Δεν ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που άκουσα το “Winning a battle, losing the war”. Μια κιθαριστική μελωδία σαν νανούρισμα με στίχους που τσάκιζαν συναισθηματικά κάθε ακροατή ρίχνοντας τον στο μουσικό λαγούμι των Kings of Convenience, σαν άλλη Αλίκη στο ξεκίνημα του ταξιδιού της για τη χώρα των θαυμάτων.

Αυτή ακριβώς την εμπειρία προσφέρει η μουσική της μπάντας από τη Νορβηγία που το 2001 κυκλοφόρησε το ντεμπούτο της με τον τίτλο Quiet is the new loud, έναν δίσκο μανιφέστο που ακροβατεί μεταξύ indie pop και folk και είναι μνημειώδης γιατί αναδεικνύει τη μουσική δύναμη της πραότητας. Η μουσική επανάσταση των KOC στηρίχθηκε σε δύο πυλώνες, τις κιθάρες και το ωμό συναίσθημα, με τους οποίους κατάφεραν να σαγηνεύσουν κοινά σε όλο τον κόσμο, που άρχισαν να ακούνε τις γλυκερές και μελαγχολικές μελωδίες των KOC με οπαδική αφοσίωση.

Το συγκρότημα ξεκίνησε σε μία εποχή που το electroclash ήταν τα πάντα μουσικά στην εναλλακτική σκηνή και οι καλλιτέχνες αγαπούσαν να ακούγονται βροντεροί και να πειραματίζονται με τη τη δύναμη των beats και την ηλεκτρονική μουσική. Κόντρα λοιπόν στην κραταιά αντίληψη της εποχής για το τι αφορά μουσικά τον κόσμο, οι Kings of Convenience επέλεξαν να πουν ιστορίες με τις κιθάρες τους, με λυρικούς στίχους, γλυκές σαν το σκανδιναβικό καλοκαίρι. Πάντα αναρωτιόμουν πώς ο κόσμος τους ερωτεύτηκε ακόμα και αν οι σκανδιναβικές καταβολές τους ίσως φαινόνταν ξένες σε πολλές κουλτούρες παγκόσμια. Μερικές μέρες πριν που είχα την ευκαιρία να μιλήσω με τον Erlend Øye από τους Kings of Convenience δεν μπορούσα να μην τον ρωτήσω για αυτή την επικοινωνία μέσω της μουσικής τους με τόσο ετερόκλητα κοινά σε όλο τον κόσμο. “Δεν ξέρω γιατί η μουσική μας ακούγεται τόσο πολύ σε όλο τον κόσμο. Ήταν έκπληξη και για εμάς όταν καταλάβαμε και ίσως αυτό ήταν κάτι που μας ώθησε ασυνείδητα να μείνουμε σε αυτόν τον ήχο, σε αυτή τη μουσική συνταγή. Συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό το μουσικό είδος αγαπιόταν πολύ και λίγοι το έκαναν τότε παγκόσμια. Έμοιαζε να είναι ένα καλό μέρος για σκέψη”, μας είπε ο Erlend, ένα από τα δύο ιδρυτικά μέλη, δίνοντας ουσιαστικά την απάντηση για την καθολική αποδοχή τους σε όλο τον κόσμο.

https://www.youtube.com/watch?v=pdv5n_Qgiw4

Ένα καλό μέρος για σκέψη και τροφοδότηση του συναισθήματος, αυτό ήταν και παραμένει η μουσική των KOC. Εγώ θα συμπληρώσω: και ίσως οι εξαιρετικά επιτυχημένοι τίτλοι στους δίσκους τους που θα μπορούσα να πάρουν βραβείο. Το “Quiet is the new loud” διαδέχθηκε το “Riot on a empty street” τρία χρόνια μετά και το “Declaration of Dependence” πέντε χρόνια μετά τον δεύτερο δίσκο τους. Τα μουσικά trends άλλαζαν, το indie μεγάλωσε και έγινε mainstream και καταληκτικά πέθανε μουσικά, αλλά οι KOC συνέχισαν να λένε ιστορίες που μιλάνε στην καρδιά όλων των ανθρώπων, χωρίς να επηρεάζονται από το εφήμερο. Πάντα στο ίδιο tempo, σαν να κάθεσαι σε ένα νορβηγικό δάσος γύρω από μία φωτιά ένα βράδυ αποκαλόκαιρου, με τον ήλιο να μη λέει να δύσει προκαλώντας ένα ατέρμονο λυκόφως που κάνει τα πάντα να φαίνονται διαφορετικά.

Η συνέπεια των KOC σε αυτό τον ήχο έδωσε στη μπάντα ένα legacy status με αποτέλεσμα ακόμα και όταν έκαναν δώδεκα χρόνια διάλειμμα πριν επιστρέψουν το 2021 με τον τελευταίο τους δίσκο, οι φανατικοί θαυμαστές τους να μην τους έχουν εγκαταλείψει. Γιατί η μπάντα είχε σχεδόν εμμονή με αυτή τη μουσική συνταγή που τους χάρισε παγκόσμια φήμη πριν σχεδόν είκοσι χρόνια; Η απάντηση του Erlend ήταν και εδώ ξεκάθαρη: “Προσωπικά πάντα μου άρεσε το τελευταίο τραγούδι των rock δίσκων, αυτό που θα ήταν το “ήσυχο” track σε έναν δίσκο των U2 ή των Red Hot Chilli Peppers. Προτιμώ τα ήσυχα τραγούδια και ήθελα να γράψω περισσότερα τέτοια. Αγαπώ την οικειότητα, τον τρόπο που ακούγονται” μας λέει ο Νορβηγός που τα τελευταία χρόνια ζει στην Ιταλία και πειραματίζεται με αναφορές και επιρροές και από την κλασική ιταλική τραγουδοποιία.

Δεν υπάρχει άνθρωπος που να έχει ακούσει τραγούδια των Kings of Convenience και να μην έχει παρασυρθεί από την ομορφιά των μελωδιών τους και τη γλυκύτητα του τραγουδιστικού ντουέτου που είναι η απόδειξη ότι τα πιο σπουδαία πράγματα βρίσκονται συχνά στην απλότητα. Ως άλλοι σύγχρονοι Simon & Garfunkel από τη Νορβηγία, το όνομά τους κατάφερε να μπει στη μεγάλη λίστα με τα μουσικά απωθημένα της Ελλάδας και σίγουρα οι αναρίθμητοι θαυμαστές της σκανδιναβικής σκηνής στη χώρα μας θα βρεθούν σε δύο μέρες στο θέατρο Ακροπόλ για να ακούσουν τον Erlend Øye και τον Eirik Glambek Bøe να κουρδίζουν τις κιθάρες του και να φέρνουν το coolness των Σκανδιναβών στην Αθήνα που δεν λέει να αφήσει το καλοκαίρι να φύγει.

Και αν θέλετε και μία λίστα με τα τραγούδι που πρέπει να ακούσετε πριν την συναυλία σας, την έχουμε ήδη φτιάξει:

https://www.youtube.com/watch?v=OczRpuGKTfY

 

https://www.youtube.com/watch?v=obGu97WCr2o

https://www.youtube.com/watch?v=WOxE7IRizjI

https://www.youtube.com/watch?v=TBJnUT3XZTE

 

https://www.youtube.com/watch?v=uWqo0fy0-b0


Info: Οι Kings of Convenience παίζουν ζωντανά στην Αθήνα την Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου, στο Θέατρο Ακροπόλ στις 21:30.

Εισιτήρια:

Δίκτυο Προπώλησης:

Online: https://www.viva.gr/tickets/music/kings-of-convenience/

Τηλεφωνικά: 11876

Σημεία Προπώλησης:

Public
Media Markt
Καταστήματα Wind
Ευριπίδης Βιβλιοπωλεία
Yoleni’s Greek Gastronomy Center (Σόλωνος 9)
Viva Spot Τεχνόπολης (μέσα στο χώρο της Τεχνόπολης, είσοδος από οδό Περσεφόνης, Δευτ-Σαβ 11:00-19:00)