Το μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει η Εθνική Λυρική Σκηνή στο νέο της ξεκίνημα είναι πολλαπλό. Μεγάλο μέρος του θα κριθεί από το κατά πόσον θα επιτύχει όχι μόνο να προσελκύσει το υπάρχον κοινό των εραστών της μουσικής, αλλά και στο πώς θα μπορέσει να εκπαιδεύσει, να δημιουργήσει, ενδεχομένως, το κοινό του αύριο. Και κάτι τέτοιο προφανώς δεν μπορεί να γίνει μόνο με τους τρόπους που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Αυτό που η ΕΛΣ δείχνει ευτυχώς να αντιλαμβάνεται έγκαιρα, είναι η ανάγκη επανεκπαίδευσης και του έτερου πόλου: των ίδιων των δημιουργών, των καλλιτεχνών και των ανθρώπων που εργάζονται στον ευρύτερο χώρο του θεάματος, ούτως ώστε να έρθουν σε επαφή με νέα μέσα, αλλά και νέα προσεγγίσεις του αντικειμένου τους, που θα τους καταστήσουν ικανότερους να αντεπεξέλθουν σε ένα περιβάλλον όπως αυτό που χαρακτηρίζει την καλλιτεχνική δημιουργία σήμερα, όπου τα πάντα αλλάζουν ραγδαία, συχνά μέρα με τη μέρα.
Σε αυτά τα πλαίσια δεν μπορεί παρά να δίνει μεγάλη χαρά και αισιοδοξία η αναγγελία πρωτοβουλιών όπως το Εργαστήριο Μουσικού Θεάτρου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που πρόκειται να λάβει χώρα το προσεχές διάστημα. Ήδη έχει ξεκινήσει η υποβολή δηλώσεων συμμετοχής, και το ενδιαφέρον αναμένεται μεγάλο.
Συντονιστής/εισηγητής στο τμήμα ήχου και μουσικής θα είναι ο Σταύρος Γασπαράτος. Τον ρωτήσαμε σχετικά με τα κριτήρια επιλογής, αλλά και τα αντικείμενα στα οποία σκοπεύει να επικεντρωθεί: «Η ομάδα που θα επιλεγεί θα έχει στόχο της στο εργαστήριο αυτό την εξερεύνηση των τρόπων αλληλεπίδρασης του φυσικού ήχου με τον ψηφιακό κόσμο και την οργανική χρήση της τεχνολογίας σαν εργαλείο σύνθεσης και ερμηνείας. Στόχος της ομάδας είναι η δημιουργία ενός μουσικού/ηχητικού έργου υπό τη μορφή διαδραστικής μουσικής εγκατάστασης, το οποίο αξιοποιώντας τα τεχνολογικά μέσα θα συνεισφέρει στην επέκταση των εκφραστικών μέσων στο μουσικό θέατρο. Αυτοί που θα λάβουν μέρος στην ομάδα εργασίας με αντικείμενο την ηχητική προσέγγιση, θα εξερευνήσουν τις δυνατότητες και εφαρμογές των προγραμμάτων Ableton Live και Max for Live. Η συγκεκριμένη ομάδα θα στελεχωθεί από άτομα που προέρχονται από δημιουργικούς μουσικούς και ηχητικούς κλάδους (μουσικό θέατρο, μουσική, sound art, σύνθεση ηλεκτρονικής μουσικής, κ.ο.κ.), τα οποία είναι ήδη εξοικειωμένα με ένα τουλάχιστον λογισμικό μουσικής (Digital Audio Workstation). Μεθοδολογικά, η προσέγγιση θα επικεντρωθεί στα θέματα της ζωντανής ψηφιακής επεξεργασίας του ήχου ως εργαλείου σύνθεσης, της χρήσης του υπολογιστή και του λογισμικού μουσικής ως μουσικού οργάνου, του φυσικού ήχου ως μέσου χειρισμού ηλεκτρονικών πηγών ήχου μέσω της χρήσης συμβατικών μικροφώνων και μικροφώνων επαφής, της κίνησης του ήχου στον χώρο ως στοιχείου της μουσικής/ηχητικής σύνθεσης και της αλληλεπίδρασης ήχου και εικόνας».
Στα πλαίσια του Εργαστηρίου Μουσικού Θεάτρου, θα σχηματιστεί μια ομάδα εργασίας που θα αναλάβει το οπτικό και χωρικό σκέλος του συνολικού έργου που θα προκύψει από το εργαστήριο. Υπεύθυνοι για αυτό το κομμάτι του εργαστηρίου είναι οι αρχιτέκτονες Τάσος Κανέλλος και Άννα Λάσκαρη, από τους οποίους θα καθοδηγείται αυτή η ομάδα. Τους ζητήσαμε να μας εξηγήσουν τον τρόπο που σκοπεύουν να δουλέψουν: «Σκοπός της ομάδας θα είναι η δημιουργία μιας ζωντανής διαδραστικής σκηνής που θα διαπραγματεύεται τα όρια μεταξύ υλικού και ψηφιακού και που θα λειτουργεί αδιάσπαστα με τον ήχο, τους performers και τους θεατές σε ένα ενιαίο οπτικοακουστικό σύνολο. Μέσω του πειραματισμού, η ομάδα αυτή θα κληθεί να αντιμετωπίσει σύγχρονες προκλήσεις που απορρέουν από την ενσωμάτωση ψηφιακής τεχνολογίας και υπολογιστικών προσεγγίσεων στη διαμόρφωση της σκηνής στο Μουσικό Θέατρο, τόσο σε επίπεδο σύλληψης και σχεδιασμού όσο και υλοποίησης. Στα πλαίσια του εργαστηρίου θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες ψηφιακών υπολογιστικών μέσων και προγραμματιστικών τεχνικών για να διερευνηθούν νέες οργανωτικές δομές και εκφραστικά μέσα διαχείρισης της παραστατικότητας και της δραματοποίησης, υιοθετώντας παραμετρικές και γενεσιουργές προσεγγίσεις για την παραγωγή δυναμικών, διαδραστικών διατάξεων, με εικαστική και χωρική έκφραση.
Το κάλεσμα για συμμετοχή στην ομάδα απευθύνεται σε άτομα που προέρχονται από δημιουργικούς εικαστικούς κλάδους, όπως οπτικές και εικαστικές τέχνες, γραφιστική, αρχιτεκτονική, σκηνογραφία, σχεδιασμός φωτισμού, φωτογραφία, κινηματογράφος, animation, κ.ο.κ. Τα μέλη που θα συμμετέχουν στην ομάδα θα πρέπει να είναι ήδη εξοικειωμένα με τη χρήση ψηφιακών μέσων για την παραγωγή δισδιάστατου ή τρισδιάστατου οπτικού περιεχομένου (π.χ. λογισμικό επεξεργασίας δισδιάστατων ή τρισδιάστατων γραφικών) και να ενδιαφέρονται να διερευνήσουν δυνατότητες υπολογιστικών προσεγγίσεων στο έργο τους. Εντός των δραστηριοτήτων των συμμετεχόντων στην ομάδα θα είναι και η παρακολούθηση ταχύρρυθμων σεμιναρίων εκμάθησης της γλώσσας προγραμματισμού Processing» .