Τα Δεσμά του Διαβόλου (The Devil’s Knot) *****
ΗΠΑ, 2013, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Atom Egoyan
Πρωταγωνιστούν: Reese Witherspoon, Colin Firth, Dane DeHaan
Διάρκεια: 114’
Διανομή: Village
Η άγρια δολοφονία τριών ανήλικων αγοριών το 1993 στέκεται αφορμή για να ξεκινήσει ένα κυνήγι μαγισσών που έχει στο κέντρο του μερικούς έφηβους παρίες, κατηγορούμενους για εμπλοκή σε σατανιστικές τελετές. Σύντομα θα φανεί πως η προκατάληψη και η ανθρώπινη στενομυαλιά μπορεί να αποβούν κατά πολύ δυνατότερες από τα ίδια τα γεγονότα. Βαρετό δικαστικό θρίλερ με φτηνιάρικη αισθητική τηλεταινίας που εκνευρίζει με τις δικές του προκαταλήψεις περί αφήγησης και απεικόνισης.
Το ότι οι Αμερικάνοι στην πλειοψηφία τους είναι βουτηγμένοι πνευματικά στην πλειστόκαινο δεν αποτελεί νέο, όπως και η νέα ψύχωση με τα ντοκιμαντέρ πραγματικών δολοφονιών και λοιπά που σαρώνει τις πολιτείες της «Νέας Γης». Ο Atom Egoyan δε μπόρεσε να κρατήσει τη δίψα του να εκμεταλλευτεί τα δύο αυτά δεδομένα και, με κουτοπόνηρα μέσα, σκηνοθετεί μια άνυδρη ταινία, αυτή τη φορά βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα.
Δεν είναι μόνο η μηδαμινή, γελοία αισθητική της που παραπέμπει σε bash class θρίλερ που θυμίζουν το ένα το άλλο. Δεν είναι μόνο το καστ που, πλην της έστω φιλότιμης Reese Witherspoon, δείχνει να έχει παραιτηθεί από οποιαδήποτε προσπάθεια αναζωογόνησης της ταινίας. Είναι και τα εκνευριστικά κλισέ σε παρουσίαση και σενάριο (εδώ γελάμε), που πιο πολύ σε ένα νιανιά τερατούργημα παραπέμπουν παρά σε κάτι βαρετό με κάποιες ενδιαφέρουσες σκόρπιες ιδέες (όχι άλλους Slayer και βαμμένα μαύρα νύχια κάθε φορά που υπονοείται η ύποπτη «διαφορετικότητα» κάποιου, το ότι διαδραματίζεται το 1993 δε δικαιολογεί τίποτα παρά μόνο μια «τουριστική» μελέτη).
Είναι το ότι αυτή η εσάνς των ντοκιμαντέρ πραγματικών εγκλημάτων εισέβαλλε στο μυαλό του Egoyan και θέλησε να κάνει μια ταινία που να τα θυμίζει, ενώ επί της ουσίας δεν ξέρει πώς να συνδυάσει τα δύο. Ούτε βέβαια γνωρίζει πώς να χτίσει ρυθμό και ατμόσφαιρα, δημιουργώντας απίστευτη ανία μέχρι να έρθουν οι κρίσιμες στιγμές και αδιαφορία όταν αυτές προβάλονται. Και, κυριότερο όλων, αυτός ο ανόητος διδακτισμός του τυρέμπορα που θεωρεί πως μια ανούσια, άνευ λόγου ύπαρξης ανατροπή μπορεί να πει τα πάντα για το ανθρώπινο είδος. Όχι άλλο πιανάκι και χαριτωμένες εικόνες από παιδάκια που σφάχτηκαν παρά την αθωότητά τους, όχι άλλους αδιάφορους ρατσιστές βγαλμένους από κόμιξ, όχι άλλο κάρβουνο.
Δε θα μου προκαλέσει καμία έκπληξη αν το πετύχω σε μεταμεσονύκτια τηλεοπτική προβολή, μαζί με άλλες trash ταινίες τρόμου ή/και μυστηρίου που ενίοτε έχουν κάποια δυνατά ονόματα στο καστ. Λογικό, αφού η ακροαματικότητα θα έπεφτε στο ναδίρ αν προβαλλόταν σε prime-time ζώνη και θα γέλαγε ο κόσμος. Αίσχος.
Στα Όρια του Αύριο (Edge of Tomorrow)
ΗΠΑ, 2014, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Doug Liman
Πρωταγωνιστούν: Tom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton
Διάρκεια: 113’
Διανομή: Village
Στο κοντινό μέλλον, σε μια Γη υπόδουλη στους εξωγήινους, ο αξιωματικός Bill Cage συμμετέχει στην πρώτη του αποστολή με θανάσιμη κατάληξη. Κατά περίεργο τρόπο, θα παγιδευτεί στο χωρόχρονο, ζώντας κατ’ επανάληψη την ίδια μάχη και τον θάνατό του. Με την κάθε επανάληψη, η εμπειρία του θα αυξηθεί, όπως και οι πολεμικές του ικανότητες και μαζί με την μαχήτρια Rita Vrataski θα προσπαθήσουν να βάλουν ένα τέλος στη σύρραξη.
Θεέ μου τι σου κάναμε; (Qu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu?)
Γαλλία, 2014, Έγχρωμο
Σκηνοθεσία: Philippe de Chauveron
Πρωταγωνιστούν: Christian Clavier, Chantal Lauby, Elodie Fontan
Διάρκεια: 97’
Διανομή: Odeon
Οι γονείς μιας μεσοαστικής Γαλλικής οικογένειας ζουν με ένα παράπονο: οι τρεις από τις τέσσερις κόρες τους έχουν παντρευτεί άντρες από το εξωτερικό και δεν έχουν τελέσει ποτέ έναν παραδοσιακό γαλλικό γάμο. Έρχεται η στιγμή να παντρευτεί και η τέταρτη κόρη τους, η ελπίδα τους ξαναζεί και τότε μαθαίνουν το μοιραίο: ο Charles, μέλλων σύζυγος της κόρης τους είναι Αφρικανός. Το ζευγάρι θα προσπαθήσει με σπαρταριστό τρόπο να εμποδίσει το γάμο, έστω και αν προσπαθεί να παραμείνει «πολιτικά ορθό». Αποτυχημένα.