Με αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση του Bauhaus, το ινστιτούτο Γκαίτε σε συνεργασία με τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη και το Ωδείο Αθηνών παρουσιάζουν την έκθεση με τίτλο “Από το κτήριο στην κοινότητα. Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus”.
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζεται ένα μικρό μέρος του αρχείου του σημαντικού Έλληνα αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλου, το οποίο φυλάσσεται στα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη. Σκίτσα, σχέδια, φωτογραφίες κείμενα και ηχητικά αποσπάσματα συνθέτουν αυτή την μικρή σε μέγεθος έκθεση, αλλά πολυ περιεκτική σε ιστορικές πληροφορίες και αναφορές για το όραμα μιας σύγχρονης αρχιτεκτονικής στην πόλη της Αθήνας.
Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος (1903-1992) είναι ο μοναδικός Έλληνας αρχιτέκτονας που έζησε για δύο χρόνια στη Βαϊμάρη, την εποχή που λειτουργούσε εκεί η σχολή του Bauhaus και ήρθε σε άμεση επαφή με την φιλοσοφία, τα έργα και τους ανθρώπους της διάσημης αυτής σχολής σχεδιασμού, αρχιτεκτονικής και καλών τεχνών. Η εμπειρία που απόκτησε από την συνύπαρξη με το πρωτοποριακό κίνημα του Bauhaus, αλλά και από όλο το κλίμα που επικρατούσε την εποχή εκείνη στην Δημοκρατία της Βαϊμάρης, υπήρξε καταλυτική για το μετέπειτα έργο του. Κατανόησε το κίνημα του Bauhaus όχι ως ένα νέο “στυλ”, αλλά ως έναν τρόπο επιτέλεσης σκοπών για πραγματικό κοινωνικό όφελος. Ως έναν τρόπο για να δημιουργηθεί ένας καλύτερος κόσμος. Ήταν από τους πρώτους Έλληνες αρχιτέκτονες που μίλησαν για την ιδεολογική, πολιτική και κοινωνική διάσταση της αρχιτεκτονικής.
Το κτήριο του Ωδείου Αθηνών αποτελεί ένα από αξιολογότερα και πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Αθήνα μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο. Σχεδιάστηκε και χτίστηκε από τον Δεσποτόπουλο, και είναι το μόνο υλοποιημένο έργο από το φιλόδοξο σχέδιο της τριλογίας του Πνευματικού Κέντρου των Αθηνών, μια αρχιτεκτονική πρόταση που είχε κερδίσει το Α’ βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό του 1958. Το πλήρες κτηριακό συγκρότημα δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Το κτήριο του Ωδείου άρχισε να χτίζεται σχεδόν δέκα χρόνια μετά και η κατασκευή του σταμάτησε το 1975, ενώ δεν είχε ακόμη αποπερατωθεί. Έκτοτε, η κατασκευή του συνεχίστηκε σταδιακά, παραμένοντας, μέχρι και σήμερα, σε διάφορα τμήματα ανολοκλήρωτο.
Ο Δεσποτόπουλος, που μέσα από την τριβή του με τις ιδέες του Bauhaus κατανόησε την ανάγκη ανάδειξης της κοινωνικής διάστασης των έργων του, θα σχεδιάσει το κτήριο του Ωδείου επιδιώκοντας αυτό να λειτουργήσει, όχι μόνο ως το κτηριακό κέλυφος μια σχολής, αλλά, κυρίως, ως το μέσο σύστασης μιας κοινότητας ανθρώπων, οι οποίοι, ευρισκόμενοι και κινούμενοι σε αυτό, θα μοιράζονται δημιουργικά το ενδιαφέρον τους για την μουσική και τις τέχνες.
Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στον αρχιτέκτονα Λουκά Μπαρτατίλα, μελετητή του έργου του Ιωάννη Δεσποτόπουλου.
Ο σχεδιασμός της έκθεσης και των εντύπων που την συνοδεύουν ανήκει στην ομάδα MNP Design. Αξίζει η προμήθεια του έντυπου υλικού.
Καθ’ όλη την διάρκεια της έκθεσης, λαμβάνουν χώρα διάφορες παράλληλες εκδηλώσεις, που εμπλουτίζουν το περιεχόμενο της έκθεσης, με προβληματισμούς για την εξέλιξη της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα και με απόψεις για την σημερινή μας αντίληψη για το Bauhaus.