«Έχω στείλει να φέρουν αστακούς, λέω να τους βάλουμε να κάνουν αγώνα δρόμου και μετά να τους φάμε», ανακοινώνει η Βασίλισσα Άννα της Ολίβια Κόλμαν στο teaser της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου, The Favourite, με τον σκηνοθέτη να στρέφει το συχνά διεστραμμένο χιούμορ του στον εαυτό του με ένα αυτοαναφορικό κλείσιμο του ματιού.
https://www.youtube.com/watch?v=SojHxpqswV8
Με ένα πρωταγωνιστικό τρίο βαρέων ονομάτων, που συμπληρώνεται από τις, βραβευμένες με Όσκαρ, Ρέιτσελ Βάις και Έμμα Στόουν, η πρώτη ταινία (μετά τον Κυνόδοντα) του Λάνθιμου χωρίς τον Ευθύμη Φιλίππου στο σενάριο έχει τοποθετηθεί στην κούρσα των Όσκαρ από την στιγμή που πήρε το πράσινο φως, μια κούρσα που πέρσι ο έλληνας σκηνοθέτης αποχαιρέτησε νωρίς αποξενώνοντας τελικά το κοινό με τον Θάνατο του Ιερού Ελαφιού. On paper, το The Favourite ακούγεται σαν ένα κλασικό δράμα εποχής με επίκεντρο το ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στην Βασίλισσα Άννα και τις δύο γυναίκες που παλεύουν για να εξασφαλίσουν την εύνοιά της και δεν σταματούν πουθενά προκειμένου να αποκτήσουν ξεχωριστή δύναμη στο παλάτι. Με τρεις κορυφαίες ηθοποιούς (ή δύο και την Έμμα Στόουν, αναλόγως πώς το βλέπει κανείς) σε ζουμερές ερμηνευτικές προκλήσεις και το εκ φύσεως φιλικό προς τα βραβεία είδος της ταινίας, είναι σίγουρο ότι το ανεξάρτητο στούντιο Fox Searchlight θα κυνηγήσει οσκαρική δόξα, ίσως με μια γουρλίδικη πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας.
Στο πρώτο τρέιλερ που κυκλοφόρησε νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, έγινε φανερό το λανθιμικό άγγιγμα σε ένα συνήθως τόσο ασφυκτικά παλιομοδίτικο υλικό, αφού το The Favourite μοιάζει (Έχουμε εμπιστοσύνη στα τρέιλερ των ταινιών του Λάνθιμου; Δεν έχουμε) με υστερική φαρσοκωμωδία, μόνο που αντί για πόρτα ανοίγει-πόρτα κλείνει, έχουμε πόρτα ανοίγει-Έμμα πέφτει με τα μούτρα στη λάσπη. Έχουμε, επίσης, τη βετεράνο της βρετανικής μικρής και μεγάλης οθόνης Κόλμαν σε ξεκάθαρο ρεσιτάλ και σίγουρο breakthrough (αν όχι από αυτή την ταινία, σίγουρα από τον έτερο βασιλικό της διορισμό στην τρίτη σεζόν του The Crown), την Βάις να μοιράζει κακίες (“μοιάζεις με ασβό”) και να μηχανορραφεί, κάποιες ανησυχητικές στυλιστικές επιλογές (το πλάνο με το φακό fish eye) και μια περιρρέουσα αναρχία που παραπέμπει σε μια διασταύρωση της Μαρίας Αντουανέτας με την τηλεοπτική σειρά Another Period.
Τι σημαίνει αυτό για τις οσκαρικές υποψηφιότητες στο πολύ πρώιμο στάδιο στο οποίο βρισκόμαστε; To The Favourite λογικά ποντάρει κυρίως στην Κόλμαν με το φουλ αβανταδόρικο ρόλο που μοιάζει να έχει, με τις δύο συμπρωταγωνίστριές της να ακολουθούν. To σενάριο, που υπογράφουν η Ντέμπορα Ντέιβις και ο Τόνι Μακ Ναμάρα, φημολογείται ότι υφαίνει ένα κωμικό ιστό από ίντριγκες, ψέματα και δολοπλοκίες με τις deadpan αθυροστομίες που συναντά κανείς στις προηγούμενες δουλειές του σκηνοθέτη. Στις τεχνικές κατηγορίες οι ταινίες εποχής δεν δυσκολεύονται να αναδειχθούν, κι εδώ ξεχωρίζει το όνομα της τριπλά βραβευμένης με Όσκαρ Σάντι Πάουελ στα κοστούμια. Kατά τα άλλα, αστάθμητο παράγοντα αποτελεί ο απρόβλεπτος τόνος της ταινίας, σήμα-κατατεθέν του Λάνθιμου, που μένει να δούμε πώς θα «καθίσει» σε κριτικούς και θεατές και αν θα κάνει τους ανά τον κόσμο κινηματογραφικούς συντάκτες να βρίσκουν δεκάδες διαφορετικούς τρόπους να αποκαλούν «φαβορί» την ταινία σε κάθε τίτλο άρθρου που θα γράφουν εν όψει της επόμενης απονομής.