Χρήστος Δρούζας, 27
Είναι απ’ τους λίγους νέους ανθρώπους που μάλλον ζουν αποκλειστικά απ’ τη μουσική. Συστήνεται σαν μουσικολόγος μηχανικός και δεν έχει κι άδικο, αφού μετά από ένα χρόνο μελέτη και επαφές κάνει πτυχιακή στο Πολυτεχνείο με θέμα «Η αντίστιξη στη μηχανολογία» στην οποία αναζητά τις κοινές αρχές της μουσικής και της μηχανικής. «Και στην επιστήμη και στην τέχνη συναντάμε τις έννοιες του προσανατολισμού, του ρυθμού, του μέτρου. Σε επίπεδο δημιουργίας και σε επίπεδο σχεδιασμού ο τρόπος σκέψης δεν αλλάζει για τον επιστήμονα ή τον καλλιτέχνη».
Όταν ήρθε στην Αθήνα απ’ την Ερμιόνη, πήγε στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας μόνος του και οι δάσκαλοί του, Γιάννης Άννινος και Ευάγγελος Κοκκόρης, έγιναν μέντορές του. Αποκτάει πτυχίο μπάσου και θεωρίας της μουσικής (φούγκας, αρμονίας, αντίστιξης και σύνθεσης) και από την 4η χρονιά διδάσκει κι ο ίδιος. Είχε γρήγορη πρόοδο και από τις πρώτες συνεργασίες («Αίμα και τριαντάφυλλα» της Νάντιας Βαλαβάνη-19 ετών), πέρασε στην ορχήστρα του «Rent» και μετά εξ’ ολοκλήρου στη μουσική επιμέλεια (ενορχήστρωση, διδασκαλία ηθοποιών-ορχήστρας, επιλογή/σύνθεση original κομματιών και σκηνοθετικές λύσεις επί σκηνής) θεατρικών παραστάσεων.
Σήμερα κάνει το άλμα απ’ το μοντέρνο προς κλασικές σπουδές (χρειάζεται να μάθει πιάνο και το κάνει), για να πετύχει το όνειρό του, που είναι η διεύθυνση ορχήστρας με προσανατολισμό το θέατρο: «Ο χρόνος, η αρμονία, η αντίστηξη και το ύφος δημιουργούν μία μεγάλη παλέτα. H μουσική είναι μία. Eσύ μαθαίνεις τα χρώματα ένα – ένα». Σκέφτεται να φύγει στο εξωτερικό για να συνεχίσει τις μουσικές σπουδές του και αυτό που τον κρατάει στην Ελλάδα είναι «το κλίμα, οι άνθρωποι και μία Αθήνα που είναι από τις πιο ζωντανές πόλεις που έχω γνωρίσει». Βρίσκει έμπνευση στην καθημερινή του δραστηριότητα. Σταματάει μόνο όταν τελειώνουν οι δυνάμεις. Κοιμάται και μετά συνεχίζει. Στην ερώτηση τι μπορούν να κάνουν οι συνομήλικοί του για να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση και δεν το κάνουν, απαντά: «πρέπει – και μπορούμε – να μάθουμε να λειτουργούμε διαφορετικά. Αλληλεγγύη, επανιεράρχηση των αναγκών μας, να βάλουμε πραγματικούς στόχους για το που θέλουμε να πάμε». Δυσκολεύεται να προβλέψει πώς θα είναι η Αθήνα σε 5 χρόνια: «Από την μία η κρίση που σε περιορίζει στην καθημερινή σου ζωή και συμπιέζει τα όνειρά σου. Από την άλλη αισθάνομαι ότι ο κόσμος έρχεται πια αντιμέτωπος με τα πραγματικά προβλήματα, μαθαίνει να βλέπει και να ξεχωρίζει τι θέλει, να επενδύει καλύτερα ότι έχει. Από αυτή την μάχη θα βγει το νέο πρόσωπο της πόλης».
Ατομικά του έργα παρουσιάστηκαν στις 19 Μαρτίου (project “οι σκιές του χρόνου”) και στο θεατρικό Χωμάτινη Κούκλα. Συμμετέχει στην παραγωγή της όπερας Το Αιώνιο Είδωλο του Ε. Κοκκόρη και εμφανίζεται στις μπάντες Sbaraquack και Radiosol ως Soul’s Mann. Αν τον αναζητήσετε, θα τον βρείτε στο παράρτημα του Νάκα Ιπποκράτους 41, όπου περνά τη μισή μέρα μελετώντας.
Μαρία Κωσταλά-Ελίνα Πανταλέων, 28
Έγιναν φίλες από τη σχολή (πρόγραμμα Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ), λόγω κοινής αγάπης για τον κινηματογράφο. Τις ρωτήσαμε κατά πόσον τις βοήθησε το πτυχίο στην αναζήτηση εργασίας: «Το πτυχίο σίγουρα αποτελεί μια καλή βάση για να μπεις στο χώρο της ψυχικής υγείας και να βρεις την προσωπική σου κλίση, δηλαδή με ποιον κλάδο της ψυχολογίας και με ποιον πληθυσμό θέλεις να ασχοληθείς περισσότερο. Όπως και να έχει όμως, για την αγορά εργασίας χρειάζονται και άλλα εφόδια. Το πτυχίο συνδυάστηκε με μια περαιτέρω προσωπική προσπάθεια, π.χ. παρακολούθηση σεμιναρίων, ώρες πρακτικής άσκησης και εθελοντικής εργασίας, εξειδίκευση σε κάποια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση ή/και μεταπτυχιακό. Ένα πτυχίο, όσο καλό κι αν είναι, δεν αποτελεί διαβατήριο για επαγγελματική αποκατάσταση – είναι μόνο ένα κομμάτι του παζλ». Έτσι μετά τις σπουδές πήραν τη μοίρα στα χέρια τους και αντί να γίνονται έρμαια των καταστάσεων αποφάσισαν να κάνουν αυτό που θέλουν με δικό τους τρόπο, βάζοντας τους δικούς τους κανόνες. Οι συμβουλές που τους ζητήσαμε προς κάποιον άνεργο συνομήλικό τους που αναζητά εργασία και δε βρίσκει είναι πολύ βοηθητικές: «Δε θέλουμε να απαντήσουμε με κλισέ του τύπου «μην το βάζεις κάτω», «δες τη φωτεινή πλευρά της ζωής», κλπ. γιατί μάλλον θα τα έχει ακούσει αρκετά! Είναι σημαντικό όμως να καταλάβει ότι δεν ευθύνεται ο ίδιος για την κατάσταση και να απενοχοποιήσει τον εαυτό του. Μια καλή πρόταση θα ήταν να αναζητήσει ψυχολογική και πρακτική στήριξη στο περιβάλλον του ή έξω από αυτό (πχ. ομάδες στήριξης ανέργων, δωρεάν σεμινάρια για αναζήτηση εργασίας). Επίσης, μια part-time δουλειά (ακόμα και εκτός του κλάδου του) μπορεί να του τονώσει το ηθικό και να του δώσει ενέργεια για να σκεφτεί εναλλακτικές. Τέλος, ας μην ξεχνάμε τη σημασία της κοινωνικής δικτύωσης». Η έρευνα της Ελίνας στο Master της πάνω στην «Θεραπευτική αξία των ταινιών», της έδωσε μια εικόνα για το επίπεδο της δουλειάς που μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα χρησιμοποιώντας τις ταινίες σαν θεραπευτικό εργαλείο στις ατομικές και ομαδικές συνεδρίες. Ταυτόχρονα η Μαρία δουλεύοντας σε εθελοντικό επίπεδο με άτομα με σοβαρή ψυχοπαθολογία είχε την ευκαιρία να συντονίσει ομάδες dvd και να δει στην πράξη τα θεραπευτικά αποτελέσματα των ταινιών. Έτσι σκέφτηκαν κι οι δύο να φέρουν το Cinema Therapy στην Ελλάδα συνδυάζοντας την ψυχολογία με την ψυχαγωγία. Απ’ το Νοέμβριο του 2011, στις Cinema therapy nights που διοργανώνουν βάζουν θεματικές και προβάλλουν σχετικές ταινίες. Είδαν τις ανησυχίες που έχουν οι Έλληνες και δοκιμάσανε βωβό κινηματογράφο και γαλλικές ταινίες και τους βρήκαν εξοικειωμένους. Ο κινηματογράφος κάνει το πρόβλημα οικουμενικό, προσιτό. Παλιά έκαναν 2 ώρες προβολή ταινίας και ακολουθούσε 2 ώρες συζήτηση. Πλέον χρησιμοποιούν ένα ή περισσότερα αποσπάσματα της ταινίας και έχουν φιλοξενηθεί κατά καιρούς από διάφορους χώρους, όπως το Beton7. Απ’ τον Οκτώβριο συνεργάζονται με τον Πολυχώρο των εκδόσεων Μεταίχμιο και 1 φορά το μήνα διοργανώνουν προγραμματισμένες θεματικές (για το Δεκέμβριο είναι η προδοσία και για το 2014 η στασιμότητα, το πώς ξεπερνάς ένα χωρισμό, η θετική ψυχολογία στην καθημερινότητα, ο φόβος της δέσμευσης, τα πρέπει, τα νέα ξεκινήματα και η απιστία). Για να δηλώσετε συμμετοχή στις cinema therapy nights ή να κλείσετε ατομική συνεδρία επικοινωνήστε μαζί τους στα παρακάτω email: [email protected], [email protected], [email protected]
Στην επόμενη σελίδα μια μουσικός, αρχιτέκτονας και ενορχηστρώτια