Πόσες φορές έχετε ακούσει κάποιον σελέμπριτι να δηλώνει εκστασιασμένος με κάποιο προϊόν ή υπηρεσία; Μιλιούνια. Πόσες από αυτές πιστεύετε ότι η οποιαδήποτε αναφορά γίνεται ανιδιοτελώς, χωρίς την παραμικρή συμφωνία μεταξύ του εν λόγω σελέμπριτι και του brand, στο όνομα του οποίου εκείνος πίνει νερό; Καμία. Έτσι μπράβο, σας θέλουμε υποψιασμένους…


Το λεγόμενο influencer marketing ανθεί τα τελευταία χρόνια. Οι εταιρείες βρίσκουν στο πρόσωπο γνωστών ονομάτων από κάθε χώρο –συνήθως εκείνον που βρίσκεται το κοινό τους- τους «ευαγγελιστές» τους, εκείνους που θα αναλάβουν να μεταφέρουν προς πάσα κατεύθυνση τη θετική τους γνώμη για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, επηρεάζοντας έτσι και το δικό τους κοινό. Το influencer marketing είναι αποτελεσματικότερο της απλής τοποθέτησης προϊόντος αφού επικαλείται τη γνώμη ενός αναγνωρίσιμου προσώπου, ξεπερνά ad blockers και συναφές λογισμικό και «μιλά» κατ’ ευθείαν στη συνείδηση του καταναλωτή. Μόνο που υπάρχει ένα πρόβλημα.

Οι λεγόμενοι influencers ποτέ δεν ενδιαφέρθηκαν να ενημερώσουν το κοινό τους, πότε τα σχόλιά τους για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία αποτελούσαν τμήμα μίας ευρύτερης προωθητικής ή εν πάση περιπτώσει εμπορικής συμφωνίας, και πότε όχι . Αποτέλεσμα; Ο κόσμος να αρχίσει να δυσπιστεί απέναντί τους και, κυρίως, απέναντι στα δίκτυα που τους φιλοξενούσαν. Πρώτο ήταν το YouTube που μερικούς μήνες πριν, ξεκαθάρισε ότι θα απαιτεί από τους influencers στις ΗΠΑ να ενημερώνουν το κοινό τους για την ύπαρξη τυχόν συμφωνιών, ακόμα και για την περίπτωση που έχουν πάρει κάποιο δείγμα δωρεάν. Το… πείραμα της Google κρίνεται μάλλον επιτυχημένο, αν κρίνουμε τουλάχιστον από την υιοθέτηση παρόμοιων μέτρων και από το Instagram.

Τι έκανε το τελευταίο; Σε πρώτη φάση, ξεκίνησε να δοκιμάζει έναν νέο τρόπο εμφάνισης των influential” δημοσιεύσεων που προκύπτουν κατόπιν εμπορικών συμφωνιών. Όπως μπορείτε να δείτε και στις συνοδευτικές εικόνες, ακριβώς κάτω από το όνομα χρήστη αναφέρεται ξεκάθαρα πως πρόκειται για paid partnership” ενώ υπάρχει και link προς τον λογαριασμό του εκάστοτε brand. Το τελευταίο, επιπρόσθετα, θα έχει πλήρη πρόσβαση στα analytics της δημοσίευσης και σε στοιχεία όπως το κοινό που την έχει δει και έχει αλληλεπιδράσει μαζί της (βλ. reach και engagement). Για την ώρα, η λειτουργία αυτή βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο (δύο από τους λογαριασμούς στους οποίους έχει εφαρμοστεί, είναι εκείνοι του BuzzFeed και της Aimee Song) και εφ’ όσον όλα πάνε καλά, οσονούπω θα τη δούμε να επεκτείνεται περαιτέρω.

Η λέξη transparency” (ήτοι διαφάνεια) κερδίζει διαρκώς έδαφος στο μάρκετινγκ. Οι εταιρείες οφείλουν να καταλάβουν ότι η εξαπάτηση του κοινού, εκτός από ανήθικη μπορεί να αποβεί και καταστρεπτική για την εικόνα και τη φήμη τους αφού τα ίδια τα social media θα φροντίσουν για τη διάδοση των όποιων –κακών- νέων εν ριπή οφθαλμού. Η εικόνα, συν τοις άλλοις, χαζοχαρούμενων σελέμπριτις να διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους για τα μάτια μιας τοστιέρας, μιας λακ, ενός αυτοκινήτου ή ποιος ξέρει ακόμα τι άλλο, αποτελεί προσβολή για την αισθητική αλλά, κυρίως, για τη νοημοσύνη των χρηστών. Χθες ήταν το YouTube, σήμερα είναι το Instagram, ε, αύριο ας ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα.