Με αφορμή την εκδήλωση για τον εορτασμό των 3 χρόνων παρουσίας στο διαδίκτυο της πλατφόρμας Living Postcards, μιλήσαμε με την ομάδα Girls Go Coding σχετικά με τη δράση τους ως τώρα αλλά και το όραμα τους για το μέλλον.Η Σοφία Παπαδημητρίου και η Σταυρούλα – Πόλα Μισθού θα εκπροσωπήσουν την ομάδα στην επετειακή εκδήλωση του Living Postcards την επόμενη Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016.
«Η ομάδα μας δραστηριοποιείται στο χώρο του ψηφιακού αλφαβητισμού, της καινοτομίας, της δημιουργικότητας, και της γεφύρωσης του έμφυλου ψηφιακού χάσματος. Σκοπός μας είναι η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων (e-skills) των κοριτσιών και γυναικών μέσα από σεμινάρια, διαδικτυακά μαθήματα και δράσεις.
Είμαστε μια πρωτοβουλία επαγγελματιών και ερευνητών της τεχνολογίας, της πληροφορικής και των ψηφιακών μέσων για να φέρουμε τις Ελληνίδες κάθε ηλικίας πιο κοντά στο δημιουργικό κομμάτι του προγραμματισμού. Ξεκινάμε από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού σχολείου με απλές έννοιες αλγοριθμικής σκέψης και μικρές ρομποτικές διατάξεις με κινητήρες και αισθητήρες, και προχωράμε σε μεγαλύτερες τάξεις, το Γυμνάσιο και το Λύκειο με δημιουργία εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα και tablets, σχεδίαση ιστοσελίδων, δημιουργία δικτυακών υπηρεσιών και μεγαλύτερα, αυτόνομα ρομπότ. Τεχνολογίες όπως η Ruby, τα ρομπότ Lego ή 3D priniting και AppInventor όμως δεν περιορίζονται στο σχολείο, αλλά μπορούν να ενισχύσουν τις δεξιότητες ενήλικων γυναικών και να βελτιώσουν τις προοπτικές τους στην αγορά εργασίας.
Οι Girls Go Coding δεν είναι μια αμιγώς γυναικεία ομάδα. Μέλος της είναι και ο πρεσβευτής της Ευρωπαϊκής εβδομάδας προγραμματισμού, ο οποίος είναι και ένθερμος υποστηρικτής της ιδέας του να ενθαρρυνθούν οι γυναίκες κάθε ηλικίας να συμμετάσχουν πιο ενεργά στον προγραμματισμό.
Θεωρούμε ότι δεν υπάρχει μέγιστη και ελάχιστη ηλικία για να ασχοληθεί κανείς με τον προγραμματισμό: στα εργαστήρια που έχουμε ήδη τρέξει, είχαμε εκπαιδευόμενες ηλικίας 6 ως 76 ετών! Και μάλιστα δουλεύουμε αρκετά με ζευγάρια γονέων-παιδιών, κάτι που φέρνει πιο κοντά την οικογένεια, καθώς προστίθεται ακόμα μια οικογενειακή δραστηριότητα σε αυτά που μπορούν να κάνουν όλοι μαζί. Γονείς και παιδιά που μόλις ξεκινάνε, συνεργάζονται στην επίλυση ενός προβλήματος και οι γονείς ενθουσιάζονται με την ευχέρεια που έχουν τα παιδιά και ….τους διδάσκουν. Οι δράσεις μας αφορούν και εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν ή να εμπλουτίσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες με συναντήσεις ενημέρωσης και προτάσεις εκπαιδευτικών πρακτικών για το σχολικό πρόγραμμα.
Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού, έχουμε τρέξει μια σειρά από εργαστήρια για παιδιά και γονείς σε σχολεία και στο Innovathens στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Η ανταπόκριση των παιδιών και των γονιών ήταν ένθερμη. Συμμετέχουμε στο πρόγραμμα των “έξυπνων τάξεων” με αξιοποίηση tablets και σχεδιάζουμε μια σειρά από σεμινάρια σε συγκεκριμένες τεχνολογίες (Python, blogging, data science), αλλά και ένα θερινό σχολείο για παιδιά, προσθέτοντας στο πρόγραμμα και αντικείμενα STEM και Ρομποτικής.
Βλέπουμε ότι υπάρχει τεράστια “δίψα” από τα παιδιά για να μάθουν κάτι καινούριο. Το μικρό τους tablet παύει πια να είναι μια οθόνη για το youtube ή το facebook ή άλλο ένα παιχνίδι και γίνεται εργαλείο δημιουργίας και προσωπικής έκφρασης. Αν κοιτάξει κάποιος τις εφαρμογές για κινητά που είναι πιο δημοφιλείς στις ηλικίες γύρω στο τέλος του Δημοτικού σχολείου και την αρχή του Γυμνασίου, πρόκειται για εφαρμογές που τα παιδιά χτίζουν τον δικό του χαρακτήρα, εμπλουτίζουν τη εμφάνισή του με αξεσουάρ και σχεδιάζουν μικρά καρτούν ή σκετσάκια όπου οι χαρακτήρες αυτοί αλληλεπιδρούν.
Με τη βοήθεια του προγραμματισμού, μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να κατευθύνουν τη δημιουργικότητά τους στο να λύσουν προβλήματα της πραγματικής ζωής ή να κάνουν την καθημερινότητά τους καλύτερη. Μαθαίνουμε κι εμείς, μεταφέρουμε την εμπειρία στα σχολειά μας, τα εφαρμόζουμε, υπάρχει ανατροφοδότηση, δεν κάνουμε διαλέξεις από τον άμβωνα… Είμαστε “μάχιμοι” εκπαιδευτικοί και στις τρεις εκπαιδευτικές βαθμίδες, σχεδιάζουμε και προτείνουμε εκπαιδευτικές δράσεις.
Μια άλλη διάσταση σχετίζεται με τη συν-δημιουργία γονιού και παιδιού. Η πιο συνηθισμένη αντίδραση είναι η έκπληξη του γονιού όταν το παιδί αρχίζει και “πετάει” μέσα στο περιβάλλον προγραμματισμού και ο γονιός σκέφτεται ότι εκκολάπτει στο σπίτι του τον επόμενο Zuckerberg ή την επόμενη Melissa Mayer! Είναι εξαιρετικά σημαντικό να βοηθήσουμε τους γονείς να κατανοήσουν τις πραγματικές δυνατότητες που δίνει στα παιδιά η τεχνολογία, όχι μόνο προς την κατεύθυνση της κατανάλωσης περιεχομένου (youtube, facebook, κλπ.), αλλά προς εκείνη της δημιουργίας.
Γενικά, γενικεύσεις για το αν τα κορίτσια ή τα αγόρια είναι καλύτερα στον προγραμματισμό είναι δύσκολες. Δεν εστιάζουμε στον ανταγωνισμό μεταξύ των 2 φύλων, αλλά στη συν-δημιουργία και την συμπληρωματικότητα των δεξιοτήτων. Αυτό που μπορούμε να πούμε, πάντως, είναι ότι αρκετά κορίτσια έχουν δεξιότητες που είναι πολύ σημαντικές τόσο για τον προγραμματισμό, όσο και για τη λειτουργία μιας ομάδας. Για παράδειγμα, είναι συνήθως καλύτερα στο να ακούν και να φιλτράρουν όσα λέγονται κατά την λειτουργία της ομάδας, να τηρούν διαδικασίες και πρότυπα, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό στον προγραμματισμό, καθώς ελαχιστοποιεί τα λάθη (τα λεγόμενα bugs), και έχουν καλύτερη αίσθηση του σχεδιασμού μιας εφαρμογής, κάτι που οδηγεί σε καλύτερη εμπειρία χρηστών (user experience).
Θεωρούμε εξαιρετικά σημαντικό, τόσο για την κοινωνία, όσο και για την οικονομία και το μέλλον του τόπου, να συμμετέχουν περισσότερες γυναίκες σε θέσεις εργασίας στην τεχνολογία και τον προγραμματισμό, αλλά και να τους δοθεί η δυνατότητα να υπηρετήσουν σε θέσεις ευθύνης στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα. Τα στερεότυπα είναι, δυστυχώς, καλά εδραιωμένα: από το σχολείο ακόμα, μιλάμε για ΤΟΝ μαθηματικό και ΤΗ φιλόλογο, ενώ σε εργασιακά περιβάλλοντα, μιλάμε σχεδόν πάντα για ΤΟΝ διευθυντή. Και το χειρότερο είναι ότι τα κορίτσια μας μαθαίνουν από μικρά να ακολουθούν αυτά τα στερεότυπα και δεν δείχνουν να τους νοιάζει από κάποιο σημείο και μετά. Όπως λοιπόν πρέπει να δούμε περισσότερες γυναίκες σε θέση Δημάρχου ή στο υπουργικό συμβούλιο, και όχι απλά σε ένα Δημοτικό συμβούλιο ή τη Βουλή, ώστε να ενθαρρυνθούν κι άλλες να συμμετάσχουν στα κοινά από θέσεις ευθύνης, έτσι πρέπει να γίνει και στους χώρους εργασίας στις ΤΠΕ.
Σε ό,τι αφορά στην κοινωνία, αντιμετωπίζουμε το παράδοξο του να έχουμε χιλιάδες κενές θέσεις εργασίας στους τομείς ΤΠΕ, αλλά και χιλιάδες άνεργους αποφοίτους. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, η αύξηση της απασχόλησης των γυναικών σε θέσεις προγραμματισμού έχει αναγνωριστεί σαν η καλύτερη λύση για να πληρωθούν αυτές οι θέσεις κι έτσι να ωθηθεί προς τα εμπρός η Ευρωπαϊκή οικονομία».
Οι Girls Go Coding ξεκίνησαν τη δράση τους ως ομάσα τον Οκτώβριο του 2014 και τα μέλη της είναι οι:
Η ομιλία των Girls Go Coding θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016, στις 19:00 στο Εθνικό ‘Ιδρυμα Ερευνών (Βασιλέως Κωνσταντίνου 48, 11635 Αθήνα), στο πλαίσιο της εκδήλωσης «3 Χρόνια Living Postcards – Μια γιορτή για τις γυναίκες».
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο.