Οι Ιάπωνες έχουν κάποιες πολύ παράξενες για τον δυτικό κόσμο συνήθειες. Από τα πάρτι διαζυγίων (όπου συμμετέχουν και οι δυο μέλλοντες πρώην) μέχρι την ύπαρξη υπαλλήλων των οποίων η μοναδική δουλειά είναι να σπρώχνουν τους επιβάτες μέσα σε τιγκαρισμένα βαγόνια τρένου, οι κάτοικοι της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου δεν σταματούν να ξαφνιάζουν με την παράξενη επινοητικότητά τους. Όμως το φαινόμενο της οικογένειας προς ενοικίαση είναι ταυτόχρονα πρωτότυπο και κάπως μελαγχολικό.

Εδώ και τριάντα περίπου χρόνια, οι μοναχικοί Ιάπωνες μπορούν να νοικιάσουν ηθοποιούς για να παραστήσουν οποιονδήποτε απουσιάζει από τη ζωή τους. «Μνηστήρες» για να καθησυχάσουν προβληματισμένους γονείς ανύπαντρων γυναικών, «γονείς» που είναι αρκετά αξιοπρεπείς για να τους παρουσιάσει κάποιος κοινωνικά, «σχέσεις» που συνοδεύουν μοναχικούς καλεσμένους σε γάμους και άλλες εκδηλώσεις, «συναδέλφους» που θα παραστούν σε μια μεγάλη σου στιγμή όταν δεν έχεις κανέναν. Η ποικιλία στην προσφορά είναι αντίστοιχη της ζήτησης.

Ηθοποιοί χωρίς σενάριο

Ένα από τα μεγαλύτερα πρακτορεία που δραστηριοποιούνται στην ανθούσα σχετική αγορά, είναι το Family RomanceFamily Romance. Ο ιδρυτής του, Ισίι Γιουίτσι, κατέληξε σε αυτό το όνομα για την εταιρεία του από ένα άρθρο του Φρόιντ του 1909, με τίτλο Family Romance for Neurotics, για παιδιά που πιστεύουν ότι οι γονείς τους είναι απατεώνες και πως οι πραγματικοί τους γονείς ανήκουν στην αριστοκρατία ή είναι γαλαζοαίματοι. Προ δεκαετίας, μια φίλη του Ισίι που ήταν ανύπαντρη μητέρα, του είπε ότι δυσκολευόταν να γράψει το παιδί της σε καλό νηπιαγωγείο γιατί προτιμούσαν τα παιδιά παντρεμένων γονιών. Εκείνος προσφέρθηκε να τη συνοδεύσει σε μια ακρόαση σε σχολείο και έκτοτε αποφάσισε ότι ήθελε να ασχοληθεί επαγγελματικά με αυτού του είδους τις καταστάσεις. Μια μικρή έρευνα στο internet του αποκάλυψε ότι παρόμοιες υπηρεσίες υπήρχαν ήδη.

Ισίι Γιουίτσι

Ένα από τα σχετικά γραφεία είναι και το Hagemashi-tai, που εξειδικεύεται στις υπηρεσίες γάμων, οι οποίοι είναι ουσιαστικά η ραχοκοκαλιά αυτού του είδους επιχειρηματικότητας για διάφορους λόγους. Το ιαπωνικό εθιμοτυπικό, που προστάζει έναν συγκεκριμένο αριθμό καλεσμένων, δεν έχει αλλάξει για να συμβαδίζει με την αστικοποίηση, τις οικογένειες που γίνονται όλο και πιο ολιγομελείς και τα επαγγελματικά σκαμπανεβάσματα. Γαμπροί που απολύθηκαν από τη δουλειά τους νοικιάζουν ηθοποιούς για συναδέλφους και αφεντικά. Άλλοι προσλαμβάνουν ηθοποιούς για να υποκαταστήσουν γονείς που είναι διαζευγμένοι, στη φυλακή ή ψυχικά ασθενείς. Ένας πελάτης της Hagemashi-tai απλά δεν ήθελε να πει στη μνηστή του πως οι γονείς του είχαν πεθάνει και προσέλαβε αντικαταστάτες.

Στο Family Romance, που έχει τριάντα μόνιμους υπαλλήλους, ο Ισίι διατηρεί μια βάση δεδομένων με 1.200 ηθοποιούς. Το 70% των εσόδων της εταιρείας προκύπτουν από τους γάμους και τα υπόλοιπα προέρχονται από προσωπικές σχέσεις (ενοικίασης), που διαρκούν για χρόνια. Ο ίδιος ο Ισίι, από το 2009 έχει παίξει τον σύζυγο τουλάχιστον εκατό γυναικών. Κάποια στιγμή ήταν «μέλος» δέκα οικογενειών ταυτόχρονα, αλλά η κατάσταση δεν ήταν βιώσιμη, και έκτοτε η πολιτική της εταιρείας επιτρέπει μέχρι πέντε ρόλους ανά ηθοποιό τη φορά.

Αν και ασφαλώς οι ενοικιασμένες σχέσεις είναι αυστηρά πλατωνικές, ένας από τους κινδύνους του επαγγέλματος είναι η εξάρτηση των πελατών. Σύμφωνα με τις στατιστικές του Ισίι, 30-40% των γυναικών που ενοικιάζουν για πολύ καιρό συζύγους, τελικά τους προτείνουν γάμο. Οι άνδρες πελάτες έχουν μικρότερες πιθανότητες να αναπτύξουν τέτοιες προσδοκίες, αφού για λόγους ασφαλείας οι γυναίκες ηθοποιοί που προσλαμβάνονται για να υποδυθούν τις συζύγους, σχεδόν ποτέ δεν τους επισκέπτονται σπίτι μόνες. Σε γενικές γραμμές, οι ηθοποιοί σύζυγοι κάθε φύλου δεν πρέπει να βρίσκονται μόνοι με τους πελάτες και η σωματική επαφή, πέρα από το να πιάνονται από το χέρι, απαγορεύεται αυστηρά.

Διάβασε όλο το άρθρο στο inside story (https://bit.ly/2zBc17M). 


Το inside story είναι το πρώτο συνδρομητικό–ενημερωτικό site χωρίς διαφημίσεις στην Ελλάδα. Ανεξάρτητο αποκαλυπτικό με οικονομική αυτοτέλεια και διαφάνεια. 

Ειδικά για τους αναγνώστες της Popaganda: Γνώρισε το inside story για ένα μήνα δωρεάν, βάζοντας τον κωδικό κουπονιού popaganda στην http://bit.ly/2hKhNL9