Θα θέλατε να βρεθείτε στo The Tonight Show του Τζίμι Φάλον; Ας υποθέσουμε πως η απάντησή σας είναι «ναι», ότι βρισκόμαστε στην Αμερική αλλά δεν έχετε να πείτε κάτι για τη νέα σας ταινία, τον καινούριο σας δίσκο ή την προεκλογική σας καμπάνια. Αν όμως είστε έφηβοι και παίζετε στα δάχτυλα τα social media, ίσως να σας δινόταν η ευκαιρία. H Τσάρλι Ντ’ Αμέλιο ασχολείται με το μπαλέτο από 3 ετών ενώ συμμετέχει σε διαγωνισμούς χορού από τα 5 της. Στα 16 της ήταν καλεσμένη στη δημοφιλή εκπομπή αφού τα βίντεο με τα χορευτικά της την έχουν φέρει στην πρώτη θέση ενός φρέσκου μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Η πρώτη ερώτηση που της έκανε ο 45χρονος παρουσιαστής, ήταν, «τι είναι το TikTok;».
«Είναι μια πολύ δημιουργική εφαρμογή που δεν μπορείς να τη βάλεις σε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία, απλά κανεις βιντεάκια από 15 εως 60 δευτερολεπτα με πραγματικά ό,τι σου κατέβει στο κεφάλι. Εγώ μερικές φορές κάνω vlog, αλλά τις περισσότερες χορεύω. Πολλοί ασχολούνται με την κωμωδια ή κάποια άλλη μορφή τέχνης, στο TikTok μπορείς να εκφραστείς πραγματικά όπως θες». Έτσι απάντησε η δημοφιλής έφηβη που πριν τέσσερις εβδομάδες -όταν εμφανίστηκε στο τηλεοπτικό γυαλί -είχε 35 εκατομμύρια ακόλουθους. Σήμερα, την στιγμή που γράφεται αυτό το κείμενο, τους έχει ανεβάσει στα 46,7 εκατομμύρια. Σημείωσε δε οτι τα περισσότερα βίντεο που βλέπει να ανεβαίνουν στο TikTok γυρίζονται στο μπάνιο γιατί είναι το δωμάτιο του σπιτιού με τον καλύτερο φωτισμό. Αν δεν το έχετε κατεβάσει ήδη, σκεφτείτε ότι αν η Τσάρλι Ντ’ Αμέλιο ξεκινήσει ένα χορευτικό challenge, θα το δει και θα το επαναλάβει εκατομμύρια κόσμος. Ή τουλάχιστον θα προσπαθήσει…
@charlidamelio . dc @keke.janajah
Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία, το TikTok διαθέτει 800 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες παγκοσμίως, είναι διαθέσιμο σε 155 χώρες και 39 διαφορετικές γλώσσες. Σε λιγότερο από 18 μήνες, ο αριθμός των αμερικανών ενήλικων χρηστών του αυξήθηκε 5,5 φορές. Στην Ελλάδα, αποτελεί αυτή τη στιγμή τη νούμερο ένα εφαρμογή ψυχαγωγίας στο App Store. Παράλληλα, βρίσκεται αρκετά ψηλά στην κατάταξη με τα σοσιαλμιντιακά αστεία των ημερών για το τι κάνουμε στ’ αλήθεια ενώ είμαστε κλεισμένοι στο σπίτι. Όσοι χρησιμοποιούν το TikTok συναντιούνται με εκείνους που έχουν αρχίσει να φτιάχνουν το δικό τους ψωμί στο ίδιο status. Στο προσωπικό μου τουλάχιστον Facebook feed, δεν κυκλοφορούν TikTokλάστες, οι TikTokμάχοι νικούν κατά κράτος.
Αλλά κοντεύω τα 30, έχει σημασία.
Παρόλα αυτά, λίγο μετά την έναρξη του lockdown άρχισα να λαμβάνω καθημερινά βίντεο που δημιουργούνται στην εφαρμογή, ακόμα κι από φίλους μου που δεν τα ανεβάζουν αλλά τα μοιράζουν σε όλων των ειδών τα chats. «Πολλοί είναι εκείνοι που φτιάχνουν δικό τους content στο TikTok αλλά δεν το δημοσιεύουν. Κατεβάζουν την εφαρμογή, τους αρέσει και θέλουν να “παίξουν” με challenges και lip syncs αλλά ντρέπονται να τα κάνουν δημόσια. Είναι ζήτημα χρόνου μέχρι ο καθένας να βρει έναν αγαπημένο του διάσημο και, βλέποντας ότι έχει κάνει κι αυτός TikTok, να σκεφτεί “οκ, θα ανεβάσω κι εγώ”», εξηγεί ο Μανώλης Γιαννίκιος, Social Media Manager στην jetdrops (και freelance μουσικός που θα έχετε δει σε αθηναϊκές σκηνές με διάφορα σχήματα).
Όσο μένουμε σπίτι, κάθε μέρα είναι και μια έκρηξη στο TikTok, από τα features της εφαρμογής που ανανεώνονται μέχρι τα concepts που δημιουργούν οι χρήστες
Ο ίδιος μπήκε στο TikTok πριν ενάμιση μήνα κι από τότε μέχρι σήμερα, όταν κοίταξε τελευταία φορά τη λίστα με τους φίλους του που μπορεί να ακολουθήσει, από 20 είχαν πλέον γίνει 1000. «Είναι πολύ casual το περιεχόμενο αλλά απαιτεί ώρα για να το δημιουργήσεις, είναι το κατεξοχήν μέσο που χρησιμοποιείται απ’ όσους έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο. Όσο μένουμε σπίτι, κάθε μέρα είναι και μια έκρηξη στο TikTok, από τα features της εφαρμογής που ανανεώνονται μέχρι τα concepts που δημιουργούν οι χρήστες». Βλέπει πως εμφανίζεται συνέχεια κι από ένα καινούργιο celebrity account -είτε χολιγουντιανού επιπεδου είτε τοπικής εμβέλειας- οι χρήστες μπορούν να παρακολουθήσουν τον λογαριασμό από την αρχή του, κάτι που δεν θυμάμαι να συμβαίνει σε άλλο social media. «Αναπτύσσεται με μεγάλη ταχύτητα αυτές τις μέρες, αξίζει λοιπόν να το παρακολουθήσει κάποιος σε αυτή τη φάση παρότι μπορεί να μην εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω, ίσως όταν λήξει η καραντίνα να σταματήσει και η άνοδός του».
@iamcardib FINESSE!!!!
@jlo Wait for it…😂♥️ @arod13
Ο Ε. είναι 33 ετών περνάει τις περισσότερες μέρες του κορονοϊού μόνος σε ένα άδειο κτίριο, είναι το προσωπικό ασφαλείας ενός ξενοδοχείου. Βρίσκει το TikTok μια «πιο ιδιαίτερη» εφαρμογή απ’ όσες ήδη έχει. «Βλέπω σύντομα βίντεο με μουσική και περνάει ευχάριστα η ώρα μου. Δεν επικοινωνώ με τους φίλους μου μέσω TikTok κι αν δεν ήμασταν σε καραντίνα μπορεί να μην το κατέβαζα, απλά τώρα έχω πολύ ελεύθερο χρόνο. Πιο πολύ μ’ αρέσουν τα βίντεο με ατάκες από δημοφιλείς ελληνικές σειρές, σε αυτά μπορείς να σκηνοθετήσεις λίγο τον εαυτό σου». Κυρίως παρακολουθεί τι κάνουν οι άλλοι χρήστες για μία με δύο ώρες τη μέρα, προς το παρόν έχει ανεβάσει μόνο δύο βίντεο. «Μόλις τελειώσει ο κατ’ οίκον περιορισμός όλων μας δεν σκοπεύω να το σβήσω, αλλά σίγουρα θα το ελαττώσω».
Αυτό που έχει λοιπόν ενδιαφέρον είναι να δούμε πως θα χρησιμοποιήσει το TikTok η ίδια «η γενιά του TikTok».
To στοιχείο που φαίνεται να καθιστά το TikTok εθιστικό για τους χρήστες είναι το γεγονός ότι το περιεχόμενό του καταναλώνεται πολύ γρήγορα, «δεν απαιτεί σκέψη. Σε δευτερόλεπτα έχεις πιάσει το νόημα του βίντεο, αν θα το βρεις αστείο μικρή σημασία έχει, πας στο επόμενο. Έχουμε μάθει να τα θέλουμε όλα πιο γρήγορα, σε αυτό φταίει το Twitter, τα social media γενικά», όπως λέει ο Δημήτρης Καλογερόπουλος, Managing Director και Head of Strategy στην jetdrops. Κι όσοι χρησιμοποιούν το TikTok χωρίς να ανεβάζουν οι ίδιοι βίντεο είναι η γενιά που έχει μεγαλώσει με το facebook, όπως παρατηρεί. «Έχουμε ακούσει και δει πολλά σκάνδαλα περί διαρροής προσωπικών δεδομένων, είμαστε πολύ πιο επιφυλακτικοί από τους νεότερους, η αλληλεπίδραση μας στα social media έχει περάσει σε private επίπεδο, στις ομάδες του Facebook και το messenger. Όσο για το Instagram, είναι κοινή παραδοχή ότι αυτός που ανεβάζει stories το κάνει για δύο λόγους: για να δει πόσοι θα τον δουν και πόσοι θα του στείλουν. Αυτό που έχει λοιπόν ενδιαφέρον είναι να δούμε πως θα χρησιμοποιήσει το TikTok η ίδια “η γενιά του TikTok”».
«Εμείς μπήκαμε στην πορεία, τα πιτσιρικια ήταν εκεί πριν από εμάς», τον συμπληρώνει ο Μανώλης Γιαννίκιος. Το 41% των χρηστών του TikTok είναι μεταξύ 16 και 24 ετών. Μέσα σε ένα βίντεο μάλιστα που έλαβα στο inbox του Facebook, στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, υπήρχε και το εξής μήνυμα: «για το παιδί των ‘90s που μπαίνει στο TikTok αφού είχε αρχικά κοροϊδέψει τους χρήστες του». Απευθυνόταν προφανώς σε μένα – στο εν λόγω βίντεο, λοιπόν, μία millenial χαιρετάει διστακτικά ένα παιδί του 2020.
@sonnyloops
Ο Β. είναι 34 ετών και σε αναστολή εργασίας. Όσον αφορά το TikTok νιώθει ότι βρίσκεται ηλικιακά στην έρημο μεταξύ του δυναμικού νεανικού κοινού και των boomers. «Το κατέβασα όταν διάβασα πικρόχολα σχόλια φίλων σε άλλα κοινωνικά μέσα που κορόιδευαν τα καμώματα της νεολαίας. Μπήκα από περιέργεια για να δω αν όντως η νέα γενιά χάζεψε ή η δική μου άρχισε να γερνάει. Τις πρώτες μέρες σκρόλαρα πολύ, ίσως παραπάνω απ’ όσο θα έπρεπε. Θα χαρακτήριζα ως εθιστικό cringe το συναίσθημά μου ενώ βυθιζόμουν όλο και πιο πολύ σε αυτό».
Όταν τελικά κατάφερε να βγει από την εφαρμογή, ο Κ. έκανε τη δική του αδρή κατηγοριοποίηση των χρηστών του νέου μέσου, με τη χιουμοριστική διάθεση που απαιτούν οι μέρες. «Πρώτη κατηγορία είναι οι πουρέιντζερ -που θα έγραφαν και τα περιοδικά που δεν υπάρχουν πια-, μεσήλικες που προσπαθούν ασθμαίνοντας να ακολουθήσουν ό,τι κάνει η νεολαία και συνήθως το αποτέλεσμα προκαλεί αμηχανία, στην καλύτερη περίπτωση. Η δεύτερη μεγάλη κατηγορία, μάλλον η μεγαλύτερη, αποτελείται από τα γνήσια τέκνα της κοινωνικής δικτύωσης που μάλλον βλέπουν το TikTok ως πεδίο έκφρασης της γενιάς τους τώρα που πλημμύρισαν το Facebook οι γονείς τους και ψάχνουν έναν ασφαλές μέρος να εκφραστούν και να υπερεκτεθούν. Κάπου ανάμεσα στις δύο αυτές κατηγορίες είναι οι inlfluencers-μετανάστες από το Instagram που είδαν στο το TikTok ως ακόμα μια πλατφόρμα προώθησης, ό,τι κι αν είναι αυτό που κάνουν. Πάντως, παρά τα όσα αρνητικά διάβασα, δεν νομίζω ότι κάτι πάει στραβά με τη νεολαία, όπως δεν πήγαινε με τους emo πριν από κάποια χρόνια και με τους ravers πριν από ακόμα περισσότερα».
@rominagafur Do you want to see the results?? ##tutorial
Ανεξάρτητα από κάθε είδους νεανική μόδα που εμφανίζεται στον πλανήτη ίντερνετ, σε καιρό πανδημίας η κίνηση σε όλα τα social media δείχνει να ανεβαίνει με γοργούς ρυθμούς, «o κόσμος ψάχνει παλιό περιεχόμενο στο YouTube, στο Νetflix όλοι έχουν δει τα πάντα ενώ η πλατφόρμα έχει αυξήσει την ποσότητα του περιεχομένου της». Ο Δημήτρης Καλογερόπουλος εντοπίζει ότι αυτή την περίοδο το καθημερινό περιεχόμενο είναι στο Instagram, όχι στο TikTok. Τα βίντεο που ανεβαίνουν σε αυτό το νέο social είναι για εκείνον σαν αυτά που θα βλέπαμε έτσι κι αλλιώς στο Facebook, χωρίς λόγο και αιτία. «Aν ένα brand επιδιώκει μια διαρκή και μακρόχρονη παρουσία στο TikTok σίγουρα δεν θα απευθυνθεί στους 30άρηδες οι οποίοι μπορεί να είναι μέσα τώρα αλλά δεν ξέρω αν θα μείνουν όταν επιστρέψουμε στους κανονικούς μας ρυθμούς. Για να φτιάξεις ένα καλό βίντεο στο TikTok πρέπει να κάνεις μοντάζ. Αν δουλεύεις 9 – 5 κι έχεις δύο ώρες μετακίνησης τη μέρα από το σπίτι στη δουλειά μάλλον δεν θα ασχοληθείς, δεν θα έχεις τη διάθεση».
@mcboogs Quarantine life 😂 ##DecadesofHair ##shareyourplaylist ##WerkItFromHome ##idknever ##smallgestures ##gayngels ##fyp
Η Λ, 36 ετών, κατέβασε την εφαρμογή πριν την καραντίνα για να δει πως μπορεί να δημιουργήσει περιεχόμενο για το fashion brand που εργάζεται και μέχρι πρόσφατα είχε μείνει σε αυτό το κομμάτι του TikTok. Σε μέρες καραντίνας όμως ανήκει σε εκείνους που δημιουργούν βίντεο για να τα μοιράζονται ιδιωτικά και σε άλλες πλατφόρμες. Την πρώτη φορά που άνοιξε την εφαρμογή χρειάστηκε πέντε ώρες μέχρι να προσαρμοστεί στο περιβάλλον της. Τώρα υπολογίζει ότι περνάει δυόμιση ώρες τη μέρα σε αυτή. «Τα χορευτικά challenges μου φαίνονται ματαιόδοξα, νομίζω ότι τα κάνουν όσοι θέλουν να φαίνονται υπέροχοι στα social. Έχει και εκείνους που κάνουν lip sync ελληνικά λαϊκό-ποπ κομμάτια, κάτι που επίσης δεν με ενδιαφέρει. Έχει όμως και πάρα πολλά κωμικά βίντεο που μου αρέσουν. Κι εγώ με τη σειρά μου νιώθω ότι μπορώ να υποδυθώ τη Δήμητρα Παπαδοπούλου στους Απαράδεκτους, να στείλω το βίντεο στους φίλους μου και να περάσω ωραία για λίγο. Αυτές τις μέρες δηλώνω λοιμωξιολόγος – TikTokλόγος». Σε περίπτωση που σας έχει γεννηθεί η απορία αλλά εξακολουθείτε να αρνείστε να μπείτε στην εφαρμογή, από το TikTok δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν τα βίντεο με γατάκια.
@ilovepep 😹I think my cat is broken. ##AnimalLipSync#AnimalLipSync##AnimalLipSync ##cats ##becoolnotcruel ##comedy
«Μέχρι τώρα, το TikTok δεν χρησιμοποιείται για να μοιραστεί κανείς μια εμπειρία. Φτιάχνεις περιεχόμενο επί τούτου το οποίο απαιτεί σεβαστό χρόνο σε αντίθεση με το Facebook και το Instagram που το να ανεβάσεις φωτογραφίες καθημερινά είναι εύκολο, άρα, μαθαίνεις με λιγότερο κόπο τι “πάει” και τι “δεν πάει”, τι αρέσει σε όσους σε ακολουθούν και τι όχι», εξηγεί ο Δημήτρης Καλογερόπουλος. «Ο χρόνος που θα ξοδέψεις για ένα TikTok βίντεο είναι πολύ παραπάνω και η απογοήτευση είναι αντίστοιχα πολύ μεγαλύτερη αν δεις ότι δεν έχει ανταπόκριση», συμπληρώνει. Τονίζει πως αν αφαιρέσουμε την Κίνα (από όπου ξεκίνησε η εφαρμογή το 2017) και την Ινδία από τους χρήστες του TikTok, ο αριθμός που αναλογεί στον υπόλοιπο κόσμο είναι μικρός αναλογικά με το αυτούς που έχουν άλλες πλατφόρμες. Όσο για τις εμπορικές της δυνατότητες, η Ελλάδα έχει πάντα την ιδιαιτερότητα της πολύ μικρής αγοράς. «Συνεπώς, αν το TikTok δεν αυξήσει το δίκτυό του σύντομα, αν δεν παράξουν περιεχόμενο οι εγχώριοι influencers, αργά η γρήγορα θα φυγουν κι αυτοί που είναι ήδη μέσα, το είδαμε να συμβαίνει και με το Snapchat. Αν λοιπόν είσαι ένα μεγάλο, παγκόσμιο brand, αν είσαι ήδη παντού και σε ξέρουν όλοι, θα έλεγα “ναι, μπορείς να το κάνεις, μπες στο TikTok για να είσαι μπροστά από τους υπολοιπους, για να το δοκιμάσεις”. Αν είσαι μια εταιρεία με περιορισμένο marketing budget και θες να δεις χειροπιαστό αποτέλεσμα, τότε δεν είναι το μέσο που θα σου πρότεινα να δουλέψεις».
Θα χαρακτήριζα ως εθιστικό cringe το συναίσθημά μου ενώ βυθιζόμουν όλο και πιο πολύ στο TikTok.
Η Λ. έχει εντοπίσει στο TikTok να γίνεται συχνά outing, έχει συναντήσει βίντεο από κοινωνικές ομάδες που δεν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στα άλλα «πολύ κλειστά» μας social media – όπως είναι οι Έλληνες Ρομά- έχει βρεθεί να παρακολουθεί εξομολογήσεις χρηστών (κυρίως από το εξωτερικό) για μια δύσκολη στιγμή τους. Όπως επίσης έχει εντοπίσει ότι το περιεχόμενο επαναλαμβάνεται. «Από ένα σημείο και μετά βλέπεις τα ίδια πράγματα, κάνει κάποιος τη Ντένη Μαρκορά και μετά ακολουθούν όλοι. Είναι σαν τη μέρα της μαρμότας σε social media αλλά κολλάς γιατί το περιεχόμενο είναι ευχάριστο στην πλειοψηφία του. Όταν είσαι αναγκαστικά στο σπίτι, με το TikTok περνάει πολύ ώρα άκοπα».
Είναι ενεργή και σε άλλα social media αλλά δεν τα προτιμά αυτές τις μέρες. «Στο Facebook αυτή τη στιγμή επικρατεί μια μιζέρια, τσακώνονται οι υπέρ και οι κατά του εγκλεισμού. Tο TikTok όμως θυμίζει το Instagram στην αρχή του, πριν γίνει στυλιζαρισμένο, όταν ήταν η χαρα του ερασιτέχνη φωτογράφου. Είναι η χαρά του ερασιτέχνη σκηνοθέτη/ χορευτή/ ηθοποιού και μ’ αρέσει αυτό».
Πιστεύει ότι όσοι σχολιάζουν αρνητικά το TikTok αυτές τις μέρες είναι και εκείνοι που δεν μπορούν να το καταλάβουν. «Είναι όπως όταν οι γονείς μου τα είχαν βάλει με το Facebook κι έπειτα από τρία χρόνια έκαναν λογαριασμό. Πριν από μερικές μέρες, ένας φίλος μου γύρω στα 45 μου είπε ότι έκανε λογαριασμό στο TikTok για χάρη του αδελφού του, για να ελέγχει τι κάνουν τα ανίψια του “εκεί μέσα”, με τη σκέψη ότι είναι ο κουλ θείος και θα τον κάνουν αποδεκτό. Αλλά δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει και πώς λειτουργεί, αυτό μου έλεγε».
@nickosgian ##duoxenoi ##2xenoi ##dioxenoi ##dioksenoi ##2ksenoi ##nteni ##ntenimarkora ##ntenimarkoraforever ##flora ##greekcomedy ##fy##fyp
Πολλά θετικά έχει εντοπίσει και ο Μανώλης Γιαννίκιος στην εφαρμογή- παιδί του Ζανγκ Γιμίνγκ (που έφυγε από τη Microsoft γιατί τον «έπνιγε» κι έπιασε τα apps, δοκίμασε διάφορα και όταν κατέληξε ότι θέλει να αφιερωθεί στην κατηγορία social video άρχισε να εξαγοράζει τυχόν ανταγωνιστές). «Είναι το μοναδικό -μέχρι στιγμής social- που έδειξε να είναι all-inclusive με το που το άνοιξα, είναι συντριπτική η πλειοψηφία του θετικού περιεχομένου σε σχέση με φυλετικά θέματα, μένει μακριά από στερεότυπα, το ότι ο οποιοσδήποτε μπορεί να αποκτήσει άπειρους followers αυτή τη στιγμή είναι το πρώτο πραγμα που παρατήρησα και με έκανε να το συμπαθήσω σαν μέσο. Το άλλο θετικό που έχει αυτή τη δεδομένη στιγμή -το οποίο έχει περάσει σε όλα τα social media αλλα στο TikTok επικρατεί- είναι πως κάθε βιντεο αφορά τον ιό και το πως βιώνει ο καθένας την καραντίνα του στο σπιτι του. Ταυτόχρονα, υπάρχει ένα feature στην εφαρμογή που οποιοδήποτε βίντεο ανεβαίνει με hashtag σχετικό με τον κορονοϊό, το TikTok προσθέτει μόνο του ένα link που σε οδηγεί στη σελίδα του Διεθνούς Οργανισμού Υγείας. Είτε με πιο χιουμοριστική διάθεση είτε με πιο σοβαρό περιεχόμενο, παρατηρώ ότι οι χρήστες έχουν τη διάθεση να ευαισθητοποιήσουν ο ένας τον άλλον, ακόμα και εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας σε όλο τον κόσμο υπάρχουν που ανεβάζουν περιεχόμενο».
Tο TikTok όμως θυμίζει το Instagram στην αρχή του, πριν γίνει στυλιζαρισμένο, όταν ήταν η χαρα του ερασιτέχνη φωτογράφου.
Προκειμένου να ευαισθητοποιήσει για το τακτικό πλύσιμο των χεριών που απαιτείται, το Υπουργείο Υγείας του Βιετνάμ έφτιαξε ένα ποπ κομμάτι, συνεργάστηκε με δύο content creators (που βρίσκονται και στο TikTok), κι εκείνοι έφτιαξαν μια χορογραφία. Το video έγινε viral και έφτασε μέχρι το Last Week Tonight και τον Τζον Όλιβερ που έκανε live στην εκπομπή του τη χορογραφία για το σωστό πλύσιμο των χεριών. «Αυτές τις μέρες, αν έχεις σε μια καρτέλα ανοιχτή μια ελληνική εφημερίδα, σε μια άλλη το Facebook και στο κινητό σου το TikTok έχεις τρία διαφορετικά επίπεδα ενημέρωσης για το τι συμβαίνει σε καθημερινή βάση, σε επίσημο, ημιεπίσημο, και εντελώς ανεπίσημο επίπεδο».
Στο TikTok, οι χρήστες δεν μπορούν να ελέγξουν ποιος τους χαρίζει το like του και ποιος όχι, ίσως αυτό βοηθάει στην αποφυγή παρεξηγήσεων που έχουν προκύψει σε άλλα social media. Όμως, το φαινόμενο της διαδικτυακής κλειδαρότρυπας, η εύκολη και ελεύθερη πρόσβαση στη ζωή πολλών άλλων αγνώστων δεν είναι κάτι που μπορεί να εκλείψει, εκτός αν μια μέρα σταματήσουν να λειτουργούν όλες οι εφαρμογές. Η Χ είναι 29 ετών, κατέβασε το TikTok εν μέσω καραντίνας αλλά δεν πιστεύει πώς το χρησιμοποιεί μόνο και μόνο επειδή έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο, άλλωστε έχει να παραδώσει καθημερινά τηλεργασία και μάλιστα απαιτητική. «Δεν βλέπω άλλο κόσμο πέρα από το αγόρι μου και τους γονείς του, νιώθω να μου λείπουν ακόμα και οι άγνωστοι που χάζευα στο μετρό, ή το να κάθομαι σε ένα μέρος με περατζάδα και παρέα για να σχολιάζουμε κόσμο. Πιστεύω λοιπόν ότι μπαίνω λόγω έλλειψης κοινωνικοποίησης. Παράλληλα, το να βλέπω αγνώστους σε καταστάσεις που προσωπικά βρίσκω άβολες μου φαίνεται διασκεδαστικό ενώ τα υπόλοιπα social μου είναι αυτή τη στιγμή πιο καθώς πρέπει απ’ όσο χρειάζομαι. Περνάω πολύ ωραία, είναι η ένοχη απόλαυσή μου, ακόμα και για ένα τέταρτο μετά τη δουλειά».
@iamfoureira
Το Facebook εξακολουθεί να κρατάει τα σκήπτρα του χρόνου που ξοδεύουν οι χρήστες των social media σε παγκόσμιο επίπεδο, με μέσο όρο τα 58,5 λεπτά. Ακολουθεί το Instagram με 53 λεπτά, ενώ ο νέος παίκτης έχει μπει δυναμικά στον αγώνα, αφού στο Tik Tok αντιστοιχούν 52 λεπτά την ημέρα. Ο χρόνος που του αφιερώνουμε σε μια τέτοια συγκυρία σημαίνει και πως η εφαρμογή θα παραμείνει στο κινητό μας σε βάθος χρόνου;
Ο Δημήτρης Καλογερόπουλος μας θυμίζει ότι κάποτε υπήρχε το musical.ly, του οποίου η εφαρμογή εξαγοράστηκε από το Tik Tok. «Φάνηκε πως το lip sync κάποια στιγμή τελειώνει. Κάποτε υπήρχε και το Vine που είμαι σίγουρος πως αν ρωτήσουμε τους χρήστες του Tik Tok δεν θα το γνωρίζουν, είχε βίντεο των 6 δευτερολέπτων και λιγότερα features. Δεν ξέρω λοιπόν αν έχει φτάσει η εποχή που μπορούμε να παράγουμε ποιοτικό περιεχόμενο σε 15 δευτερολεπτα. Βέβαια, και πριν την εμφάνιση του Facebook υπήρξαν άλλα παρόμοια που έκαναν την ίδια δουλειά και δεν προχώρησαν, δεν είναι πάντα ο πρώτος αυτός ο οποίος μένει. Άρα, μένει να δούμε πώς θα εξελιχθεί το TikTok μετά τον κορονοϊό».
Το να βλέπω αγνώστους σε καταστάσεις που προσωπικά βρίσκω άβολες μου φαίνεται διασκεδαστικό, ενώ τα υπόλοιπα social μου είναι αυτή τη στιγμή πιο καθώς πρέπει απ’ όσο χρειάζομαι. Περνάω πολύ ωραία, είναι η ένοχη απόλαυσή μου, ακόμα και για ένα τέταρτο μετά τη δουλειά.
Δεν περνάω την καραντίνα με κάποιο έφηβο παιδί, όλο αυτό το θέμα ξεκίνησε από το ότι το TikTok έχει μπει στην ημερήσια διάταξη σχολιασμού του facebook. Η προσωπική μου επαφή με το νέο μέσο περιορίζεται στα βίντεο που φτιάχνουν για «ιδιωτική χρήση» οι φίλοι μου – υποδυόμενοι συνήθως κάποια από τις πληθωρικές πρωταγωνίστριες της ελληνικής τηλεόρασης, παριστάνοντας τη Ντόρα Μπακογιάννη που ρωτάει ένα τηλεοπτικό συνεργείο αν θέλει «σοκολατάκι» ή θυμούνται μια σκηνή από το Lion King. Κι όταν ο συγκάτοικός μου ανοίγει την εφαρμογή νιώθω να ακούω τους ίδιους άγνωστους ήχους σε λούπα. Αν πάλι ακούσω κάτι γνώριμο, θα ρίξω μια κλεφτή ματιά στην οθόνη του κινητού να δω τι συμβαίνει.
Μιλώντας με τον Δημήτρη Καλογερόπουλο και τον Μανώλη Γιαννίκιο της jetdrops, ρώτησα τους ειδικούς πόσο χρονών είναι. Και καθώς είμαστε κοντά ηλικιακά τους εξομολόγηθηκα ότι «από τα λίγα που ξέρω για το TikTok νιώθω ήδη μεγάλη γι’ αυτό», ότι με πιάνω να γελάω με όσους γράφουν «μα τι κάνουν μεγάλοι άνθρωποι στο TikTok;» κι ας μην έχω δοκιμάσει να αποκτήσω πλήρη είκονα του τι συμβαίνει στην εφαρμογή κατεβάζοντάς την. «Όμως καταναλώνεις, το ότι μπαίνεις στη διαδικασία να ασχοληθείς με αυτό ακόμα κι αν δεν είσαι χρήστης του δείχνει ότι υπάρχει κάτι εκεί που σου κεντρίζει το ενδιαφέρον», απάντησαν γελώντας κι έχουν δίκιο.
Το TikTok – όπως και κάθε νέο αναδυόμενο «σόσιαλ»- πολλοί εμίσησαν, την περιέργεια που γεννάει κάθε τι που συμβαίνει μαζικά στο ίντερνετ, ουδείς.