Ναυαρχος ε.α. του Λιμενικού: Eίναι ευθύνη μας η διάσωση, δεν είναι επιλογή «αν θέλω, σώζω»
Στον τηλεοπτικό σταθμό Kontra και την δημοσιογράφο Αναστασία Γιάμαλη μίλησε ο ναυάρχος ε.α. του Λιμενικού Σώματος Θρασύβουλος Σταυριδόπουλος και μέλος ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων αναφορικά με το πολύνεκρο ναυάγιο στην Πύλο, πως «το Λιμενικό Σώμα είναι πάρα πολύ καλά οργανωμένο, αλλά από πάνω του έχει πολιτικούς που αποφασίζουν τα πάντα».
Ο κ. Σταυριδόπουλος εξήγησε πως είναι υποχρέωση της Ελλάδας να διασώζει όποιον κινδυνεύει εντός του χώρου ευθύνης της, με βάση τις διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις για τη θάλασσα, ιδίως στην περίπτωση που το πλοίο δεν είναι αξιόπλοο και δεν φέρει σημαία.
«Κατ’ αρχήν, όταν λέμε “πλοίο”, με την έννοια που το λέμε εμείς που ασχολούμαστε με τα πλοία, «πλοίο» δεν είναι οποιοδήποτε καρυδότσουφλο πλέει. Για να είναι κάτι “πλοίο”, που έχει κυβερνήτη με δικαίωμα να μιλήσει με Αρχές, πρέπει να είναι ένα πλοίο κανονικό: αξιόπλοο, με πιστοποιητικά, σημαία, όνομα, να έχει επιθεωρηθεί… Ένα πλοίο δεν περνάει “ΚΤΕΟ” κάθε πέντε χρόνια … πρέπει να έχει επιθεώρηση των μηχανών του σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, των γεννητριών που παράγουν ρεύμα, των συστημάτων ναυσιπλοΐας, πηδαλιουχίας, αξόνων, προπελών, rudder και πηδαλίου, φώτων, ασυρμάτων, κτλ.».
«Ένα μεγάλο αλιευτικό ανοιχτής θάλασσας σαν αυτό, με 10-12 άτομα πλήρωμα, περνά κάποιες επιθεωρήσεις. Όταν είναι ένα καρυδότσουφλο παρατημένο, που θα χρησιμοποιηθεί για μία και μοναδική φορά, φυσικά δεν έχει περάσει επιθεωρήσεις, φυσικά δεν είναι αξιόπλοο, φυσικά για εμάς δεν είναι πλέον πλοίο. Να μπορεί ο κυβερνήτης του να πει “παίρνω την ευθύνη μου”, “ναι, έχω πρόβλημα αλλά θα το πάω, κάτσε κοντά”».
«Εγώ το παίρνω πάνω μου ως λιμενικός. Βλέπω ένα πλοίο που είναι προφανώς πλοίο παράνομης διακίνησης. Δεν είναι το πλοίο της γραμμής, ή κρουαζιερόπλοιο. Δεν είναι για επιβάτες. Δεν έχει σωσίβια. Δεν έχει σωσίβιες λέμβους, κάτι να βοηθήσει τους ανθρώπους αν συμβεί κάτι. Από τη στιγμή που το βλέπω έτσι δεν μπορώ να δώσω σημασία σε αυτόν που το κυβερνά. Γιατί είναι άλλος ο σκοπός του, να διακινήσει παρανόμως ανθρώπους, να τους πάει κάπου για να βγάλει λεφτά. Αρα ήδη είναι πλοίο in distress. Οι συνθήκες του το καθιστούν ήδη επικίνδυνο για την ναυσιπλοΐα, για αυτούς που επιβαίνουν, ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκύψει τραγωδία». Για την επίσημη θέση του Λιμενικού και άλλων ότι το αλιευτικό πριν βυθιστεί είχε αρνηθεί βοήθεια, ο κ. Σταυριδόπουλος είπε χαρακτηριστικά ότι «δεν θα περίμενε κανείς να πει κάτι άλλο».
«Η Ελλάδα με δήλωσή της κάνει έρευνα και διάσωση στα όρια του FIR, τελείωσε … είναι ευθύνη μας, δεν είναι επιλογή “αν θέλω, σώζω”», όπως είπε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, απέρριψε τις θέσεις που υποστήριξαν ότι «διάσωση δεν γίνεται με το ζόρι», τονίζοντας ότι «δεν είναι θέμα ζοριού, γιατί το πλοίο δεν ήταν “πλοίο” με την έννοια που περιγράφουμε πλοία ασφαλή». «Διάσωση ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα έχουμε υπογράψει από την εποχή του Τιτανικού … την περίφημη SOLAS (Save Our Lives At Sea) … είναι άλλο κομμάτι η καταδίωξη λαθρεμπορίου … είναι αστυνόμευση … εδώ μιλάμε για διάσωση ανθρώπινης ζωής. Δεν είναι θέμα “φορτίου”». Ταυτόχρονα ωστόσο επανέλαβε ότι «δεν κατηγορώ τους συναδέλφους λιμενικούς, γιατί δεν ξέρω ποια πολιτική εντολή είχε δοθεί».
«Αν είχαμε σκοπό να κάνουμε μεγάλη επιχείρηση διάσωσης», συνέχισε ο ίδιος θυμίζοντας αντίστοιχη παλαιότερη επιχείρηση σε κρουαζιερόπλοιο, «θα έπρεπε να μαζέψουμε πολλά μικρά σκάφη και πολλά ναυαγοσωστικά και ρυμουλκά -γιατί έχουμε, ευτυχώς. Στο Γύθειο, στην Πάτρα, κτλ. … Να είναι πολλά σκάφη, να είναι κοντά. Λάντζες, ρυμουλκά, να μπορούν να πλησιάσουν, να πάρουν κόσμο γρήγορα και να φύγουν».
«Έτσι όπως είναι η διεθνής κατάσταση, με τα προβλήματα που δεν έχουν λυθεί από την Ευρώπη και τους “μεγάλους”, μπορεί να έχουμε και άλλα τέτοια φαινόμενα. Αν θέλουμε να έχουμε λύσεις, η λύση δεν είναι “ένα, μεγάλο, πανίσχυρο ναυαγοσωστικό”, αλλά να έχουμε πολλά. Η Ελλάδα αυτή την στιγμή διαθέτει πάρα πολλά αδειοδοτημένα ρυμουλκά-ναυαγοσωστικά, σε όλη την Ελλάδα. Αν με το καινούργιο Προεδρικό Διάταγμα φτάσουμε να έχουμε 4-5 αδειοδοτημένα, με τα υπόλοιπα να μην μπορούν να δράσουν, θα αντιμετωπίσουμε χειρότερα προβλήματα όταν θελήσουμε να κάνουμε επιχείρηση διάσωσης».