4

Έχοντας κλείσει τα 3 χρόνια και έχοντας φτάσει τις αισίως τις 100 καταχωρήσεις καταστημάτων, το ftinapota.gr είναι πλέον ένα από τα πιο πετυχημένα site στην Ελλάδα στον χώρο της νυχτερινής διασκέδασης. 4 άνθρωποι ”πηγαίνοντας” με ρεύμα της εποχής κατάφεραν ομολογουμένως να δημιουργήσουν μια 100% πετυχημένη μηχανή αναζήτησης φτηνού αλκοόλ και εύρεσης happy hour, χωρίς κανένα προσωπικό όφελος πέρα από την δικιά τους ικανοποίηση. Καταστηματάρχες και πολλές φορές πελάτες καλούν τα Φτηνά Ποτά στον χώρο τους και αυτά με συνοπτικές διαδικασίες πρώτα επισκέπτονται και μετά καταχωρούν. Ένας πολύτιμος οδηγός ”επιβίωσης” στην πόλη με άλλα λόγια.

Ποιοί είστε; 

Είμαστε η Μαργαρίτα, ο Κώστας, ο Βαγγέλης και ο Παναγιώτης. Τέσσερα άτομα ηλικίας μεταξύ 30 και 35 ετών, όλοι με πρωινές δουλειές και με συνδετικό κρίκο τις βόλτες στην πόλη. Οι τρεις πρώτοι επιμελούμαστε το περιεχόμενο και ο Παναγιώτης (web dev) είναι υπεύθυνος για το στήσιμο της σελίδας και την τεχνική διαχείρισή της.

Πως γεννήθηκε η ιδέα για τα Φτηνά Ποτά; 

Εύκολο. Την ιδέα την είχε ο Κώστας κοιτώντας έναν τοίχο όταν ήταν φαντάρος στη Σάμο. Φαντάστηκε έναν κατάλογο με όλα τα φτηνά στέκια της Αθήνας. Οι αναρτήσεις απλές, με 2-3 φωτογραφίες, ένα κείμενο, σχόλια από επισκέπτες και, το βασικότερο, έγκυρες τιμές καθώς δεν υπάρχει κανένα site με τις έγκυρες τιμές των μαγαζιών. Η ιδέα πάντως σχετιζόταν σε μεγάλο βαθμό και με τα μαγαζιά που συνηθίζαμε να επισκεπτόμαστε εκείνη τη χρονική περίοδο. Γνωρίζαμε και βγαίναμε στα περισσότερα από τα φτηνά μαγαζιά του κέντρου. Μας άρεσε να ανακαλύπτουμε νέα (φτηνά) μέρη και πιστέψαμε ότι αρκετοί θα ενδιαφέρονταν να τα γνωρίσουν. Αυτό κάνουμε στο ftinapota.gr εδώ και 3 χρόνια και, από ό,τι φαίνεται, το ενδιαφέρον εξακολουθεί να υπάρχει.

Περίγραψέ μου την διαδικασία καταχώρησης ενός χώρου στο site; 

Πρώτα ενημερωνόμαστε για την ύπαρξη ενός ενδεχομένως φτηνού μαγαζιού. Αυτό γίνεται κυρίως μέσω email που λαμβάνουμε είτε από τους ιδιοκτήτες είτε από θαμώνες του χώρου. Στη συνέχεια, προσπαθούμε να μάθουμε κάποιες ενδεικτικές τιμές για να βεβαιωθούμε ότι πρόκειται για φτηνό μαγαζί. Αν πράγματι είναι, το επισκεπτόμαστε, είτε μόνο κάποιοι από εμάς σαν παρέα είτε με άλλους φίλους μας, βρέχουμε ελαφρώς τα χείλη μας με αλκοόλ, ενημερώνουμε τους ιδιοκτήτες για την πρόθεσή μας να προβάλλουμε το χώρο τους μέσω του ftinapota.gr, συλλέγουμε άλλες χρήσιμες πληροφορίες (στοιχεία επικοινωνίας, φωτογραφίες του χώρου, Live εκδηλώσεις κ.λπ.) και αποχωρούμε χαρούμενοι και ευχαριστημένοι. Από όλη τη διαδικασία, το σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι επισκεπτόμαστε όλα τα μαγαζιά. Άλλα site λένε ένα κάρο μπούρδες για τα μαγαζιά και δεν έχουν πατήσει καν το πόδι τους. Οι δικές μας μπούρδες είναι αληθινές. Έχουμε όντως πάει για μπύρες και στα 102 μαγαζιά του ftinapota.gr. Από τα οποία δεν πληρωνόμαστε. Η ανάρτηση ενός μαγαζιού είναι δωρεάν και παραμένει στο site για όσο έχει φτηνές τιμές. Αν ακριβύνει και θεωρούμε ότι ξεπερνά τα όρια που έχουμε θέσει, το κατεβάζουμε και, συνήθως, συνοδεύουμε το κατέβασμα με όχι και τόσο κολακευτικά σχόλια.

Υπάρχουν βεβαίως κάποιες αποκλίσεις στη διαδικασία καταχώρησης ορισμένες φορές. Μπορεί δηλαδή να μας ενημερώσει ένας φίλος για κάποιο φτηνό μαγαζί στο οποίο βρέθηκε τυχαία και να ακολουθήσουμε την υπόδειξή του ή μπορεί να μας έχει ενημερώσει κάποιος θαμώνας παρέχοντάς μας όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες αλλά να επισκεφθούμε το χώρο και ο ιδιοκτήτης να μην ενδιαφέρεται να προβληθεί μέσω του ftinapota.gr και να αποχωρήσουμε λυπημένοι και δυσαρεστημένοι. Πάντως, έχουμε μπόλικο υλικό που περιμένει να το ανακαλύψουμε, σχεδόν 120 μαγαζιά που έχουν ήδη επικοινωνήσει μαζί μας, και με αργούς αλλά καθόλου σταθερούς ρυθμούς θα τα επισκεφθούμε όλα.

2

Η επαρχία έχει φτηνά ποτά;

Αν υπάρχουν επαρχιακά φτηνά ποτά; Ω, ναι, υπάρχουν και τα έχω δοκιμάσει. Δεν αμφέβαλλα βεβαίως ότι υπάρχουν και πριν τα δοκιμάσω. Αν μου βρεις καλό χορηγό θα σου βρω όλα τα φτηνά ποτά σε όλες τις επαρχίες της χώρας. Μέχρι στιγμής πάντως, έχουμε κάνει μία προσπάθεια στη Θεσσαλονίκη (μόλις 8 μαγαζιά προς το παρόν) και έχουμε ανεβάσει στο μπλογκ διάφορες ιστορίες από τη Βοιωτία, την Αστυπάλαια, την Πάτμο.

Έχετε να μας περιγράψετε κάποιο αστείο ή περίεργο περιστατικό με μαγαζάτορα;

Ιδιαίτερα αστείο περιστατικό δεν μπορώ να θυμηθώ. Λίγο περίεργο είναι, όπως ανέφερα και πιο πάνω, όταν αρνούνται την προβολή στο ftinapota.gr. Νομίζω όμως ότι αυτό έχει συμβεί μόνο 1-2 φορές. Τη μία τη θυμάμαι καλά γιατί (α, είναι και λίγο αστείο) το συγκεκριμένο μαγαζί (ας το πούμε “Φλεγμαίνον Έντερο”) μας το είχε προτείνει ο ιδιοκτήτης ενός άλλου μαγαζιού (ας τον πούμε “Σάλμο”) που ήταν ήδη στα ftinapota.gr και με τον οποίο είχαμε (και έχουμε) πολύ καλή σχέση. Συνεπώς, πήγαμε συστημένοι και, εκτός από αυτό, εκείνο το βράδυ, εντελώς τυχαία, βρισκόταν σε εκείνο το μαγαζί ΚΑΙ ο Σάλμο. Τα είπαμε (σε φανταστικό πάντα κλίμα) με τον ιδιοκτήτη (ας τον πούμε “Νέλα”) του Φλεγμαίνοντος Εντέρου, αράξαμε για ώρες, μας κέρασε ο Νέλα κάμποσα ποτά και, στο τέλος της βραδιάς, του ζήτησα να καταγράψω τιμές, να μου στείλει φωτογραφίες κ.λπ. και μου είπε…”όχι, δεν με ενδιαφέρει”. “Κανένα πρόβλημα Νέλα, είπα εγώ, και απορημένος διέσχισα το κατώφλι του Φλεγμαίνοντος Εντέρου.

Η κρίση τελικά βοήθησε να δημιουργηθούν τέτοιου είδους μηχανισμοί;

Ας πούμε καλύτερα “ανάγκασε”, όχι “βοήθησε”. Υπάρχουν πλέον πολλά μαγαζιά με χαμηλές τιμές. Τώρα, το πώς τα καταφέρνουν ίσως δημιουργεί καχυποψία, ειδικά για μαγαζιά που μείωσαν τις τιμές τους, όχι για νέα μαγαζιά που ξεκίνησαν με χαμηλές τιμές. Είναι πολλές οι παράμετροι της οικονομικής διαχείρισης ενός χώρου και δεν είναι εύκολο να βγάλεις πολλά συμπεράσματα. Αν όμως κρίνω από το γεγονός ότι πάρα πολλά μαγαζιά που μείωσαν τις τιμές τους εξακολουθούν να λειτουργούν κανονικότατα, μάλλον οι τρέχουσες τιμές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και πριν από την κρίση χωρίς να πεινάσουν οι ιδιοκτήτες των μαγαζιών. Για μας, η σημαντικότερη επίπτωση της κρίσης είναι η δημιουργία πολλών συνεργατικών χώρων (κολεκτίβων), στους οποίους αρκετά άτομα (συν)εργάζονται υπό καλές συνθήκες (πολύ καλύτερες από τους περισσότερους εργασιακούς χώρους για τους οποίους έχω πληροφορίες), ισότιμα και χωρίς έμφαση στο κέρδος.

Παρατηρώ πως έχετε μεγάλη επισκεψιμότητα στα Φ.Π., Σκεφτήκατε ποτέ έναν πιο εύκολο τρόπο πρόσβασης για το κοινό; Ένα application π.χ.

Από σκέψεις τα πάμε καταπληκτικά. Έχουμε μία δυσκολία στην υλοποίησή τους αλλά προσπαθούμε. Το θέμα της εφαρμογής, για παράδειγμα, συμμετέχει ενεργά στην εγκεφαλική μας δραστηριότητα περίπου εδώ και ένα χρόνο. Μπορεί να μην καταφέρουμε ποτέ να τη φτιάξουμε αλλά εγκεφαλικά δεν αδρανούμε. Στις συναντήσεις μας συζητάμε διάφορα πράγματα κατά καιρούς αλλά λόγω του ότι το ftinapota.gr δεν είναι η αποκλειστική απασχόλησή μας, υπάρχει μία χαρακτηριστική, αστεία πλέον, δυσκινησία, η οποία όμως δεν μας αποθαρρύνει καθόλου. Ίσως να την απολαμβάνουμε και λίγο.

Τελικά ποιά είναι φτηνά ποτά και ποιά όχι;

Ωραία ερώτηση αλλά δύσκολο να απαντηθεί. Ίσως ο άρχοντας του διαδικτύου Google μπορέσει να σε βοηθήσει. Γράψε “φτηνά ποτά” στο πεδίο της αναζήτησης. Όλο και κάτι θα σου βγάλει. Ειδικά το πρώτο αποτέλεσμα νομίζω ότι περιέχει ακριβώς αυτό που ψάχνεις.