Όταν τα social media πρωτοεμφανίστηκαν στο προσκήνιο, ουδείς μπορούσε να φανταστεί τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες στις οποίες ανήκαν θα τα εκμεταλλεύονταν στην πορεία. Μπορεί αρχικά το ενδεχόμενο παρεμβολής διαφημίσεων ανάμεσα στις δημοσιεύσεις φίλων και γνωστών να μας φαινόταν εντελώς παρανοϊκό, όμως στην πορεία όχι απλά το «κατάπιαμε» αλλά μάθαμε να ζούμε κιόλας μαζί του. Ακριβώς το ίδιο θα μπορούσε να πει κανείς και για τις messaging πλατφόρμες. Από την εποχή του IRC και του ICQ, μέχρι αργότερα το MSN και πολύ αργότερα το Skype, το Viber και το WhatsApp, οι εφαρμογές που επέτρεπαν τη διαδικτυακή επικοινωνία μεταξύ των χρηστών τους, φρόντιζαν πού και πού να τους… πετούν και κανένα διαφημιστικό μήνυμα.
Με τα social media και το messaging όμως να διαγράφουν πορείες που σχεδόν εφάπτονται, μοιραία κάποια στιγμή θα συνέβαινε το ίδιο και με τις ευκαιρίες προβολής και ποιος καταλληλότερος για την «ενοποίηση» αυτή από το Facebook, έναν πολύ δυνατό παίκτη και στις δύο κατηγορίες –αν όχι τον δυνατότερο. Έγγραφο που έπεσε στα χέρια του TechCrunch, θέλει το Messenger, τη messaging υπηρεσία του Facebook, να αποκτά τις δικές του διαφημίσεις εντός των προσεχών μηνών οι οποίες όμως θα έχουν μια ξεκάθαρα… social αύρα. Αν τα όσα διαβάζουμε έχουν βάση, οι εταιρείες θα είναι σε θέση να στέλνουν διαφημίσεις με τη μορφή μηνυμάτων, σε χρήστες που στο παρελθόν έχουν επικοινωνήσει μαζί τους για κάποιον λόγο.
Όπως αντιλαμβάνεστε, εφ’ όσον τα παραπάνω ισχύουν, μέσα στους επόμενους μήνες ή και βδομάδες, θα πρέπει να δούμε ένα «κύμα» εταιρικών ενεργειών που στόχο θα έχουν να πείσουν τους χρήστες του Facebook να αρχίσουν την… κοζερί με τα brands που τους ενδιαφέρουν και ακολουθούν, έτσι ώστε αργότερα αυτά να μπορούν να επανέλθουν, στέλνοντάς τους κατ’ ευθείαν διαφημίσεις που, γιατί όχι, θα μπορούν να είναι άνετα προσωποποιημένες! Βέβαια, εδώ θα χρειαστεί προσοχή αφού η επικοινωνία θα πρέπει να είναι προσεκτική και με μέτρο, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα κινδυνεύσει να θεωρηθεί “
spam”, έχοντας τελείως αντίθετα αποτελέσματα. Ακόμα και το ίδιο το Facebook δείχνει πρόθυμο να προστατεύσει την ιδέα του, επιτρέποντας στις εταιρείες να στείλουν μήνυμα σε χρήστες μόνο στην περίπτωση που εκείνοι πρώτοι έχουν επικοινωνήσει στο παρελθόν μαζί τους. Με άλλα λόγια μην ανησυχείτε, το ότι έχετε κάνει “like” ένα brand, δεν σημαίνει πως αυτό θα σας ταράξει κιόλας στα μηνύματα.
Το
Messenger αποτελεί το πιο «αιχμηρό» βέλος στη φαρέτρα του Facebook αφού μπορεί σε απόλυτα νούμερα να μην πιάνει ακόμα το ίδιο το δίκτυο, όμως οι χρήστες του αυξάνονται με εντυπωσιακούς ρυθμούς (έχουν φτάσει πλέον τα 800 εκατ. μηνιαίως). Αν στο παραπάνω προσθέσετε και το γεγονός πως μιλάμε για μια εφαρμογή που ανήκει στην πιο «σέξι» κατηγορία, αυτή των
messaging apps, αντιλαμβάνεστε τους λόγους για τους οποίους το Facebook ποντάρει τόσα πολλά επάνω του –ακόμα άλλωστε δεν έχει κάνει την παραμικρή κίνηση για να εξαργυρώσει το προαναφερθέν νούμερο.
Στην ανεργία media και τεχνική υποστήριξηΑυτό που κρατάμε από την είδηση πάντως, είναι το γεγονός πως το Facebook ξεκαθαρίζει με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο πως είναι αποφασισμένο να στείλει στα… αζήτητα τις αγορές των media και της τεχνικής υποστήριξης. Σκεφτείτε λίγο το “big picture” που λένε κι οι Αμερικάνοι: όταν μια εταιρεία θα μπορεί όχι απλά να επικοινωνεί άμεσα και εύκολα με τους πελάτες της (ένας “operator” μπορεί να συνομιλεί πληκτρολογώντας online με περισσότερους του ενός πελάτη που θα εξυπηρετούσε τηλεφωνικά) αλλά να τους προσεγγίζει επί προσωπικού για να τους προβάλλει τα μηνύματά της, ποιος ο λόγος να καταφύγει σε άλλες πλατφόρμες; Γιατί να πληρώσει τα “mass media” όταν θα έχει το Facebook να της προσφέρει λύσεις «2 σε 1» -διότι με τον τρόπο αυτό, θα χάσουν και τον λόγο ύπαρξής τους όλες εκείνες οι 800-11 γραμμές (1-800, όπως τις λένε στις ΗΠΑ). Το Facebook έχει το κοινό για να στηρίξει κάθε του καινούριο εγχείρημα. Το μόνο που χρειάζεται είναι ιδέες, ακόμα κι αν στην αρχή δεν τις καταλαβαίνει κανείς.
Εσείς, ας πούμε, αντιλαμβάνεστε τώρα, γιατί το 2014 το Facebook μας ανάγκαζε να χρησιμοποιήσουμε το Messenger σώνει και ντε από τα smartphones μας; Μα είναι τόσο προφανές, ε…;