Ο θαυμαστός κόσμος της Τεχνολογίας δεν μας απογοήτευσε και το 2015: επρόκειτο άλλωστε για μια χρονιά «γεμάτη» από κάθε άποψη: κυκλοφορίες, εξαγορές, trends, μόδες, πωλήσεις, νούμερα, charts, όλα τα ‘χε. Με το 2015 σιγά-σιγά να ετοιμάζεται να δώσει τη θέση του στο 2016, είναι η καταλληλότερη στιγμή για να κάνουμε ταμείο, να θυμηθούμε όλα εκείνα που μας έκαναν εντύπωση και να κρατήσουμε τις σημαντικότερες στιγμές του εν όψει νέου έτους. Τι λέτε, πάμε;
Apple: πουλάει χωρίς να ξέρει γιατί
Η Apple αν μη τι άλλο φέτος τράβηξε τα βλέμματα επάνω της αλλά όχι ακριβώς για τους λόγους που θα περίμενε κανείς. Κατ’ αρχάς το 2015 η εταιρεία από το Κουπερτίνο… βαρέθηκε να λανσάρει προϊόντα: νέα iPhone, νέα iPad, νέα iPad mini, iPad Pro, νέα MacBook, νέοι iMac, νέες Apple TV, Apple Watch προσθέστε και το Apple Music και κλείσαμε. Πολλές νέες ιδέες από την Apple η οποία ωστόσο μοιάζει να έχει χάσει την ελιτιστική προσέγγιση που τη χαρακτήριζε τα τελευταία χρόνια, δίνοντας την εντύπωση ότι πασχίζει όσο ποτέ άλλοτε για να γίνει η νέα… Google. Παρ’ όλα αυτά, αν και καμία από τις προαναφερθείσες συσκευές δεν εντυπωσίασε –η καθεμία για τους δικούς της λόγους- η αμερικανική εταιρεία είδε τον τζίρο της να απογειώνεται, χάρη στα iPhone και την αγορά της Κίνας η οποία έχοντας γνωρίσει πλέον τα smartphones, αρχίζει να στοχεύει στην premium κατηγορία, εκεί όπου η Apple βασιλεύει. Με αύξηση 99% στα μεγέθη της στο τελευταίο τρίμηνο στην Κίνα, ο κολοσσός από το Κουπερτίνο βλέπει τα καλύτερα να ‘ρχονται και δεν έχει κι άδικο…
Νέα gadgets, gadgets για όλους
Το 2015 μας έφερε και αρκετές νέες προϊοντικές κατηγορίες. Ακολουθώντας ένα μάλλον συντηρητικό 2014, το έτος που σιγά-σιγά μας αποχαιρετά μας σύστησε κάμποσα καινούρια προϊόντα, gadgets ως επί το πλείστον που είτε δεν φανταζόμασταν πως θα βλέπαμε μερικούς μήνες πριν, είτε κάπου τα ‘χε πάρει το μάτι μας αλλά ελάχιστοι φαντάζονταν το «γκελ» που θα έκαναν στον κόσμο. Ποια είναι αυτά; Μην πάτε μακριά: η τριάδα VR – drones – ηλεκτρικά πατίνια (hoverboards) αρκεί. Στον χώρο της εικονικής πραγματικότητας, μπορεί η Oculus, η Sony και η HTC να μην έχουν κάνει τις κινήσεις τους ακόμα, δεν ισχύει όμως το ίδιο και με πολλές άλλες εταιρείες (συμπεριλαμβανομένης της Samsung) που έχουν λανσάρει τα δικά τους headsets, καλύπτοντας έτσι τη ζήτηση. Τα drones συνεχίζουν για ακόμα μια χρονιά δυνατά, αποδεικνύοντας ότι το «άστρο» τους λάμπει ακόμα, ενώ τα hoverboards, παρά τα όσα αρνητικά έχουν ακουστεί σχετικά με την ασφάλειά τους, φεύγουν παγκοσμίως «σαν ζεστά ψωμάκια». Ο κόσμος «διψάει» για νέα και καινοτόμα gadgets και η αγορά φροντίζει να τον ικανοποιεί.
Τα smartphones που δεν πρέπει να παραλείψετε
Tablets: αιωνία η μνήμη αυτών…
Την ίδια στιγμή, gadgets που λίγα χρόνια πριν κυριαρχούσαν στην παγκόσμια αγορά, πλέον δείχνουν ξεπερασμένα και δίχως αύριο και χαρακτηριστικότερο παράδειγμα από τα tablets δεν υπάρχει. Η αγορά τους κατέγραψε πτώση ύψους 20% σε σχέση με πέρυσι, καταδεικνύοντας έτσι πως το κοινό ίσως και να μην έχει λόγο πια να προχωρήσει στην αγορά τους. Σκεφτείτε το λίγο: τα smartphones έχουν σημειώσει τρομακτική πρόοδο τόσο από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών (ο τετραπύρηνος επεξεργαστής με 1 GB RAM δεν είναι δα και κάτι σπάνιο), όσο και από πλευράς μεγέθους (οι οθόνες στις 5-5,5” με Full HD ανάλυση επίσης συναντώνται σε αρκετά μοντέλα) με αποτέλεσμα σε έναν βαθμό να έχουν αντικαταστήσει τα tablets. Συνυπολογίστε την απροθυμία/αδυναμία του κοινού να πληρώσει και για δεύτερο πακέτο δεδομένων καθώς επίσης και τη δεδομένη υπεροπλία των smartphones σε θέματα λειτουργικότητας έναντι των tablets και εκτός από την πλήρη εικόνα, έχετε και μία αίσθηση του πού θα κινηθεί η αγορά το 2016.
Φάκελος messaging
Το messaging πήρε τα πάνω του το 2015, αποτελώντας την πιο «καυτή» υπηρεσία. Δεν ήταν τυχαίο άλλωστε το γεγονός πως τόσες μεγάλες εταιρείες «σφάζονταν» να προσφέρουν λύσεις επικοινωνίας στον κόσμο και μάλιστα χωρίς την παραμικρή απαίτηση. Εφαρμογές όπως το WhatsApp, το Viber και το Messenger του Facebook ολοκλήρωσαν τη μεταμόρφωσή τους σε πλατφόρμες, έχοντας από κοντά το Skype, το Kik και το Snapchat. Αν υπάρχει πάντως κυρίαρχος στην κατηγορία, τότε αυτός αδιαμφισβήτητα είναι το Facebook, το οποίο εκτός του Messenger, κατέχει και το WhatsApp των 900 εκατ. χρηστών παγκοσμίως –όταν ο Ζούκερμπεργκ έδινε $19 δισ. για να το κάνει δικό του πέρυσι, κάτι ήξερε. Αντιλαμβάνεστε ότι το Facebook είναι υπεύθυνο αυτή τη στιγμή για την επικοινωνία 2,3 δισ. ανθρώπων; Ακόμα κι αν κάποιοι από τους χρήστες Messenger και WhatsApp είναι κοινοί, δεν παύουμε να μιλάμε για έναν εξωφρενικό αριθμό που ισοδυναμεί με το ¼ του παγκόσμιου πληθυσμού! Το Facebook αποτελεί και με τη βούλα την εταιρεία με το μεγαλύτερο πελατολόγιο παγκοσμίως, ενώ έχοντας «σκύψει» επάνω από αναπτυσσόμενες αγορές σε Αφρική και Ασία, θα δει τα νούμερά του –και κατ’ επέκταση και την επιρροή του- να μεγαλώνουν ακόμα περισσότερο.
Μα γιατί όλοι «σκίζονται» για τη μουσική;
Και ξαφνικά, άπαντες θυμήθηκαν τη μουσική! Το YouTube εγκαινίασε συνδρομητική υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις, το YouTube Red. Η Apple έκανε το ίδιο streamάροντας μουσική μέσω του Music, κοντράροντας πλέον στα ίσια το Spotify που εξακολουθεί να παρέχει το γνωστό, επί πληρωμή πακέτο του. Τι το καινούριο μας προσέφεραν επί της ουσίας όλα τα παραπάνω; Τίποτα! Η Apple, πληθωρική ως συνήθως, υποσχέθηκε ότι «θα αλλάξει τον τρόπο που ακούμε μουσική» αλλά εν τέλει περιορίστηκε απλά στο να ζητά 6,99€/μήνα. Όσο για το YouTube, αν και πρόκειται για τη μεγαλύτερη πλατφόρμα video streaming παγκοσμίως με 1 δισ. χρήστες και βάλε, δείχνει ακόμα να ψάχνεται: το Red ήταν σίγουρα ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση όμως χρειάζονται να γίνουν πολλά ακόμα. Η γενικότερη τάση πάντως, θέλει τη μουσική να εξελίσσεται κι αυτή με τη σειρά της από προϊόν σε υπηρεσία: οι εταιρείες κατευθύνουν τον κόσμο από την αγορά μεμονωμένων μουσικών κομματιών σε αυτή των συνδρομών και έχουν τους λόγους τους. Το καταναλωτικό κοινό δείχνει να έχει αποδεχθεί την αλλαγή και όλοι είναι χαρούμενοι.
Ο Κινέζος γίγαντας ξύπνησε
Κι εκεί που τα πράγματα έδειχναν ήρεμα στην αγορά των smartphones, ήρθαν οι Κινέζοι και τα άλλαξαν όλα! Εταιρείες που μέχρι πριν από 4-5 χρόνια, όχι απλά ήταν άγνωστες στο ευρύ, δυτικό κοινό, αλλά ούτε καν υπήρχαν (βλ. Xiaomi), εδραιώθηκαν για τα καλά στην αγορά της κινητής, διεκδικώντας και εντυπωσιακό μερίδιο μάλιστα. Αυτή τη στιγμή οι τρεις στους πέντε (!) κορυφαίους κατασκευαστές smartphones στον κόσμο, βάσει μεριδίου, είναι κινεζικής προέλευσης: Huawei, Xiaomi και Lenovo ακολουθούν τις Apple και Samsung. Συνυπολογίστε πως στην αγορά υπάρχουν ακόμα brands όπως οι ZTE, Oppo, OnePlus, Meizu, TCL («μαμά»-εταιρεία της Alcatel) και Elephone και θα αντιληφθείτε γιατί οι Κινέζοι έχουν σημειώσει την εντυπωσιακότερη ρελάνς που έχουμε δει ποτέ στην αγορά. Για να καταλάβετε τι εννοούμε, η Huawei έχει διπλασιάσει το μερίδιό της σε σχέση με το 2012, την ώρα που το κοντέρ για την Xiaomi γράφει «επί πέντε».
Δεν θα ξεχάσουμε επίσης πώς: