Σε μια συγκυρία όπως η τωρινή, για την οποία ό,τι και αν πει κανείς λίγη σημασία έχει, η ελληνική πεζογραφία υπάρχει, είναι παρούσα. Και εξακολουθεί απέναντι στις αντιξοότητες που όλοι λίγο πολύ βιώνουμε, να δίνει ενδιαφέροντα λογοτεχνικά έργα, τα οποία –εν προκειμένω- συνδυάζουν τις πιο διαφορετικές τάσεις.
Το νουάρ και το ερωτικό θρίλερ, την περιπέτεια και το παραμύθι, την εξομολόγηση και την εναλλαγή φανταστικού και πραγματικού, την επιστολογραφία με το πιο αναπάντεχα εσωτερικά ταξίδια, τις παθιασμένες λέξεις και τις ερωτικές εικόνες, τις υποβλητικές αφηγήσεις και την ιστορική αλήθεια, αλλά και το μυστήριο με τις πλέον αγωνιώδεις ανατροπές.
Εδώ, προτείνουμε είκοσι από τα πιο ελκυστικά και ικανά δείγματα. Καλές γιορτές…
Νίκος Παναγιωτόπουλος
«Ανήσυχα άκρα»
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 264
Τι σχέση μπορεί να έχει η φθορά της ερωτικής σχέσης με τα διαστημικά ταξίδια, ο χωρισμός με τα τσιγάρα και τις παροιμίες, το Εκκρεμές του Φουκώ με την ερωτική έλξη, οι ταινίες πορνό με την επιμέλεια κειμένων και τη ζήλια, το σκάκι με τη νεκρωμένη λίμπιντο και οι πισίνες στις βίλες των νοτίων προαστίων με τα ερωτικά απωθημένα; Πώς μπορεί να συνδέεται το μπέιζμπολ με την αρρώστια και την ερωτική επιθυμία και ο Τσέχοφ με την ελληνική επαρχία και τη νευροχειρουργική; Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες λογοτέχνες της εποχής μας, επανέρχεται με δέκα ιστορίες που έχουν ένα κοινό «δέσιμο»: Εξερευνούν σκοτεινές πτυχές του ερωτικού πάθους.
Ισμήνη Καπάνταη
«Το βρωμερόν ύδωρ της λήθης»
Εκδόσεις: Ίκαρος
Σελίδες: 272
Η ιστορία διαδραματίζεται στην Αθήνα, πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους ύστερα από τη δολοφονία του Καποδίστρια. Έχουν προηγηθεί τα χρόνια του αγώνα ενάντια στον Τούρκο δυνάστη, οι δύο αιματηροί εμφύλιοι, καθώς και οι διάφορες μικρότερης σημασίας διενέξεις. Οι ήρωες, ελεύθεροι πλέον πολίτες κράτους, που διαθέτει ένα κατ᾽ εξαίρεση για την εποχή του δημοκρατικότατο Σύνταγμα, το Σύνταγμα της Επιδαύρου, αδυνατούν προφανώς να συνειδητοποιήσουν αυτή την κοσμογονική αλλαγή και εξακολουθούν να μάχονται με πάθος τον ίδιο τους τον εαυτό. Ένα, ακόμα, ιστορικό μυθιστόρημα υψηλών προδιαγραφών από τη συγγραφέα.
Φωτεινή Τσαλίκογλου & Τασούλα Επτακοίλη
«Με βλέπεις;»
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελίδες: 144
Σελίδες εγκλεισμού. Συνομιλίες καραντίνας. Καταγραφή μιας πρωτόγνωρης εποχής. Ένα βιβλίο που γεννήθηκε στο διάστημα της καραντίνας. Η Φωτεινή Τσαλίκογλου και η Τασούλα Επτακοίλη αλληλογραφούν προσπαθώντας να κατανοήσουν τα όσα πρωτόγνωρα συμβαίνουν γύρω μας. Πρόκειται για μια επιστολογραφία που σχηματίστηκε σαν ένα παιχνίδι εξομολογήσεων, άλλοτε συνειρμικών και άλλοτε αφηγηματικών, μέσα από μια αμοιβαία έκθεση και των δύο απέναντι στον φόβο, την ανάγκη, την αγάπη, το βίωμα -εν τέλει- που παραμένει όπως εξελίσσεται, ένα αίνιγμα δισεπίλυτο.
Λευτέρης Ξανθόπουλος
«Warum? και άλλες ιστορίες»
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελίδες: 152
Μεσημέρι Χριστουγέννων στο κέντρο της πόλης και ο άντρας με τα σκούρα γυαλιά βγαίνει από τη Μερτσέντες, βοηθά το παιδί να σταθεί στα πόδια του, το χτυπά στην πλάτη και του λέει: «Ίσα το κορμί σου, ρε μάγκα, τι σόι άντρας είσαι;». Βράδυ στην κάμαρή του, ο ποιητής του βουνού και της στάνης Κώστας Κρυστάλλης, καθώς γράφει σκυμμένος επάνω από το φτηνό χαρτί του τυπογραφείου, έχει την πρώτη του άγρια αιμόπτυση. Μετά το μεθύσι στην ταβέρνα, ο Γιώργος ο τρελός γίνεται ταύρος ασυγκράτητος και ορμά στους βασανιστές του σαν αστροπελέκι. Χριστουγεννιάτικες ιστορίες για τις εποχές που φεύγουν απαράλλαχτα κάθε φορά, μαζί με τα ανείπωτα, τα αναπάντεχα και τα θαυμαστά του κόσμου τούτου, που όλα φωλιάζουν σε αυτές τις μοναδικές και ανυπόκριτες γιορτινές ημέρες.
Θάνος Κάππας
«Πώς πάνε τα πράγματα»
Εκδόσεις: Εστία
Σελίδες: 123
Πρόσωπα ευάλωτα και ασταθή, μετέωρα, γυναίκες και άντρες παρόμοια διαψευσμένοι, εγκλωβισμένοι στην πνιγηρή καθημερινότητα. Στο περίπλοκο, διαρκώς ηλεκτρισμένο πεδίο των σχέσεων, η αγάπη μεταμφιέζεται στο αντίθετό της. Απελπισία και ασφυξία, καθήλωση και έλλειψη αντίδρασης, αλλά και τρυφερότητα, κατανόηση, συγχώρεση της ανθρώπινης ανεπάρκειας. Ομόκεντρα διηγήματα, για τον τρόπο των ανθρώπων, για την αμηχανία ή την αδυναμία τους να απαντήσουν πειστικά στην ερώτηση «πώς πάνε τα πράγματα».
Μάνος Κοντολέων
«Ερωτική αγωγή»
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 523
Ένα μυθιστόρημα αφιερωμένο στον εικοστό αιώνα, για τον έρωτα και τον ερωτισμό, αλλά και για τις σημαντικές ιδεολογίες και τις μεγάλες διαψεύσεις του αιώνα που έφυγε. Από τους οίκους ανοχής των Ιωαννίνων στις αρχές του 1900 ως τις ιστοσελίδες των ερωτικών κόμβων του Internet του τέλους της εκατονταετίας, η «Ερωτική αγωγή» είναι η δύναμη που κινεί τις πράξεις και τα πάθη ενός πατέρα και ενός γιου. Το έργο αυτό (πρώτη έκδοση: 2003) απεικονίζει ανάγλυφα πολλά από τα σημαίνοντα γεγονότα του εικοστού αιώνα και –παράλληλα- επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει τον ηθικό χαρακτήρα της σημερινής εποχής.
Μιχάλης Μοδινός
«Παραγουάη»
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελίδες: 384
Ένας γεωπόνος, ο Γαβριήλ, με τη ζωή του στερημένη νοήματος μετά από τη χρεωκοπία της επιχείρησής του, τη διάλυση του γάμου του και την τοξική ατμόσφαιρα που επικρατεί στη χώρα, θα επιχειρήσει μια καινούργια αρχή μέσω του ιδεατού έρωτα και της απόκτησης μιας φάρμας στην άγνωστη, εξωτική στον νου του Παραγουάη. Παράλληλα με τη βίωση της νέας ανθρωπογεωγραφίας, ωστόσο, θα ανασυγκροτήσει, στα ιστορικά συμφραζόμενα του 18ου αιώνα, την πορεία ενός μακρινού προγόνου του από την Πίνδο, που είχε καταφύγει στον ίδιο προορισμό, μέσα στις κοσμογονικές πολιτισμικές ανακατατάξεις που συνέβαιναν τότε στον λατινοαμερικανικό κόσμο. Οι δυο ζωές συγκλίνουν και μυστηριωδώς αλληλεπιδρούν. Οικουμενική, περιπετειώδης και διαδραστική, η «Παραγουάη» του Μιχάλη Μοδινού αποτελεί μια ιστορική και γεωγραφική αναδίφηση, αλλά και μία διερεύνηση πάνω στα αίτια της ανθρώπινης φυγής.
Μισέλ Φάις
«Η ερευνήτρια»
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 272
Ημερολόγια, όνειρα και επιστολές αναδεύονται στον βυθό της αποσπασματικής και ημιτελούς γραφής του Φραντς Κάφκα (1883-1924)· ημερολόγια, όνειρα και επιστολές αποτελούν την πρώτη ύλη αυτού του φυγόκεντρου μυθιστορήματος. Όλη η αφήγηση ξετυλίγεται γύρω από την απροσδιόριστη φιγούρα μιας ερευνήτριας^ σκοτεινή πνευματίστρια, εμμονική αναγνώστρια του Τσεχοεβραίου, παθιασμένη ηρωίδα μιας ασχημάτιστης ιστορίας του – µια γυναίκα που κόβει και ράβει σελίδες και μέρες του συγγραφέα του «Πύργου» προσπαθώντας να αφουγκραστεί αυτό που διαφεύγει: την καφκική σιωπή. Στοιχεία νουάρ, παρωδίας, δοκιμίου, θεάτρου και ποίησης συνθέτουν µια ρευστή πρόζα που μεταμορφώνει, διαδοχικά, την αγωνία του κενού σε αγωνία της ανάγνωσης, σε αγωνία της πλοκής, σε αγωνία της ίδιας της ύπαρξης.
Νίκη Τρουλινού
«Ουρανός από στάχτη»
Εκδόσεις: Ποταμός
Σελίδες: 176
Είναι Απρίλιος του 2010. Δύο χρόνια μετά το «κραχ» της ισλανδικής οικονομίας, εκρήγνυται το ηφαίστειο Αϊγιαφγαϊλαγέκουλ. Η Ευρώπη παραλύει για μία εβδομάδα. Το ηφαιστειακό νέφος σκεπάζει τον ουρανό της, η τέφρα φτάνει μέχρι τη Ρωσία. Επικρατεί χάος στις εναέριες μεταφορές. Με αφορμή την έκρηξη του ηφαιστείου της Ισλανδίας, ο Τηλέμαχος -στέλεχος στην Ευρωπαϊκή Ένωση- και η Θάλεια -εκπαιδευτικός- αλλάζουν μηνύματα μέσω διαδικτύου και γίνεται έτσι μια κριτική για τη δομή που έχει η Ένωση. Το προσωπικό βλέμμα εμπλέκεται με την Ιστορία και η ηφαιστειακή στάχτη γίνεται η αφορμή για να αντιμετωπιστεί λογοτεχνικά ένα καίριο ερώτημα: Πού πηγαίνει η Ευρώπη που ονειρευτήκαμε;
Φίλιππος Φιλίππου
«Ο κήπος με τις φράουλες»
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 320
Σ’ ένα ειδυλλιακό σπίτι στη Σαρωνίδα με θέα στη θάλασσα και κήπο με φράουλες, ζει ένα παντρεμένο ζευγάρι, ο Αργύρης και η Φαίδρα. Εκείνος είναι πρώην ειδικός φρουρός και συγγραφέας – ονειρεύεται να γράψει ένα θεατρικό έργο βασισμένο στο Έγκλημα και τιμωρία. Εκείνη είναι πρώην ηθοποιός του Εθνικού Θεάτρου. Η σχέση τους είναι βαλτωμένη, δεν φαίνεται να έχει μέλλον. Και ξαφνικά η Φαίδρα πεθαίνει σε τροχαίο. Ατύχημα ή αυτοκτονία; Όταν ένα ζευγάρι εκβιαστών επισκέπτεται τον Αργύρη, εκείνος αισθάνεται την ανάγκη να υπερασπιστεί τον εαυτό του, εξαλείφοντας τις υποψίες από πάνω του. Η αστυνομία αρχίζει τις έρευνες, είναι όμως έγκλημα ο θάνατος της Φαίδρας; Ο «Κήπος με τις φράουλες» είναι ένα ερωτικό ψυχολογικό θρίλερ με έντονη δράση και ουκ ολίγες ανατροπές.
Ανδρέας Νικολακόπουλος
«Αποδοχή κληρονομιάς»
Εκδόσεις: Ίκαρος
Σελίδες: 208
Ένα νυχτερινό ταξίδι δεκαέξι στάσεων με συνεπιβάτες έναν λευκοντυμένο ζωγράφο χωρίς πατρίδα, έναν στοιχειωμένο εχθρό της θάλασσας, έναν σύγχρονο αποθέτη, κάποιον άθεο ιερέα, τους καλλιεργητές μιας γης γεμάτης κροταλίες, ένα λευκό, παρασημοφορημένο άλογο, κάποιον σφουγγαρά που δεν βουτάει για σφουγγάρια, μια κόρη με καουμπόικες μπότες, ένα σκιάχτρο με κίτρινο ζωνάρι, έναν ασυνόδευτο αργαλειό, έναν άνθρωπο των σπηλαίων που τρώει μαρέγκες, ένα φίδι φωλιασμένο σε μια μαξιλαροθήκη, έναν επαναπατρισμένο χιονάνθρωπο, κάποιον θεό που τρέχει με ενενήντα δύο μίλια την ώρα, έναν αντάρτη πόλης με αϋπνίες και έναν κουτσό λυκάνθρωπο. Ένα ταξίδι με δεκαέξι σταθμούς επιβίβασης, αλλά με έναν και μοναδικό σταθμό αποβίβασης. Μια συλλογή διηγημάτων που αξίζει να διαβαστεί…
Κατερίνα Μαλακατέ
«Χωρίς πρόσωπο»
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 328
Πάνω σε έναν καβγά με τη μητέρα του, ο 23χρονος Διονύσης αυτοπυροβολείται. Το μισό του πρόσωπο διαλύεται! Χωρίς μύτη, στόμα, μάγουλα, δυσκολεύεται να φάει και να μιλήσει, επιβιώνει στη σκιά με μόνη συντροφιά τους γονείς του. Για αρκετό καιρό ζει μέσα στα σόσιαλ μίντια, κρυμμένος πίσω από την οθόνη του υπολογιστή του. Ώσπου ένα βράδυ τον βρίσκει η ελπίδα, μια γιατρός τού στέλνει υλικό για την εγχείρηση που θα τον σώσει – μεταμόσχευση προσώπου. Μπορεί όμως το πρόσωπο ενός άλλου να σου δώσει πίσω τα χαμένα χρόνια; Πώς ερωτεύεται με νέα ταυτότητα; Ένα επιδέξιο τολμηρό μυθιστόρημα από την Κατερίνα Μαλακατέ που πραγματεύεται ζητήματα βιοηθικής, αλλά και τον έρωτα, την οικογένεια, τους μητρικούς και πατρικούς δεσμούς, τις σχέσεις την εποχή του διαδικτύου.
Χάρης Βλαβιανός
«Τώρα θα μιλήσω εγώ»
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 80
«Τη μέρα εκείνη ένας Ιταλός, άγνωστος σ’ εμένα, μου ανακοίνωσε τηλεφωνικά ότι η αδελφή μου Μαρίνα είχε μόλις πεθάνει από ανακοπή καρδιάς. Τη βρήκε ο ίδιος νεκρή στο μικρό διαμέρισμά της στο Μιλάνο, πεσμένη στο πάτωμα. Δίπλα της ήταν η σύριγγα με τη δόση ηρωίνης που μόλις είχε πάρει – νοθευμένη, όπως αποδείχθηκε. Η Μαρίνα μπαινόβγαινε σε διάφορες κοινότητες απεξάρτησης, σε πόλεις της Ιταλίας και της Πορτογαλίας, επί τριάντα χρόνια. Προσπαθούσε να κόψει τα ναρκωτικά αλλά δεν τα κατάφερνε. Στο βιβλίο αυτό δίνω φωνή στην ίδια». Η τραγική ζωή της ηρωίδας, αναδεικνύεται μέσα από τη ρεαλιστική και ανεπιτήδευτη γραφή του αδερφού της – δια χειρός, Χάρη Βλαβιανού…
Πέτρος Μάρκαρης
«Νυχτερινό δελτίο»
Εκδόσεις: Κείμενα
Σελίδες: 384
Η υπόθεση της δολοφονίας ενός ζευγαριού Αλβανών μεταναστών κλείνει γρήγορα με την ομολογία ενός συμπατριώτη τους. Όλα, όμως, περιπλέκονται όταν μια δημοσιογράφος που ερευνά την υπόθεση βρίσκεται δολοφονημένη λίγα λεπτά πριν από το δελτίο ειδήσεων σε ένα από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά κανάλια της χώρας. Ποιοι ήθελαν να εμποδίσουν την έρευνά της; Ο αστυνόμος Κώστας Χαρίτος, ένας γνήσιος αντιήρωας του Τμήματος Ανθρωποκτονιών, θα χρησιμοποιήσει τη διαίσθησή του, τον κυνισμό του, αλλά και την πείρα του, για να διαλευκάνει μια πολύ σκοτεινή υπόθεση στην οποία διακυβεύονται οικονομικά συμφέροντα διεθνών ισχυρών εγκληματικών οργανώσεων. Είναι (σε επανέκδοση) η πρώτη περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον αστυνόμο Χαρίτο, ένα εξαιρετικό στο είδος του μυθιστόρημα με διεθνή καταξίωση.
Δημήτρης Καταλειφός
«Συμπληγάδες γενεθλίων»
Εκδόσεις: Πατάκη
Σελίδες: 88
«Έτρεχα να αγοράσω το τετράδιο. Πίσω στο σπίτι η μαμά καβούρδιζε τον χαλβά. Το γλυκό που ακόμα αγαπώ. Όταν θα γύριζα, θα ήταν όλοι εκεί. Ο μπαμπάς, η μαμά, τ’ αδέλφια, η Μαριώ. Τα είχα όλα. Τους είχα όλους. Έτρεχα να αγοράσω το τετράδιο ξέροντας τι θα πει ευτυχία». Εξήντα πέντε σύντομα κείμενα ποιητικής πρόζας, που έγραψε ο Δημήτρης Καταλειφός -τα περισσότερα μέσα στον εγκλεισμό λόγω της πανδημίας- από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τις 21 Μαΐου 2020, παραμονή των γενεθλίων του.
Νίκος Βατόπουλος
«Στο βάθος του αιώνα – Ένα αφήγημα για την Αθήνα»
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 280
Αναμνήσεις, βιώματα, άνθρωποι, βιβλία, κτίρια… Σε αυτό το προσωπικό αφήγημα, ο Νίκος Βατόπουλος ξετυλίγει έναν χάρτη μέσα από τη ροή μιας συνειρμικής γραφής και μας οδηγεί σε μια αστική πατριδογνωσία που είναι –παράλληλα- και μια σπουδή πάνω στους κύκλους του χρόνου και τη δύναμη της μνήμης. Συνθέτει, σταδιακά, μια εναλλακτική θεώρηση της Αθήνας των τελευταίων δεκαετιών, με στοιχεία βιογραφίας, προσωπικής και αστικής, παραδίδοντάς μας ένα υβριδικό χρονικό. Ο Νίκος Βατόπουλος καταφέρνει να αποτυπώσει τον αθηναϊκό βίο δύο αιώνων – πάντα με τον δικό του εξαιρετικά ενδιαφέροντα τρόπο.