Σε μια εποχή που κανένας -απολύτως κανένας- δεν έχει FOMO (Fear of Missing Out) για τίποτα -ναι αγάπη δεν αναρωτιόμαστε πόσες μέρες φοράς τις ίδιες πιτζάμες για να πιεις κρασί στο σαλόνι σου μέχρι να κοιμηθείς στον καναπέ βλέποντας ξανά τα Φιλαράκια στο Netflix- τα δαιμόνια μυαλά της Sillicon Valley σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα app που κεφαλαιοποιεί ακριβώς αυτή την έλλειψη, αυτή τη γενικότερη αδιαφορία του κόσμου για το τί χάνει κάποιος στην περίοδο της παρατεταμένης καραντίνας που έχουμε μπει εδώ και ένα χρόνο. Πάμε λίγο μαζί να δούμε τι είναι τούτο το Clubhouse που ακούμε όλο και περισσότερο από χρήστες των social media στη χώρα μας και έχει γενέθλια οριακά μαζί τη περίοδο της ζωής που θα θυμόμασταν σαν ένα κρυογονικό θάλαμο της ιστορίας, καθώς όλα έμειναν στάσιμα, δυστυχώς όχι και ο δείκτης της ζυγαριάς, η μόνη λογική απόρροια ενός ετήσιου εγκλεισμού στις κουζίνες μας.
Για την ιστορία, αλλά και για να νιώθετε ότι το κείμενο αυτό έχει κάποια ενημερωτική χρησιμότητα, να πούμε ότι το clubhouse είναι ένα application που ξεκίνησε στις 17 Μαρτίου του 2020 από τους ιδρυτές του Rohan Seth και Paul Davison, οι οποίοι με ένα κεφάλαιο $12 εκατομμυρίων από τον venture capitalist Andreessen Horowitz – για εμάς τους κοινούς θνητούς αυτά είναι τα ονειρεμένα λεφτά για το πλάνο διαφυγής μας από την καπιταλιστική ρουτίνα, όπου παρατάμε τα πάντα και ζούμε στην Καραϊβική ή τις Κυκλάδες – έφτιαξαν ένα drop in audio, όπως το περιγράφουν στο App Store. Και λέμε στο App Store γιατί στην παρούσα φάση είναι διαθέσιμο μόνο για χρήστες iOs, σε απλά ελληνικά για όσους έχουν iPhone.
Εκτός λοιπόν του ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο από όσους φέρνουν την Apple πιο κοντά στο status της αξίας τρισεκατομμυρίου που επιθυμεί να ξαναπιάσει όπως τα ένδοξα χρόνια του 2018, για να μπει κάποιος στο Clubhouse πρέπει να προσκληθεί από κάποιον χρήστη της πλατφόρμας. Με την είσοδο του στο community παίρνει και ο ίδιος κάποιες προσκλήσεις που μπορεί να μοιράσει σε άλλους. Αξίζει να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι κάποιοι άνθρωποι στο εξωτερικό έβγαλαν χρήματα πουλώντας προσκλήσεις σε κόσμο για $30, κάτι που λέει πολλά για την εποχή μας, αλλά δεν είναι η ώρα να το αναφέρουμε τώρα. Όταν τελοσπάντων μπει κάποιος σε αυτό μπορεί να κάνει follow φίλους και γνωστούς και να μπει σε διάφορα δωμάτια -ή να φτιάξει ο ίδιος ένα- με διαφορετικές θεματικές για να μιλήσει ή να ακούσει άλλους να μιλάνε για ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς, από gaming και πολιτικές ιδέες μέχρι επικαιρότητα και φιλικό κουτσομπολιό. Οπότε αυτό το drop in audio στην πραγματικότητα σημαίνει ότι είναι ένα app μεταξύ TEDtalk, zoom meeting χωρίς κάμερα -που κανείς δεν κοιτάει περίεργα για το γεγονός ότι κάποιος δεν θέλει να μπει στο meeting με κάμερα-, δυνητικά ενδιαφέρον ή εξαιρετικό βαρετό podcast, συνέλευση δημοτικού συμβουλίου στον Αλμυρό Βόλου και νοσταλγική βόλτα στις μεταμεσονύκτιες αφιερώσεις του Jeronimo Groovy στα 90s. Στην αρχή είχε μόλις μερικούς χιλιάδες χρήστες και τα έντυπα που ασχολούνται με τα βαρυσήμαντα θέματα της τεχνολογίας είχαν κοστολογήσει την αξία του σε $100 εκατομμύρια, αλλά ένα χρόνο μετά, με 2 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες την εβδομάδα και τόσο clout γύρω από το ίδιο το application, η αξία του είναι 1 δισεκατομμύριο και βρίσκεται ανάμεσα στη λίστα των εταιριών που θεωρούνται Silicon Valley unicorns, δηλαδή μονόκεροι, δηλαδή οι άνθρωποι που θα μπορούσαν να κάνουν τον Mark Zuckerberg του Facebook να χαθεί στη λήθη σαν τον Tom του MySpace, τον πρώην καλύτερο μας φίλο που δεν βλέπουμε πια ποτέ.
Το hype γύρω από το Clubhouse δεν ήρθε μόνο επειδή παρήγαγε FOMO σε μια εποχή που πιστεύαμε ότι η λέξη θα μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, ούτε επειδή μας έκανε να νιώσουμε λες και περνάμε το face control του Venue χωρίς να συνοδευόμαστε επειδή πήραμε μια πρόσκληση, αλλά επειδή όλες αυτές οι επιδραστικές διασημότητες του internet το στήριξαν με την παρουσία τους και την δημόσια επιδοκιμασία τους. Ανάμεσα στους celebrities που μπορεί κάποιος να ακούσει να μιλάνε σε real time στο κινητό του μέσω του Clubhouse είναι πρόσωπα όπως ο Elon Musk της Tesla, ο άνθρωπος που το “ευλόγησε” πρώτος και ευθύνεται σε ένα βαθμό για την επιτυχία του, η Lindsay Lohan, η οποία έχω πειστεί ότι πλέον θα κάνει τα πάντα για να είναι relevant, η Oprah Winfrey, ο Jared Leto, ο Drake, η Tiffany Haddish, ο Ashton Kutcher, ο σχεδιαστής Virgil Abloh και το μοντέλο Jodie Turner-Smith.
Πάμε λίγο τώρα να κάτσουμε κουμπαγιά γύρω από τη φωτιά παίζοντας κιθάρες και τραγουδώντας για την αδελφοσύνη, για να δούμε τα καλά του Clubhouse, αλλά και τις προβληματικές πλευρές του. Ένα θετικό στοιχείο είναι ότι η αμηχανία στη συνομιλία με πρακτικά ξένους ανθρώπους πολλές φορές είναι μια κανονικότητα και μάλλον δεν θα παρεξηγηθεί ποτέ, οπότε ναι, το Clubhouse ενδείκνυται για introverts που δεν θα πήγαιναν ποτέ σε TEDtalk γιατί θα τους έλουζε κρύος ιδρώτας κάνοντας public speaking επειδή δεν ακούγονται σαν καλοκουρδισμένοι ηθοποιοί που έχουν μάθει τα λόγια τους. Επίσης είναι μια νέα πλατφόρμα που προσφέρει εύφορο έδαφος για την ανάδειξη νέων επιδραστικών ανθρώπων στο internet που μπορούν να παράξουν περιεχόμενο και να βγάλουν χρήματα μέσα από το community τους. Αυτό το τελευταίο είναι ένα κομμάτι που θα λανσάρει σύντομα πιλοτικά, όπως ανακοίνωσε το ίδιο το “δημαρχείο” του Clubhouse, αλλά κάτι μας λέει ότι αν συνεχίσει στον ίδιο ρυθμό η γεωμετρική αύξηση ενεργών χρηστών θα γίνει σύντομα ένα ηχητικό youtube όπου θα ακούμε χρήστες να κάνουν κριτικές σε σκουπάκια και ατμοκαθαριστές. Τώρα αυτό δεν ξέρω αν είναι απαραίτητα καλό, γιατί διερωτώμαι αν χρειαζόμαστε πραγματικά περισσότερους influencers, αλλά θα το κατατάξω στα θετικά γιατί μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική καριέρα για ανθρώπους που παθαίνουν αλλεργικό σοκ στην προοπτική εργασίας 9-5. Επίσης μπορεί να λειτουργήσει ως συναισθηματικό στήριγμα, μια ιδιότυπη μορφή κοινωνικοποίησης και ανταλλαγής ιδεών με ασφαλή – από την πανδημία – τρόπο σε μία εποχή που το social distancing είναι η επιβεβλημένη πραγματικότητα.
Όπως όλα τα καλογυαλισμένα διαμάντια της τεχνολογίας έτσι και αυτό έχει μια σκοτεινή πλευρά. Αρχικά, δημιουργεί υποψίες πώς μια πλατφόρμα με τεράστια κοινότητα αλλά χωρίς προφανείς τρόπους να βγάλει χρήματα για την ώρα, θα φέρει το κομμάτι του monetize στη λειτουργία της. Επίσης, αν και έχει σαν κοινότητα guidelines ενάντια στη ρητορική μίσους και όλα όσα απασχολούν τους προοδευτικούς χρήστες των social media, είναι άξιο απορίας πώς καταγράφεται το content μας καθώς μιλάμε για να μπορεί να ελεγχθεί αργότερα μια καταγγελία σε περίπτωση που ειπωθεί κάτι προβληματικό ή κακοποιητικό. Το Clubhouse δίνει τη δυνατότητα σε χρήστες να κάνουν report, αλλά πόσο εύκολο είναι να ελεγχθούν όσα λέγονται όταν μπαινοβγαίνοντας σε ένα room μπορεί να ακούσει κάποιος κάτι out of context και όχι όλη τη συλλογιστική πορεία του προφορικού λόγου ενός ανθρώπου και τι συμβαίνει αν ακουστεί κάτι εξαιρετικά τοξικό, αλλά δεν γίνει αναφορά από κάποιον χρήστη; Για να μην σχολιάσουμε ότι υπάρχουν χρήστες που ηχογραφούν συνομιλίες που ακούγονται εκεί ακόμα και αν το app δεν το επιτρέπει, οπότε πόσο ασφαλής είναι η πλατφόρμα τελικά; Εμπίπτει στη δικαιοδοσία του δημόσιου λόγου οπότε και σε όλους τους κανόνες που τον διέπουν; Όσο εύκολα μπορεί να γίνει μια νέα online ανοιχτή συνέλευση ανθρώπων με υπέροχες ιδέες, τόσο εύκολα μπορεί να γίνει και ένας προβληματικός χώρος που ακούγονται και μοιράζονται ιδέες που δεν θα έπρεπε να έχουν χώρο στο δημόσιο διάλογο και δεν χρειάζεται καν να μπω στη λίστα παράθεσης τους, γιατί όλοι τις συζητάμε ξανά και ξανά. Όσον αφορά στο “ελληνικό” Clubhouse, που βρίσκεται ομολογουμένως στην αρχή του από άποψη αριθμού χρηστών, δεν φαίνεται να κινδυνεύουμε ακόμα από ακροδεξιούς και επικίνδυνα τρολς που δεν είναι ανάμεσα στους early adopters της τεχνολογίας, γιατί η βασική χρήση στην εγχώρια αγορά είναι από aficionados των εγχώριων startups και του digital marketing, οι οποίοι το χειρότερο που μπορούν να προκαλέσουν είναι αφόρητη πλήξη περιγράφοντας την τρομερή τους επιτυχία σε καμπάνιες που έχουν τρέξει, κάνοντας το Clubhouse ένα application στο οποίο μπαίνουν όταν δεν δουλεύουν για να μιλήσουν για τη δουλειά τους. Αν εσάς δεν σας ακούγεται προβληματικά βαρετό, τότε εγώ είμαι ok με αυτή τη χρήση ως άλλο glorified LinkedIn.
Το Clubhouse είναι ένα success story που αν δεν έχει την τύχη του Vine, που απορροφήθηκε από το Twitter, ή του Snapchat που ξεπεράστηκε χάρη στα Ιnstagram stories – αντιγραφές του ετοιμάζουν ήδη το Twitter και το Facebook -, μπορεί να γίνει το app της γενιάς των millennials και των boomers. Εκεί μπορούν να είναι cool και να αποφύγουν να γίνουν ρεζίλι προσπαθώντας να πετύχουν στο TikTok, την online κοινότητα που φαίνεται να είναι safespace μόνο για τη Gen-Z. Η πρόταση μου: Δοκιμάστε το για να έχετε κάτι ακόμα να γκρινιάζετε.