ΤΑ ΓΚΟΜΕΝΙΚΑ

Η Καρλότα Πράδο βιάστηκε μπροστά στις κάμερες. Δύο φορές.

Η Λίνα Ρόκου γράφει για την υπόθεση που συνταράζει την Ισπανία και μας φέρνει προ των ευθυνών μας ως θεατές μιας φρικιαστικής πραγματικότητας.
Εικονογράφηση: Κατερίνα Καραλή

ΣΤΗΛΗ
ΤΑ ΓΚΟΜΕΝΙΚΑ
H Λίνα Ρόκου μαρτυρά όσα λέγονται μεταξύ 3ου και 4ου ποτού.

Η Καρλότα Πράδο πήρε μέρος στην ισπανική εκδοχή του Big Brother, το φθινόπωρο του 2017. Κατά τη διάρκεια του σόου η παραγωγή ετοίμασε για τους συμμετέχοντες ένα πάρτι στο σπίτι. Η Καρλότα ήπιε πολύ και κάποια στιγμή αποσύρθηκε μεθυσμένη στο δωμάτιο της. Την επόμενη ημέρα η Καρλότα καλείται στο «Δωμάτιο του Big Brother» εκεί που η φωνή της αναγγέλλει ότι θα δει ένα βίντεο. Η προβολή ξεκινάει και η Καρλότα βλέπει ότι μαζί της στο δωμάτιο βρίσκεται ένας άλλος παίκτης ο Χοσέ Μαρία∙ οι δυο τους έχουν γίνει ζευγάρι κατά τη διάρκεια του σόου. Ο Χοσέ Μαρία την πλησιάζει με σεξουαλική διάθεση, εκείνη τον αποκρούει λέγοντας «Όχι, δεν μπορώ» και μετά λιποθυμά στο κρεβάτι. Ο Χοσέ Μαρία κάνει σεξ μαζί της ενώ εκείνη δεν έχει τις αισθήσεις της και ενώ αμέσως πριν του έχει αρνηθεί, με λίγα λόγια τη βιάζει. Δεν υπάρχει συναίνεση σε καμία περίπτωση.  Σύμφωνα με την Telegraph και το BBC μετά από κάποια λεπτά μια φωνή από την παραγωγή επεμβαίνει και ο Χοσέ Μαρία σταματάει.

Η Καρλότα βλέπει το βίντεο χωρίς καμία προειδοποίηση για το τι θα παρακολουθήσει, χωρίς να ερωτηθεί εάν θέλει να δει τον ίδιο της τον βιασμό.

Παθαίνει σοκ, βάζει τα κλάματα, ζητά επανειλημμένως να σταματήσει η προβολή του βίντεο και εκλιπαρεί για ιατρική βοήθεια ώστε να ηρεμήσει γιατί «η καρδιά μου χτυπάει σαν τρελή». Μετά την προβολή του βίντεο η Καρλότα απομακρύνεται από το σπίτι με ευθύνη της παραγωγής και τις επόμενες ημέρες θα μείνει σε ένα ξενοδοχείο υπό την παρακολούθηση ψυχολόγου. Σύμφωνα με το BBC πριν αποχωρήσει από το δωμάτιο που μόλις παρακολούθησε τον βιασμό της ακούγεται να λέει «Καρλότα, για σένα και τον Χοσέ Μαρία, αυτό το θέμα δεν μπορεί να βγει έξω από αυτό το δωμάτιο».

Το βίντεο με τη σκηνή του βιασμού καθώς και το βίντεο με την Καρλότα να υποχρεώνεται να παρακολουθήσει την σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη (χωρίς να έχει ενημερωθεί, χωρίς να έχει δώσει την έγκριση της για να το δει, χωρίς ψυχολογική υποστήριξη τη στιγμή της προβολής) δεν προβλήθηκαν ποτέ από την ισπανική τηλεόραση.

Δύο χρόνια μετά η ισπανική ψηφιακή εφημερίδα El Confidencial βγάζει στη δημοσιότητα το βίντεο όπου η Καρλότα παρακολουθεί τον βιασμό της. Τον Οκτώβριο η εισαγγελέας που ερευνά την υπόθεση καταλήγει ότι υπάρχουν αρκετά στοιχεία που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο Χοσέ Μαρία κακοποίησε σεξουαλικά την κοπέλα του και προτείνει την παραπομπή του σε δίκη.

Τι έχουμε εδώ;

Έναν άνδρα που εκμεταλλεύεται την αδυναμία του θύματος να αντισταθεί και προχωρά σε σεξ μαζί της ενώ εκείνη του έχει αρνηθεί και  ξεκάθαρα δεν είναι σε θέση να συμμετέχει και να συναινέσει στην πράξη. Έναν άνδρα που αισθάνεται ότι επειδή η συγκεκριμένα γυναίκα είναι η κοπέλα του έχει ούτως ή άλλως την αποδοχή και τη συναίνεσή της ανεξαρτήτως συνθηκών. Έναν άνδρα που θεωρεί την κοπέλα του κτήμα του.

Μια τηλεοπτική παραγωγή που ενώ βρίσκεται μπροστά σε μια σκηνή βιασμού, άνδρας κάνει σεξ σε λιπόθυμη γυναίκα, δεν επεμβαίνει παρά αφού περάσουν αρκετά λεπτά. Υπεύθυνοι της Zeppelin, ισπανικής εταιρείας παραγωγής που έχει τα δικαιώματα του Big Brother στη χώρα, απάντησαν ότι η επέμβαση άργησε γιατί δεν ήταν σίγουροι αν έπρεπε να επέμβουν καθώς η Καρλότα ήταν ζευγάρι με τον Χοσέ Μαρία. Η Καρλότα, η χωρίς της αισθήσεις της γυναίκα που πριν λιποθυμήσει έχει προλάβει να πει «Όχι, δεν μπορώ» για την παραγωγή είναι πρωτίστως η κοπέλα του Χοσέ Μαρία και όχι μια γυναίκα που υποχρεώνεται σε σεξουαλική πράξη χωρίς τη θέλησή της. 

Μια τηλεοπτική παραγωγή που καλεί την επόμενη ημέρα το θύμα και εν ψυχρώ του παρουσιάζει τον βιασμό του, χωρίς να ζητήσει τη συναίνεσή της για την παρακολούθηση του. Έχουμε έναν δεύτερο βιασμό. Έχουμε μια κοπέλα που ικετεύει ώστε να σταματήσει η προβολή του βίντεο και μια φωνή που απαντά «Πιστεύουμε ότι πρέπει να το δεις αυτό, Καρλότα» και συνεχίζει διαβεβαιώνοντας την ότι τη στηρίζει και γι’ αυτό τον λόγο έδιωξε τον Χοσέ Μαρία από το παιχνίδι. Αυτή κατά την τηλεοπτική εταιρεία ήταν η αρμόζουσα ποινή, η αποβολή του παίκτη.

Έχουμε μια τηλεοπτική παραγωγή που κινηματογραφεί έναν βιασμό (κάμερες υπήρχαν ούτως ή άλλες ενεργές σε όλο το σπίτι) και μια παραγωγή που αποφασίζει να κινηματογραφήσει και την αντίδραση του θύματος ενώ παρακολουθεί τον βιασμό της. Η παραγωγή αποφασίζει να μην τα προβάλλει. Θα υπήρχε σίγουρα η σκέψη. Την επόμενη φορά που θα γίνει κάτι παρόμοιο, τι πιστεύετε; Θα το δούμε στους τηλεοπτικούς μας δέκτες; Θα δούμε έναν βιασμό; Θα δούμε ένα δεύτερο, αποτρόπαιο ψυχολογικό βιασμό; Επέλεξα να μην αναπαράγω το βίντεο με την αντίδραση της Καρλότας. Πιστεύω ότι αυτό εκθέτει το θύμα ανεπανόρθωτα. Δεν το αναπαράγω, δεν το βλέπω. Εάν το έκανα θα ένιωθα ότι τη βίασα κι εγώ.

Έχουμε μια εθνική δικαιοσύνη, την ισπανική στην οποία ισχύει το εξής: Βάσει του ισπανικού ποινικού κώδικα, βιασμός ή σεξουαλική επίθεση μπορεί να στοιχειοθετηθεί μόνο αν έχει γίνει χρήση βίας ή αν το θύμα έχει υποστεί εκφοβισμό. Πρόσφατα ισπανικό δικαστήριο αποφάνθηκε ότι πέντε άνδρες που βίασαν 14χρονη ήταν αθώοι για βιασμό και ένοχοι για το ελαφρύτερο αδίκημα της σεξουαλικής κακοποίησης γιατί η 14χρονη ήταν αναίσθητη και δεν χρειάστηκε να ασκήσουν βία.

Προσπάθησα να είμαι ψύχραιμη γράφοντας αυτό το θέμα, παρουσιάζοντας αυτή την υπόθεση. Σύμφωνα με την κρίση μου είναι τόσο φρικτή και παρουσιάζει τόσες παθογένειες της κοινωνίας που δεν χρειάζεται παρά μόνο η παράθεση των γεγονότων για να αντιληφθούμε το μέγεθος της κακοποίησης που έχει υποστεί η Καρλότα.

Μια κοινωνία θεάματος που καταδικάζει θεωρητικά την έμφυλη βία και είναι έτοιμη ανά πάσα στιγμή να πετάξει στην αρένα με τα λιοντάρια τα θύματα. Τι θα κάνουμε γι’ αυτό;

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2020 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.