amazonboxes-e1412884391632-1940x1091

Το ότι οι online αγορές είναι το μέλλον, ουδείς το αμφισβητεί. Και τι να πει δηλαδή όταν αυτές είναι ήδη το παρόν… Εν πάση περιπτώσει, το περίφημο e-commerce αποτελεί κλάδο στον οποίο η αγορά λιανικής βασίζεται ολοένα και περισσότερο χρόνο με τον χρόνο. Οι παγκόσμιοι κολοσσοί που εφήρμοσαν αψεγάδιαστα το «think local, act global» και ως εκ τούτου είδαν τον τζίρο και την αξία τους να εκτινάσσονται στα ύψη, δεν είναι ούτε λίγοι, ούτε αμελητέοι. Ένας τέτοιος είναι και το Amazon, το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο του κόσμου που ξεκίνησε την πορεία του με στόχο η γκάμα των βιβλίων που εμπορευόταν να φτάσει σε όγκο αυτή της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας και έφτασε να αποτελεί συνώνυμο του βιβλίου γενικότερα και μάλιστα σε παγκόσμιο επίπεδο. Το Amazon λοιπόν έχει καταφέρει ό,τι έχει καταφέρει στηριζόμενο αποκλειστικά στην ψηφιακή του παρουσία.

Οι καιροί όμως αλλάζουν και μπορεί ο υπόλοιπος πλανήτης να κάνει στροφή προς το διαδικτυακό, στο Amazon ωστόσο φαίνεται πως αναγνώρισαν την αξία του «παραδοσιακού». Έτσι, έχοντας ήδη δρομολογήσει τις εξελίξεις για το πρώτο τους φυσικό κατάστημα στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης, ο Bezos και η παρέα του ετοιμάζονται να ανοίξουν ακόμα δύο: ένα στο Σακραμέντο και ένα στο Σαν Φρανσίσκο με το δεύτερο να ανοίγει μάλιστα τις πόρτες του εντός της προσεχούς εβδομάδας. Όχι, το Amazon δεν σκοπεύει να το… γυρίσει, ούτε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο απευθύνεται στο κοινό –και κερδίζει χρήματα. Εμπορευόμενο πλέον έναν σεβαστό αριθμό προϊόντων για τα οποία ο πελάτης θα ήθελε ιδανικά και μια «απτή εικόνα» πριν τα αγοράσει, η εταιρεία αποφάσισε να δημιουργήσει, πιλοτικά στην αρχή, καταστήματα που περισσότερο από το να πουλάνε, θα παίξουν τον ρόλο της βιτρίνας, της γκαλερί (και βέβαια των μίνι αποθηκών για κοντινές αυθημερόν παραδόσεις). Φανταστείτε κάτι παρόμοιο με τα Apple Stores στα οποία ναι μεν ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει, όμως το ζητούμενο είναι να γνωρίσει και να εντρυφήσει στην κουλτούρα της Apple.

Το Amazon ξέρει τι κάνει. Και με τα χρήματα των καταναλωτών να μειώνονται (ζούμε σε χαλεπούς καιρούς…), κάνει ό,τι μπορεί προκειμένου να κάμψει και τις τελευταίες αντιστάσεις και να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους. Εξακολουθεί να βασίζεται στο καινούριο, το ψηφιακό, το μοντέρνο, πλην όμως αναγνωρίζει την αξία και την «πειθώ» του παλιού, του κλασσικού. Φυσικό ή ψηφιακό; Όπως και σε κάθε δίλημμα, έτσι κι εδώ, στο εμπόριο, η χρυσή τομή βρίσκεται κάπου στη μέση. Και μολονότι τα περισσότερα καταστήματα και αλυσίδες βιάζονται να περάσουν από το πρώτο στο δεύτερο, το Amazon ξαφνιάζει επιχειρώντας, έστω και διστακτικά, την αντίθετη διαδρομή.