κρήτη, παντού. Στην αρχή βρίσκαμε τους παραγωγούς κάνοντας ταξίδια. Είτε πηγαίνοντας επί τούτου, για να τους βρούμε, είτε κάνοντας ταξίδια για διακοπές. Έτσι, τα συνδυάζαμε και τα δύο. Πηγαίναμε στη Λευκάδα και πάνω στην Εγκλουβή ψάχναμε φακή. Ή πηγαίναμε στην Αλόννησο και βρίσκαμε τόνο Αλοννήσου. Τώρα, είμαστε στην ευχάριστη θέση οι παραγωγοί να μας παίρνουν τηλέφωνο και να μας λένε ‘κάνω αυτή την μαρμελάδα στην Κρήτη, σ’ αυτό το χωριό, θα σας ενδιέφερε;’. Οπότε έχει αλλάξει κι ο τρόπος, είναι μεν ταξίδια, αλλά πλέον μας βρίσκουν οι παραγωγοί».

Screen Shot 2014-02-25 at 10.34.56 μ.μ.

Έχοντας αναπτυχθεί ήδη αρκετά, τα σχέδια δεν σταματούν ποτέ, ούτε καν σε σύνορα.

«Τα επόμενα σχέδια είναι μαγαζιά Έργον σε κάθε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Ξεκινήσαμε με το Λονδίνο, που είναι το καινούργιο μας ‘παιδάκι’, και στα επόμενα σχέδια είναι το Παρίσι».

Γνωρίζουν εκ των έσω ότι δεν πρόκειται για μια εύκολη διαδικασία. «Είναι πάρα πολύ δύσκολο, αλλά έχουμε μάθει στα δύσκολα».

Περισσότερες πληροφορίες για το Έργον: ergonproducts.gr