captcha

Στάνταρ θα έχετε πετύχει τριγυρνώντας στο διαδίκτυο, συνήθως κατά τη διαδικασία της εγγραφής σε κάποιο site, εκείνο το βήμα στο οποίο είτε γράφετε χαρακτήρες που βλέπετε σε ένα πλαίσιο, είτε απαντάτε σε μια απλή ερώτηση προκειμένου να διασφαλίσει έτσι το –όποιο- σύστημα ότι πρόκειται για πραγματικό χρήστη και όχι για botάκι. Το CAPTCHA έχει πάρει το όνομά του από τη φράση Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (αρκτικόλεξο-σιδηρόδρομος, όχι αστεία!) και χρησιμοποιείται χρόνια τώρα ώστε να αποφεύγεται η άσκοπη επιβάρυνση των servers με λογαριασμούς από κακόβουλα bots.

Ε, η Google αποφάσισε επιτέλους να αλλάξει την όλη διαδικασία, υιοθετώντας μια πολύ πιο έξυπνη προσέγγιση. Βασιζόμενος στα στοιχεία που της δίνουμε εμείς οι ίδιοι, όπως για παράδειγμα την IP μας, τους χρόνους παραμονής ή τη διαδρομή που ακολουθούμε μέσα σε ένα site, ο αλγόριθμός της είναι σε θέση να αντιληφθεί με ένα πολύ μικρό ποσοστό σφάλματος αν είμαστε άνθρωποι ή bots. Στην περίπτωση που επαληθευτεί κάτι τέτοιο, τότε αντί για το πιο βαρετό κι από αγώνα Βέροιας – Εργοτέλη CAPTCHA, θα βλέπουμε μια ερώτηση του τύπου “I’m not a robot” στο οποίο και θα πρέπει να «tickάρουμε». Σε διαφορετική περίπτωση, η διαδικασία επαλήθευσης τουλάχιστον θα είναι αρκετά πιο εφευρετική (του τύπου να επιλέξουμε μέσα από μια γκάμα πέντε-έξι φωτογραφιών ποια σχετίζεται περισσότερο με αυτή που μας προβάλλεται κλπ).

Το μεγάλο στοίχημα για τη Google θα είναι να αναπτύξει περαιτέρω τον αλγόριθμό της προκειμένου να βεβαιωθεί πως τυχόν επιτήδειοι δεν θα είναι σε θέση να τον σπάσουν και άρα να τον καταστήσουν άχρηστο. Ουσιαστικά όμως έχουμε μια απόδειξη του πόσο πολύ μπορεί να βελτιωθεί η εμπειρία χρήσης του διαδικτύου για εμάς, τους τελικούς χρήστες, επιτρέποντας στις εταιρείες να πάρουν feedback από την πλοήγησή μας και με δεδομένο φυσικά ότι κι αυτές οι ίδιες ενδιαφέρονται να μας προσφέρουν το κάτι παραπάνω. Η εποχή που τα συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου του κυβερνοχώρου θα έχουν γίνει τόσο «έξυπνα» ώστε να «αφουγκράζονται» τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη, προσφέροντάς του έτσι μια απόλυτα προσωποποιημένη εμπειρία, κομμένη και ραμμένη στα μέτρα του, δεν θα αργήσει. Ήδη είμαστε σε καλό δρόμο και με ενέργειες σαν κι αυτή, προχωράμε με γοργούς ρυθμούς προς τον προορισμό μας.