ΒΙΒΛΙΟ

Δέκα νουάρ μυθιστορήματα απ’ όλο τον κόσμο

Πήγαμε στην παρουσίαση των εκδόσεων Μεταίχμιο και σας τα παρουσιάζουμε.

O Humphrey Bogart, αρχέτυπο του νουάρ πολιτισμού.

Είναι βέβαιο ότι το ενδιαφέρον του κοινού μονοπωλεί ο Γιο Νέσμπο με την νέα περιπέτεια του ντετέκτιβ Χάρι Χόλε. Όμως στα νέα νουάρ μυθιστορήματα που θα κυκλοφορήσουν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο μέσα στο επόμενο εξάμηνο, η δράση δεν περιορίζεται στη Σκανδιναβία αλλά επεκτείνεται από την Αυστραλία ως την Αργεντινή.

Ένας νεκρός άντρας βρίσκεται σε ένα χωράφι σχεδόν αποκεφαλισμένος από την ίδια του τη καραμπίνα. Στο σπίτι δίπλα στο χωράφι ανακαλύπτονται δύο ακόμα πτώματα της γυναίκας και του γιού του. Μόνο το κοριτσάκι του γλυτώνει από αυτή τη πράξη απόγνωσης. Η Αυστραλή Τζέιν Χάρπερ κάνει το ντεμπούτο της με την εφιαλτική «Ξηρασία» (μετάφραση Χίλντα Παπαδημητρίου).  Για τους περισσότερους κατοίκους του πλανήτη η κλιματική αλλαγή είναι μία μακρινή απειλή που απασχολεί μία χούφτα επιστημόνων. Για τους αγρότες όμως της Αυστραλίας ήδη από το 2006 αποτελεί μία ζοφερή πραγματικότητα. Είναι οι πρώτοι που έχουν υποστεί τις συνέπειες της υπερθέρμανσης της Γης και συχνά αναγκάζονται να σκοτώνουν τα ζώα τους καθώς το νερό δεν φτάνει για όλα. Στο μυθιστόρημα της Χάρπερ ένας αγρότης στη Κιβάρα αυτοκτονει αφού πρώτα έχει ξεκληρίσει την οικογένεια του.

Για τους κατοίκους της κωμόπολης η αποτρόπαια πράξη του οφείλεται στην απελπισία καθώς η ξηρασία έχει μετατρέψει την εύφορη περιοχή σε ξερότοπο. Όμως ο παιδικός του φίλος ο Άρον Φαλκ, αστυνόμος στο τμήμα Οικονομικών Εγκλημάτων στη Μελβούρνη και παιδικός φίλος του αυτόχειρα, πιστεύει ότι η υπόθεση γεννάει πολλά ερωτηματικά. Κι αποφασίζει να ανακαλύψει την αλήθεια.

Αντίθετα ο Σουηδός Νίκλας Ναχτ οχ Νταγκ με ρίζες στην παλιά αριστοκρατία της χώρας του προτιμάει να διηγηθεί μία ιστορία από το παρελθόν. Όταν το κεφάλι του Λουδοβίκου κυλούσε από την γκιλοτίνα και η Γαλλική Επανάσταση έσπερνε τον τρόμο στους βασιλιάδες της Ευρώπης. Έτσι στη Σουηδία του 1793 με την χώρα κατεστραμένη από τον πόλεμο με τη Ρωσία και τον βασιλιά Γουστάυο Γ’ νεκρό από έναν συνωμότη, ένας μυστηριώδης εμμονικός συνεργάτης της Πολιταρχίας – της αστυνομίας της εποχής- ο Σέσιλ Βίνγκε προσπαθεί να καταλάβει τι κρύβεται πίσω από ένα φρικτά παραμορφωμένο πτώμα που ανασύρθηκε από τα νερά της λίμνης στο νησί Σέντερμαλμ.

Το «1973: Τότε που Βασίλευε η Βία» (μετάφραση Γρηγόρης Κονδύλης) αποτελεί το πρώτο μέρος μία τριλογίας και ήδη είναι μεγάλη εμπορική επιτυχία στη Σουηδία. Άσχετα αν ο συγγραφέας του, λάτρης των γραπτών του Ρουσσό αλλά και της φιλοσοφίας του Μαρκησίου Ντε Σαντ πιστεύει ότι η επιτυχία οφείλεται στα διθυραμβικα δημοσιεύματα παρά στο περιεχόμενο που είναι ιδιαίτερα απαιτητικό.

Ο Αργεντίνος Φεντερίκο Αξάτ δεν βασανίζεται από αντίστοιχα διλήμματα. Είναι παραμυθάς, ακολουθεί τα ίχνη του Στίβεν Κινγκ -χωρίς φυσικά την αύρα της αμερικάνικης ποπ κουλτούρας που διαποτίζει τα έργα του Κινγκ- και στήνει αγωνιώδη ψυχολογικά θρίλερ με διαρκείς ευφάνταστες ανατροπές. Έκανε την εμφάνιση του με την «Τελευταία Έξοδο» και συνεχίζει με υφαίνει ξανά έναν περίπλοκο ιστό γύρω από μία φαινομενικά απλή ιστορία με την «Αμνησία» (μετάφραση Αγγελική Βασιλάκου). Εδώ ο ήρωας ένας ανανήψαντας αλκοολικός που  μετά από ένα μεθύσι ξυπνάει δίπλα στο πτώμα μίας γυναίκας προσπαθεί εναγωνίως να ξεχωρίσει την πραγματικότητα από τις παραισθήσεις του.  

Ο Χάρι Χόλε έχει ξανακυλήσει κι αυτός στις παλιές κακές συνήθειες. Η ήσυχη οικογενειακή ζωή αποτελεί παρελθόν και γίνεται πάλι ο μισάνθρωπος αστυνομικός με το ξυρισμένο κεφάλι τις Ντόκτορ Μάρτενς, την ακόρεστη δίψα για αλκοόλ και την εμμονή του να συγκρούεται με την ηγεσία της αστυνομίας του Όσλο. Το «Μαχαίρι» (Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη) είναι η δωδέκατη περιπέτεια του και ο Γιό Νέσμπο  στήνει πάλι το κατάλληλο σκηνικό. Ο Χόλε αναλαμβάνει την υπόθεση μίας γυναίκας που μαχαιρώθηκε μέχρι θανάτου σε μία βίλα. Συλλαμβάνει για φόνο ένα παλιό του εχθρό, καθ’ εξιν βιαστή μέχρι που αντιλαμβάνεται ότι έκανε λάθος και η υπόθεση είναι πιο πολύπλοκη απ όσο έχει εκτιμήσει στην αρχή.

Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζει και ο άλλος διάσημος ντετέκτιβ ο Τζον Ρέμπους. Με προβλήματα υγείας, μοναχικός και επιθετικός σαν πληγωμένος λύκος βρίσκει μπροστά του παλιούς εφιάλτες. Μία ομάδα παιδιών ανακαλύπτει θαμμένο σε ένα δασάκι έναν σκελετό που αποκαλύπτεται ότι ανήκει σε κάποιον ιδιωτικό ντετέκτιβ που εξαφανίστηκε μία δεκαετία πριν. Ο Ρέμπους είχε συμμετάσχει στην έρευνα, οπότε την θεωρεί προσωπική του υπόθεση. Έτσι στην 21η περιπέτεια του μέσα «Στον Οίκο των Ψεμμάτων» (μετάφραση Νάντη Σακκά) εμπλέκεται ξανά σε αυτή τη παλιά υπόθεση που αναλαμβάνει να διαλευκάνει η προστατευόμενη του Σιβόν Κλαρκ και βρίσκεται αντιμέτωπος με τον παλιό του εχθρό τον διαβόητο αρχηγό του εγκλήματος στο Εδιμβούργο, τον Κάφερτι.

Η Καμίλα Λάκμπεργκ αντίθετα εγκαταλείπει το διάσημο ζευγάρι του επιθεωρητή Πάτρικ και της Έρικα για να διηγηθεί μία διαφορετική ιστορία μυστηρίου με πεδίο δράσης το ψαροχώρι της Φιελμπάκα. «Το Χρυσο Κλουβί» (μετάφραση Γρηγόρης Κονδύλης) δεν είναι μία συνηθισμένη αστυνομική ιστορία αλλά η αφήγηση της πορείας μίας γυναίκας που ζει μία φαινομενικά τέλεια ζωή ώσπου συνειδητοποιεί ότι όλα γύρω της είναι μία πλαστή πραγματικότητα, ότι βρίσκεται παγιδευμένη σε ένα χρυσό κλουβί. Και καταφεύγει στην Φιελμπάκα για να βρει τον εαυτό της.

Στο Βερολίνο του 1945 και ενώ ο Κόκκινος Στρατός ελέγχει την πόλη και στο κατεστραμμένο Ράιχστανγκ κυματίζει το σφυροδρέπανο ο επιθεωρητής Όπενχαιμερ κρύβεται μαζί με την σύζυγο του στο κρησφύγετο ενός παρανόμου. Σε μία πόλη όπου οι Σοβιετικοί στρατιώτες κυριαρχούν λεηλατώντας, σκοτώνοντας και βιάζοντας και βασιλεύει η μαύρη αγορά ο Οπενχάιμερ ψάχνει κάποιους οφειλέτες του σωτήρα του αλλά και τον Ρώσο λιποτάκτη που βίασε την γυναίκα του. «Οι Τελευταίες Μέρες» (μετάφραση Βασίλης Τσαλής) είναι το τρίτο βιβλίο του Χάραλντ Γκίλμπερς με ήρωα τον Όπενχαιμερ και το τελευταίο της τριλογίας του πολέμου.

Το «Ξέχασε Με» (μετάφραση Βάσια Τζανακάρη)  είναι ένα ακόμα μπεστ σέλερ της βρετανίδας Κλερ Μάκιντος. Πρώην αστυνομικός που άφησε πίσω της μία καριέρα δώδεκα χρόνων στις ποινικές υποθέσεις για να αφιερωθεί στο νουάρ μυθιστόρημα αυτή τη φορά ασχολείται με μία αλλόκοτη υπόθεση. Ένα ζευγάρι πεθαίνει, με λίγους μήνες διαφορά ο ένας από τον άλλον, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Η αστυνομία θεωρεί ότι είναι αυτοκτονία η κόρη τους όμως υποψιάζεται ότι πρόκειται για διπλή δολοφονία. Και αποφασίζει να λύσει το μυστήριο, μία απόφαση που θέτει σε κίνδυνο και την δική της ζωή.

Όμως η νουάρ περιπλάνηση περιλαμβάνει και Έλληνες συγγραφείς. Ο Μανώλης Ανδριωτάκης ένας από τους πρώτους μπλόγκερ και με εξαιρετική δουλειά σε έρευνες για τα μέσα ενημέρωσης δοκιμάζει τις δυνάμεις του στο αστυνομικό μυθιστόρημα. «Το Δεξί Χέρι» αφηγείται την άνοδο ενός ασήμαντου τύπου στην πολιτική σκηνή που φτάνει να γίνει το δεξί χέρι της πρώτης Ελληνίδας πρωθυπουργού. Και φυσικά μπλέκεται στο ατέρμονο γαϊτανάκι συνωμοσίας που πλέκουν τα μέσα ενημέρωσης, οι επιχειρηματίες, οι πολιτικοί αντίπαλοι και όλοι οι παράγοντες που συνθέτουν την αποκαλούμενη πολιτική ζωή της χώρας.

Ενώ ο βετεράνος στο χώρο του νουάρ Αντώνης Γκόλτσος παρουσιάζει το δεύτερο μυθιστόρημα του «Οδηγός Φόνων» με πρωταγωνιστή τον συγγραφέα Αλκιβιάδη Πικρό. Αυτή τη φορά ο ευφάνταστος γραφιάς αστυνομικών ιστοριών καλείται να εξιχνιάσει τον φόνο ενός νεαρού ζευγαριού που οι σωροί τους βρέθηκαν σε μία παραλία στο Σχοινιά.

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2019 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.