pop_ekpaideusi_1

Κάτω από τον μέσο όρο των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ στον τομέα της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος παραμένει η Ελλάδα μετά τις μετρήσεις PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης. Τα αποτελέσματα της έρευνας (565 σελίδες -οι τολμηροί μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ) δόθηκαν στη δημοσιότητα σήμερα. Συμφωνα με αυτά, ενώ γενικώς κρατούμε την ίδια περίπου βαθμολογία, η καταταξή μας πέφτει, από την 25η θέση που κατείχαμε το 2009, στην 42η.

Το Διεθνές Πρόγραμμα για την Αξιολόγηση των Μαθητών PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ είναι η σημαντικότερη διεθνής έρευνα που διεξάγεται στο χώρο της εκπαίδευσης κάθε τρία χρόνια, από το 2000 μέχρι σήμερα. Σκοπός του προγράμματος είναι η παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών συστημάτων των 65 συμμετεχουσών χωρών  και μεγαλουπόλεων όπως η Σανγκάη ή το Χονγκ Κονγκ με όρους επίδοσης των μαθητών. Οι τομείς που εξετάζονται 510.00 μαθητές 15 χρονών είναι: Μαθηματικά, Ανάγνωση – κατανόηση και Επιστήμες, ενώ κάθε φορά δίνεται σημασία σε έναν τομέα για να εξετάζεται η συγκριτική εξέλιξη των μαθητών. Φέτος, κύριο αντικείμενο αξιολόγησης ήταν τα Μαθηματικά όπως και το 2003.

Με τον μέσο όρο στις 500 μονάδες, η Ελλάδα δεν καταφέρνει να τον φτάσει και συγκεντρώνει 453 μονάδες στα Μαθηματικά, 477 μονάδες στην Ανάγνωση – κατανόηση και 467 μονάδες στις Επιστήμες αποδεικνύοντας την αναποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Από τις 64 χώρες που διαθέτουν συγκρίσιμα στοιχεία ανάμεσα στα έτη 2003 και 2012, σε 25 χώρες η βαθμολογία στα Μαθηματικά αυξήθηκε, σε 25 δε σημείωσε μεταβολή και σε 14 χώρες μειώθηκε. Η Ελλάδα ανήκει στις χώρες που βελτίωσαν ελάχιστα τη βαθμολογία τους στα Μαθηματικά από το 2003.

Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με αυτά της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Τουρκίας, ενώ στις προηγούμενες έρευνες η χώρα μας βρισκόταν στην κατάταξη μαζί με χώρες όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Γαλλία.

Στις τρεις προηγούμενες μετρήσεις από το 2003 έως και το 2009 οι μονάδες που είχε συγκεντρώσει η Ελλάδα ήταν:

Μαθηματικά: 445, 459, 466

Ανάγνωση – κατανόηση: 472, 460, 483

Επιστήμες (2006 – 2009): 473, 470

Όσον αφορά στις υπόλοιπες θέσεις, την 1η την κατέκτησε η Σανγκάη φτάνοντας τις 613 μονάδες στα Μαθηματικά, τις 570 στην Ανάγνωση – κατανόηση και τις 580 στις Επιστήμες. Την 2η θέση κατέλαβε η Σιγκαπούρη και ακολουθούν Χονγκ Κογκ και Ταϊπέι αποδεικνύοντας ότι το εκπαιδευτικά συστήματα της Ανατολής ξεπερνούν κατά πολύ τα αντίστοιχα της Δύσης. Όπως εξηγεί η Χρύσα Σφιανοπούλου, εθνική διαχειρίστρια στο PISA και επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα Πληροφορικής και Τηλεματικής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, αυτό συμβαίνει γιατί οι χώρες της Ανατολής δίνουν τεράστια σημασία στην έρευνα που διεξάγει ο ΟΟΣΑ καθώς θεωρούν ότι στηρίζεται σε σωστές βάσεις και κριτήρια τα οποία θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων των επόμενων γενιών.

Όσον αφορά στις πτώσεις, η Φιλλανδία έχασε τη 2η θέση που είχε κατακτήσει το 2009 υποχωρώντας στη 12, ενώ η Γαλλία βρέθηκε στην 25η από την 19η.

Σύμφωνα με την έρευνα PISA του 2012, το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας βρίσκεται στην ίδια κατάσταση με αυτά της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Τουρκίας, ενώ στις προηγούμενες έρευνες η χώρα μας βρισκόταν στην κατάταξη μαζί με χώρες όπως η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Γαλλία. Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται η Ιορδανία, η Κολομβία, το Κατάρ, η Ινδονησία και το Περού.

Τέλος, παρόλο που το ποσοστό των μεταναστών μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ έχει αυξηθεί από 9% το 2003 σε 12% το 2012, η συγκέντρωση μεταναστών μαθητών σε ένα σχολείο δεν συσχετίζεται από μόνη της με χαμηλές επιδόσεις.