Το θέμα του πλανήτη που καταστρέφεται τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο έντονο, και θέλουμε δε θέλουμε το βλέπουμε παντού, στις ακραίες αλλαγές θερμοκρασίας, στις πυρκαγιές, στις πλημμύρες…. Η κλιματική κρίση είναι κάτι που όλους μάς φοβίζει για το μέλλον. Ο Πάμπλο Σότο Γκονζάλες μπορεί να είναι μόλις 17 χρονών, αλλά ήδη, όπως όλα τα παιδιά της γενιάς του, έχει τεντωμένες τις κεραίες του για το δυσοίωνο μέλλον. Καλεσμένος στο 3οEvia Film Project, ο νεαρός σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός, μουσικός και χορογράφος έρχεται στην Αιδηψό για να συζητήσει με μαθητές και όχι μόνο, την εφηβική εμπειρία της δημιουργίας και προώθησης μιας ταινίας.
«Σινεμά για μένα είναι ένας τρόπος επικοινωνίας, ο οποίος μπορεί να φέρει τον κόσμο πιο κοντά, μπορεί να θέσει ερωτήματα, να προκαλέσει συναισθήματα και αντιδράσεις που το κοινό στην αίθουσα θα βιώσει ομαδικά», λέει στην Popaganda. «Η ομαδικότητα ισχύει φυσικά και στη δημιουργία μιας ταινίας κι αυτός είναι ένας από τους λόγους που η συγκεκριμένη τέχνη με ελκύει. Μία τέχνη που μπορεί να συνδέσει το βίντεο, τη μουσική και τον χορό σε ένα αποτέλεσμα. Μία τέχνη όπου δουλεύουν τόσοι άνθρωποι οι οποίοι πιστεύουν σε ένα έργο και προσπαθούν να το κάνουν πραγματικότητα. Αυτή είναι η απόλαυσή μου στην δημιουργία μιας ταινίας. Θα μοιραστώ λοιπόν δικές μου εμπειρίες και θα μιλήσω για το πως μπορεί κανείς σε αυτή την ηλικία να ξεκινήσει να φτιάχνει την δική του ταινία. Μία ανοιχτή συζήτηση γύρω από την δημιουργία της και τα φεστιβάλ κινηματογράφου στα οποία μπορείς να την στείλεις».
«Θέλω πολύ κάποια στιγμή στο μέλλον να μιλήσω με τις ταινίες μου για το περιβάλλον. Όλο αυτό που επιχειρεί το φεστιβάλ είναι μια καλή υπενθύμιση για το τι συμβαίνει γύρω μας. Επιθυμώ εγώ και η γενιά μου να προσπαθήσουμε μαζί να παλέψουμε για ένα καλύτερο αύριο, πράγμα δύσκολο αλλά όχι αδύνατο», τονίζει ο νεαρός δημιουργός που πριν ακόμη πάει στην τελευταία τάξη του Λυκείου στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθηνών, έχει ήδη διακριθεί για την μικρού μήκους του «The Ball is Mine» στο ελληνικό τμήμα της 22ης Camera Zizanio, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Μαζί του στην κουβέντα στην Αιδηψό και ο Μανώλης Μελισσουργός, καλλιτεχνικός διευθυντής της Camera Zizanio -της Ευρωπαϊκής Συνάντησης Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας που τόσο έχει συμβάλει στην κινηματογραφική εκπαίδευση των παιδιών σε όλα τα σχολεία της χώρας.
Το Evia Film Project, η πράσινη πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που έχει στόχο την ανάδειξη της Βόρειας Εύβοιας σε παγκόσμιο κέντρο για το green cinema, ανοίγει τις πύλες του για τρίτη χρονιά στην Αιδηψό, την Αγία Άννα και την Λίμνη, έχοντας για κεντρικό θέμα του το νερό, σε κάθε μορφή του -θάλασσα, ποτάμια, λίμνες, βροχή…- και την κρίσιμη και αναγκαία σύνδεση του ανθρώπου μαζί του. Προβολές ταινιών, δράσεις, προγράμματα και ποικίλες εκδηλώσεις περιστρέφονται γύρω από το πολύτιμο για την ζωή μας υδάτινο στοιχείο που απειλείται όλο και περισσότερο, ακόμη και αν χωρίς αυτό δεν μπορούμε να υπάρξουμε.
Με “οικοδεσπότη” τον δημοφιλή ηθοποιό Φάνη Μουρατίδη, η τελετή έναρξης θα δοθεί απόψε στον ωραίο θερινό κινηματογράφο «Απόλλων», ο οποίος ύστερα από δεκαετίες αποκαταστάθηκε και ξανάνοιξε από το Φεστιβάλ και τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού πρόπερσι. Ταινία έναρξης «Η Οδύσσεια» του Ζερόμ Σαλ, μία καταβύθιση στον κόσμο του Κουστό με φόντο τα νερά της Μεσογείου, δίνει το στίγμα για όσα θα ακολουθήσουν.
Γιατί τόσο εκεί όσο και στον θερινό της Λίμνης θα δούμε υπέροχες, ελληνικές και ξένες, ταινίες. Όπως τα θρυλικά «Σαγόνια του Καρχαρία» του Σπίλμπεργκ που όποιος τα είδε ποτέ δεν τα ξέχασε -όπως άλλωστε και το ίδιο το Χόλλυγουντ!- και αναμένεται, εννοείται, κοσμοσυρροή, ειδικά από τη νέα γενιά που θα μπορέσει να τα δει στη μεγάλη οθόνη και να… τρομάξει ανάλογα. Όμως εκεί θα είναι και το θαυμάσιο, πολυβραβευμένο πολιτικό ψυχολογικό θρίλερ ελληνικής συμπαραγωγής «Μέρες Ξηρασίας» μαζί με τον δημιουργό του, τον σημαντικό Τούρκο σκηνοθέτη Εμίν Αλπέρ και τον παραγωγό Γιώργο Τσούργιαννη που θα μιλήσουν με το κοινό αλλά θα δώσουν και masterclass. Η ταινία καταγράφει τα κακώς κείμενα της τουρκικής κοινωνίας, τη διαφθορά, τον αυταρχισμό, την ομοφοβία σε μια απομονωμένη επαρχιακή πόλη που υποφέρει από λειψυδρία την οποία προκάλεσε η ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον. «Θα ήταν υπέροχο να γυρίσω μια ταινία στη χώρα σας. Η γυναίκα μου είναι Ελληνίδα, οπότε έχω πολλές διασυνδέσεις. Έρχομαι συχνά -στην Ελλάδα άλλωστε περνάω τις καλοκαιρινές διακοπές μου. Οπότε, το γύρισμα μιας ταινίας σε ένα όμορφο ορεινό χωριό ή σε ένα ψαροχώρι κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, θα ήταν πραγματικά υπέροχο!», έλεγε πέρσι στην popaganda με αφορμή την έξοδο της ταινίας του στις ελληνικές αίθουσες.
Ποιος ξέρει… ίσως οι πάμπολλες φυσικές ομορφιές της Εύβοιας τον συναρπάσουν και του δώσουν ιδέες! Άλλωστε οι περιηγήσεις και ξεναγήσεις σε τοποθεσίες της περιοχής που θα μπορούσαν να γίνουν σκηνικό κάποιας μελλοντικής ταινίας, είναι μία από τις δράσεις της διοργάνωσης που γεννήθηκε με αφορμή τις καταστροφικές πυρκαγιές του ‘21 για να βοηθήσει στην ανάκαμψη της περιοχής. Φέτος, μεταξύ άλλων, σε συνεργασία με το WWF θα πραγματοποιηθεί πεζοπορία στο Ξηρό Όρος, με αφετηρία το μαγευτικό τοπίο των καταρρακτών του Δρυμώνα.
Το νερό και η τεράστια σημασία του στη ζωή και την εξέλιξη του ανθρώπου καταγράφεται επίσης στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Αϊσά Μαϊγκά «Περπατώντας πάνω απ’ το νερό», που μας μεταφέρει σε ένα χωριό στον Νίγηρα, μια από τις υποσαχάριες χώρες οι οποίες έχουν πληγεί περισσότερο από την υπερθέρμανση του πλανήτη. Οι κάτοικοι της ερήμου προσπαθούν να επιβιώσουν περπατώντας μίλια κάτω από τον καυτό ήλιο για να φέρουν νερό από ένα μακρινό πηγάδι, ενώ βαθιά στο έδαφος, βρίσκεται μια τεράστια λίμνη υπόγειων υδάτων που μπορεί να μεταμορφώσει δραματικά τη ζωή τους. Αρκεί να μπορέσουν να πείσουν τις αρχές να κάνουν γεωτρήσεις για αυτό το πολύτιμο αγαθό…
Και βέβαια, ανάμεσα σε πολλές ακόμη μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες, δεν θα χάσουμε -ή θα ξαναδούμε- την τρυφερή και ευαίσθητη «Winona» του Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy), με τις τέσσερεις νεαρές που απλώνουν τα συναισθήματά τους σε μια ερημική παραλία πάνω στη θάλασσα και μας παίρνουν την καρδιά. Ο αγαπημένος μουσικός/σκηνοθέτης που γυρίζει την μία ταινία μετά την άλλη, συνθέτει διαρκώς μουσικές -για ταινίες και μη-, και μας έδωσε φέτος το πανέμορφο «Πολύδροσο», θα είναι εκεί για να συναντήσει το κοινό, μαζί με την μία εκ των πρωταγωνιστριών του φιλμ, την ταλαντούχα Σοφία Κόκκαλη. Ενώ θα δώσει κι ένα απολαυστικό dj set κυριολεκτικά πάνω στο… «Κύμα» το κεντρικό περίπτερο-στέκι του φεστιβάλ, σήμα κατατεθέν της πόλης με τοίχους γεμάτους ιστορίες αίγλης ή πίκρας αλλοτινών εποχών που ανακαινίστηκε και ξαναζεί μέρες χαράς.
Αλλά η μουσική θα αφήσει το στίγμα της και στη λήξη του 3ου Evia Film Project, καθώς η Λένα Κιτσοπούλου, ο Δώρος Δημοσθένους και μια δυνατή ομάδα μουσικών, θα κλείσουν το φεστιβάλ το Σάββατο 6 Ιουλίου με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο, στον «Απόλλωνα».
Στο δραστήριο πενθήμερο, Έλληνες και ξένοι καλεσμένοι θα δώσουν και φέτος πολύ ενδιαφέροντα masterclasses στην Αγία Άννα, στο πλαίσιο ενός εξειδικευμένου εργαστηρίου, διαμορφωμένου για τους φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ στα Ψαχνά της Εύβοιας, αλλά και στην Αιδηψό. Ανάμεσά τους ο μουσικός Κωστής Μαραβέγιας, η σεναριογράφος -της «Ευτυχίας», της «Φόνισσας» και της πολυαναμενόμενης ταινίας «Υπάρχω» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Καζαντζίδη- Κατερίνα Μπέη, η διαθεματική καλλιτέχνιδα Γιολάντα Μαρκοπούλου, ο σκηνοθέτης-animator Φωκίων Ξένος -θα προβληθεί και η πολυβραβευμένη μικρού μήκους ταινία του «Heatwave» με θέμα τον καύσωνα και το νερό-, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολυμπίας Παντελής Παντελόγλου, η σκηνοθέτις Λιν Αλούνα με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ της «Twice Colonized», πάνω στη δράση της διακεκριμένης Ινουίτ δικηγόρου Άτζου Πίτερ που έχει αφιερώσει τη ζωή της στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων του λαού της, προσπαθώντας παράλληλα να επουλώσει τις πληγές της από την αναπάντεχη απώλεια του γιού της.
Πολλοί οι επαγγελματίες του χώρου που θα βρίσκονται στη Βόρεια Εύβοια, και η Αγορά της φετινής διοργάνωσης δίνει σημασία στην αποσυμπίεση και την χαλάρωση -ταιριαστά με το περιβάλλον της Εύβοιας – αναπτύσσοντας το πρόγραμμά της σε τέσσερεις άξονες, Νους, Σώμα, Πνεύμα και Εξερεύνηση και εφαρμόζοντας ένα καινοτόμο μοντέλο κυκλικής οικονομίας, με ελληνικά πρότζεκτ που έχουν παρουσιαστεί στις Αγορές των ΦΚΘ και ΦΝΘ στο παρελθόν και μπορούν φέτος να ανακαλυφθούν από όσους δεν τα γνωρίζουν ή να επανασυνδεθούν μαζί τους ξανά όσοι τα γνωρίζουν.
Κυνήγι θησαυρού, εργαστήρια, δράσεις και προβολές για παιδιά και εφήβους –η ξεχασιάρα γαλάζια ψαρίνα Ντόρι του «Ψάχνοντας την Ντόρι» των Άντριου Στάντον, Άνγκους ΜακΛέιν, το τρυφερό για όλη την οικογένεια «Nothing Holier than a Dolphin» της Ισαβέλλας Μαργάρα ανάμεσά τους- πρόγραμμα με podcast και VR projects εμπλουτίζουν ιδανικά το πενθήμερο. Ενώ η γαστρονομία και η σχέση της με τη βιωσιμότητα, θέμα που απασχολεί τη διοργάνωση, θα έχει την τιμητική της με τις πολύπειρες δημοσιογράφους γεύσης Ελένη Ψυχούλη και Ιωάννα Σταμούλου να συστήνουν τις ιδιαιτερότητες του απολαυστικού ελληνικού μεζέ «που έρχεται από πολύ παλιά για να απαντήσει καταφατικά σε όλους τους προβληματισμούς της σύγχρονης γαστρονομίας», όπως λένε.
Το φετινό δροσερό υδάτινο σποτ του 3ου Evia Film Project δημιούργησε ο αυτοδίδακτος στο animation 23χρονος φοιτητής Ψυχολογίας στο Πάντειο, Πάνος Αρβανιτάκης (Entelechus), άλλος ένας νεαρός δημιουργός στον οποίο το Φεστιβάλ δίνει χώρο να παρουσιάσει τη δουλειά του. Σε μέρες καύσωνα η Βόρεια Εύβοια και η διοργάνωση υπόσχονται μέρες δροσιάς, γεμάτες ταινίες, μουσικές, εκδηλώσεις, αύρα της θάλασσας και, βέβαια, περίφημα ιαματικά λουτρά!
https://www.youtube.com/watch?v=7kS4ssAPdTA