Μεσημέρι στη συμβολή Πατησίων και Τροίας. Ένα ανοιχτό γωνιακό κατάστημα με την επωνυμία ΠΙΕΣ ΓΑΛΑ τραβάει την προσοχή πεζών αλλά και οδηγών. Περαστικοί επιβραδύνουν το βήμα τους, σταματούν, κοιτάζουν γεμάτοι έκπληξη κι ενδιαφέρον. Έφηβοι, νέοι, γονείς με παιδιά, μεσήλικες, ηλικιωμένοι. Μπαίνουν μέσα και στέκονται στο τέλος της σειράς που έχει ήδη σχηματιστεί μπροστά από δύο μηχανήματα. Στο πρώτο, υπάρχουν άδεια πλαστικά μπουκάλια και, στο δεύτερο, ένας υπάλληλος τα γεμίζει με γάλα. «Τι είναι;», «Πουλάνε γάλα;», «Είναι φρέσκο;», «Πόσο κάνει;», «Είναι ανοιχτά κάθε μέρα;», ρωτάει ο ένας τον άλλο, έχοντας την αίσθηση ότι κάτι πρωτόγνωρο συμβαίνει για τα δεδομένα της Αθήνας. Καθώς περνάω απέναντι για να τραβήξω εξωτερικές φωτογραφικές λήψεις, ένας οδηγός ταξί –σταματημένος στο φανάρι– με φωνάζει για να με ρωτήσει πάνω-κάτω τα ίδια.
Ο «Γαλατάς της Γειτονιάς» επέστρεψε στην Αθήνα. Αυτή τη φορά, αυτόματος. Πρόκειται για τον πρώτο Αυτόματο Πωλητή φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος στην Αθήνα, από τον Συνεταιρισμό Αγελαδοτρόφων Γαλακτοπαραγωγών Βοιωτίας με την επωνυμία ΠΙΕΣ ΓΑΛΑ. Με πρόσβαση 24 ώρες το 24ωρο, οι καταναλωτές μπορούν να καλύπτουν την καθημερινή τους ανάγκη για «ποιοτικό γάλα στην πλέον ανταγωνιστική τιμή»: 0,50 λεπτά το μισό λίτρο κι ένα 1 ευρώ το ένα λίτρο. Ωστόσο, στην περίπτωση αγοράς και χρήσης προπληρωμένης κάρτας, το 1 λίτρο διατίθεται στην μειωμένη τιμή των 0,90 λεπτών.
Φρέσκο παστεριωμένο γάλα από ελληνικές φάρμες, κατευθείαν στον καταναλωτή χωρίς μεσάζοντες. Ο Αναστάσιος Γεωργακόπουλος, είναι ένας από τους τρεις ιδρυτές του ΠΙΕΣ ΓΑΛΑ. «Καθώς αγαπάμε το επάγγελμα αυτό και τα αγροτικά, κι επειδή είχαμε επαγγελματική αλλά και φιλική σχέση με γαλακτοπαραγωγούς, είπαμε να κάνουμε ένα επιχειρηματικό ξεκίνημα με το γάλα. Ξεκινάμε, λοιπόν, αυτό το project στην Αθήνα, με την Πατησίων να είναι πρώτο σημείο αυτόματης πώλησης φρέσκου γάλακτος. Εργαστήκαμε παραπάνω από εφτά μήνες για την ολοκλήρωση του Project και είχε αρκετό κόπο μέχρι τώρα για να το στήσουμε. Στην Ελλάδα υπάρχει ήδη κάτι τέτοιο, το «ΘΕΣγάλα-ΠΙΕΣ», και από αυτό εμπνευστήκαμε. Βέβαια, δε λειτουργούμε ανταγωνιστικά, μιας κι εμείς δραστηριοποιούμαστε αποκλειστικά στην Αθήνα. Συνεργαζόμαστε με παραγωγούς γάλακτος που έχουν φάρμες στη Βοιωτία και κάθε μέρα θα παραλαμβάνουμε 250-500 λίτρα φρέσκου γάλακτος από το εργοστάσιο της παστερίωσης. Οπότε, ο καταναλωτής το προμηθεύεται και ως γάλα ημέρας. Σε περίπτωση που το γάλα εξαντληθεί, θα υπάρχει η δυνατότητα ανεφοδιασμού της ειδικής δεξαμενής. Για τη διάθεσή του, προς το παρόν, παρέχουμε πλαστικά μπουκάλια μίας χρήσης με 0,20 λεπτά, ενώ προγραμματίζουμε να φέρουμε και γυάλινα επαναχρησιμοποιούμενα. Ωστόσο, μπορούν οι καταναλωτές, αν θέλουν, να χρησιμοποιήσουν και δικό τους μπουκάλι από το σπίτι».
Ο Χρήστος Μάρας, υπάλληλος της εταιρείας, βρίσκεται στο κατάστημα από νωρίς, βοηθώντας τους επισκέπτες να εξοικειωθούν με τη «νέα τεχνολογία» και δείχνοντάς τους βήμα-βήμα πώς να πραγματοποιήσουν την αγορά τους. «Για πρώτη μέρα, έχει πάει ανέλπιστα καλά. Έχει έρθει πολύς κόσμος. Δείχνουν ευχαριστημένοι, έχω ακούσει πολλά θετικά σχόλια και σε αρκετούς αρέσει που το κατάστημα είναι κοντά στη γειτονιά τους».
Μιας και η προσέλευση του κόσμου είναι συνεχής, ο Χρήστος επιστρέφει στο καθήκον. Τώρα, είναι η σειρά της Φωτεινής Π., που έχει έρθει μαζί με το τον 7χρονο γιο της. Ο πιτσιρικάς, εκδηλώνει έντονο ενθουσιασμό και συμμετέχει μαζί με τη μητέρα του στη πρωτότυπη αγορά γάλακτος. «Τι θα πεις σήμερα στους φίλους σου;», τον ρωτάω. «Ότι πήγα κάπου και ήπια γάλα». «Σου φάνηκε δύσκολο;». «Όχι. Είναι εύκολο και διασκεδαστικό. Εκεί βάζεις τα κέρματα, πατάς τον κωδικό και, μετά, παίρνεις το μπουκάλι, ξαναβάζεις κέρματα και το γεμίζεις με γάλα. Έχει πλάκα». Για τη μητέρα του, πάντως, αν και κρατάει επιφυλάξεις, κριτήριο για την επιλογή του αυτόματου πωλητή δεν είναι η διασκεδαστική διαδικασία αλλά η πρακτική λύση που προσφέρει. «Το είδα σήμερα που άνοιξε και ήρθα να το δοκιμάσω για να δω τι γάλα είναι. Θα το δοκιμάσω πρώτα εγώ και μετά θα δώσω στο γιο μου Είναι πάρα πολύ ωραία ιδέα και ειδικότερα για εμάς τις εργαζόμενες μητέρες. Πολλές φορές, δεν προλαβαίνουμε να πάμε στο σούπερ μάρκετ και όταν, μέσα στη νύχτα, ξεμένουμε από γάλα, είναι πολύ καλή λύση να πεταχτούμε να αγοράσουμε ένα μπουκάλι από τον αυτόματο πωλητή. Όμως, θα το προτιμούσα στο πιο κεντρικά, για παράδειγμα στο Σύνταγμα, ώστε να εξυπηρετεί περισσότερο κόσμο».
Ο Αναστάσιος Γεωργακόπουλος, φανερά ικανοποιημένος από την ανταπόκριση του κόσμου κατά τη διάρκεια της πρώτης μέρας λειτουργίας του αυτόματου πωλητή, απαντάει πρόθυμα και σε όσους τον ρωτάνε για την ποιότητα του προϊόντος. «Ο κόσμος το είδε πολύ θετικά. Παραξενεύτηκε στην αρχή αλλά το εμπιστεύθηκε και αγόρασε γάλα. Σε όσους εκδηλώνουν αμφιβολίες, θα έλεγα ότι, σε πρώτη φάση, η γεύση τα λέει όλα. Θυμίζει το παραδοσιακό φρέσκο γάλα γιατί δεν έχει την ίδια θερμική επεξεργασία με το γάλα του εμπορίου. Δηλαδή, δεν περνάει από διαδικασία υψηλής παστερίωσης αλλά χαμηλής, γύρω στους 62-65 βαθμούς. Συνεπώς, δεν καταστρέφονται τα θρεπτικά συστατικά. Γι’ αυτό και η ημερομηνία λήξης ορίζεται στις έξι ημέρες από την ημέρα παστερίωσης. Στην απόδειξη που παραλαμβάνει ο καταναλωτής, αναγράφονται οι σχετικές πληροφορίες. Ωστόσο, κάποιος μπορεί να απευθυνθεί και μέσω τηλεφώνου στην εταιρεία ώστε να λύσει τυχόν απορίες».
Το κατάστημα επισκέπτεται και η Παρί από το Αφγανιστάν, μαζί με την 9χρονη κόρη της και τη φίλη της Μαχσά με το μωρό της. Η μικρή Μαχντίε, που μιλάει άπταιστα τα ελληνικά, ζητάει πληροφορίες από τον Χρήστο και, στη συνέχεια κάνει τη μετάφραση στις δύο γυναίκες. Εκείνες, συζητάνε για λίγο μεταξύ τους και μετά της δίνουν χρήματα για να αγοράσει γάλα. Με τις υποδείξεις και τη βοήθεια του νεαρού υπαλλήλου, χρησιμοποιεί τους αυτόματους πωλητές και γεμίζει μόνη της το μπουκάλι με γάλα. Λίγο πριν φύγουν, η Μαχσά σχολιάζει πως είναι κάτι πολύ ωραίο και η τιμή πολύ φθηνή. Η Παρί ρωτάει ποιές ώρες είναι ανοιχτά. Η Μαχντίε, απαντάει στη μητέρα της πως λειτουργεί όλο το 24ωρο κι εκείνη, γελώντας, λέει στη γλώσσα τους «Αφού είναι όλη τη μέρα ανοιχτό, είναι ακόμα πιο ωραίο!».
«Το ’70, που ήμουν φοιτητής στα Γιάννενα, ο γαλατάς άφηνε κάθε πρωί ένα γάλα στο παράθυρο κι έπαιρνε το άδειο μπουκάλι της προηγούμενης μέρας», μου λέει ο κύριος Χρήστος Φ., συγκρίνοντας τον παραδοσιακό γαλατά με τον αυτόματο πωλητή «Είναι πολύ καλό και για τους παραγωγούς που φέρνουν το γάλα αλλά και για τον καταναλωτή που διατίθεται σε χαμηλότερη τιμή. Η τιμή και το ότι μπορείς να αγοράσεις το γάλα όποτε θες, είναι πολύ μεγάλο πλεονέκτημα. Οπότε, ως καταναλωτής, με συμφέρει. Τα πάντα αλλάζουν και είναι θέμα του τι συμφέρει τον καταναλωτή. Είναι σημαντικό να μπορείς να προσφέρεις στην οικογένειά σου καλό και φθηνό προϊόν».
Λίγο πιο πέρα, έχει δημιουργηθεί ένα πηγαδάκι. Μερικές κυρίες, περιμένοντας στη σειρά, συζητάνε με έναν νεαρό άνδρα, τον Γιώργο Δ., που μόλις αγόρασε γάλα. «Εργάζομαι εδώ κοντά και μόλις σχόλασα. Περνώντας από την Πατησίων για να πάω στο σπίτι μου, είδα τυχαία τον αυτόματο πωλητή γάλακτος και, αμέσως, θυμήθηκα ότι υπάρχουν αντίστοιχες τέτοιες κινήσεις στη Λάρισα. Μαθαίνοντας από συναδέλφους και φίλους ότι είναι πάρα πολύ καλό το γάλα, σκεφτόμουν “Δε θα γίνει κάποια στιγμή και στην Αθήνα;” Και μου λέγανε “Mπα, δύσκολο στην Αθήνα”. Μετά, μαθαίνω ότι έγινε κάτι ανάλογο και στη Θεσσαλονίκη. Και, τώρα, βλέποντας αυτό, λέω “Nα μια ομάδα Ελλήνων παραγωγών με ελληνικό γάλα”. Μπορεί κάποιος να πει ότι “Με ένα 1,20 ευρώ το αγοράζω και στο σούπερ μάρκετ”. Ναι, αλλά δεν είναι το ίδιο γάλα. Βέβαια, διευκολύνει περισσότερο όσους έχουν πρόσβαση στην Πατησίων. Εγώ, σίγουρα, θα το προτιμήσω γιατί είμαι κοντά και γιατί το δοκίμασα και μ’ αρέσει».
Ο Συνεταιρισμός ΠΙΕΣ ΓΑΛΑ έχει σκοπό να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές της Αθήνας, ανοίγοντας περισσότερα από πέντε καταστήματα με αυτόματο πωλητή φρέσκου γάλακτος. Μέχρι τότε, οι Αθηναίοι θα έχουν μία πρώτη ευκαιρία να πειραματιστούν, να δοκιμάσουν και να επιλέξουν. Όπως συμβαίνει, τις περισσότερες φορές, με οτιδήποτε νέο κυκλοφορεί στην αγορά.
ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
– Παστεριωμένο Ομογενοποιημένο γάλα
– Λιποπεριεκτικότητα 3,7%
– Πρωτεΐνη > 3,20%
– Θερμοκρασία Συντήρησης γάλακτος 4οC
ΠΙΕΣ ΓΑΛΑ, Πατησίων και Τροίας, τηλ.: 210 8141136 // e-mail: [email protected]