CUT TO:
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ / ΨΙΛΙΚΑΤΖΙΔΙΚΟ / ΝΥΧΤΑ
O DANTE επιδιορθώνει σκισμένα δολάρια. Στο ψιλικατζίδικο μπαίνουν ο JAY μαζί με τον SILENT BOB.
JAY
(τραγουδάει)
Καπνίζουμε χόρτο, καπνίζουμε χόρτο, ρουφάμε κόκα, πίνουμε μπύρες.
(όταν φτάνει μπροστά στον DANTE)
Ένα πακέτο τσιγαρόχαρτα, καλέ μου άθρωπα. Ώρα για μπύρες και μαστούρα.
DANTE
Μπα, τελειώσατε για σήμερα με το να δηλητηριάζετε κόσμο;
JAY
Γαμώ, ναι! Και τώρα πάμε παραλία για μπύρες, μαστούρωμα, ίσως και λίγο γαμήσι.
O DANTE του δίνει τα χαρτάκια.
DANTE
1 και 79.
JAY
(στον SILENT BOB)
Πλήρωσε αυτόν τον καλό άθρωπα.
(στον DANTE)
Κλείνεις σύντομα;
DANTE
Σε μισή ώρα.
JAY
Έι, τελειώνουμε κάθε βράδυ ίδια ώρα την δουλειά, πρέπει να βγεις καμιά φορά μαζί μας. Γενικά “φτιάχνεσαι”;
DANTE
Κανονικά θα ‘πρεπε ν’ αρχίσω.
JAY
Έλα μαζί μας στο πάρτυ απόψε, ίσως βγάλεις και κάνα μουνί εκεί.
DANTE
Παρέα μ’ εσένα; Δεν το νομίζω. . .
JAY
Α, για κοίτα τον, δεν κάνει παρέα με εμπόρους ναρκωτικών.
DANTE
(ειρωνικά)
Μην το παίρνεις προσωπικά.
JAY
Ε, με τον γέρο τί έγινε;
DANTE
Πέθανε μέσα στην τουαλέτα.
JAY
Ακούσαμε ότι μαλακιζόταν κι έτσι.
DANTE
Δεν ξέρω, δεν τον έπαιρνα μάτι.
JAY
Ναι, μάλλον θα ‘δε αυτή την μουνάρα την Caitlin. Κι εγώ θα τον έπαιζα για πάρτη της.
(αρχίζει να τρίβεται, σαν σκυλί που αυνανίζεται, πάνω στον SILENT BOB και του μιλάει)
Έλα εδώ, μωρή καριόλα, σ’ αρέσει αυτό, ε; Γουστάρεις;
Ο DANTE εκνευρίζεται.
DANTE
Έλα, κοφ’ το. Κάποτε η Caitlin ήταν το κορίτσι μου.
JAY
Τα ‘χατε;
DANTE
Ναι και μάλιστα λέγαμε να τα ξαναβρούμε.
JAY
Μα, εσύ δεν τα ‘χεις μ’ άλλη;
DANTE
Ναι, την Veronica.
JAY
Και τί; Θα την παρατήσεις γι’ αυτή τη μουνού;
DANTE
Μπορεί.
JAY
Α, δεν ξέρω, δικέ μου. Αυτή η Caitlin είναι καλό μουνάκι αλλά κι η Veronica βλέπω, κάνει συνέχεια πράγματα για ‘σενα. Σου φέρνει φαγητό, σου τρίβει την πλάτη. . . Δεν την είδα μια μέρα να σου αλλάζει και το λάστιχο;
DANTE
Έι, εγώ σήκωνα τ’ αμάξι, αυτή απλώς έβγαζε τα μπουλόνια για να τοποθετήσω την ρόδα.
JAY
Εγώ ξέρω ότι κάνει πολλά για πάρτη σου.
DANTE
Μα είναι η γκόμενά μου.
JAY
Καλά. Και ‘γω είχα γκόμενες αλλά το μόνο που ήθελαν από ‘μένα ήταν χασίσια και μαλακίες.
(σκέφτεται λίγο)
Σκατά. Η γιαγιά μου έλεγε “Τί είναι καλύτερο; Ένα καλό πιάτο με τίποτα μέσα. . .” Κάτσε, όχι. Τα σκάτωσα. Η γιαγιά έλεγε:”Τί είναι ένα ωραίο πιάτο που όμως είναι άδειο;”
DANTE
Και τί εννοούσε;
JAY
Δεν ξέρω, δικέ μου, μια ζωή πίτα ήτανε η γιαγιά, κατουριότανε πάνω της. . . Και χεζότανε.
Ο JAY αρχίζει να στρίβει ένα τσιγάρο.
JAY
(στον SILENT BOB)
Έλα, Silent Bob, πάμε να φύγουμε απ’ αυτό το μπουρδέλο κι άσε αυτό τον μαλάκα, την πουστάρα τον Dante να μαλακίζεται.
(στον DANTE)
Ψωλορουφήχτρα!
Ο JAY φεύγει απ’ το ψιλικατζίδικο. Ο SILENT BOB παραμένει στην θέση του. Μετά από λίγο μιλάει για πρώτη και μοναδική φορά.
SILENT BOB
(στον DANTE)
Ξέρεις, μεγάλε, υπάρχουν εκατομμύρια όμορφα κορίτσια στον πλανήτη, πόσες όμως σου φέρνουν λαζάνια στην δουλειά; Οι περισσότερες απλά σε κερατώνουν.
JAY
(στον SILENT BOB, ακούγεται απ’ έξω)
Έλα, στραβοπουτσαρά μου.
Ο SILENT BOB φεύγει από το ψιλικατζίδικο. Ο DANTE μένει σκεπτικός. Μετά από λίγο.
DANTE
(στον εαυτό του)
Έχει δίκιο. Την αγαπάω.
Οπωσδήποτε η παραπάνω σκηνή δεν συγκαταλέγεται στις σημαντικότερες του παγκόσμιου σινεμά. Πιθανότατα ούτε η ίδια η ταινία είναι από τις σημαντικότερες. Παρουσιάζει, όμως, τεράστιο ενδιαφέρον για τον εξής λόγο. Ο Kevin Smith, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της ταινίας, βασίζει τον χαρακτήρα του κεντρικού του ήρωα, τον DANTE, στον εαυτό του. Ούτε αυτή η ταύτιση, βέβαια, δημιουργού με κεντρικό ήρωα είναι πρωτοφανής, όμως εδώ γίνεται από έναν δημιουργό μόλις 22-23 χρονών, σε μια εντελώς ανεξάρτητη παραγωγή, με αποτέλεσμα να είναι απ’ τις πιο αγνές που έχουμε συναντήσει.
Ο ίδιος ο Smith στην πραγματικότητα δουλεύει ως υπάλληλος στο συγκεκριμένο ψιλικατζίδικο, όπου την νύχτα του επιτρέπεται να κάνει τα γυρίσματα της ταινίας του, ενώ κι όλες οι ανησυχίες που ταλανίζουν τον μαλθακό υπάλληλο είναι και δικές του. Ο ίδιος ο δημιουργός, αφού έχει κάνει την προβολή του εαυτού του πάνω στον DANTE, τον οποίο μάλιστα παρουσιάζει ουσιαστικά ως έναν πραγματικό μάπα που για την κατάντια του του φταίνε οι άλλοι, εμφανίζεται μπροστά του, στην συγκεκριμένη σκηνή, ως SILENT BOB και προσπαθεί να τον πείσει, είτε για να πειστεί κι ο ίδιος είτε γιατί στ’ αλήθεια το πιστεύει, έχοντας συμβιβαστεί, ότι το σημαντικότερο πράγμα είναι η αγάπη που του ‘χει η τωρινή του κοπέλα, αγάπη που δεν του έδειξε ποτέ η πρώην του. Η συγκεκριμένη σκηνή, μες την βωμολοχία και την βρωμιά της, μιλάει με έναν πολύ γλυκό τρόπο για την αγάπη της γυναίκας προς τον άντρα. Η Veronica έχει φέρει λαζάνια στον DANTE, το αγαπημένο του φαγητό, όπως θα ‘κανε πιθανότατα κι η «ελληνίδα» του μάνα. Γεγονός που του επισημαίνει ο SILENT BOB και το οποίο εν τέλει εκτιμά ο κεντρικός ήρωας όπως και ο δημιουργός του. Ο DANTE δεν καταλήγει οριστικά στο ποια απ’ τις δύο θέλει ούτε η ταινία ολοκληρώνεται με αυτήν την σκηνή. Το πραγματικό πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται και είναι ο ίδιος ο DANTE και το παιδί που κρύβεται στην καρδιά, στο μυαλό και στα αρχίδια του.
Στο αυθεντικό φινάλε της ταινίας ο Kevin Smith ήθελε τον DANTE να εκτελείται εν ψυχρώ από έναν ληστή που μπαίνει μες το ψιλικατζίδικο λίγο αφότου έχει αποχωρήσει απ’ αυτό ο Randal, ο υπάλληλος του διπλανού βίντεο κλαμπ. Φίλοι και γνωστοί όμως τον απέτρεψαν απ’ το να χρησιμοποιήσει αυτό το δυσάρεστο κλείσιμο κι έτσι η ταινία τελειώνει με την αποχώρηση του Randal απ’ το μαγαζί. Έτσι, ο Smith δεν καταφέρνει να δει στο πανί τον «μαμάκια» εαυτό του να σκοτώνεται ενώ κι εμείς δεν νομίζω ότι έχουμε πειστεί ότι ο DANTE ξεπερνάει δια παντός την εμμονή για την τσουλάρα πρώην του ούτε ότι θα επιλέξει τελικά την «καλή» Veronica την οποία οφείλει επιτέλους να πάει ένα θερινό σινεμά, μετά για ένα ωραίο δείπνο κι ύστερα σπίτι του για να της κάνει έρωτα σαν να ‘ναι η τελευταία φορά. Όπως, ίσως, πρέπει να κάνουμε κι όλοι μας, τώρα που γυρνάμε πιθανότατα ξεχαρμανιασμένοι από τις διακοπές μας, με αυτήν την γυναίκα που βρίσκεται κάπου μέσα στις ζωές μας, σαν άλλη μάνα, και μας φροντίζει με την αγάπη της. Και το «Clerks.» σε θερινό μου φαίνεται ιδανική επιλογή. Αυτά. Πάω τώρα γιατί με φωνάζει η μάνα μου. Μου ‘χει φτιάξει πατάτες τηγανιτές με χόρτα.