Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ τα τελευταία χρόνια μας έχει πρήξει με το internet.org. Όπου σταθεί κι όπου βρεθεί μιλά γι’ αυτό και εδώ που τα λέμε όχι κι άδικα αφού πρόκειται για το δεύτερο πρότζεκτ του μετά το Facebook. Επειδή από λάδι όμως είμαστε κάργα αλλά από τηγανίτα τίποτα, πάμε να δούμε τι είναι ακριβώς αυτό το internet.org και πώς επηρεάζει εμάς. Κίνηση πρώτη: μπαίνουμε στο site. Το μήνυμα που παίρνουμε καθώς ανοίγει η ιστοσελίδα, μας προϊδεάζει για το τι θα ακολουθήσει: “internet.org by Facebook”.
Το πρότζεκτ λοιπόν αυτό, καταπιάνεται με την πρόσβαση στο διαδίκτυο. Όπως μας ενημερώνει και το site, μόλις ο 1 στους 3 ανθρώπους παγκοσμίως μπορεί να συνδεθεί στον παγκόσμιο ιστό και τα αίτια γι’ αυτό είναι περισσότερα από ένα: οι συσκευές κοστίζουν, τα δίκτυα έχουν περιορισμένη κάλυψη και δεν μπορούν να υποστηρίξουν μεγάλο όγκο δεδομένων, το περιεχόμενο δεν προσφέρεται σε αρκετές γλώσσες, ο ίδιος ο κόσμος δεν είναι σίγουρος για τα πλεονεκτήματα που μπορεί να του χαρίσει το ίντερνετ και οι πηγές ενέργειας δεν υπάρχουν σε αφθονία. Αυτά όλα είναι θέματα που θέλει να λύσει ο Ζούκερμπεργκ έτσι ώστε ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου να αυξηθεί. Στο πλευρό του έχει μάλιστα και ορισμένες εταιρείες Τεχνολογίας (Ericsson, Opera, Qualcomm, Samsung κ.α.).
Γιατί τα κάνει αυτά όμως ο «κύριος Facebook»; Μήπως από την καλή του την καρδιά; Φυσικά και όχι. Για τον κόσμο που θα γνωρίσει το διαδίκτυο χάρη στο internet.org, το διαδίκτυο θα είναι συνώνυμο του Facebook και όποιων άλλων εταιρειών/υπηρεσιών/προϊόντων αποφασίσει να προωθήσει αυτό. Ήδη η εφαρμογή του internet.org διαθέτει λειτουργίες από συγκεκριμένες πλατφόρμες (Wikipedia, AccuWeather, Google Search, BBC News και βέβαια Facebook) τις οποίες οι χρήστες μπορούν να χρησιμοποιούν δωρεάν χωρίς χρέωση δεδομένων από τον πάροχό τους. Κι αν αναρωτιέστε σε τι πληθυσμό απευθύνεται, μάθετε ότι ξεκίνησε να διατίθεται σε Ζάμπια, Τανζανία, Κένυα και Γκάνα, προχώρησε στην Κολομβία ενώ έκανε την εμφάνισή της και στην Ινδία. Συνολικός πληθυσμός των προαναφερθεισών χωρών: 181,7 εκατομμύρια συν τo 1,2 δισ. της Ινδίας…
Όσο ευγενείς κι αν είναι οι στόχοι του που λέει πως έχει ο Ζούκερμπεργκ, οι πρώτες φωνές που εναντιώνονται στο πλάνο του έχουν αρχίσει και ακούγονται. Πρόσφατα εταιρείες από την Ινδία κατηγόρησαν τον ιδρυτή του Facebook πως το internet.org παραβιάζει τη λεγόμενη «ουδετερότητα του δικτύου» (net neutrality) προμοτάροντας στην ουσία συγκεκριμένες υπηρεσίες έναντι άλλων. Ο Ζούκερμπεργκ απάντησε υποστηρίζοντας ούτε λίγο ούτε πολύ πως είναι καλύτερα να υπάρχει «μια κάποια» πρόσβαση παρά καθόλου πρόσβαση ενώ πρόσθεσε πως είναι εξαιρετικά κοστοβόρος η διάθεση ολόκληρου του ίντερνετ δωρεάν. Το internet.org δεν απευθύνεται στις ανεπτυγμένες χώρες της δύσης, το κοινό των οποίων σε γενικές γραμμές είναι εξοικειωμένο με την έννοια του διαδικτύου αλλά στις αναπτυσσόμενες χώρες: οι κάτοικοί τους τώρα μαθαίνουν τη χρήση του ίντερνετ και όταν κάτι τόσο τεράστιο πάει να μπει σε καλούπια, τότε το πράγμα γίνεται επικίνδυνο. Η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια, εξ άλλου…
Το internet.org εμάς, σαν καταναλωτές, δεν μας επηρεάζει άμεσα. Χαρίζει στο Facebook μεγαλύτερη δύναμη ωστόσο, οπότε έμμεσα θα έχει επίδραση επάνω μας, έστω μακροπρόθεσμα. Το εγχείρημα του Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι αξιομνημόνευτο. Σε τελική ανάλυση, ό,τι κι αν έχει να κερδίσει ο ίδιος από αυτό, δεν βρέθηκε ποτέ κανείς να κάνει το ίδιο πριν από εκείνον. Όλοι αυτοί οι κολοσσοί που έχουν βγάλει τόσα και τόσα από το ίντερνετ και την Τεχνολογία, η Microsoft, η Google, η Apple, γιατί δεν ενδιαφέρθηκαν όλα αυτά τα χρόνια να κάνουν από κοινού κάτι, κάτι που θα εξασφάλιζε ότι κανείς δεν θα έπαιρνε «υπογείως» προβάδισμα έναντι των υπολοίπων; Το πλάνο του Ζούκερμπεργκ έχει ορίζοντα: drones, δορυφόροι, εφαρμογές, όλα αυτά συνθέτουν ένα «μπουκέτο», μια ομπρέλα που σε μερικά χρόνια θα έχει βάλει ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη στον παγκόσμιο χάρτη του ίντερνετ. Όταν οι άλλοι μεγάλοι ασχολούνταν με τις κορεσμένες δυτικές αγορές, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ήταν εκείνος που πίστεψε σε όλες τις υπόλοιπες. Και να δείτε που το νέο του πρότζεκτ, θα κάνει το πρώτο, το Facebook, να μοιάζει με εργασία…