Κανονικά θα έπρεπε να πανηγυρίζω. Ήρθε η στιγμή να γυρίσει σελίδα η Εθνική Λυρική Σκηνή και να μεταστεγαστεί στη νέα όπερα του Ρέντσο Πιάνο στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Το κλίμα στην παρουσίαση του προγράμματος της νέας καλλιτεχνικής σεζόν 2016-2017, η οποία παρότι μεταιχμιακή, χάρη στο μεράκι των ακούραστων ανθρώπων της ΕΛΣ, δεν κάνει σκόντο και διεισδύει ακόμη και στον Κορυδαλλό και το Ασυλο Ανιάτων, ήταν υπεραισιόδοξο.
Όμως, αναρωτιέται κανείς, όταν βάζει κάτω τα νούμερα: με έλλειμμα 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ψαλιδισμένη την τακτική επιχορήγηση στα 9εκ. ευρώ και απλήρωτους μονωδούς, ακόμη και με το bonus των 5 εκ. δώρο του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, η Λυρική πώς θα τα βγάλει πέρα με τη μετεγκατάσταση, της οποίας το κόστος ακόμη δεν είναι αποσαφηνισμένο;
Επιπλέον, πώς θα μπορέσει να καταβάλλει τα 5,6 εκ. για την ετήσια λειτουργία της; Οι «πλάτες» της, το ελληνικό δημόσιο, είναι χρεοκοπημένο. Ακόμη και ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ Γιώργος Γραμματικάκης δήλωσε ότι, σε αντίθεση με τον πρωθυπουργό, θα βγάλει τη γραβάτα του όταν λυθούν τα προβλήματα της Λυρικής.
Η κλεψύδρα γέμισε, πάντως. Η οριστική παραλαβή του έργου από το ΚΠΙΣΝ αναμένεται ως το τέλος Οκτωβρίου, η παραλαβή από το Δημόσιο ως το τέλος Δεκεμβρίου και η έναρξη μετακόμισης της Λυρικής αρχές του 2017.
Ακόμη και ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ Γιώργος Γραμματικάκης δήλωσε ότι, σε αντίθεση με τον πρωθυπουργό, θα βγάλει τη γραβάτα του όταν λυθούν τα προβλήματα της Λυρικής.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Μύρων Μιχαηλίδης μάς μίλησε με ενθουσιασμό για τη νέα εποχή της ΕΛΣ, στην τελευταία συνέντευξη τύπου της στα ιστορικά Ολύμπια της Ακαδημίας. Ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς, που θέλησε να κάνει με την παρουσία του «μια σωματική δήλωση» (προκαλώντας γέλια) ότι το υπουργείο είναι δίπλα στη Λυρική, υποσχέθηκε ότι θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε τα Ολύμπια, που ανήκουν στην Εθνική Τράπεζα, να μην εγκαταλειφθούν και να «μείνουν ζωντανά για καλλιτεχνικές χρήσεις που δεν θα ανταγωνίζονται το Νιάρχος.» Μεγάλα σχέδια, με τα άθλια οικονομικά του υπουργείου.
Πάντως, και ο υπουργός παραδέχτηκε ότι η μετεγκατάσταση έχει προβλήματα, χωρίς να τα κατονομάσει. Το ερώτημα είναι ποιες είναι οι προθέσεις του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος; Έχει τη διάθεση να βγάζει το φίδι από την τρύπα κάθε τόσο, βάζοντας το χέρι βαθιά στην τσέπη του κάθε φορά που θα παρουσιάζεται πρόβλημα;
Ένα μέρος των ανησυχιών σε ένα μικρό βαθμό διασκεδάζεται με την ψήφιση της τροπολογίας για τη δημιουργία των εργαστηρίων και αποθηκών της ΕΛΣ στον Ελαιώνα. Μπαλτάς και Σκουρλέτης κινήθηκαν εγκαίρως γι’αυτό. Μια ένδειξη ότι η κρατική μηχανή κινείται κάποιες φορές προς τη σωστή κατεύθυνση και με συνέργειες των υπουργείων. Αλλά κι εδώ αναρωτιέσαι για το κόστος αυτής της ιστορίας. Τα νούμερα δεν βγαίνουν, ακόμη και όταν μαθαίνεις ότι για πρώτη φορά τα εισιτήρια της Λυρικής , (την περασμένη περίοδο), ξεπεράσαν το κόστος των καλλιτεχνικών παραγωγών (κόστος:2,3 κ., έσοδα:2,51 εκ.).
Τον ερχόμενο Δεκέμβριο πάντως η Λυρική θα ανακοινώσει τη δοκιμαστική λειτουργία της στο ΚΠΙΣΝ, η οποία αναμένεται από τον Μάρτιο ως τον Αύγουστο του 2017. Τον Δεκέμβριο θα ανακοινωθεί η πρώτη επίσημη σεζόν στο ΚΠΙΝΣ το 2017-2018 και οι βασικοί άξονες του 2018-2019.
Για το φετινό (2016-2017) πρόγραμμα, που περιλαμβάνει τα πάντα, όπερες, οπερέτες, μπαλέτο, χωρίς καμία διάθεση συρρίκνωσης –χαρά στο κουράγιο της!- η Λυρική επιχειρεί ένα ακόμη μεγαλύτερο και πιο συντονισμένο άνοιγμα στην κοινωνία: στις φυλακές (Κορυδαλλού κι Ελαιώνα Θηβών), στα σχολεία, σε υποβαθμισμένες περιοχές και στο Ασυλο Ανιάτων, με δράσεις καλλιτεχνικές κι εκπαιδευτικές. Η μεγάλη είδηση είναι ωστόσο το σχέδιο της διαπολιτισμικής χορωδίας για πρόσφυγες, μετανάστες και ημεδαπούς.
Το μπαλέτο της ΕΛΣ για την σεζόν που ξεκινά έχει επίσης εξαιρετικά νέα: καταφθάνει ο πρώην διευθυντής του μπαλέτου της όπερας των Παρισίων Μπενζαμέν Μιλπιέ για να υπογράψει ένα από τα τρία έργα της σπονδυλωτής παραγωγής «Τοπία», ενώ εγκαινιάζεται για πρώτη φορά συνεργασία της Λυρικής με το Εθνικό Θέατρο για το μπαλέτο «Γαλαξίας» του διευθυντή του μπαλέτου Αντώνη Φωνιαδάκη, ο οποίος σχεδιάζει ποικίλα ανοίγματα.
Κατά την τρέχουσα περίοδο, θα επαναληφθεί ο «Βαφτιστικός» στη φρέσκια σκηνοθετική δουλειά του Σίμου Κακάλα, και θα παρουσιαστούν η Τραβιάτα, η Ζιζέλ, ο Λοενγκρίν (νέα παραγωγή, από την Εθνική Οπερα της Ουαλίας και την Εθνική Οπερα της Πολωνίας) και ο «Κουρέας της Σεβίλλης» (σε συμπαραγωγή με το Teatro Comunale της Μπολόνια). Η αυλαία στα Ολύμπια θα πέσει οριστικά τον Μάιο του 2017, με την Ρέα του Σαμάρα (σε σκηνοθετική επιμέλεια Νίκου Διαμαντή) . Όχι τυχαία. Είναι η όπερα με την οποία εγκαινιάστηκε το κτήριο τον Απρίλιο του 1944.