Τους τελευταίους μήνες γράφτηκαν αρκετές αράδες αναφορικά με τις συνεχείς προσπάθειες του Facebook να κάνει τις πλατφόρμες του να μοιάσουν όλο και περισσότερο στο Snapchat. Τα Stories του τελευταίου, βλέπετε, πέρασαν στο Facebook, το Messenger και το Instagram και η λογική λέει ότι έπεται και συνέχεια. Με αφορμή λοιπόν τα Stories, η κουβέντα συνέχισε να περιστρέφεται γύρω από το φαινόμενο της αντιγραφής στοιχείων και λειτουργιών στα social media –με μια μικρή έμφαση στην περίπτωση Facebook και Snapchat. Το θέμα ωστόσο δεν εξαντλείται εκεί αφού ειδικά στην περίπτωση των Stories είναι αρκετά πιο σημαντικό.
“Camera is the new keyboard”
Η φράση που μόλις διαβάσατε ανήκει στον Τόνι Λιτς, product manager του Messenger Day, και αντικατοπτρίζει πλήρως μία ιδιαίτερα σημαντική εταιρική θέση. Το κοινό των social media σήμερα, δεν έχει απλώς αυξηθεί σε σχέση με μια δεκαετία πριν αλλά έχει αλλάξει και συνήθειες. Ο τρόπος με τον οποίο κάποιος αλληλεπιδρούσε με τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης το 2005 δεν είχε καμία σχέση με τα σημερινά δεδομένα: πίσω από την οθόνη του υπολογιστή του στο σπίτι, κρατώντας ένα ποντίκι κι ένα πληκτρολόγιο τότε, στον δρόμο με ένα smartphone ανά χείρας τώρα.
Τω καιρώ εκείνω κάποιος τραβούσε μια φωτογραφία με την ψηφιακή του μηχανή, την περνούσε στον υπολογιστή του, έκανε copy/paste κι ένα link ή ένα κείμενο και μοιραζόταν με τις επαφές του ή τον κόσμο τις πιο σημαντικές του στιγμές, δημιουργώντας κατά κάποιον τρόπο το δικό του ψηφιακό άλμπουμ φωτογραφιών –κι ας μην περιελάμβανε αυτό ούτε μια εικόνα. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει: το “fast food” περιεχόμενο βασιλεύει στα social media, το κείμενο έχει αντικατασταθεί από emoji, οι φωτογραφίες αντιστοιχούν σε χιλιάδες λέξεις, «τραβιούνται» με τις κάμερες των smartphones και βελτιώνονται εντυπωσιακά μέσα σε δευτερόλεπτα χάρη σε κάποιο φίλτρο.
Ο κόσμος πια δεν μοιράζεται ξεχωριστές στιγμές, σκέψεις και εμπειρίες. Δεν δημιουργεί περιεχόμενο που θα του ξυπνά αναμνήσεις ένα, δύο, τρία χρόνια αργότερα. Παράγει υλικό με την ίδια άνεση που το καταναλώνει και το κάνει “out of the blue”, έτσι. Το τελευταίο με το οποίο θα σκεφτεί να ασχοληθεί είναι το κείμενο: θα εντάξει μερικές λέξεις στην εικόνα του ή το βίντεό του, θα αρκεστεί στον ήχο που θα «γράψει» στα 5-6 δευτερόλεπτα του μικρού του βίντεο και αυτό ήταν όλο. Αν αρκεί; Και με το παραπάνω. Οι νέοι σε ηλικία χρήστες πια, δεν μπαίνουν συγκεκριμένες ώρες/φορές τη μέρα στα social media παρά βρίσκονται διαρκώς συνδεδεμένοι σε αυτά.
Στα παραπάνω προσθέστε και τα όσα έγραψε σε ανοιχτή του επιστολή προς στους επενδυτές του Snapchat ο συνιδρυτής της πλατφόρμας και της εταιρείας, Έβαν Σπίγκελ, λίγες ώρες πριν αυτή μπει και επίσημα στη Γουόλ Στριτ και έχετε την πλήρη εικόνα της κατάστασης: «Έτσι όπως ο κέρσορας που αναβόσβηνε έγινε το σημείο εκκίνησης για τα περισσότερα προϊόντα στους υπολογιστές, πιστεύουμε ότι θα γίνει και με την οθόνη της κάμερας για τα περισσότερα προϊόντα στα smartphones». Σοβαρά τώρα, ποιος θα κάτσει να γράψει χίλιες λέξεις όταν μπορεί να τις βγάλει με ένα «κλικ»;
Κάτι παραπάνω από ένα χαρακτηριστικό
Τα Stories δεν είναι απλά ένα χαρακτηριστικό, μια λειτουργία που είδαμε πρώτα σε κάποιο δίκτυο πριν την αντιγράψουν τα υπόλοιπα. Είναι ένας τρόπος εμφάνισης της πληροφορίας, του περιεχομένου. Στο μέλλον θα θυμόμαστε ότι τον είδαμε πρώτα στο Snapchat και μετά σε όλες τις άλλες πλατφόρμες όπως ακριβώς έγινε με το Facebook και το newsfeed, το Blogger και τα blogs, το Google και το page ranking. Όλες αυτές οι drama queens που τώρα διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους πως το Facebook κοπιάρει το Snapchat, σε λίγους μήνες θα έχουν συνηθίσει να τα βλέπουν σε κάθε δίκτυο που θα δραστηριοποιούνται.
Και μεταξύ μας, με τα Stories να αναδεικνύονται στον κυρίαρχο τρόπο «σερβιρίσματος» της πληροφορίας του αύριο, να είστε βέβαιοι πως στο Facebook θα προτιμούν να τους προσάπτουν πως αντέγραψαν το Snapchat παρά το… Myspace.