«Κάλλιο γαϊδουρόδενε, παρά γαϊδουρογύρευε.» Όλοι γνωρίζουμε τα χρήσιμα τηλέφωνα, όπως της Αστυνομίας (100), του ΕΚΑΒ (166), της Πυροσβεστικής (199), καθώς και τον ενιαίο ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης (112). Τι συμβαίνει όμως όταν μας τυχαίνει κάτι, το οποίο δεν εμπίπτει στις παραπάνω κατηγορίες; Για να αποφύγουμε καταστάσεις πανικού και να γλιτώσουμε τον χαμένο χρόνο, συγκεντρώσαμε παρακάτω οργανισμούς και αριθμούς στους οποίους μπορείτε να απευθύνεστε για την εκάστοτε περίπτωση που σας απασχολεί.

Αντιμετωπίζετε διάφορες αδικίες και παρανομίες από τράπεζες, εταιρείες τηλεπικοινωνιών, ασφάλισης, διοργάνωσης ταξιδιών; Θεωρείτε ότι σας εξαπάτησαν γυμναστήρια ή κέντρα αισθητικής; Βλέπετε αισχροκέρδεια σε κέντρα εστίασης, τουριστικά ή συγκοινωνίες; Μπορεί τα θέματα να έχουν να κάνουν και με θέματα στέγασης, διδάκτρων ή ηλεκτροδότησης. Για όλα αυτά, μπορείτε να απευθύνεστε στην Γραμμή Καταναλωτή, στο 1520. Εκεί, μπορείτε να υποβάλλετε τα παράπονά σας, τις καταγγελίες σας αλλά και να ενημερώνεστε για καταναλωτικά ζητήματα. H τηλεφωνική γραμμή είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.

Αν έχετε θέματα σχετικά με την ΔΕΗ, καλείτε το 11770 και για την ΕΥΔΑΠ το 1022. Ο αριθμός που πρέπει να γνωρίζετε για το Κέντρο Δηλητηριάσεων είναι το 210  7793 777 και για το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ) το 210  5212 000.

Αν επικρατεί κατάσταση έκτακτης ανάγκης σε πληθυσμιακές ομάδες που διέρχονται κρίση, καλέστε την γραμμή SOS 197 για παροχή βοήθειας σε άστεγους για παράδειγμα ή παροχή βοήθειας σε θύματα φυσικών καταστροφών.

Αν ένας άνθρωπος είναι στα πρόθυρα αυτοκτονίας, τηλεφωνήστε άμεσα στην γραμμή παρέμβασης της Κλίμακας 1018.

Για αναγγελία απώλειας ηλικιωμένων καθώς και για καταγγελίες κακοποίησης και για ψυχολογική υποστήριξη, απευθυνθείτε στο SILVER ALERT HELLAS (τηλ. 1065).

Αισθάνεστε ότι δέχεστε σωματική κακοποίηση; Μήπως πρόκειται για ψυχολογική, συναισθηματική ή λεκτική βία; Ίσως είστε θύμα οικονομικής βίας; Αν έχετε υποστεί βιασμό ή απόπειρα βιασμού, αν έχετε υπάρξει θύμα πορνείας ή trafficking ή σεξουαλικής παρενόχλησης στην εργασία, σε κοινωνικό χώρο ή στην οικογένεια, τότε πρέπει να τηλεφωνήσετε στο 15 9000. Η γραμμή αυτή απευθύνεται και σε τρίτα πρόσωπα για την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας και σε πολίτες και φορείς, προκειµένου να πληροφορηθούν για θέµατα σχετικά µε την πρόληψη και την αντιµετώπιση της βίας κατά των γυναικών, για θέµατα ισότητας των φύλων και για ψυχοκοινωνική συµβουλευτική σε περιστατικά που απαιτούν άµεση ψυχολογική και κοινωνική στήριξη και σχετίζονται µε βία κατά των γυναικών. Τη γραμμή στελεχώνουν ψυχολόγοι και κοινωνιολόγοι που παρέχουν άμεση βοήθεια σε έκτακτα και επείγοντα περιστατικά βίας σε 24ωρη βάση, 365 µέρες το χρόνο. Ταυτόχρονα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής επικοινωνίας των γυναικών µέσω της διεύθυνσης e-mail: [email protected]. Επίσης, μπορεί να γίνει παραποµπή περιστατικών σε Ξενώνες, σε Συµβουλευτικά Κέντρα κατά της βίας, σε Υπηρεσίες Υγείας, και άλλους συνεργαζόµενους φορείς. Πώς αναγνωρίζεις τη βία; Κάνε κλικ εδώ.


Η ΓΓΙΦ λειτουργεί Συμβουλευτικά Κέντρα παρέχοντας δωρεάν υπηρεσίες πληροφόρησης και συμβουλευτικής σε γυναίκες που απευθύνονται σε αυτά. Τα Συμβουλευτικά Κέντρα της ΓΓΙΦ λειτουργούν στην Αθήνα (Νίκης 11, Αθήνα (Σύνταγμα), Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 08:30 – 16:30, 105 57, 210 33.17.305-6 / F: 210 33.15.787, [email protected]), παρέχοντας ψυχοκοινωνική και νομική υποστήριξη σε γυναίκες θύματα βίας, καθώς και σε άλλες περιοχές της χώρας. Για άλλα συμβουλευτικά κέντρα γυναικών που υπάρχουν ανά την Ελλάδα, κάντε κλικ εδώ.

Υπάρχουν επίσης και τα Συμβουλευτικά Κέντρα Δήμων, τα οποία μπορείτε να βρείτε εδώ. Υπάρχει ακόμη η γραμμή SOS κατά της σωματεμπορίας στο 800 11 14400, ενώ λειτουργεί το Κέντρο Κακοποιημένης Γυναίκας για ψυχολογική υποστήριξη και νομικές συμβουλές (210 5235 318 και 210 4112 091, 9.00 π.μ. – 6.00 μ.μ., SOS: 210 3220 900, 6.00 μ.μ. – 10.00 μ.μ.). Στην Θεσσαλονίκη, βρίσκεται η Στέγη Κακοποιημένης Γυναίκας & Ανήλικου Κοριτσιού (2310 528 483 και 2310 519 594) για παροχή προσωρινής στέγασης σε ασφαλή χώρο και υποστηρικτικές υπηρεσίες για την κοινωνική επανένταξη των κακοποιημένων κοριτσιών και γυναικών.

Είσαι παιδί, έφηβος ή γονιός που ανησυχεί για φαινόμενα βίας που μπορεί να αντιμετωπίζει το παιδί, όπως bullying, παραμέληση, σωματική, σεξουαλική ή/και ψυχολογική κακοποίηση, παράνομη διακίνηση και εμπορία; Μέσω της εθνικής γραμμής SOS 1056 μπορείτε να βρείτε άμεσα ανθρώπους να σας ακούσουν και να δράσουν, ώστε να προσφέρουν την στήριξη που χρειάζεται σε κάθε περίπτωση. Μπορεί να γίνει επιτόπια παρέμβαση και αντιμετώπιση περιστατικών παιδιών σε κρίση ή κίνδυνο και καταγραφή ανώνυμων και επώνυμων καταγγελιών κακοποίησης/ παραμέλησης παιδιών/ οικονομικής εκμετάλλευσης/ παράνομης διακίνησης (trafficking). Ακόμη και για περιστατικά παιδιών θυμάτων ηλεκτρονικού εγκλήματος. Παρέχονται επίσης υποστηρικτικές υπηρεσίες και προγράμματα για την αναζήτηση εξαφανισθέντων παιδιών – παιδιών θυμάτων αρπαγής, καθώς και για ασυνόδευτα παιδιά θύματα οικονομικής μετανάστευσης.


Αν είστε ή ξέρετε κάποιο παιδί αλκοολικών που χρειάζεται βοήθεια, τηλεφωνήστε στο 2105239161. Επίσης, Το Χαμόγελο του Παιδιού (Τηλ. 210 33 06 170 έως και 79) μεριμνά για κακοποιημένα, εγκαταλελειμμένα κι εξαφανισμένα παιδιά, λειτουργώντας την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000, η οποία παρέχει δωρεάν υποστήριξη σε παιδιά που έχουν εξαφανιστεί, την οικογένειά τους, ενώ παράλληλα δέχεται ανώνυμα και επώνυμα πληροφορίες για περιστατικά εξαφάνισης (φυγή εφήβου, απαγωγή, γονική αρπαγή, ανησυχητική εξαφάνιση) τις οποίες και προωθεί στις αρμόδιες Αρχές.

Αν πιστεύετε ότι έχετε πέσει θύμα Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, τηλεφωνήστε στο 11188 ή στο 210 647 6959 (Email: [email protected], Λ. Αλεξάνδρας 173, Τ.Κ. 11522, Αθήνα) και διαβάστε εδώ χρήσιμες συμβουλές για ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Η Υποδιεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος βρίσκεται επί της Μοναστηρίου 326, Τ.Κ. 54 121, Θεσσαλονίκη και τα στοιχεία επικοινωνίας της είναι: 2310 388 772, [email protected]). Στο www.cyberkid.gr  παρέχονται χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με το πως μπορεί να εκμεταλλευτεί όλη η οικογένεια τα θετικά των σύγχρονων τεχνολογιών που μας περιβάλλουν και φυσικά του διαδικτύου, ενώ υπάρχει διαθέσημη και εφαρμογή για Android, iOS, Windows.

Το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προχώρησε στην δημιουργία ιστοτόπου με την ονομασία Cyber Alert, όπου καταγράφονται εμπεριστατωμένα όλοι οι κίνδυνοι που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι χρήστες του διαδικτύου κατά την πλοήγησή τους. Στην πλατφόρμα Feel Safe παρουσιάζονται με άμεσο τρόπο οδηγίες για την αποφυγή ηλεκτρονικών απατών ανά κατηγορία. Ο συνδυασμός αυτών των πληροφοριών με online γραμμή καταγγελιών (SOS) και η καθημερινή ενημέρωση από εξειδικευμένους αξιωματικούς της ΔΙ.Δ.Η.Ε. για τις τρέχουσες παγίδες – απάτες κρίνεται ως καθοριστική στην έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών.

Είστε επιβάτες σε πλοίο εσωτερικής γραμμής και και το δρομολόγιο έχει καθυστέρηση; Ακυρώθηκε το ταξίδι σας; Περιμένετε να ταξιδέψετε και το πλοίο δεν είναι στο λιμάνι; Δεν σας έδωσαν την θέση που δικαιούστε; Με ποιόν τρόπο θα αποζημιωθείτε; Ενημερωθείτε για τα δικαιώματά σας από το ενημερωτικό φυλλάδιο που εξηγεί τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις όσων ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία. Δείτε τις 21 χρηστικές ερωτήσεις και απαντήσεις που περιέχονται στο φυλλάδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής, κάνοντας κλικ εδώ. Για την Άμεση Δράση του Λιμενικού Σώματος, κάλεσε στο 108. Δείτε εδώ τη σύνοψη των διατάξεων που αφορούν τα δικαιώματα επιβατών των θαλάσσιων μεταφορών σε περίπτωση ατυχήματος.


Αν καλείστε να πληρώσετε πολύ ακριβά από τα κυλικεία πλοίων, καταγγείλτε το. Οι επιβάτες που μετακινούνται με πλοία εσωτερικών γραμμών μπορούν, με την νέα αγορανομική διάταξη που θέσπισε το Υπουργείο Οικονομίας ΦΕΚ (Β’ 2091/2016), να αγοράζουν από τα κυλικεία των πλοίων, μια σειρά από προϊόντα, σε φθηνότερες τιμές. Δείτε τα προϊόντα και τις τιμές που πρέπει να πωλούνται (με το ΦΠΑ) στην φωτογραφία παρακάτω. Στις περιπτώσεις που δεν τηρείται η παραπάνω διάταξη και σας ζητούν να πληρώσετε ακριβότερα κάποιο από τα παραπάνω προϊόντα, καταγγείλτε τον παραβάτη στα Κεντρικά Λιμεναρχεία Πειραιά (213 214 7671, 210 4102269), Ραφήνας (22943 21200), Λαυρίου (22923 20401). Είτε στην Ένωση Καταναλωτών Ελλάδος (210 4111080) είτε στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (1520).

Αν δίπλα σας καπνίζει κάποιος, καταστρατηγώντας την αντικαπνιστική νομοθεσία -ακόμη και στον χώρο του νοσοκομείου-, χρησιμοποιείστε την τηλεφωνική γραμμή 1142. Παρέχονται ακόμη πληροφορίες σχετικά με την διακοπή του καπνίσματος.

Αν υπάρχουν αιτήµατα για ανθρωπιστική βοήθεια και παραχώρηση χώρων απευθύνεστε στους Ξιφαρά Παύλο, Χρόνη Χρήστο και Βασιλόπουλο τηλεφωνικά στο 213-1364931/32/33 και μέσω mail στα [email protected] ή [email protected].

Αν είστε σε ένα εστιατόριο, μια ταβέρνα ή οποιονδήποτε χώρο εστίασης και παρατηρήσετε κάποια πηγή μόλυνσης ή δηλητηρίασης, απευθυνθείτε στην Γραμμή Καταναλωτή (1520) ή τις κατά τόπους Υγειονομικές Υπηρεσίες.

Αν έχετε απορίες ή θέλετε να κάνετε μια καταγγελία σχετική με φαγητό, τις σφραγίδες των κρεάτων, επικοινωνήστε με τον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (Ε.Φ.Ε.Τ.) στο 210-6971600.

Αν τα παιχνίδια που έχετε αγοράσει για τα παιδιά σας δεν έχουν την  ένδειξη «CE» , που σημαίνει ότι ο κατασκευαστής τηρεί τις προδιαγραφές ασφάλειας που έχει θεσπίσει η Ε.Ε, καλέστε την Ένωση Καταναλωτών (210 4111080).

Αν υπάρχει πιθανότητα να έχετε εκτεθεί στον ιό HIV, τότε δεν έχετε παρά να καλέσετε στο 210 3310 400 ή 2310 282 284 για Θεσσαλονίκη και να κλείσετε ανώνυμα ραντεβού, το οποίο διαρκεί μισή ώρα μαζί με την ενημέρωσή σας και μαθαίνεται εκείνη την ώρα το αποτέλεσμα των εξετάσεων. Το Ath Check Point βρίσκεται απέναντι από την Πλατεία Μοναστηρακίου στην οδό Πιττάκη 4 και λειτουργεί καθημερινά εκτός Κυριακής, από τις 12.00 ως τις 20.00. Το Thess Check Point λειτουργεί επί της Αλεξάνδρου Σβώλου 15 (Δευ.: 16:00 – 20:00, Τρ. – Παρ.: 12:00 – 20:00, Σαβ.: 12:00 – 16:00). Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και την τηλεφωνική γραμμή για το AIDS Νοσοκομείου Α. Συγγρός (210 7222 222).

Αν είστε αντιμέτωποι με περιστατικό ψυχικής υγείας, μπορείτε να απευθυνθείτε: στο S.O.S Αιγινήτειο (210­7222333), στο Ελληνικό Κέντρο Ψυχιατρικής Περίθαλψης (800 111 0401), στο Εθνικό Κέντρο Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας (197), στην Ανοιχτή Γραμμή του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής (210­3617089) ή να καλέσετε στην Ανοικτή Γραμμή Οικογενειακής Συμβουλευτικής και Θεραπείας (2105234737).

Αν βρείτε έναν αδέσποτο σκύλο ή μια γάτα στον δρόμο, επικοινωνήστε άμεσα με έναν κτηνίατρο για τη μεταφορά του αν είναι χτυπημένο (η Ελληνική Φιλοζωϊκή Εταιρεία μεταφέρει με τα ασθενοφόρα της τα αδέσποτα ζώα δήμων με τους οποίους συνεργάζεται, για να τα περιθάλψει στις εγκαταστάσεις της) ή καλέστε την γραμμή επικοινωνίας του adespoto.gr (211 800 2009). Αν η ώρα έχει περάσει ή είναι Κυριακή, μπορείτε να δείτε εδώ μια λίστα με τα 24ωρα κτηνιατρεία για περιπτώσεις ανάγκης. Χρήσιμα τηλέφωνα πολλών φιλοζωϊκών οργανώσεων που θα σπεύσουν να σας βοηθήσουν και να σας κατευθύνουν θα βρείτε, αν κάνετε κλικ εδώ.

Αν κάποιος σας απειλήσει για το αδέσποτο που φροντίζετε, μην το αφήσετε τόσο πολύ, ώστε ο «γείτονας» που ενοχλείται από την παρουσία του αδέσποτου να το σκοτώσει/εξαφανίσει/φολιάσει κλπ. Πριν να γίνει το κακό (τότε θα είναι αργά) επισκεφθείτε το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής σας και ζητήστε από τον Αξ/κο υπηρεσίας να καταγραφεί στο βιβλίο συμβάντων η απειλή κατά της ζωής του ζώου κατά τον Ν.4039/2012, άρθρο 16. Η κακοποίηση των ζώων αποτελεί αυτεπαγγέλτως διωκόμενο έγκλημα και αυτόφωρο, ενώ σκόπιμη κρίνεται  και  η  επιτόπια  μετάβαση  του  αρμοδίου  Εισαγγελέα.

Αν έχετε γνώση φορολογικών παραβάσεων, παράνομων ενεργειών κρατικών λειτουργών αλλά και υποθέσεων διαφθοράς στον δημόσιο τομέα, καλέστε τον πενταψήφιο αριθμό 11012. διωξη οικονομικου εγκληματος/Οικονομική Αστυνομία Αποδείξεις;

Για πυρκαγιές σε δάση, λαθροϋλοτομίες, λαθροθηρία, καταπατήσεις και εκχερσώσεις, τηλεφωνήστε στο Συντονιστικό Κέντρο Δασοπροστασίας (τηλ. 1591). Στοιχεία επικοινωνίας των δασικών υπηρεσιών για την κάθε περιοχή μπορείτε να βρείτε εδώ.

Αν χρειάζεστε άδειες ή οποιαδήποτε άλλη πληροφόρηση το site του Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών έχει τον Οδηγό του Πολίτη, όπου μπορείτε να διαβάσετε απλά και εύκολα τις πληροφορίες που χρειάζεστε, ταξινομημένες ανά κατηγορία.

Γενικά, υπάρχουν ενώσεις καταναλωτών ανά την Ελλάδα που έχουν αποκλειστικό σκοπό την προστασία των συμφερόντων του καταναλωτικού κοινού. Εκπροσωπούν τους καταναλωτές στα όργανα στα οποία προβλέπεται η εκπροσώπηση καταναλωτών, ενημερώνουν και συμβουλεύουν τους καταναλωτές, τους αντιπροσωπεύουν δικαστικά και εξώδικα και ασκούν συλλογικές αγωγές σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου. Μπορείτε να δείτε το πλήρες Μητρώο των Ενώσεων, κάνοντας κλικ εδώ.

Στην πλειοψηφία τους, οι παραπάνω τηλεφωνικές γραμμές λειτουργούν όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και συνδέουν τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει με το αρμόδιο πρόσωπο. Οι κλήσεις είναι οι περισσότερες χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνουν από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (ακόμη και χωρίς κάρτα SIM) και από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους χωρίς τηλεκάρτα.