Η αλήθεια είναι πως παρά την τεράστια γκάμα προϊόντων που εμπορεύονται, ηλεκτρονικά καταστήματα όπως το Amazon, μόνο φιλικά προς τον καταναλωτή δεν είναι. Η ποικιλία τους, βλέπετε, είναι τόσο μεγάλη, που ένα ρημάδι μενού με 10-15 φίλτρα από κάτω, δεν αρκεί για να βοηθήσει αποτελεσματικά τους επισκέπτες οι οποίοι τις περισσότερες φορές είτε χρησιμοποιούν τη λειτουργία αναζήτησης, είτε επαφίενται στα cookies που «φυτεύουν» τα διάφορα καταστήματα στα PC και τις συσκευές τους. Το γεγονός ότι για την ώρα άπαντες δείχνουν να βολεύονται με αυτό το κόνσεπτ, δεν σημαίνει ότι αυτό θα συνεχίσει να τη… βγάζει καθαρή.
Ήδη οι τάσεις δείχνουν προς μία διαφορετική κατεύθυνση, ένα μοντέλο που θα συνδυάζει την κατηγοριοποίηση του eBay με την αμεσότητα και τη φιλικότητα ενός social δικτύου, όχι τόσο του Facebook όσο του Instagram. Στο διαδίκτυο εξ’ άλλου, ένα κατάστημα βασίζεται κατά βάση στην εικόνα ενός αντικειμένου που εμπορεύεται. Σίγουρα υπάρχουν κι άλλα εξτραδάκια όπως το κείμενο, πιθανό βίντεο ή γνώμες τρίτων, όμως η πρώτη εικόνα είναι εκείνη που θα τραβήξει το ενδιαφέρον του καταναλωτή ώστε να μπει στην προϊοντική σελίδα για να διαβάσει και τα υπόλοιπα. Ένα τέτοιο σύστημα μάλιστα είναι το Depop, μια εφαρμογή που ήδη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων brands όπως το ASOS.
Το ζητούμενο εδώ είναι πώς τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα γίνουν περισσότερο φιλικά προς τον χρήστη, πώς θα αποκτήσουν ένα πρόσωπο με το οποίο ο πελάτης θα μπορεί να ταυτίζεται, να εξοικειώνεται και εν τέλει να εμπιστεύεται. Το μεγάλο στοίχημα για όλους αυτούς τους κολοσσούς είναι να καταφέρουν να προσωποποιήσουν την εμπειρία του καθενός από τους εκατομμύρια πελάτες τους, όχι απλά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και βάσει ανάγκης: το Amazon δεν φτάνει να γνωρίζει ότι μόλις το επισκέφθηκε ο Δημήτρης Τζιάκας διότι ο συγκεκριμένος πελάτης ψωνίζει από πέδιλα του σκι και βιβλία μαγειρικής, μέχρι videogames και t-shirts. Το κατάστημα οφείλει να ψυχολογεί τον πελάτη και αυτό, μολονότι γίνεται πανεύκολα με έναν πωλητή-τζιμάνι σε φυσικό χώρο, μέσω διαδικτύου είναι από δύσκολο έως αδύνατον: μην ξεχνάτε ότι με τα cookies μπορεί να γνωρίζει κανείς που «κλίκαρε» κάποιος, δεν γίνεται να ξέρει όμως που κοίταξε εκείνος μέσα στην οθόνη του.
Το e-commerce (ή η εμπειρία του e-shopping τέλος πάντων) έχει πολλά ψωμιά να φάει ακόμα. Το μόνο βέβαιο είναι πως οι αλλαγές που έρχονται στο εγγύς μέλλον θα μας εκπλήξουν. Ο στόχος; Σε πέντε χρόνια από τώρα να κοιτάμε το σημερινό Amazon και να μας πιάνουν τα γέλια. Εφικτό;