Europa

http://youtu.be/rvnlawgfAY4

Το φινάλε της τριλογίας της Ευρώπης είναι και το καλύτερο μέρος της. Η φωτογραφία αγγίζει υψηλά επίπεδα σύμπνοιας με το σκοπό, το σενάριο, σουρεαλιστικό και δυστοπικό, πνέει ανέμους απελπισίας και μισανθρωπίας, ενώ η δριμεία κριτική στη μεταπολεμική Ευρώπη πρώτη φορά ασκείται τόσο έντονα μα ταυτόχρονα ποιητικά στην πορεία του Δανού δημιουργού. Ο πειραματισμός εγκαθιδρύεται ως γόνιμο μέρος της σκηνοθεσίας, χωρίς να θολώνει τη γενικότερη εικόνα. Υπνωτιστικό όσο και η φωνή του αφηγητή-υπνωτιστή μα και δυνατό σαν τραίνο στο απόγειο της ταχύτητάς του. Fun fact: Η περσόνα του Τρίερ αρχίζει να φαίνεται προς τα έξω όταν στο φεστιβάλ των Καννών, παρά τα όσα βραβεία πήρε, όταν έμαθε πως δεν συμπεριλαμβανόταν σε αυτά ο Χρυσός Φοίνικας, έκανε κωλοδάχτυλο στους κριτές και έφυγε θριαμβευτικά. Ρόκσταρ από τότε.

line-630

Αντίχριστος

http://youtu.be/eBdDcQONmkM

Εδώ μπορούμε με ασφάλεια να πούμε πως ο Τρίερ πετυχαίνει το σκοπό του: να διχάσει πλήρως τον κόσμο και να μην αφήσει κανέναν αδιάφορο. Η συγκεκριμένη ταινία βρήκε περισσότερους εχθρούς παρά φίλους, μα προσωπικά ανήκω στη δεύτερη μερίδα. Το γιατί είναι απλό. Αν αγνοήσουμε την προβολή του σεξ (μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, γι’ αυτό την αποκήρυξαν οι περισσότεροι) και των σοκαριστικών σκηνών, ολόκληρος ο Αντίχριστος διέπεται από την καταθλιπτική ατμόσφαιρα –πρέπει να δοθεί σημασία στη συγκεκριμένη λέξη, ως ταινία είναι ατμοσφαιρικότατη- που του πρέπει, τα σκοτεινά χρώματα, η πυκνή ομίχλη και οι νιχιλιστικές παραβολές μας μεταφέρουν σε ένα σύμπαν απώλειας, που η φυγή από αυτό μοιάζει ακατόρθωτη. Η εναρκτήρια σεκάνς (όπως και όλη η ταινία) είναι πραγματικά ποιητική, αιθέρια και συνάμα βίαιη σε ψυχολογικό επίπεδο, όπως και η ίδια η υποσυνείδητη εμπειρία του οργασμού, η ηδονή ως απώλεια. Σπάνια βλέπουμε πλέον μια τόσο ακριβή μεταφορά της κατάθλιψης σε εικόνες, χωρίς να αναλωνόμαστε σε γραφικότητες κομμένων φλεβών σε μπανιέρες ή μοναχικού κλάματος σε γωνίες δωματίων. Δέχομαι και τον αντίλογο του «σοκ για το σοκ» μα αν δεν μπορέσει κανείς να δει πέρα από τις όποιες σκηνές περιέχουν το συγκεκριμένο επιχείρημα χάνει όλη την ουσία. Και προφανώς δε θα του αρέσει το Nymphomaniac, που αυτό και αν θα δώσει πάτημα για τη χρήση του συγκεκριμένου επιχειρήματος.

line-630

Οι ηλίθιοι

http://youtu.be/g-1nIUuImbU

Παρά τις όποιες συμβάσεις οι οποίες ξεφεύγουν από τους κανόνες του, Οι Ηλίθιοι είναι η πρώτη (και κατά πάσα πιθανότητα η μόνη) ταινία του Δόγματος 95 που θα θυμάται ο μέσος θεατής. Ο ίδιος, όμως, παρέβη μερικούς από τους κανόνες, θεωρώντας ταυτόχρονα πως επιτελούν εξίσου την αποστολή του Δόγματος. Πίσω από την παράνοια των πράξεων και την προχειρότητα των σκηνικών, κρύβεται μια γνήσια ευαισθησία προς το διαφορετικό, μια πικρία για την έλλειψη ακοής προς τις κραυγές βοήθειας και, πάνω απ’ όλα, σχεδόν ακέραιη η θεωρία του Τρίερ για τον Κινηματογράφο: να είναι άβολη και ξεχωριστή, να διαφέρει από οτιδήποτε άλλο έχει δει μέχρι τότε ο κόσμος. Αν όχι στις καλύτερες, σίγουρα στις σημαντικότερες της καριέρας του.

line-630

Dogville

http://youtu.be/v7L2-R4XhyE

Μέσα από αυτό τον γνώρισα και εγώ και πολλά άλλα παιδιά της γενιάς μου. Μια ταινία χωρίς σκηνικά δεν μπορούσε να μην ακουστεί διαφορετική ή να μην εξάψει την περιέργεια. Αργότερα μάθαμε για το θέατρο του Μπρεχτ και μπορέσαμε να αναγνώσουμε κάποια πρόσθετα επίπεδα σε σχέση με την αποστασιοποίηση από την πραγματικότητα στην Τέχνη, μα και χωρίς αυτά, η ταινία, πέρα από την εικαστική της παραξενιά, είχε το κάτι παραπάνω. Είχε μια αντιπρόταση ως προς το θέμα της απεικόνισης στον κινηματογράφο, είχε μια εξαίσια παραβολή σχετικά με την ανοχή και τη σκληρότητα του καπιταλισμού, είχε εκπληκτικές ερμηνείες. Και τελικά είχε και όλα τα προσόντα για να γίνει μια ταινία που θα διαφέρει και θα συζητηθεί με λόγο, όχι με μπακάλικες τεχνικές προσηλυτισμού. Αν ήταν έστω και στο ελάχιστο διαφορετική, θα έχανε την ομοιογένειά της και, ως εκ τούτου, το λόγο για τον οποίο ακόμα και σήμερα τη θυμόμαστε. Η έννοια της τραγικής κάθαρσης πρώτη φορά στο ρεζουμέ του Τρίερ υλοποιήθηκε πλήρως στο πρόσωπο της Γκρέις και έγινε τόσο άμεση που πολύς κόσμος να τη νιώσει στο χιλιοστό της. Και αυτό είναι βασικό μέρος του ορισμού της τραγωδίας που κάνει και τη διαφορά στη συγκεκριμένη ταινία.

line-630

Χορεύοντας στο Σκοτάδι

http://youtu.be/53vr9EiOH7g

Επόμενο ήταν, μέσα στην τάση αποδόμησης των πάντων, κάποια στιγμή ο Τρίερ να θέλει να απλώσει τα χέρια του και προς τη μεριά των μιούζικαλ. Χρησιμοποιώντας μερικές από τις τεχνικές του Δόγματος 95 (η τρεμάμενη κάμερα δε φεύγει ούτε στα χορευτικά μέρη) και βάζοντας σε πρωταγωνιστικό ρόλο τη μόνη που θα μπορούσε να σταθεί αντάξια των προσδοκιών σε ένα τέτοιο εγχείρημα, τη Μπγιόρκ, καταφέρνει να ισορροπήσει σωστά ανάμεσα στη χλεύη και το θαυμασμό των μιούζικαλ, προβληματίζοντας και ζεσταίνοντας την καρδιά, για να την κάνει κομμάτια  στο κατά γενική ομολογία θλιβερότερο φινάλε του, αποστρέφεται τον όποιο ωφελιμιστικό σκοταδισμό, υμνώντας το μέσο χρυσόκαρδο άνθρωπο που θυσιάζεται προς όφελος όσων αγαπά. το μόνο μιούζικαλ που ακόμα και οι ορκισμένοι πολέμιοι του ιδιώματος μπορούν να παραδεχθούν ως αριστούργημα.

line-630

Δαμάζοντας τα Κύματα

http://youtu.be/b_3Nio8P5gQ

Στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε μια από τις ελάχιστες φορές που η πιο μνημονευόμενη ταινία ενός δημιουργού είναι πραγματικά το αριστούργημα του και όχι απλώς η πιο εύπεπτη και γνωστή. Ένας αγώνας αντοχής στην πραγματική, ανιδιοτελή αγάπη και την αυτοθυσία με sui generis στοιχεία. Καθηλωτικά εξωτερικά πλάνα, κλειστοφοβικά εσωτερικά. Ο βιασμός της ανθρώπινης αγνότητας και του όποιου «πρέπει» στα κινηματογραφικά εγχειρίδια. Η πλήρης αντίθεση ανάμεσα στο ανήμπορο σώμα του νταγκλαρά Στέλαν Σκάρσγκορντ και του Ιώβ μεταμορφωμένου στη μικροκαμωμένη Έμιλι Γουάτσον δε γνωρίζει σεβασμό προς τα επίγεια, μόνο προς τα εσωτερικά και τα ουράνια. Τον άνθρωπο, δηλαδή, στη φυσική και γυμνή από οποιαδήποτε κοινωνική υποκρισία μορφή του και στην ίδια την ουσία της ιδεατής συμπαντικής φύσης. Εκείνη δίνεται σε εκείνον ολοκληρωτικά, προσφέροντας το κορμί της σε άλλους, για να καταπραΰνει τις αγωνίες του.  Ο Τρίερ με τη συγκεκριμένη ταινία μας φέρνει μπροστά στο πιο επίφοβο ερώτημα που μπορεί να μας γίνει: μέχρι που θα φτάναμε για ό, τι αγαπάμε σε αυτόν τον κόσμο; Ταυτόχρονα κατάφερε να υψώσει το μεσαίο δάχτυλο στην εμπορική αισθητική σκηνοθεσίας, μα και στο ίδιο το Δόγμα 95 που, σαν τον Ντανταϊσμό και οποιοδήποτε άλλο ρεύμα αντιτέχνης, έπρεπε να καταπατηθεί για να έχει νόημα. Η στιγμή που πέρασε στο πάνθεον και καταχειροκροτήθηκε, κάνοντάς το αδιανόητο: όντας ένα ανθρώπινο ον με ευαισθησία, συμπόνια και αγάπη.

1 2