Για αυτό αν ο διπλανός σας αφήνει τα σκουπίδια έξω από την πόρτα του ή την δική σας, αν σας κλείνουν την είσοδο στην θέση του πάρκινγκ, αν σε μια ομάδα που ανήκετε οι προτάσεις σας πάνω σε ένα project προκαλούν συχνά …εμφυλίους πολέμους, τότε ήρθε η ώρα να μάθετε και να απευθυνθείτε στην ομάδα Μετάπλαση. Ένα τηλεφώνημά σας ή mail μέσω του οποίου θα γνωστοποιείτε και θα εξηγείτε το ζήτημα που σας απασχολεί, θα σας λύσει τα χέρια. Αμέσως ένας από τους εθελοντές διαμεσολαβητές επικοινωνεί μαζί σας, κλείνει ραντεβού και σας βλέπει για να σας ακούσει. «Κυρίως το πρώτο που κάνουμε είναι να ακούμε τις δυο πλευρές. Τον καθένα μεμονωμένα» μας λέει η Ευγενία Σαρίδου, μέλος της ομάδας, ενώ η Νόρα Συρίου μας εξηγεί ότι προσπαθούν να δημιουργήσουν έναν ασφαλή χώρο σε κοινό χρόνο για να συναντηθούν οι εμπλεκόμενοι. «Βασική προϋπόθεση είναι να επιθυμούν να επιλύσουν το κοινό πρόβλημα. Δικός μας σκοπός μας είναι να βοηθήσουμε τους συμπολίτες μας να θυμηθούν και να ξαναγνωρίσουν τη δυναμική και τις επιλογές που μας δίνει η διαδικασία του διαλόγου στην επίλυση καθημερινών διαφωνιών και συγκρούσεων αλλά και στη λήψη συλλογικών αποφάσεων. Να πούμε βέβαια ότι ο τρόπος με τον οποίο συντονίζουμε το διάλογο βασίζεται σε μια σειρά τεχνικών και αρχών, στις οποίες έχουμε εκπαιδευτεί ποικιλοτρόπως».
Οι πιο συχνές πάντως ομάδες πολιτών που τσακώνονται μεταξύ τους, είναι γείτονες (πολυκατοικία, συνοικία, γειτονιά κλπ), συνάδελφοι, συγγενείς και φίλοι (διαπροσωπικές σχέσεις), κοινωνικές ομάδες, τοπικές ομάδες, σωματεία, ενώσεις, αλλά και σχολεία, όπου έχει εκπαιδευτικούς και συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Και η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι διαμεσολαβητές από την αρχή της ίδρυσής τους, το 2013 μέχρι σήμερα, ήταν μια υπόθεση που η προσπάθεια κοινής συναίνεσης διήρκεσε 110 ώρες!
Οι υπηρεσίες είναι δωρεάν; Η ομάδα σας απαρτίζεται από κοινωνιολόγους, νομικούς, ψυχολόγους; Οι υπηρεσίες που προσφέρουμε απευθύνονται σε όλους όσους ζουν και εργάζονται στο δήμο της Αθήνας και …ναι είναι δωρεάν. Για παράδειγμα σε εμάς μπορεί να απευθυνθεί κάποιος ένοικος πολυκατοικίας που έχει σύγκρουση με γείτονά του που κάνει θόρυβο, ή γείτονες που θέλουν να ρυθμίσουν ζητήματα που αφορούν στην διαχείριση των σκουπιδιών δημότες και καταστηματάρχες που έχουν διαφωνία ως προς το που μπορούν να μπουν πινακίδες, δάσκαλοι σε ένα σχολείο που αδυνατούν να αποφασίσουν ως προς τα θέματα του σχολείου, μέλη οργανώσεων και ομάδων που δυσκολεύονται να συνεργαστούν μεταξύ τους. Να διευκρινίσουμε εδώ ότι αυτό που προσφέρουμε δεν είναι ψυχοθεραπεία, αλλά ούτε και κάποια νομική συμβουλή ή διαδικασία. Προσφέρουμε την υποστήριξή μας σε ανθρώπους που θέλουν να επικοινωνήσουν ουσιαστικά μεταξύ τους, αλλά, για συναισθηματικούς, πρακτικούς ή φαινομενικά αδιευκρίνιστους λόγους, δυσκολεύονται να το κάνουν.
Ποια όμως είναι η έκβαση στις υποθέσεις που αναλαμβάνετε; Είναι πάντα θετική ή υπάρχουν φορές που τα πράγματα έχουν εξελιχθεί άσχημα; Αν «κακή τροπή» εννοούμε να διαφωνούν (έντονα ίσως) οι συμμετέχοντες στο διάλογο… συμβαίνει. Αλλά αν δεν συνέβαινε δεν θα χρειάζονταν οι υπηρεσίες μας. Η διαφορετικότητα του καθενός από εμάς οδηγεί σε έναν ξεχωριστό διάλογο κάθε φορά με δικό του χαρακτήρα και ξεχωριστή δυναμική. Η εμπειρία μας, μέχρι τώρα, όμως μας δείχνει ότι το πρώτο, εξαιρετικής σημασίας, βήμα είναι να συμφωνήσουν τα μέρη να προσέλθουν στο διάλογο και ότι στη διάρκεια του διαλόγου τα μέρη σιγά σιγά αλλάζουν συμπεριφορά , συνειδητοποιώντας ότι πράγματι κάποιος τους ακούει και γίνονται πιο ανοιχτοί να ακούσουν και οι ίδιοι. Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μια συμφωνία λύσης της διαφοράς τους ή μια συμφωνία … ότι διαφωνούν. Σε κάθε περίπτωση όμως, η μεταξύ τους σχέση έχει μεταμορφωθεί.
Να προσθέσουμε πάντως ότι η ομάδα έχει προχωρήσει και στην σχολική διαμεσολάβηση, ήδη έχει προγραμματίσει σε επισκέψεις σχολείων και μέσα στα σχέδιά της είναι τα εκπαιδευτικά σεμινάρια προς γονείς και εκπαιδευτικούς, ώστε να τονιστεί στα παιδιά η σημασία του διαλόγου και η αποφυγή βίας σε οποιαδήποτε μορφή της.
Αν έχετε οποιοδήποτε πρόβλημα και επιθυμείτε να επικοινωνήσετε με την Μετάπλαση, στείλτε μήνυμα στο [email protected]
Περισσότερες ιστορίες στο mikrocosmos.gr