image

Ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας κατά τον οποίο οι νέες κάρτες για τα μέσα μαζικής μεταφοράς δόθηκαν στην κυκλοφορία. Πράγματι όσοι χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν με την ίδια συχνότητα αλλά μικρότερο κόστος και αυτό είναι κάτι θετικό. Δεν παύει να είναι όμως το πρώτο από μια σειρά βημάτων που πρέπει να γίνουν και μάλιστα άμεσα προκειμένου το δίκτυο συγκοινωνιών της πρωτεύουσας να γίνει ανταγωνιστικό και, το κυριότερο, να περάσει έμπρακτα στον 21ο αιώνα. Δεν έχει νόημα να αναφερθούμε –τουλάχιστον όχι από εδώ- σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη συχνότητα των δρομολογίων, την κατάσταση των συρμών και των οχημάτων όπως επίσης και τον έλεγχο εισιτηρίων. Έχει και παραέχει νόημα όμως να πούμε δυο κουβέντες για το ζήτημα της πληρωμής.

Μιλούσαμε πριν μερικές εβδομάδες για το γεγονός ότι στο Λονδίνο οι επιβάτες είναι σε θέση να πληρώνουν για τις μετακινήσεις τους ακόμα και με τα λεωφορεία μέσω του κινητού τους, περνώντας το πάνω από τον ειδικό αισθητήρα και εκμεταλλευόμενοι την τεχνολογία NFC. Αυτό ήταν, όπως φαίνεται, το πρώτο βήμα το οποίο μάλιστα άνοιξε την όρεξη του Transport for London (TfL), του φορέα που είναι υπεύθυνος για τις μετακινήσεις στη βρετανική πρωτεύουσα. Οι NFC κάρτες που βρίσκονται σε κυκλοφορία ξεπερνούν τα 48 εκατ. και με το 50% των ανέπαφων συναλλαγών στη χώρα να γίνονται στο Λονδίνο, το TfL θέλει να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία. Ετοιμάζεται λοιπόν να επιτρέψει σε κάθε κάτοχο smartphone τελευταίας γενιάς με υποστήριξη NFC να είναι σε θέση να πληρώσει σε υπέργειο και υπόγειο σιδηρόδρομο, τραμ, πλοία, τρένα και βέβαια λεωφορεία. Ήδη ακούγεται δε πως TfL και Apple βρίσκονται σε συνομιλίες εν όψει Apple Pay.

Το ερώτημα που προκύπτει από όλα τα παραπάνω λοιπόν, είναι γιατί να μη γίνει κάτι παρόμοιο και στην Ελλάδα; Γιατί να πρέπει να στηνόμαστε κάθε τέλος  του μήνα σε μια ατελείωτη ουρά για να βγάλουμε μια ρημάδα κάρτα, όταν θα μπορούσαμε να αγοράζαμε τη συνδρομή μας και να γεμίζουμε την κάρτα μας online; Γιατί θα πρέπει να έχουμε μια κάρτα στην τελική όταν θα μπορούσαμε να κάνουμε τη δουλειά μας με το smartphone που έχουμε χρυσοπληρώσει; Έχουμε ακούσει ουκ ολίγες φορές πως τα παραπάνω είναι στα σχέδια των υπευθύνων όμως ο καιρός που τα σχέδια θα πρέπει να υλοποιηθούν έχει φτάσει και κάθε καθυστέρηση πλέον μας φέρνει πίσω. Τα ΜΜΜ θα πρέπει να κοιτάξουν κατάματα τις εξελίξεις και αντί να τις αποφύγουν, να τις πλευρίσουν προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες του σύγχρονου πολίτη. Σε διαφορετική περίπτωση θα μέναμε με τα θρυλικά «Πράσινα» της Volvo και του Σαρακάκη.