Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου: Ανοιχτή επιστολή για το Φεστιβάλ Δράμας
Ανοιχτή επιστολή προς το υπουργείο Πολιτισμού για το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, με αφορμή τις εξελίξεις μετά τη μη ανανέωση της θητείας του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, Γιάννη Σακαρίδη, απέστειλε το ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ).
«Το Φεστιβάλ Δράμας είναι το πιο σημαντικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της χώρας, το οποίο στη διάρκεια της θητείας του κ. Σακαρίδη, κατέκτησε την ιδιότητα του Oscar qualifying festival: οι δύο ταινίες που κερδίζουν το Grand Prix στο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα και τον Χρυσό Διόνυσο στο Εθνικό Διαγωνιστικό αντίστοιχα, γίνονται αυτόματα υποψήφιες για το Όσκαρ Ταινίας Μικρού Μήκους … Ακριβώς λοιπόν τη στιγμή που το Φεστιβάλ Δράμας καταξιώνεται ως ένας πολιτιστικός θεσμός παγκόσμιας εμβέλειας, βρίσκεται ξαφνικά ακέφαλο, χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή και επικεφαλής προγραμματισμού για να δρομολογήσουν την επόμενη διοργάνωση και χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα ή νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου θα καλυφθεί αυτό το κενό. Η δε ανάδειξη του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή μέσω διαγωνισμού, η οποία ανακοινώθηκε, θα όφειλε να είχε δρομολογηθεί εδώ και μήνες προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση», σημειώνουν, μεταξύ άλλων, τα μέλη του ΔΣ της ΕΑΚ, που θεωρούν «αυτονόητο πως τα όποια ζητήματα προκύπτουν σε έναν τέτοιο οργανισμό δεν μπορούν παρά να αφορούν το υπουργείο που επιβλέπει τον πολιτισμό της χώρας.
«Αντί του ρόλου του Πόντιου Πιλάτου, το ΥΠΠΟ οφείλει να πάρει δημόσια θέση υπέρ της πολυφωνίας και της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης, να διερευνήσει σε βάθος τις επώνυμες καταγγελίες και, κυρίως, να δράσει άμεσα προς την διασφάλιση της ομαλής συνέχειας του θεσμού», επισημαίνεται στην ίδια επιστολή.
Αναλυτικά η επιστολή:
«Αξιότιμη Υπουργέ,
Πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η μη ανανέωση της θητείας του καλλιτεχνικού διευθυντή του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, Γιάννη Σακαρίδη, με απόφαση του ΔΣ του οργανισμού, το οποίο ορίζεται από τον Δήμο Δράμας. Σε δημόσια επιστολή του, ο κ. Σακαρίδης προέβη σε καταγγελίες για παρεμβάσεις στην ταυτότητα και την πολυφωνία του Φεστιβάλ από το εν λόγω ΔΣ. Ανάλογες μομφές κάνανε και οι σκηνοθέτες Γιώργος Ζώης και Θανάσης Νεοφώτιστος στις επιστολές παραίτησής τους από τις θέσεις των επικεφαλής του Διεθνούς Διαγωνιστικού και του Σπουδαστικού Προγράμματος αντίστοιχα που ήρθαν λίγες μέρες μετά.
Το Φεστιβάλ Δράμας είναι το πιο σημαντικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της χώρας, το οποίο στη διάρκεια της θητείας του κ. Σακαρίδη, κατέκτησε την ιδιότητα του Oscar qualifying festival: οι δύο ταινίες που κερδίζουν το Grand Prix στο Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα και τον Χρυσό Διόνυσο στο Εθνικό Διαγωνιστικό αντίστοιχα, γίνονται αυτόματα υποψήφιες για το Όσκαρ Ταινίας Μικρού Μήκους. Αυτή την ιδιότητα έχουν πολύ λίγα, επιλεγμένα φεστιβάλ παγκοσμίως γι’ αυτό και η συμμετοχή σε αυτά αποτελεί τεράστιο επίτευγμα και όνειρο για κινηματογραφιστές ανά την υφήλιο.
Ακριβώς λοιπόν τη στιγμή που το Φεστιβάλ Δράμας καταξιώνεται ως ένας πολιτιστικός θεσμός παγκόσμιας εμβέλειας, βρίσκεται ξαφνικά ακέφαλο, χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή και επικεφαλής προγραμματισμού για να δρομολογήσουν την επόμενη διοργάνωση και χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα ή νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου θα καλυφθεί αυτό το κενό. Η δε ανάδειξη του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή μέσω διαγωνισμού, η οποία ανακοινώθηκε, θα όφειλε να είχε δρομολογηθεί εδώ και μήνες προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση.
Εύλογα, το δυσμενές κλίμα που έχει διαμορφωθεί μετά τις δημόσιες επιστολές αμφότερων των εμπλεκομένων αποτρέπει πολλούς πιθανούς άξιους συνεχιστές του έργου της απερχόμενης ομάδας από το να αναλάβουν έναν τέτοιο ρόλο. Με άλλα λόγια, παρά την αδιαμφισβήτητη διεθνή άνθιση και εξωστρέφεια που καταγράφει αυτός ο τόσο σημαντικός πολιτιστικός θεσμός της χώρας τα τελευταία χρόνια, σήμερα απειλείται με αιφνίδια βύθιση σε μακροχρόνια κρίση και ραγδαία απαξίωση.
Η απάντηση του αρμόδιου υφυπουργού κ. Ιάσωνα Φωτήλα σε όλα αυτά ήταν πως δεν φέρει ουδεμία ευθύνη για τις επιλογές του ΔΣ του Φεστιβάλ και ως εκ τούτου δεν προκύπτει λόγος εμπλοκής του. Όμως, το ΥΠΠΟ έχει κάθε λόγο αλλά και υποχρέωση να μεριμνά για τους σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς της χώρας. Αυτό τεκμηριώνεται απερίφραστα από την οικονομική στήριξη του θεσμού από την κεντρική πολιτεία, με ποσά που καλύπτουν περί το 45% του ετήσιου προϋπολογισμού του Φεστιβάλ, με τον Δήμο Δράμας να καλύπτει ανάλογο ποσοστό και το υπόλοιπο να καλύπτεται από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Θεωρούμε αυτονόητο πως τα όποια ζητήματα προκύπτουν σε έναν τέτοιο οργανισμό δεν μπορούν παρά να αφορούν το υπουργείο που επιβλέπει τον πολιτισμό της χώρας. Αντί του ρόλου του Πόντιου Πιλάτου, το ΥΠΠΟ οφείλει να πάρει δημόσια θέση υπέρ της πολυφωνίας και της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης, να διερευνήσει σε βάθος τις επώνυμες καταγγελίες και, κυρίως, να δράσει άμεσα προς την διασφάλιση της ομαλής συνέχειας του θεσμού.
Το ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου»