«Πώς μπορώ να κάνω το βιογραφικό μου να ξεχωρίσει;» «Τι προετοιμασία χρειάζεται για μια συνέντευξη εργασίας;» «Ποιες είναι οι βασικές γνώσεις μάνατζμεντ και οικονομικών που πρέπει να διαθέτω;» «Πώς μπορώ να χρησιμοποιήσω τα social media,ώστε να ενισχύσω το επαγγελματικό μου προφίλ;». «Ποιες είναι οι απαιτήσεις των εργοδοτών σήμερα;».
Τριακόσιοι νέοι 18-30 ετών παρακολούθησαν πρόσφατα το πενθήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο «Youth Empowered» στο Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου, στη διάρκεια του οποίου στελέχη μεγάλων εταιρειών, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του μέντορα, τους πρόσφεραν τη δυνατότητα να αποκτήσουν δεξιότητες, καθοδήγηση και δικτύωση, προκειμένου να ενταχθούν πιο εύκολα στην αγορά εργασίας.
Το πρόγραμμα «Youth Empowered», το οποίο δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της εταιρείας Coca-Cola Τρία Έψιλον, πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το προηγούμενο καλοκαίρι. Έπειτα, ακολούθησε το Ηράκλειο Κρήτης, ο Βόλος και, τώρα, έφτασε η σειρά της Αθήνας.
«Το έναυσμα για την υλοποίηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού σεμιναρίου αποτέλεσε το γεγονός ότι στην αγορά εργασίας παρατηρείται το εξής παράδοξο: Από τη μία πλευρά, υπάρχει υψηλό ποσοστό ανεργίας στην ηλικιακή ομάδα 18-30 ετών και, από την άλλη, οι ανοιχτές θέσεις απασχόλησης δεν καλύπτονται εύκολα, καθώς δεν βρίσκονται άτομα με τα κατάλληλα προσόντα», εξηγεί ο Αλέξανδρος Παπαδάκης, External & Community Affairs Manager της Coca-Cola Τρία Έψιλον και υπεύθυνος του προγράμματος. «Διαπιστώνεται, λοιπόν, κενό ανάμεσα στις δεξιότητες που διαθέτουν οι νέοι οι οποίοι προσπαθούν να βρουν απασχόληση και σε αυτές που ζητούν οι εργοδότες. Στόχος του“Youth Empowered”είναι να αποτελέσει τη γέφυρα μεταξύ των δύο πλευρών,προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία προετοιμασίας για την αγορά εργασίας σε κάθε νέο που επιθυμεί να ενταχθεί σε αυτήν».
Το γεγονός ότι το «Youth Empowered» έχει ήδη κάνει … περιήγηση ανά την Ελλάδα ήταν μια συνειδητή απόφαση. «Η επαρχία χρειάζεται τέτοιου είδους πρωτοβουλίες, εφόσον υπάρχουν πολλά νέα άτομα εκεί με σημαντικά εφόδια και διάθεση να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο της εργασίας», επισημαίνει ο κ. Παπαδάκης. Όπως αποδείχθηκε, η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγαλύτερη από την αναμενόμενη.
«Στο Βόλο, π.χ., για 100 θέσεις λάβαμε 1.150 αιτήσεις εγγραφής». Το«Youth Empowered» έχει τη δυνατότητα να το παρακολουθήσει οποιοσδήποτε βρίσκεται σε ηλικία 18-30 ετών, είτε διαθέτει ακαδημαϊκές σπουδές είτε όχι, χωρίς οικονομικό κόστος. Σε περίπτωση που οι αιτήσεις υπερβαίνουν τον αριθμό των προσφερόμενων θέσεων, τηρείται χρονική σειρά προτεραιότητας. Μέχρι στιγμής, είκοσι τρεις εταιρείες και φορείς έχουν συμμετάσχει ως μέντορες-ομιλητές,προκειμένου να βοηθήσουν τους νέους να ενισχύσουν τις επαγγελματικές και προσωπικές δεξιότητές τους και να διεκδικήσουν θέσεις απασχόλησης στον τομέα που τους ενδιαφέρει. Οι προϋποθέσεις με τις οποίες επιλέγονται οι εταιρείες είναι οι γνώσεις τους επάνω στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς, η μακρόχρονη πορεία τους, ο μεγάλος αριθμός εργαζομένων (ώστε, ενδεχομένως, να έχουν και οι ίδιες τη δυνατότητα να προσλάβουν ορισμένους από τους συμμετέχοντες) και ο ετερόκλητος χαρακτήρας τους, προκειμένου να φέρουν το κοινό σε επαφή με διαφορετικούς επαγγελματικούς κλάδους.
Από την ετοιμασία του βιογραφικού έως τις βασικές αρχές επιχειρηματικότητας
Τη Δευτέρα 25 Ιουνίου, λοιπόν, τριακόσιοι νέοι 18-30 ετών κατέκλυσαν το Εκθεσιακό Κέντρο Περιστερίου για να παρακολουθήσουν το«Youth Empowered» στην Αθήνα. Οι τέσσερις βασικές εταιρείες που συμμετείχαν, διαθέτοντας τα στελέχη τους ως μέντορες-ομιλητές, ήταν το Kariera.gr, η METRO ΑΕΒΕ, η Microsoft, ο Γρηγόρης. Η πρώτη ημέρα ήταν αφιερωμένη στη σύνταξη του βιογραφικού και την προετοιμασία για συνέντευξη εργασίας.«Στους μελλοντικούς συνεργάτες μας, αυτό που αναζητούμε κυρίως είναι το πάθος για δουλειά», επισήμανε ο Γιάννης Δρίτσας, γενικός διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού της METRO AEBE. «Κατά τη συνομιλία σας με πιθανούς εργοδότες, πρέπει να προσέχετε πάντα τον τόνο της φωνής σας και τη στάση του σώματός σας, γιατί συμβάλλουν στη διαμόρφωση της πρώτης εντύπωσης», συμπλήρωσε η Νίνα Καλούτσα, ειδικός φωνής και ομιλίας. «Η συνέντευξη εργασίας μπορεί να γίνει τηλεφωνικά, μέσω skype, με προσωπική συνάντηση ή μέσω mass event. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να γνωρίζετε πώς να διαχειριστείτε καθεμία από αυτές τις περιπτώσεις», πρόσθεσε ο Βασίλης Βέλκος, συνιδρυτής της Code.Hub.
Η δεύτερη ημέρα ήταν αφιερωμένη στην απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων. Η σωστή χρήση των social media, η αξιοποίηση του LinkedIn και οι τεχνολογικές τάσεις της αγοράς αποτέλεσαν τα βασικά ζητήματα στα οποία αναφέρθηκαν τα στελέχη των εταιρειών. Την τρίτη ημέρα, η έμφαση δόθηκε στο πρότζεκτ μάνατζμεντ και σε βασικές γνώσεις οικονομικών.
«Κάθε πρότζεκτ που θα κληθείτε να υλοποιήσετε, πρέπει να το χωρίσετε σε επιμέρους δραστηριότητες και καθεμία από αυτές να τις ολοκληρώσετε με βάση συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Επίσης, το ερώτημα “what if?” να υπάρχει πάντα στο μυαλό σας, ώστε να προλαμβάνετε πιθανά προβλήματα προτού καν προκύψουν», τόνισε η Ειρήνη Κοραντή, μάρκετινγκ μάνατζερ της Coca-Cola. «Η λογιστική είναι η γλώσσα των επιχειρήσεων. Γι’ αυτό, θα σας παραθέσω δέκα βασικούς όρους της και θα σας εξηγήσω τι ακριβώς σημαίνουν», συμπλήρωσε ο Ανδρέας Ακάβαλος, μέλος Κ.Ε.Μ.Ε.Λ.,στη δική του ομιλία. Την τέταρτη και την πέμπτη ημέρα, οι νέοι συμμετέχοντες απέκτησαν γνώσεις επάνω στη σύλληψη και την υλοποίηση επιχειρηματικών ιδεών, τις βασικές στρατηγικές πώλησης προϊόντων, καθώς και τα χαρακτηριστικά που καθιστούν μια διαπραγμάτευση αποτελεσματική. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του πενθήμερου σεμιναρίου, το κοινό χωρίστηκε σε δεκαμελείς ομάδες και πήρε μέρος σε εργαστήρια, όπου, με την καθοδήγηση των μεντόρων,δοκίμασε να εφαρμόσει στην πράξη όσα διδάχθηκε στις ομιλίες.
Όσο το «Youth Empowered» βρισκόταν σε εξέλιξη, η σχέση διάδρασης που αναπτυσσόταν μεταξύ του κοινού και των στελεχών γινόταν όλο και πιο έντονη. Οι νέοι εξέφραζαν τις απορίες τους, ζητούσαν συμβουλές, μοιράζονταν τις εμπειρίες τους από προηγούμενες προσπάθειες εύρεσης εργασίας. Οι μέντορες, από την άλλη πλευρά, απαντούσαν στις ερωτήσεις, πρότειναν λύσεις, πρόσφεραν ενημέρωση για τις ανοιχτές θέσεις απασχόλησης την τρέχουσα χρονική περίοδο.
Καθώς παρακολουθούσε κανείς το σεμινάριο, διαπίστωνε ότι μεγάλο μέρος όσων είχαν προσέλθει σε αυτό ήταν σπουδαστές υψηλόβαθμων πανεπιστημιακών σχολών. Μάλιστα, έχοντας συνειδητοποιήσει ότι αναζητούν απασχόληση σε περίοδο υψηλής ανεργίας και δυσμενών οικονομικών συνθηκών, η αγωνία για το επαγγελματικό μέλλον τους ήταν εμφανής – όπως και η ανάγκη τους για καθοδήγηση από άτομα που γνωρίζουν την πραγματική κατάσταση στη σημερινή αγορά εργασίας, με όλες τις δυσκολίες, αλλά και τις ευκαιρίες.
Τρεις εμπειρίες σε α΄ ενικό πρόσωπο
Πλησιάζοντας προς το τέλος του πενθήμερου προγράμματος, πολλοί νέοι που συμμετείχαν σε αυτό διαπίστωσαν ότι αποτελούσε ιδιαίτερα θετική εμπειρία για τους ίδιους. «Έμαθα τυχαία για το “Youth Empowered’’ μέσω Facebook και αποφάσισα να κάνω αίτηση», αναφέρει η 21χρονη Ελένη, η οποία είναι τελειόφοιτη φοιτήτρια στο τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και, αυτή την εποχή, αρχίζει να αναζητά εργασία. «Από τις πρώτες ημέρες, έλαβα γνώσεις και συμβουλές που δεν είχα λάβει κατά τη διάρκεια των σπουδών μου. Προσωπικά, θα ξεχώριζα την παρουσίαση τουLinked In, καθώς δεν είχα αντιληφθεί ότι πρόκειται για τόσο χρήσιμο εργαλείο. Επίσης, τα εργαστήρια έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, εφόσον, π.χ., κληθήκαμε να συμμετάσχουμε σε προσομοίωση επαγγελματικής συνέντευξης. Επιπλέον, με το συγκεκριμένο σεμινάριο βελτιώθηκε η ψυχολογία μου, καθώς διαπίστωσα ότι στην αγορά εργασίας ζητούνται περισσότεροι νέοι εργαζόμενοι από ό,τι φανταζόμουν και, παράλληλα, έκανα καινούριους φίλους».
Σημαντική θεωρεί τη συμμετοχή του στο «Youth Empowered» και ο 19χρονος Όλεκ, ο οποίος κατάγεται από την Ουκρανία και σπουδάζει στο τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. «Οι ομιλίες των συγκεκριμένων στελεχών αποτελούν μεγάλη πηγή έμπνευσης για μένα. Καθώς αφηγούνται τις προσωπικές εμπειρίες τους και παραδέχονται ότι και οι ίδιοι αντιμετώπισαν δυσκολίες, παίρνω κι εγώ δύναμη», τονίζει. «Επίσης, σε σύγκριση με άλλα σεμινάρια που έχω παρακολουθήσει, το “Youth Empowered” μού προσφέρει πιο πρακτικές γνώσεις. Και, παρότι διαρκεί από το πρωί μέχρι αργά το απόγευμα για πέντε συνεχόμενες ημέρες, δεν καταλαβαίνω πώς περνά η ώρα».
Ο 23χρονος Δημήτρης, από την άλλη πλευρά, αποκόμισε κάτι διαφορετικό από το συγκεκριμένο πρόγραμμα. «Είμαι φοιτητής το τμήμα μηχανικών τεχνολογίας αεροσκαφών στο ΤΕΙ Χαλκίδας, αλλά δεν είμαι ακόμη σίγουρος αν το αντικείμενο το σπουδών μου είναι αυτό που επιθυμώ να ακολουθήσω και επαγγελματικά», εξηγεί. «Το γεγονός, λοιπόν, ότι παρακολουθώ διαλέξεις στελεχών διαφορετικών εταιρειών με βοηθά να ανοίξω τους ορίζοντές μου και να διευρύνω τις γνώσεις μου επάνω σε περισσότερους τομείς». Και πώς σκέφτεται να αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στο «Youth Empowered» μελλοντικά;
«Κατ’ αρχάς, θα το προσθέσω στο βιογραφικό μου. Επίσης, θα προσπαθήσω να κρατήσω επαφή με στελέχη από εταιρείες που με ενδιαφέρουν, ώστε, αν ανοίξει κάποια θέση για εργασία ή πρακτική άσκηση, να κάνω απευθείας αίτηση. Σε κάθε περίπτωση, σε μια εποχή με υψηλή ανεργία στους νέους, τέτοια προγράμματα μάς προσφέρουν ευκαιρίες γνώσεων, καθοδήγησης και δικτύωσης που δεν θα είχαμε διαφορετικά».
Και στο μέλλον… τι;
Το «Youth Empowered»έχει συμπληρώσει μόλις έναν χρόνο ζωής, αλλά τα στοιχεία για την περαιτέρω πορεία του είναι ενθαρρυντικά. Έχει προσφέρει 1.726 εθελοντικές ώρες καθοδήγησης από 143 στελέχη της αγοράς, το έχουν παρακολουθήσει 550 άτομα 18-30 ετών ανά την Ελλάδα (με τις αιτήσεις συμμετοχής να φτάνουν στις 2.699), τo 98% των συμμετεχόντων έχει δηλώσει ότι βοηθήθηκε ουσιαστικά από αυτό, ενώ ορισμένοι κατάφεραν να βρουν άμεσα εργασία.
Επιπλέον, βρίσκεται σε λειτουργία η διαδραστική, e-learning πλατφόρμα youthempowered.gr, η οποία περιλαμβάνει πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, live sessions με τους μέντορες και, παράλληλα, παρέχει ενημέρωση για καινούριες θέσεις απασχόλησης. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει συγκεντρώσει 4.734 μέλη και η εγγραφή σε αυτήν είναι δωρεάν. «Η ανταπόκριση που έχει γνωρίσει του “Youth Empowered” μέχρι σήμερα μας δίνει την ώθηση να το συνεχίσουμε και να το επεκτείνουμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό», συνοψίζει ο κ. Παπαδάκης. «Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε περισσότερους από 20.000 νέους να ενταχθούν στην αγορά εργασίας μέχρι το 2020. Κι αυτό, φυσικά, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα».