Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι σε αυτή τη ζωή, που την προσεγγίζουν με τον τρόπο που θα έπρεπε κανείς να απολαμβάνει την ποίηση: αφήνοντας, εξ’ ολοκλήρου τον εαυτό τους να χαθεί στη μαγεία. Ο Κώστας Bογιατζής, ο δημιουργός και η ψυχή του δημοφιλούς site yatzer.com, είναι ένας τέτοιος άνθρωπος. Το βλέπει κανείς από την πρώτη στιγμή που τον συναντά, που έρχεται σε επαφή με το δυνατό γέλιο του. Το νιώθει από την αισιοδοξία που ο Κώστας αντιμετωπίζει τη ζωή, ανεξάρτητα από το αν ο ουρανός είναι συννεφιασμένος και οι συνθήκες της ζωής ακόμη πιο μαύρες.
Τι είναι το yatzer πως το ξεκίνησες; «Πρόκειται για ένα site που ασχολείται με αρχιτεκτονική και design και στο οποίο “ανεβάζω” οτιδήποτε αξίζει στον δημιουργικό κόσμο είτε πρόκειται για κάτι ριζοσπαστικά καινούριο είτε για κάτι απολαυστικά vintage»
Το κάνει να ακούγεται απλό, αλλά το yatzer είναι κάτι παραπάνω, κάτι πολύ πιο προσωπικό όπως είναι κάθε όνειρο, μόνο που ο Κώστας έχει διαλέξει να το εξωτερικεύει και να το μοιράζεται με ενθουσιασμό. Στο site φιλοξενούνται αφιερώματα από «σπίτια που θα ήθελα να μένω, ξενοδοχεία που επιθυμώ να επισκεφτώ και έργα τέχνης που ποθώ να αποκτήσω».
Οι επιλογές του έχουν κάνει το yatzer να ταυτίζεται με την υψηλή αισθητική, να γίνει το brandname με την παγκόσμια αναγνώριση από όλους όσους ασχολούνται με το design και τη διακόσμηση. Κι ο ίδιος μία από τις 100 προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επιρροή σε αυτό το χώρο.
Το περίεργο σε αυτή την υπόθεση είναι ότι ο Κώστας δεν είχε φανταστεί ποτέ ότι θα ασχοληθεί με αυτό το πρότζεκτ.
«Ξεκίνησα να σπουδάζω µετεωρολογία! Μετά όμως από δύο χρόνια στο Πανεπιστήµιο, είδα ότι δεν μου ταίριαζε. Ξεκίνησα, λοιπόν, να σπουδάζω σε µια ιδιωτική σχολή για design δουλεύοντας παράλληλα και σε σχετικά περιοδικά».
Ανάμεσα σε δυο γουλιές καφέ, εξομολογείται, ότι ο λόγος που έφτιαξε το yatzer, ήταν ο φόβος ότι θα χάσει την επαφή του με το χώρο, όταν του ήρθε το χαρτί για το στρατό. Κάπως έτσι, το 2007, γεννήθηκε το site για το οποίο μιλάνε όλοι, το αποτέλεσμα μιας αναζήτησης επαγγελματικής και προσωπικής. Το όνομα το διάλεξε ακαριαία, αφού ήταν το παρατσούκλι του στο σχολείο που περιέγραφε το όνομά του, αλλά και το πάθος του να ταξιδεύει.
Τα πράγματα δεν ήταν όμως πάντα ρόδινα για τον Κώστα και το δημιούργημά του. Για πολύ καιρό ήταν σχεδόν… αόρατος στα ελληνικά πράγματα.
«Συνάντησα πολλούς ανθρώπους που δεν μπορούσαν να καταλάβουν αυτό που ήθελα να κάνω. Με έδιωχναν από τα γραφεία τους, μου έλεγαν να μεταφράσω το site στα ελληνικά για να το καταλαβαίνει ο κόσμος. Μου έλεγαν ότι δε θα πετύχει».
Ο Κώστας όμως επέμεινε. Το γεγονός, μάλιστα, ότι ασχολιόταν με αυτό πολύ αργά το βράδυ, διότι το πρωί εργαζόταν, λειτούργησε υπέρ του. Επισκέπτες από χώρες με μεγάλη διαφορά ώρας με την Ελλάδα άρχισαν να συρρέουν, μέχρι που το 2011 το yatzer έπεσε στην αντίληψη κάποιου δημοσιογράφου από τους Financial Times, ο οποίος σε ένα άρθρο του το κατέταξε ανάμεσα στα καλύτερα sites για το design παγκοσμίως. «Έτσι ο κύκλος άνοιξε» προσθέτει χαμογελώντας πλατιά. Ανέλπιστα καλά, θα μπορούσε να πει κανείς, για μια ιδέα που ξεκίνησε να εφαρμόζεται σε μια free πλατφόρμα με αρχικό κόστος τα 5 δολάρια που στοίχιζε η κατοχύρωση του domain name.
Είσαι ένας άνθρωπος με εξαιρετικό γούστο. Ποια είναι η γνώμη σου για την Αθήνα; «Την αγαπώ. Παρόλο που έχω ταξιδέψει σε πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο, δεν την αλλάζω. Είναι μια πόλη μαγική. Εδώ θέλω να μένω. Και τα άσχημά της δεν τα βλέπω. Έχω ρομαντικές αναμνήσεις, ειδικά από την Πλάκα. Την πραγματικότητά μας τη δημιουργούμε εμείς. Είναι στο χέρι μας να βρισκόμαστε σε μέρη που μας αρέσουν, με ανθρώπους που αγαπάμε και μας φτιάχνουν τη διάθεση. Να κάνουμε πράγματα που θέλουμε. Εγώ για παράδειγμα αποφεύγω να βλέπω ειδήσεις» απαντά.
Την περίοδο αυτή, ανάμεσα στα άλλα, συνεργάζεται με τους ανθρώπους που τρέχουν την καμπάνια της ιταλικής μπύρας Peroni στην Ελλάδα.
Ποια είναι τα στοιχεία του ιταλικού στυλ που αντιπροσωπεύει η συγκεκριμένη μπύρα; «Η Peroni είναι μια ελαφριά μπύρα με έντονη γεύση καλοκαιριού. Μου έρχονται στο μυαλό πολύ ποιητικά πράγματα που έχουν σχέση με το στυλ του ιταλικού κινηματογράφου. Για μένα προσωπικά αν η Peroni ήταν μια γυναίκα θα ήταν μια ξανθιά κομψή Ιταλίδα, αν ήταν ρούχο ένα λευκό αέρινο μεταξωτό φόρεμα».
Μπορείς να περιγράψεις τη λέξη φινέτσα, στα ελληνικά, σε μια πρόταση; «Για τους Ιταλούς είναι η αίσθηση του ατσαλάκωτου. Είναι το άψογο στυλ.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ιταλικού στυλ που οφείλουν να αντιγράψουν όλοι; «Το ιταλικό design είναι το μόνο που γνωρίζουν όλοι οι λαοί του κόσμου.»
Ποια αντικείμενα που θα διάλεγες αντικατοπτρίζουν το ιταλικό στυλ; «Είναι πάρα πολλά. Αλλά ξεχωρίζω από τα πιο πρόσφατα που έχω δει ένα re edition μιας πολυθρόνας του Mendini από μάρμαρο. Γενικά, το μάρμαρο, είναι τρομερή τάση τελευταία και ασχολούμαι πολύ με αυτό το θέμα στο yatzer. Επίσης η βέσπα. Πολύ χαρακτηριστικό της ιταλικής κουλτούρας».
Μπορείς να μας αναφέρεις 3 εμβληματικές προσωπικότητες που αντικατοπτρίζουν τα ιταλικό στυλ; «Η Μόνικα Μπελούτσι. Το απόλυτο sex symbol. Δεν την έχω γνωρίσει, αλλά που θα πάει! Ή η Ιζαμπέλα Φεράρι. Aπό άντρες, μου έρχονται στο μυαλό εικόνες από τα στούντιο της Τσινετσιτά. Αλλά υποκλίνομαι στο δίδυμο που έχει αναλάβει τον οίκο Valentino. Και στον ίδιο τον Valentino. Και στον Armani. Οι απόλυτα εμβληματικές προσωπικότητες».
Τα επόμενα σχέδια του Κώστα περιλαμβάνουν το re-design του site, έτσι ώστε από το χειμώνα του 2014 να είναι πιο φιλικό και πιο χρηστικό για όσους ταξιδεύουν. Χαμογελάει. Και συμπληρώνει: «Ξέρεις τι ανακάλυψα μέσα από αυτή την ιστορία; Οι άνθρωποι ψάχνουν να εμπιστευτούν. Και χαίρομαι που εμπιστεύονται εμένα κι αυτά που θεωρώ ότι αξίζει να βγουν προς τα έξω. Είναι υπέροχο που ο κόσµος µέσα από τις σελίδες του yatzer ταξιδεύει».
Ο Κώστας είναι ένας διεθνής πρεσβευτής καλού γούστου, ιδιαίτερα περήφανος για τη δυναμική του εγχώριου design. Και χαίρεται διπλά κάθε φορά που ανεβάζει θέματα που αναδεικνύουν τη δουλειά τους και οι ξένοι τα επικροτούν με ενθουσιασμό.
Σε ενοχλεί κάτι στη σύγχρονη πραγματικότητα; «Με ενοχλεί μόνο ο σίφουνας του διαδικτύου. Αυτό που όλα έχουν πολύ μικρή διάρκεια ζωής. Είμαστε εξαρτημένοι από το κινητό μας σε βαθμό κακουργήματος. Τα θέλουμε όλα και τα θέλουμε τώρα. Ζούμε στην εποχή της ανυπομονησίας. Δεν χρειαζόμαστε καν το μάνιουαλ. Το μήνυμα, για μένα, είναι να είμαστε παρόντες. Αλλά το διαδίκτυο το κάνει πιο δύσκολο. Το αγαπώ, βέβαια. Αλλά εξακολουθώ, για παράδειγμα, να διαβάζω περιοδικά».
Όταν ήταν μικρός, ο Κώστας ήθελε να γίνει πιλότος. Τελικά, λίγο πριν τον κλέψει η μετεωρολογία, έγινε ταξιδιώτης. Αλλά και ξεναγός σε ένα κόσμο εκπληκτικής ομορφιάς. Με σήμα κατατεθέν το χαμόγελό του. Και το πείσμα του.
«Δεν το βάζω κάτω. Το να ονειρεύεσαι είναι δωρεάν».
Και συμπληρώνει:
«Το motto μου είναι το design is to share. Και πιστεύω, ακράδαντα, ότι τη δουλειά των ονείρων µας πρέπει εµείς οι ίδιοι να την δηµιουργήσουµε».