Πανδημία ξεπανδημία, η Black Friday ήρθε και φέτος. Δε χρειάζεται να σας το πούμε εμείς, το λένε τα δεκάδες μέιλ με προσφορές που έχετε πάρει τις τελευταίες εβδομάδες, τα άπειρα τηλεοπτικά/ραδιοφωνικά σποτ στις οθόνες σας, τα εξατομικευμένα ads στα προφιλ σας στα σόσιαλ μίντια που σας έχουν κάνει πάλι να αναρωτιέστε αν σας «ακούνε» τα έξυπνα τηλέφωνά σας.
Κάποιος μπορεί να δει τη φετινή Μαύρη Παρασκευή με την οπτική «εδώ ο κόσμος καίγεται κι ο καπιταλισμός χτενίζεται», κάποιος άλλος να πει ότι αν μια χρονιά ήταν απαραίτητη, αυτή ήταν φέτος με την ανάγκη τόνωσης της οικονομίας – το ποτήρι πάντα είναι όσο γεμάτο αποφασίζουμε εμείς.
Και κάποιοι άλλοι -πολλοί, πάρα πολλοί- σε όλον τον κόσμο έχουν αποφασίσει ότι η φετινή Black Friday είναι μια καλή μέρα για «να κάνουν την Amazon να πληρώσει». #MakeAmazonPay, λοιπόν, ένα σύνθημα που έρχεται να εκφράσει το αίτημα να μπουν regulations στον τρόπο που λειτουργούν οι tech giants σε όλον τον κόσμο. Έχει τη δική του ιστοσελίδα, υποστηρίζεται από μια Συμμαχία εργαζομένων, συνδικάτων, ακτιβιστών και βουλευτών απ’ όλο τον κόσμο – μια ενδεικτική λίστα: ITUC, UNI Global Union, Public Services International και τα Amazon Workers International, το Amazon Employees for Climate Justice μέχρι το Tax Justice Network και το Data for Black Lives.
Αναμεσά τους και η Προοδευτική Διεθνής, που τουίταρε χθες (εξασφαλίζοντας το RT και του Ρόμπερτ Σμιθ των Cure) το εξής απόσπασμα από ρεπορτάζ του βρετανικού Yahoo Finance: «Αν ο Τζεφ Μπέζος έδινε 105.000 δολάρια μπόνους σε κάθε υπάλληλο της Amazon, θα ήταν το ίδιο πλούσιος όσο και στην αρχή της πανδημίας. Κι όμως τους δίνει μπόνους 150-300 δολάρια: ψίχουλα μπροστά σε αυτά που τους χρωστάει όσο βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της πανδημίας».
Στο πλάι της Progressive International και το MέΡΑ25 που τρέχει την δική του καμπάνια στην Ελλάδα. Ζητώντας: «Στις 27/11 μην ψωνίσεις τίποτα από την Amazon-μην επισκεφτείς καν το site της! Μια πολύ μικρή πράξη, που θα έχει όμως πολύ μεγάλες συνέπειες. Γιατί ο γιγαντισμός της Amazon που της έχει επιτρέψει να είναι ισχυρότερη από κυβερνήσεις, αδιάβροχη από δημοκρατικό έλεγχο και απολύτως βλαπτική για την εργασία, την υγεία και ναι, τη δημοκρατία, βασίζεται στη δική σου συναίνεση και συμμετοχή. Μια συμμετοχή που είναι μονόπλευρη υπέρ της Amazon ως προς τα κέρδη, και μονόπλευρη εναντίον σου ως προς τα οφέλη: γιατί η Amazon έχει καταφέρει να αποδίδει ελάχιστα στους δημιουργούς του περιεχομένου που διακινεί, και καθόλου φόρους! (στην Ελλάδα, δεν έχει καν φορολογική/φορολογίσιμη παρουσία). Επιπρόσθετα, ο άνευ κοινωνικού αντιγυρίσματος γιγαντισμός της Amazon, ναρκοθετεί τον κοινωνικό ιστό, στραγγαλίζοντας το μικρομεσαίο ανταγωνισμό και νοθεύοντας το ηλεκτρονικό εμπόριο».
Να πέσει και το σχετικό βίντεο με το μήνυμα του Γιανη Βαρουφάκη…
Τώρα, να σας προλάβουμε πριν αρχίσετε να τσακώνεστε για τον όρο «τεχνοφεουδαρχία» ή για το πώς αφού είναι τόσο κακή η Amazon πωλούνται εκεί τα βιβλία του Βαρουφάκη (πιθανότατα δεν τον ρώτησαν π.χ. η Random House και η Routledge που τα εκδίδουν, εξίσου πιθανά δεν το ζήτησε κι εκείνος να διατίθενται μόνο σε «μικρά βιβλιοπωλεία»). Ή για το πόσο ουσιαστικό θεωρείτε τον ακτιβισμό που εξαντλείται συμβολικά σε ένα 24ωρο.
Δε σας προλάβαμε; ΟΚ, να σας διακόψουμε τότε, ζητώντας να ρίξετε μια ματιά και σε αυτό. Είναι η έκθεση της Διεθνούς Αμνηστίας με τίτλο “Amazon. Let Workers Unionize” που καταγράφει τη μεταχείριση της εταιρείας σε εργαζόμενους/ες στη Γαλλία, την Πολωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.
Οι ερευνητές/ριες διαπίστωσαν ότι η Amazon έχει υπονομεύσει τις προσπάθειες των εργαζομένων να συνδικαλιστούν και να διαπραγματευτούν συλλογικά, και ότι απέτυχε να ασχοληθεί με βασικά θέματα υγιεινής και ασφάλειας στην Πολωνία και τη Γαλλία. Η Amazon ανέστειλε τους αυστηρούς στόχους παραγωγικότητάς της για τους εργαζόμενους/ες τον Μάρτιο του 2020 λόγω των ανησυχιών ότι ήταν ασυμβίβαστες με τα μέτρα υγιεινής κι ασφάλειας που απαιτούνται για την πρόληψη των μολύνσεων από τον κορονοϊό. Ωστόσο, πριν από την περίοδο των διακοπών στα τέλη του έτους, τον Οκτώβριο, η Amazon είπε στους εργαζόμενους/ες στις ΗΠΑ, στο Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού ότι τους επαναφέρει. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι/ες στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέφεραν ότι έλαβαν ένα γραπτό μήνυμα που ανέφερε ότι «από τις 21 Οκτωβρίου θα επαναφέρουμε τη μέτρηση και θα παρέχουμε ανατροφοδότηση απόδοσης για την παραγωγικότητα, ώστε να διασφαλίσουμε ότι είμαστε έτοιμοι/ες να παραδώσουμε για τους πελάτες τις επόμενες εβδομάδες». Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, μάλιστα, υπήρξε αναταραχή στις ΗΠΑ όταν η Amazon απέλυσε εργαζομένους/ες που μίλησαν δημόσια για τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ η παρακολούθηση του εργατικού δυναμικού της αποκλαύφθηκε από ρεπορτάζ του Vice News τον περασμένο Σεπτέμβριο που ανέφερε ότι η Amazon είχε δημοσιεύσει αγγελίες εργασίας για αναλυτές/ριες πληροφοριών προκειμένου να εντοπίσει κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των «απειλών οργάνωσης της εργασίας κατά της εταιρείας». (Οι αγγελίες αποσύρθηκαν και η εταιρεία δήλωσε ότι η δημοσίευσή τους ήταν σφάλμα.)
Τον ίδιο μήνα, σε επόμενο ρεπορτάζ του, το Vice News δημοσίευσε λεπτομέρειες εσωτερικών εγγράφων της Amazon που δείχνουν ότι η εταιρεία παρακολουθούσε και ανέλυε κρυφά τις ιδιωτικές ομάδες των οδηγών Amazon Flex στο Facebook, για σκοπούς που συμπεριλαμβάνουν την παρακολούθηση σχεδίων για απεργίες ή διαδηλώσεις. Στις 21 Σεπτεμβρίου 2020, η Διεθνής Αμνηστία απευθύνθηκε στην Amazon ζητώντας της να διευκρινίσει τη θέση της σχετικά με τους ισχυρισμούς για ακατάλληλη παρακολούθηση και συλλογή δεδομένων από το εργατικό δυναμικό της. Στην απάντησή της στις 12 Οκτωβρίου 2020, η Amazon δεν απάντησε στις συγκεκριμένες ερωτήσεις σχετικά με τέτοιες πρακτικές. Είπε, ωστόσο, ότι η Amazon δίνει «τεράστια αξία στο να έχει καθημερινές συνομιλίες με κάθε συνεργάτη/ρια. Η άμεση συνεργασία με τους υπαλλήλους μας είναι ένα ισχυρό μέρος της εργασιακής μας κουλτούρας».
Άλλο ένα από τα δύσκολα και πιεστικά debates που μας βάζει η εποχή. Τα όρια ανάμεσα στο προσωπικό όφελος της εξατομικευμένης καταναλωτικής άνεσης και της μεγάλης εικόνας καταπάτησης των συλλογικών δικαιωμάτων. Δύσκολο.
Ακούστε κι αυτό το podcast (σε παραγωγή της Vox Media).
Λέγεται Land of the Giants.
Με υπότιτλο: «Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google. Αυτοί οι 5 τεχνολογικοί γίγαντες άλλαξαν τον κόσμο. Πώς το έκαναν; Και με τι κόστος;»