Κάθε φορά που έρχεται εκείνη η στιγμή των προβλέψεων για το νέο χρόνο, οι επιλογές είναι δύο: είτε να προσπαθήσεις να κάνεις μια σοβαρή απόπειρα να αποκρυπτογραφήσεις τις ενδείξεις ώστε να κάνεις ρεαλιστικές προβλέψεις, είτε να το γυρίσεις στην… τρελή και να υπερβάλλεις just for the sake of it. Στην Popaganda προτιμήσαμε το πρώτο, αφ’ ενός από σεβασμό σε έναν ταχύτατα μεταβαλλόμενο χώρο και αφ’ ετέρου, θέλοντας να βάλουμε σε μια τάξη τις σκέψεις μας όσον αφορά στο 2016, ένα έτος που όπως όλα δείχνουν θα είναι κομβικής σημασίας. Οι τεχνολογίες που είναι στο… περίπου, είναι αρκετές, όπως επίσης και οι ανοιχτοί λογαριασμοί του ’15. Οι μάχες κάμποσες και σε πολλά μέτωπα, την ώρα που οι νέες ανάγκες οδηγούν σε εξαγορές και αναδεικνύουν νέες εταιρείες, αλλάζοντας έτσι άρδην την εικόνα της αγοράς.
Τι περιμένουμε να δούμε όμως το 2016; Με τι θα ασχοληθούμε ως επί το πλείστον και ποιοι θα είναι οι τομείς εκείνοι που θα μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας; Την προσπάθειά μας την κάναμε πάντως, δεν μπορείτε να πείτε…
Τι θα γίνει μ’ αυτό το VR;
Οι γνώμες για το VR διίστανται. Από τη μία, η αγορά έχει γεμίσει με φθηνές προτάσεις που καθιστούν την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας προσιτή σε όλους. Αυτή είναι όμως κι η μεγαλύτερη κατάρα της: ποιος μας εγγυάται πως όλες αυτές οι φθηνές και αμφιβόλου προελεύσεως λύσεις δεν θα «ξενερώσουν» το κοινό, με αποτέλεσμα όταν αυτό κληθεί να «τα σκάσει» για να πάρει το “real thing”, το Oculus της Rift, το PlayStation VR της Sony, το HoloLens της Microsoft ή το Vine της HTC, να έχει ήδη απογοητευτεί, γυρνώντας την πλάτη στη νέα τεχνολογία; Το VR θα πρέπει να βρει τρόπο να επηρεάσει πειστικά την καθημερινότητά μας: όσο παραμένει ένα ακριβό gimmick, τόσο περισσότερο θα αυξάνονται και οι πιθανότητες αποτυχίας του στο τέλος. Το 2015 μας συστήθηκε και τα κατάφερε καλά, όμως με την περίοδο προσαρμογής να τελειώνει, θα πρέπει να αρχίσει να μας δείχνει τις δυνατότητές του. Θα το κάνει όμως;
Ο πόλεμος των drones
Αυτό ήταν: τα drones όχι απλά εισέβαλλαν στις ζωές μας αλλά «στρογγυλοκάθισαν» κιόλας και όπως όλα δείχνουν, θα τα έχουμε μαζί μας για πολύ καιρό ακόμα. Μέχρι και σήμερα βέβαια, το κοινό τα έχει συνηθίσει σαν «gadgetάκια», σαν «μπλιμπλίκια ψυχαγωγίας» ή αν προτιμάτε, «next gen τηλεκατευθυνόμενα». Αυτό θα αλλάξει όμως. Πολλές εταιρείες ετοιμάζονται να τα εκμεταλλευτούν και για άλλες χρήσεις με πρώτη και καλύτερη την Amazon η οποία ήδη έχει προχωρήσει στις πρώτες, δοκιμαστικές διανομές με χρήση drones. Τι σας κάνει να πιστεύετε πως το παράδειγμά της δεν θα βρει μιμητές; Και πόσο σίγουροι είστε πως η ίδια θα μείνει απλά στα κεκτημένα; Τα drones δεν μας έχουν δείξει ακόμα τίποτα από τα όσα μπορούν να κάνουν ή, ορθότερα, από αυτά στα οποία μπορούν να μας βοηθήσουν. Έχουμε γνωρίσει την τεχνολογία, όχι όμως και τις εφαρμογές της…
Αυτοκίνητο – Σπίτι σημειώσατε… «1»
Μιας που μιλάμε για drones, ας περάσουμε και στα αυτοκίνητα. Όχι όμως οποιαδήποτε αυτοκίνητα αλλά αυτά χωρίς οδηγό, τα “driverless” –σε τελική ανάλυση, drones είναι κι αυτά, απλά δεν πετούν (ακόμα…). Τόσα χρόνια, η «πιπίλα» της βιομηχανίας Τεχνολογίας δεν ήταν άλλη από το έξυπνο ή συνδεδεμένο σπίτι (smart/connected home, ανάλογα με το ποιος το προωθούσε). Το πρόβλημα είναι ότι εδώ και χρόνια, το κόνσεπτ παρέμεινε κόνσεπτ, χωρίς κάποια ουσιαστική πρόοδο στην ανάπτυξή του –εκτός από σποραδικά βήματα εξέλιξης. Ευτυχώς για την ίδια όμως, η βιομηχανία μοιάζει να έχει βρει άλλο «πουλέν» και φυσικά αναφερόμαστε στα μη επανδρωμένα οχήματα. Στη μάχη της αγοράς έχουν ριχτεί εταιρείες και ιδιώτες και αν κρίνουμε από τα βήματα γραφής που μας έχουν δώσει, μέσα στο 2016 αναμένεται να δούμε και τις πρώτες εμπορικές υλοποιήσεις των πλατφορμών του. Η ώρα που θα εμπιστευόμαστε το βολάν σε μία ανεπτυγμένη μορφής A.I. δεν αργεί.
Το 3D printing γίνεται μόδα
Το πρόβλημα με μία τεχνολογία είναι το πότε ακριβώς αυτή θα γίνει προσιτή στο ευρύ κοινό. Με άλλα λόγια, πότε τα κόστη έρευνας & ανάπτυξης αλλά και παραγωγής θα πέσουν τόσο, ώστε οι λύσεις της να υιοθετηθούν από το ευρύ κοινό. Θυμηθείτε πώς ξεκίνησαν πράγματα που τώρα θεωρούμε τουλάχιστον δεδομένα και θα καταλάβετε τι εννοούμε: Blu-ray, smartphones, DVD players, 3D/LED τηλεοράσεις, tablets κλπ. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και με το 3D printing, ένα ακριβό «σπορ» με το οποίο ο κόσμος διστάζει να ασχοληθεί. Το 2015 ήταν η χρονιά που το γνωρίσαμε, που αντιληφθήκαμε τα βασικά απ’ αυτά που είναι σε θέση να μας προσφέρει –εστιάζοντας περισσότερο στον “fun” χαρακτήρα του. Ήρθε όμως η ώρα να εδραιωθεί κι αυτό σιγά-σιγά. Το 2016 περιμένουμε να δούμε εκτυπωτές και αναλώσιμα 3D printing να πωλούνται σε ακόμα χαμηλότερες τιμές και να προωθούνται επιθετικά προκειμένου το κοινό να τα εμπιστευτεί: αν δεν το κάνει, δύσκολα η τρισδιάστατη εκτύπωση θα έχει μέλλον εμπορικά.
Κίνα: Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται!
Οι Κινέζοι έδειξαν τα νύχια τους το 2015, καταλαμβάνοντας ένα ιδιαίτερα σημαντικό μερίδιο στην αγορά των smartphones. Εταιρείες όπως η Xiaomi, η ZTE, η Huawei, η Oppo, η Lenovo και η Meizu μπήκαν για τα καλά στον παγκόσμιο χάρτη, εξασφαλίζοντας αναγνωρισιμότητα ακόμα και στις «δύσκολες» δυτικές αγορές. Για την ακρίβεια, οι Κινέζοι έκαναν «κατάληψη» των charts αφού μόλις τρεις εταιρείες του παγκόσμιου top10 της αγοράς των smartphones δεν προέρχονται από τη χώρα (Samsung, Apple και LG κατά σειρά κατάταξης). Όσο για το άμεσο μέλλον; Μία από τα ίδια: οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν αποκτήσει πλέον τα πάντα: τεχνογνωσία, πελατεία και γνώση του δυτικού μάρκετινγκ. Σε συνδυασμό με την ακαταμάχητη σχέση τιμής/απόδοσης που έχει η συντριπτική πλειοψηφία των προτάσεών τους, είναι θέμα χρόνου να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τα μερίδιά τους και να κυριαρχήσουν παγκοσμίως, ξεπερνώντας αθροιστικά το 50-55% της «πίτας» της αγοράς.
Η άνοδος του e-commerce
Έρευνες και μελέτες που αφορούν το παγκόσμιο λιανεμπόριο, είναι ξεκάθαρες: το e-commerce (ή e-shopping, πείτε το όπως θέλετε) ανεβαίνει με τέτοιους ρυθμούς που μέσα στο 2016 θα φτάσει να απειλεί ευθέως το παραδοσιακό shopping και δη, τα παραδοσιακά, φυσικά πολυκαταστήματα. Η πορεία του αναμένεται να είναι σταθερά ανοδική έως και το 2020, όταν και το e-commerce θα αποτελεί, ενδεχομένως και το 20% του παγκόσμιου εμπορίου! Ειδικά για τη χώρα μας, τα πρόσφατα capital controls είχαν και «εκπαιδευτικό» χαρακτήρα ως προς τη χρήση του «πλαστικού χρήματος» αλλά και των διαδικτυακών αγορών, κάτι που η αγορά εν μέρει θα καρπωθεί και το 2016. Με την καθημερινότητα του μέσου καταναλωτή να γίνεται ολοένα και πιο απαιτητική, είναι απόλυτα λογικό εκείνος να εμπιστεύεται το e-commerce για περισσότερες αγορές του. Όταν δε αρχίσουν να πέφτουν και τα παραδοσιακά «δύσκολα» κάστρα (βλ. σούπερ μάρκετ), τότε θα μιλάμε για καθολική επικράτηση.
Δίσκοι; Μόνο SSD!
Θεωρείτε ακόμα ότι οι SSD δίσκοι είναι ακριβοί; Ότι αποτελούν προνόμιο των λίγων και εκλεκτών, εκείνων που μπορούν να δαπανήσουν μεγάλα ποσά για τον υπολογιστή τους; Πώς θα σας φαινόταν μια τιμή της τάξης των 0,4€/GB. Προσιτή; Όχι τίποτε άλλο, αλλά τόσο περίπου κοστίζει το κάθε GB ενός σκληρού δίσκου SSD χωρητικότητας 100-250 GB! Με τις τιμές να σημειώνουν το ένα ιστορικό χαμηλό μετά το άλλο, πραγματικά δεν υπάρχει λόγος να εμμένει κανείς στους κλασσικούς HDD όταν μπορεί για ψίχουλα να απολαύσει ταχύτητες και απόκριση που όμοιά τους δεν είχε δει ποτέ! Το 2016 θα είναι η χρονιά που οι HDD θα περάσουν και επίσημα στην ιστορία, ανακηρυσσόμενοι ξεπερασμένοι! Να ζήσουμε να τους θυμόμαστε.
Facebook: Μήπως ήρθε η ώρα για λίφτινγκ;
Το Facebook μας είχε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια σε redesigns που άλλαζαν ριζικά την εικόνα του. Φυσικά το «κράξιμο» που έπεφτε σε κάθε τέτοιο δεν είχε προηγούμενο αλλά λίγες βδομάδες μετά και αφού όλοι εκείνοι οι φωνακλάδες είχαν συνηθίσει τη νέα μορφή του δικτύου, τα πράγματα ηρεμούσαν και η ζωή συνεχιζόταν. To 2015 δεν έφερε τέτοιες σπουδαίες αλλαγές, όχι γιατί στο Facebook βαρέθηκαν, αλλά διότι ετοίμαζαν τα νέα τους, μεγαλεπήβολα σχέδια, βάσει των οποίων το δίκτυο θα κάνει πολλά περισσότερα απ’ αυτά που φαντάστηκε ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ στο δωμάτιό του μια δεκαετία και κάτι ψιλά πριν. Το Facebook έχει αποκτήσει κι άλλα «ενδιαφέροντα», ορισμένα εκ των οποίων θα δούμε να αποκαλύπτονται φέτος, αφήνοντας το «στίγμα» τους στην εμφάνισή του.
Ποντάροντας στα… αουτσάιντερ